Zdaniem autorów opracowania, pomimo tego, że łączna wysokość kar nałożonych przez światowe organy ds. ochrony konkurencji zmalała w stosunku do 2016 r. (3,15 mld USD w roku 2017 vs 6,68 mld USD w roku 2016), w ocenie autorów raportu powyższe dane dowodzą kontynuacji kluczowych spraw kartelowych przez światowe organy, nie są zaś sygnałem spadku karalności.
Ze względu na priorytet nadawany wykrywaniu i karaniu porozumień kartelowych, należy przyjąć za bardzo prawdopodobne, że KE pozostanie głównym ich ścigającym również w roku 2018.

- Wprawdzie Komisja Europejska wymierzyła kary na niższym poziomie w 2017 r. w porównaniu do roku 2016, nie jest ona jednak jedynym organem odpowiedzialnym za egzekwowanie przepisów antymonopolowych. Widzimy, że zarówno organy ds. ochrony konkurencji w UE jak i te dopiero rozwijające się nie ustają w dążeniach do wykrywania i karania zachowań kartelowych, nadając tym sprawom wysoki priorytet. Czyniąc to, urzędy te potwierdzają potrzebę doskonalenia arsenału środków, pozwalających im stawić czoło coraz większym wyzwaniom ze strony świata biznesu - komentuje Philip Mansfield, partner w globalnej grupie prawa konkurencji Allen & Overy.
 
Również w Europie Środkowo-Wschodniej nie odnotowano w roku 2017 znaczącej liczby zakończonych postępowań  w sprawach kartelowych. Nie oznacza to jednak, że organy ochrony konkurencji w regionie nie są aktywne w egzekwowaniu przepisów antymonopolowych. Wspólnym mianownikiem regionalnej aktywności urzędów były w roku 2017 zmowy przetargowe w szeroko rozumianym sektorze budownictwa. Z drugiej strony organy ochrony konkurencji w regionie nie zawsze były w stanie przekonać sądy do swoich argumentów w postępowaniach sądowych. W Czechach, Słowacji i Polsce interwencje sądów doprowadziły np. do zmian zasad prowadzenia kontroli (dawn-raids).
- Rozwijanie nowych mechanizmów egzekwowania przepisów prawa konkurencji to również trend wśród organów antymonopolowych regionu CEE. W Polsce np. wprowadzono instytucję sygnalisty w roku 2017, a na Węgrzech wdrożono inicjatywy mające na celu poprawę skuteczności kultury przestrzegania przepisów i dopracowano wytyczne dotyczące karania za naruszenia prawa. Można oczekiwać, że również inne organy w regionie będą decydować się na wprowadzenie nowych narzędzi służących jeszcze większej wykrywalności najcięższych naruszeń prawa konkurencji - mówi Marta Sendrowicz, partner Allen & Overy odpowiedzialna za praktykę prawa konkurencji w regionie Europy Środkowej.