Komisja zwróciła uwagę na potrzebę zachowania przez nadzorowane instytucje odpowiednich standardów w toku prowadzonej działalności, które powinny przejawiać się dbałością o przejrzystość i jednoznaczność stosowanych wzorców umów w kontaktach z konsumentami. To właśnie brak przejrzystości i dwuznaczność są podnoszone najczęściej w zarzutach przedstawianych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Organ nadzoru przypomniał także o konsekwencjach, jakie towarzyszą uznaniu postanowienia umownego za niedozwolone. Prezes UOKIK jest uprawniony do wydania decyzji o uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i nakazać zaniechanie jej stosowania. Co więcej może także wskazać, jakie środki mają zostać podjęte w celu usunięcia skutków takiego postanowienia.

Prezes UOKIK jest również władny nałożyć karę finansową na przedsiębiorcę, który dopuścił się praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów. KNF podkreślił także, jakie konsekwencje dla reputacji instytucji finansowej ma stosowanie niedozwolonych postanowień umownych.

W związku z tym KNF zaleciła, aby instytucje finansowe przeprowadziły, w ramach własnych struktur, kontrolę prawną stosowanych wzorców wprowadzanych do obrotu z konsumentami. Taka kontrola powinna polegać na skonfrontowaniu wzorców z Rejestrem prowadzonym przez UOKIK. Komisja przypomniała także, że jeśli w toku prowadzonych czynności nadzorczych napotka postanowienia niedozwolone będzie zobowiązana do przekazania stosownej informacji do UOKIK-u.

Źródło: www.knf.gov.pl,