Ustawa, która zgodnie z unijnymi wymogami miała zostać przyjęta i opublikowana najpóźniej 13 grudnia 2013 r., wciąż czeka na umieszczenie jej w porządku obrad Rady Ministrów, jednakże Ministerstwo Sprawiedliwości zapewnia, że termin wejścia w życie ustawy nie jest zagrożony.
Zgodnie z planami uchylone zostaną ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, a także ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. W miejsce powyższych, przyjęta zostanie nowa ustawa o prawach konsumenta, a zapisy dotyczące ustawowej reklamacji towaru przez konsumenta (obecna niezgodność towaru z umową) miałyby zostać wprowadzone do kodeksu cywilnego i zintegrowane z kodeksowymi przepisami dotyczącymi rękojmi i gwarancji.
Nowa ustawa wprowadzi szereg zmian przede wszystkim w zakresie umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość, które wzmocnią prawa konsumentów. Planowane nowelizacje nałożą szereg dodatkowych obowiązków głównie o charakterze informacyjnym na przedsiębiorców (przede wszystkim tych biorących udział w e-handlu), które mogą wymagać od nich zmian w zasadach prowadzonej dotychczas działalności, dlatego z głównymi założeniami projektu ustawy warto zapoznać się już dziś.
Najważniejsze zmiany w zakresie umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość, które wprowadzi ustawa:

Wydłużony termin na odstąpienie od umowy
Okres, w którym konsumenci będą mogli wycofać się z umowy zakupu, zostanie przedłużony z 10 do 14 dni kalendarzowych. Jeżeli konsument nie zostanie poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo do odstąpienia od umowy wygaśnie dopiero po 12 miesiącach od upływu 14-dniowego terminu. Poza tym, konsumenci będą mieli do dyspozycji wzór formularza odstąpienia, z którego będą mogli (ale nie musieli) skorzystać.

Informacje o płatności za zwrot
Jeżeli przedsiębiorca będzie chciał, aby to klient ponosił koszty zwrotu towarów w przypadku odstąpienia od umowy, musi wyraźnie poinformować o tym konsumenta przed zakupem, w przeciwnym razie sam poniesie koszy zwrotu towarów.

Poszerzony zakres informacji przed zawarciem umowy
Planowane zmiany zakładają katalog 21 rodzajów informacji, które mają zostać udostępnione klientowi w sposób jasny i zrozumiały. Informacje te będą stanowić integralną część umowy zawieranej na odległość albo poza lokalem przedsiębiorstwa i mogą być zmienione jedynie za wyraźnym porozumieniem stron.

Zamówienie z obowiązkiem zapłaty
Przedsiębiorcy będą zobowiązani do zapewnienia potwierdzenia przez konsumenta, że wie on o obowiązku zapłaty. Oznacza to, że jeżeli do złożenia zamówienia będzie używany przycisk, powinien on zostać oznaczony w sposób „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub innym równoważnym, jednoznacznym sformułowaniem.

Potwierdzenie oferty złożonej przez telefon

W przypadku gdy umowa na odległość ma być zawarta przez telefon, przedsiębiorca musi potwierdzić ofertę złożoną konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku, a oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne tylko, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.

Autorzy: Adwokat Przemysław Wierzbicki, aplikant adwokacki Agnieszka Bartosiewicz, kancelaria Wierzbicki Adwokaci i Radcowie Prawni