Zdaniem wicepremiera Piechocińskiego pakiet ma również w znaczący sposób wpłynąć na rozwój obszarów nadmorskich. Propozycje MG mają na celu m.in. zmniejszenie uciążliwości importowych procedur kontrolnych towarów przez polskie porty morskie oraz wydłużenie terminu na rozliczenie VAT dla tzw. przedsiębiorców upoważnionych (AEO). – Nowe rozwiązania mają nie tylko wspierać przedsiębiorców lecz również efektywnie zwiększać wartość obrotów ładunkowych w polskich portach – zaznacza wicepremier.
Zmiany, które ustawa wprowadza w zakresie procedur kontrolnych w portach mają m.in. przyczynić się do przyspieszenia obrotu towarem przez przedsiębiorcę. – Od wejścia w życie nowych przepisów, dopuszczenie towaru do obrotu, ma następować w ciągu 24 godzin, lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach 48 godzin, od momentu przedstawienia towaru do kontroli granicznej – podkreśla wicepremier Piechociński.

ID produktu: 40281219 Rok wydania: 2013
Autor: Ewa Sokołowska-Strug,Paweł Barnik,Łukasz Bernatowicz,Karolina Gierszewska,Bartosz Nowodworski,Anna Resiak,Piotr Rożański
Tytuł: Podatek VAT w branży TSL. Prawne i podatkowe aspekty transportu, spedycji i logistyki>>

Nowe regulacje wydłużają również termin na rozliczenie VAT dla importerów posiadających wydawany przez służby celne i obowiązujący na terenie całej UE certyfikat AEO (Authorised Economic Operator). W myśl nowych przepisów przedsiębiorcy posiadający ten certyfikat mogą rozliczyć VAT od towarów importowanych wraz ze składaniem deklaracji podatkowej VAT.

Propozycje zawarte w pakiecie mają także obniżyć koszty transportu towarów importowanych przez przedsiębiorców do miejsc docelowych oraz wesprzeć rozwój przedsiębiorstw współpracujących z portami i importerami.

Według szacunków MG, już w 2015 r. wprowadzone regulacje przyczynią się do wygenerowania 200 mln zł dodatkowego obrotu do uzyskania przez polskie firmy logistyczne i transportowe. Mogą one mieć również istotny wpływ na ważne decyzje inwestycyjne przedsiębiorstw działających w tym obszarze.