Czytaj: Projekt nowej ustawy zapowiada duże zmiany na uczelniach>>

Jak podkreśla prof. Górniak, zmiana regulacji, jeśli ma być poważna i ma zmienić postrzeganie ważnego celu, a takim jest rozwój szkolnictwa wyższego, musi mieć wyraźną orientację strategiczną. – Jak tylko nasz minister Jarosław Gowin objął stanowisko, ogłosił taką strategię na rzecz doskonałości naukowej, partnerstwa z biznesem i społecznej odpowiedzialności nauki. Ona w zasadzie wyznaczała główną orientację projektowanych zmian – powiedział

Jego zdaniem w każdej reformie najważniejszy jest cel. – Musimy wiedzieć do czego zmierzamy, a jeśli nie zdefiniujemy sobie celu, to nasze wysiłki w pracy nad nową regulację są narażone na chaotyczność i niecelowość – stwierdził podczas prezentacji w poniedziałek projektu nowej ustawy.

- Potrzebna jest trafna diagnoza. My tę diagnozę mieliśmy, ona była wypracowywana w wielu gremiach, w tym podczas dziesięciu regionalnych konferencji zorganizowanych w ramach Kongresu Nauki Polskiej. A ten cel postawiony przed ustawą w strategii to przede wszystkim podniesienie poziomu badań naukowych, wzrost jakości kształcenia i wzrost pozycji społecznej sektora akademickiego poprzez wkład w podnoszenie jakości życia społecznego i innowacyjnej gospodarki. Szczególnie ten ostatni element jest ważny, ponieważ od niego zależy społeczna akceptacja nauki, a od niej z kolei zależy finansowanie oraz wsparcie przez różnego rodzaju instytucje i gremia społeczne i polityczne – mówi prof. Górniak.


LEX Szkolnictwo Wyższe i Nauka >>


Jak podkreśla przewodniczący Narodowego Kongresu Nauki, autorzy projektu ustawy przyjęli założenie, że nowych idei nie można realizować w starych strukturach. - Ale jednocześnie bardzo ważnym założeniem jest, by wszystkie cele stawiane przed nową regulacją prowadziły do zrównoważonego rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego. By nie zaniedbywać różnych segmentów tego systemu, żeby to nie oznaczało tylko skoncentrowania się na idei doskonałości pewnej grupy uczelni, ale także stworzyć warunki do rozwoju wszędzie tam, gdzie młodzież się kształci, a ze statystyk wynika, że tylko 15 proc. studentów kształci się poza swoim województwem. Także, żeby dać szanse rozwoju oraz budowania relacji pomiędzy nauką i gospodarką nie tylko w ośrodkach metropolitalnych, ale także w innych ośrodkach – podkreśla prof. Jarosław Górniak.