W wyroku wydanym 17 lipca 2014 r., sygn. akt XVII AmC 17847/13, Sąd stwierdził, że nie należy odmawiać konsumentowi korzystania z praw wynikających z tytułu rękojmi, prawa do odstąpienia od umowy, "ani żadnych innych" tego typu uprawnień, jeżeli produkt przez niego otrzymany jest dotknięty uszkodzeniami mechanicznymi pochodzenia zewnętrznego. W ocenie Sądu umieszczenie takiego zapisu w warunkach umowy sprzedaży jest niezgodne zarówno z prawem, jak i z dobrymi obyczajami. Regulamin sprzedaży nie może bowiem pozbawiać konsumenta praw przyznanych mu z woli ustawodawcy. Sposób powstania wady produktu nie ma w tym przypadku znaczenia, ponieważ ustawa w tej materii nie wyznacza żadnych szczególnych okoliczności. Kwestią oddzielną jest natomiast, czy złożona reklamacja zostanie uwzględniona przez sprzedającego.

Z kolei prawo do odstąpienia umowy przysługuje konsumentowi na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2012 r. poz. 1225). Przytoczony przepis przyznaje klientowi prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość, w terminie 10 dni od dnia jej zawarcia bez podawania przyczyn. Z tego powodu pozbawienie konsumenta tego uprawnienia w regulaminie sprzedaży jest niedozwolone.

Sąd odniósł się także do zawartego we wzorcu umowy sformułowania "ani żadne inne", które wskazywałoby na wszelkie inne uprawnienia przysługujące klientowi w związku zawartą umową. Takie nieprecyzyjne i nazbyt szerokie sformułowanie stawia sprzedawcę w sytuacji uprzywilejowanej, ponieważ uniemożliwia konsumentowi określenie właściwego zakresu odpowiedzialności sprzedawcy.

Inne klauzule z zakresu handlu elektronicznego, jakie zostały wpisane do rejestru to obciążenie klienta wszelkimi kosztami wynikającymi z nieuzasadnionej reklamacji lub uszkodzenia towaru z jego winy (wyrok z dnia 25 czerwca 2014 r., sygn akt XVII AmC 21899/13) oraz nałożenie na klienta obowiązku sprawdzania stanu przesyłki w obecności kuriera, składania reklamacji do firmy przewozowej i informowania o tych faktach sprzedającego (wyrok z dnia 25 czerwca 2014 r., sygn akt XVII AmC 21884/13).

Autor: Daniel Wojtczak

Źródło: www.uokik.gov.pl