Minister finansów odmówił odpowiedzi, ile wydał zezwoleń na podjecie dodatkowej pracy zarobkowej w 2011 r. przez swoich pracowników pełniących funkcje publiczne, dyrektorów izb skarbowych i dyrektorów urzędów kontroli skarbowej.

Dane osobiste
Minister uzasadniał odmowę tym, że informacje dotyczące wniosków i decyzji o udzieleniu lub odmowie zgody na podjęcie dodatkowego zatrudnienia lub zajęć zarobkowych wydanych w 2011 r. pracownikom nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej. Informacje te nie są zaliczane do sfery spraw publicznych, stanowią informacje o charakterze osobistym (ad personam), a ich udostępnienie powodowałoby naruszenie prawa do ochrony życia prywatnego.  Czytaj też>>NSA: dane o wynagrodzeniu...

Zgoda to informacja publiczna
Decyzję odmową ministra zaskarżyła do sądu skarżąca. Jej zdaniem każda zgoda dla pracownika Ministerstwa Finansów, czy też dyrektorów podległych ministerstwu jednostek jest informacją publiczną, gdyż jest zgodą udzieloną przez funkcjonariusza publicznego na podstawie prawa publicznego innemu funkcjonariuszowi publicznemu. Natomiast Ministerstwo Finansów jest organem zobowiązanym do udostępniania informacji publicznej. Ponadto dyrektorzy każdej izby skarbowej i urzędów kontroli skarbowej to funkcjonariusze publiczni, realizujący zadania publiczne.

Dyrektorzy to funkjonariusze
Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał w wyroku z 12 marca 2014 r. , że skarga jest zasadna.
Zdaniem sądu minister w uzasadnieniach obu decyzji Minister nie wskazał, aby wnioski o dodatkowe zatrudnienie składane były przez osoby nie będące funkcjonariuszami publicznymi. WSA stwierdził, że wprawdzie sformułowanie "funkcjonariusze publiczni" nie zostało zdefiniowane w ustawie o dostępie do informacji publicznej, nie jest też tożsame pod względem językowym z określeniem "osoby sprawujące funkcje w organach". Jednak, Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 20 marca 2006 r., sygn. akt K 17/05, wskazał cechy, jakie przesądzają o tym, że określony podmiot sprawuje funkcję publiczną, twierdząc, że chodzi o takie stanowiska i funkcje, których sprawowanie jest równoznaczne z podejmowaniem działań wpływających bezpośrednio na sytuację prawną innych osób lub łączy się co najmniej z przygotowaniem decyzji dotyczących innych podmiotów. Spod zakresu funkcji publicznej wykluczone są zatem takie stanowiska, które mają charakter usługowy lub techniczny.
Dzisiaj, tj 4 sierpnia br. Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnie czy skarga kasacyjna ministra finansów jest słuszna.

Sygnatura akt VIII SA/Wa 997/13, wyrok z 12 marca 2014 r., I OSK 1645/1
 

Rok wydania: 2014
  Piotr Sitniewski
 
Dostęp do informacji publicznej. Pytania i odpowiedzi