Naczelny Sąd Administracyjny w Postanowieniu z 28 czerwca 2016 roku (sygn. akt II GSK 2822/16) rozstrzygnął wątpliwości pojawiające się w praktyce i orzekł, że sporządzenie i publikacja przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki wykazu odbiorców przemysłowych, którzy złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 188 ust. 4 Ustawy o odnawialnych źródłach energii, stanowi czynność (akt) z zakresu administracji publicznej, w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a.
Zgodnie z art. 188 ust. 4 u.o.z.e. odbiorca przemysłowy, który chciał skorzystać z ulgi na zakup energii elektrycznej za 2015 rok i dopełnić obowiązków wskazanych w ust. 1 tego przepisu, zobowiązany był do złożenia, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie art. 179 pkt 5 u.o.z.e. (obecnie obowiązek ten należy wykonać do 30 listopada 2016 roku), Prezesowi URE oświadczenia potwierdzającego spełnienie wymagań ustawowych, tj.:
- wykonywanie działalności gospodarczej oznaczonej kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), o których mowa wart. 188 ust. 3 u.o.z.e.,
- ilość zużytej energii elektrycznej oraz ilość energii elektrycznej zakupionej na własny użytek w roku kalendarzowym poprzedzającym rok realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1 art. 188 u.o.z.e.,
- wartość współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej,
wraz z opinią biegłego rewidenta potwierdzającą prawidłowość wyliczeń.

Dowiedz się więcej z książki
Postępowanie sądowoadministracyjne w praktyce
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł



Po złożeniu przedmiotowego oświadczenia Prezes URE zobowiązany jest umieścić przedsiębiorcę, spełniającego wymagania ustawowe, w wykazie odbiorców przemysłowych i ogłosić wykaz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Regulacji Energetyki. Istotnym jest, że dopiero umieszczenie w wykazie Prezesa URE uprawnia przedsiębiorcę do skorzystania z ulgi jaką daje ustawa.
Dotychczas pojawiały się rozbieżne poglądy na temat możliwości złożenia środka zaskarżania od wykazu Prezesa URE. Spowodowane było to brakiem bezpośredniej regulacji wskazującej, co następuje w przypadku, gdy Prezes URE, pomimo złożenia stosownego oświadczenia przez podmiot, nie umieści go w publikowanym przez siebie wykazie. Rozważane były przede wszystkim następujące warianty:
- publikacja w wykazie odbiorców przemysłowych stanowi decyzję administracyjną, a w związku z tym właściwa jest droga odwołania do Sądu Okręgowego w Warszawie (Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów),
- publikacja stanowi czynność (akt) z zakresu administracji publicznej, dotyczącą uprawnień lub obowiązków, wynikających z przepisów prawa w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a., a więc właściwa jest droga zaskarżania przed sądami administracyjnymi.
Podnoszono także, że z uwagi na brak stosownej regulacji, od wykazu odbiorców przemysłowych nie przysługuje żaden środek zaskarżania.
Trzeci z prezentowanych poglądów podzielał zarówno Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, jak i Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex>>>

Wreszcie w dniu 28 czerwca 2016 roku Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął skargę kasacyjną spółki akcyjnej z siedzibą w Zielonej Górze, wskazując, że wykaz jest czynnością (aktem), który dotyczy obowiązku odbiorcy przemysłowego, wynikającego z ustawy, także wtedy gdy przedsiębiorca nie został umieszczony w wykazie i kwestionuje to pominięcie. Tego rodzaju działanie mieści się zaś w pojęciu akty lub czynności z zakresu administracji publicznej, dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a.

Naczelny Sąd Administracyjny nie podzielił zatem poglądu, że wykaz odbiorców przemysłowych nie rozstrzyga o prawach i obowiązkach podmiotów w nim umieszczonych.
W konsekwencji NSA uchylił zaskarżone Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie o odrzuceniu skargi na przedmiotowy akt.

Przytoczone rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego rozwiewa zatem wątpliwości dotyczące charakteru prawnego publikacji wykazu odbiorców przemysłowych, a zatem możliwości i drogi zaskarżania tego aktu z zakresu działania administracji publicznej.

Autorzy: Adw. Adam Goliński, adw. Grzegorz Rudnicki, Kancelaria Adwokacka Adam Goliński w Zielonej Górze