Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nakładają na organ administracji publicznej obowiązek poinformowania organizacji społecznej o wszczęciu postępowania administracyjnego w sytuacji, gdy postępowanie takie dotyczy innej osoby, a organ uzna, że organizacja społeczna może być zainteresowana udziałem w tym postępowaniu i dodatkowo przemawia za tym interes społeczny.

Taki zapis jest w literaturze prawniczej kwestionowany ze względu na niejasny zakres obowiązku ciążącego na organie administracji publicznej. Nie jest do końca określone m.in., jakie organizacje – wszystkie czy tylko mające siedzibę lub oddział na obszarze właściwości organu – powinny być informowane o wszczęciu postępowania. Dodatkowo, nie jest wyjaśnione, skąd organ ma czerpać wiedzę o organizacjach społecznych, potencjalnie zainteresowanych udziałem w określonym postępowaniu.

Niejasna treść obowiązku nałożonego na organy administracji publicznej powoduje, że przepis o nim mówiący – art. 31 § 4 Kpa jest martwy i brak jest informacji o nawet sporadycznym jego stosowaniu. W związku z tym sejmowa Komisja do Spraw Petycji, w odpowiedzi na petycję skierowaną przez jedną z organizacji społecznych, przygotowała projekt ustawy uchylającej przepis kodeksowy. Autorzy projektu podkreślają, że jego uchylenie nie ograniczy samego uprawnienia organizacji społecznych do udziału w postępowaniach administracyjnych – gwarantują je inne przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Dodatkowo, pozostawienie tego przepisu w obecnej postaci może potencjalnie stanowić podstawę do nieuzasadnionego podważania rozstrzygnięć administracyjnych z powodu uchybień formalnych, co wobec jego budzącego wątpliwości brzmienia może zagrażać sprawności postępowań administracyjnych.

W projekcie przewidziano 30-dniowe vacatio legis.

Źródło: www.sejm.gov.pl