Aby rejestr w pełni mógł realizować postawione przed nim zadania, konieczne jest między innymi zintegrowanie go z innymi działającymi systemami danych osobowych. W tym przypadku będą to rejestry PESEL i Dowodów Osobistych.

Rejestr został utworzony na podstawie art. 7 ust. 6 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, ogłoszonej w 2016 r. pod pozycją 862 Dziennika Ustaw. W założeniach ustawodawcy, będzie to źródło informacji publicznej o sprawcach najcięższych przestępstw seksualnych. Natomiast organy państwowe i samorządowe będą miały dostęp do informacji poszerzony o dane osób skazanych także za przestępstwa na tle seksualnym „mniejszej wagi”.

Informacje pomiędzy Rejestrem Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym a rejestrami PESEL i Dowodów Osobistych przekazywane będą za pomocą urządzeń teletransmisji danych poprzez szyfrowane połączenie sieciowe.

Podmiotem uprawnionym do wystąpienia z zapytaniem o udostępnienie danych osobowych z Rejestru PESEL oraz wizerunku z Rejestru Dowodów Osobistych będzie Biuro Informacyjne Krajowego Rejestru Karnego. Pozyskane w ten sposób dane zamieszczone będą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.

Zadaniem Biura informacyjnego KRK będzie również stała aktualizacja zamieszczonych w rejestrze danych, poprzez kierowanie przynajmniej raz na dobę do Rejestru PESEL zapytań aktualizacyjnych.

Szczegółowo powyższa procedura została unormowana w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z 2.02.2017 r. w sprawie określenia trybu i sposobu przekazywania danych do Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (Dz.U. poz. 238), które wejdzie w życie 1 października br.

Opracowanie: Daniel Wojtczak