Zdaniem Rady Legislacyjnej uzasadnienie projektu ustawy o Narodowym Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego powinno jasno wskazywać, z jakich przyczyn wprowadzenie zmian w sferze finansowania organizacji pozarządowych jest celowe czy konieczne. Jest to ważne zwłaszcza z tego powodu, że projekt nie wprowadza istotnych, merytorycznych modyfikacji w zakresie procedur obecnie obowiązujących. Według Rady proponowane zmiany w tej ustawie polegają w znacznej części na przeniesieniu kompetencji ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego na premiera lub Prezesa NCRSO.
Zdaniem Rady projekt łamie konstytucyjną zasadę równości wobec prawa. Dlatego, że możliwość odstąpienia od przepisów ustawy, na podstawie nieokreślonych przesłanek, jest niezgodna ze standardem równości  i wyłączności ustawy w zakresie sposobu wydatkowania środków publicznych.
Ponadto Rada Legislacyjna zwraca uwagę, że przepis, który pozwala prezesowi Narodowego Centrum na uzupełnienie – w drodze aktu prawa wewnętrznego – regulacji ustawowej, polegające na dodaniu do kryteriów ustawowych innych, nieokreślonych przesłanek służących ocenie wniosków konkursowych. Jest to rozwiązanie niezgodne z zasadami określającymi system źródeł prawa w RP.
Co więcej - zdaniem Rady - w projekcie powinien znaleźć się jednoznaczny przepis nakazujący uzasadnienie  przyznania środków finansowych temu, a nie innemu wykonawcy.
Projektowane przepisy powołują   jako jeden z jej organów, Radę Narodowego Centrum, nie likwidując dotychczas funkcjonującej Rady Działalności Pożytku Publicznego. Jedynie przenoszą dotychczas funkcjonującą Radę w struktury Kancelarii Premiera i powielja kompetencje obu rad - dodają eksperci.
 

Mediacja w postępowaniu cywilnym. Komentarz
Katarzyna Antolak-Szymanski , Olga Maria Piaskowska
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł