Przewodniczący w Sądzie Okręgowym w Katowicach zwrócił protest wyborczy wnioskodawcy z powodu nieuzupełnienia w terminie braków formalnych protestu. W uzasadnieniu zarządzenia o zwrocie protestu wskazano, iż wnioskodawca w zakreślonym terminie nie wskazał imienia, nazwiska i adresu przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego komisji wyborczej, w związku z pracami której protest został złożony.

Zażalenie wnioskodawcy

Wnioskodawca zaskarżył zarządzenie o zwrocie protestu. Podniósł, iż prawidłowo wykonał zobowiązanie, albowiem wskazał siedzibę Miejskiej Komisji Wyborczej. Skarżący zaznaczył, że w orzecznictwie przyjmuje się, iż niewskazanie imion, nazwisk oraz adresów osób pełniących funkcje przewodniczących właściwych komisji wyborczych nie stanowi braku formalnego protestu, albowiem informacje te są znane sądowi z urzędu. W ocenie skarżącego nie miał on możliwości uzyskania danych osobowych członków komisji wyborczej. Wniósł o uchylenie zaskarżonego zarządzenia.

Oddalone zażalenie

Sąd Apelacyjny w Katowicach uznał zażalenie za niezasadne i jako takie oddalił je. Żaden z argumentów skarżącego nie został uznany za zasadny.

Tryb postępowania nieprocesowego

Sąd odwoławczy przypomniał, że sąd okręgowy rozpoznaje protesty wyborcze w postępowaniu nieprocesowym. Do rozpoznawania protestów odpowiednio stosuje się przepisy kodeksu postępowania cywilnego. Oznacza to, że w razie wystąpienia braków konstrukcyjnych protestu, konieczne jest wezwanie strony do ich uzupełnienia pod rygorem zwrotu tego pisma.

Uczestnicy postępowania

Obligatoryjnym uczestnikiem w postępowaniu zainicjowanym protestem wyborczym jest komisarz wyborczy lub przewodniczący właściwej komisji wyborczej, lub jego zastępca. Autor protestu wyborczego obowiązany jest więc oznaczyć te osoby i wskazać miejsca ich zamieszkania. Tym samym, jeśli protest nie posiada tego rodzaju informacji, wezwanie do uzupełnienia braków formalnych pod rygorem jego zwrotu jest uzasadnione.


LEX Navigator Postępowanie Cywilne>>>

Dane osobowe członków komisji wyborczych

Sąd apelacyjny zwrócił uwagę, że nie są znane sądowi z urzędu informacje takie jak imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania członków komisji wyborczych. Skarżący w najmniejszym stopniu nie wskazał by przed zwrotem protestu, Przewodniczący w sądzie okręgowym mógł się zaznajomić z danymi osobowymi członków komisji wyborczych w związku z prowadzonymi czynnościami urzędowymi, gdyż tylko wówczas informacje tego rodzaju stanowiłyby dane znane sądowi z urzędu.

Upublicznione składy komisji

Sąd zaznaczył przy tym, że nie można podzielić poglądu skarżącego, iż wnioskodawca nie mógł uzyskać informacji dotyczących tożsamości przewodniczącego opisanej obwodowej komisji wyborczej oraz jego miejsca zamieszkania. Wnioskodawca nie podjął nawet próby uprawdopodobnienia, że w ogóle starał się pozyskać tego rodzaju informacje. Jednocześnie z art. 182 § 10 Kodeksu wyborczego wynika, że skład tej komisji podaje się niezwłocznie do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty. W świetle tych wywodów nie można uznać chociażby za uprawdopodobnione, że wnioskodawca nie mógł uzyskać wskazanych w wezwaniu do usunięcia braków formalnych protestu.

Tak przyjął Sąd Apelacyjny w Katowicach w postanowieniu z dnia 29 stycznia 2015 r., sygn. akt I ACz 61/15, LEX nr 1648941.

LEX nr 1648941.