Projekt ustawy o zasadach wspierania nowych inwestycji ma na celu ustanowienie nowego mechanizmu udzielania przedsiębiorcom wsparcia w podejmowaniu nowych inwestycji na terytorium RP. Projektowana ustawa ma zastąpić formy wsparcia dotychczas funkcjonujące na podstawie ustawy  o specjalnych strefach ekonomicznych. I dotyczy całego kraju, a nie tylko niektórych regionów.
Nowa regulacja stawia sobie za cel stworzenie stabilnych i jednolitych warunków inwestowania odpowiednich do współczesnych czasów.

Inwestor prywatny i publiczny
Adresatem norm prawnych są zarówno spółki prywatne, jak i organy władzy publicznej. Finansowe wsparcie  będzie kierowane do przedsiębiorców realizujących „nowe inwestycje”. Chodzi o inwestycje takie jak założenie „nowego zakładu”, zwiększenie zdolności produkcyjnej albo zmiany procesu produkcyjnego „istniejącego zakładu”.
Ze wsparcia będzie mógł skorzystać przedsiębiorca, którego inwestycja odpowiada określonym w projekcie kryteriom jakościowym i ilościowym, oraz pociąga za sobą poniesienie kosztów kwalifikowanych.  
Decyzję o wsparciu wydawać będzie minister gospodarki. 

   
Wsparcie to usługi lub zwolnienie podatkowe
Organy zarządzające, reprezentanci władzy będą zawierali z przedsiębiorcami różne, określone w ustawie umowy. Podmiot zarządzający obszarem zostanie zobowiązany do przygotowania planu rozwoju inwestycji. Wsparcie dla nowych inwestycji udzielane będzie przedsiębiorcom w formie zwolnienia od podatku dochodowego lub określonych usług świadczonych na rzecz inwestujących przedsiębiorców. Jednakże eksperci Rady - dr hab. Adam Doliwa, prof. UwB, dr hab. Tomasz Bąkowski, prof. UG, a także - prof. zw. dr hab. Antoni Hanusz -  zwracają uwagę, że ulgi i zwolnienia nie mogą być wprowadzane w drodze rozporządzenia, jak przewiduje projekt lecz należy do wyłącznej regulacji ustawowej.  
Podobną uwagę zgłosili eksperci Business Centre Club. Jednostką terytorialną, do której odnoszone będą te warunki, ma być powiat.

Dr Wojciech Warski, wiceprzewodniczący Rady Dialogu Społecznego  podkreśla, że dopiero rozporządzenie Rady Ministrów ustali, jakie rodzaje działalności nie będą kwalifikować się do udzielenia pomocy, jakie będą tzw. kryteria jakościowe, czyli warunki zgodności ze średniookresową strategią rozwoju,  a jakie kryteria ilościowe tj. minimalna wielkość inwestycji, uwzględniająca stopę bezrobocia w powiecie właściwym dla miejsca realizacji nowej inwestycji.

Ewidencja inwestycji
Projekt przewiduje tworzenie i prowadzenie Ewidencji Wsparcia Inwestycji. Ewidencja ma na celu wspieranie polityki gospodarczej oraz polityki regionalnej przez zarządzających obszarem.
Zdaniem Rady Legislacyjnej przy premierze ewidencja, jako zbiór danych, jest prowadzona przede wszystkim w celach informacyjnych.  Natomiast zdaniem ekspertów Rady wspieranie polityki gospodarczej i regionalnej nie wydaje się trafnym zabiegiem.
Rada Legislacyjna uważa też nie trzeba powielać w ustawie zasad wydawania i uchylenia decyzji, gdyż są one zawarte w kodeksie postępowania administracyjnego.
Zdaniem ekspertów z BCC odejście od kryteriów terytorialnych w powoływaniu stref i ustanowienie w zamian stałych kryteriów wsparcia dla przedsiębiorcy na danym obszarze jest dużym plusem. Jednocześnie, zostają prawnie zagwarantowane „prawa nabyte” dla firm już operujących w SSE (zwolnienie podatkowe do 2026 r.) oraz ustanowiona zachęta dalszej ekspansji w postaci wydłużonego premiowania kolejnych inwestycji o 5 lat dłużej, niż w pozostałych miejscach.
- Projekt z pewnością otworzy możliwości inwestowania dla nowych i mniej zasobnych podmiotów, których wymagania co do istniejącej infrastruktury technicznej i komunikacyjnej w miejscu inwestowania będą mniejsze - dodaje dr Warski.
Projekt zaopiniował już Stały Komitet Rady Ministrów. Projekt ustawy o zasadach wspierania nowych inwestycji znajduje się jeszcze w fazie konsultacji publicznych.