Strona główna » Wiadomości » Aktualności » UOKiK ostrzega przed "darmowymi" ofertami na stronach internetowych

UOKiK ostrzega przed "darmowymi" ofertami na stronach internetowych

11.01.16

Odbierz prezent. Testuj za darmo. Wyślij sms - takie oferty występują na wielu stronach internetowych. Korzystając z nich nieostrożnie, narażamy się na niespodziewane koszty - ostrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

articleImage: UOKiK ostrzega przed fot. Thinkstock

UOKiK radzi, jak postępować, gdy mamy do czynienia z takimi serwisami.

Jak podkrreślają eksperci Urzędu, konsekwencją korzystania z tego, co w oferowane jest w Internecie pod hasłem bezpłatne, mogą być późniejsze koszty. Wysłanie pojedynczego smsa, zamówienie darmowych próbek lub bezpłatnego okresu testowego może spowodować uruchomienie subskrypcji na płatne usługi. - Problemy konsumentów wynikają najczęściej z niepełnych lub wprowadzających w błąd informacji udzielanych przez przedsiębiorców, utrudniania rezygnacji z płatnej usługi po zakończeniu okresu próbnego, a także wykorzystywania danych osobowych przekazanych przy zamawianiu „darmowej” oferty do przesyłania spamu. Dodatkowym utrudnieniem może być nieuchwytność nieuczciwych przedsiębiorców, którzy rejestrują działalność gospodarczą poza Unia Europejską, i niestosowanie przez nich przepisów ustawy o prawach konsumenta - czytamy w komunikacie.

Jak radzić sobie na rynku „darmowych” produktów i usług?

Szukaj, sprawdzaj, informuj profesjonalistów.
Przedsiębiorca prowadzący działalność w Internecie ma szereg obowiązków informacyjnych, których niedopełnienie może stanowić podstawę do zawiadomienia firmy hostingowej (usługodawcy, na którego serwerze zlokalizowany jest serwis WWW) oraz do wszczęcia postępowania przez UOKiK. Sygnałem ostrzegawczym może być np. brak danych kontaktowych przedsiębiorcy lub dane nieprawdziwe, których nie da się zweryfikować w internetowych rejestrach (dostępne są wyszukiwarki: osób fizycznych prowadzących działalność i spółek). Zdecydowanie nie należy zawierać umowy za pośrednictwem strony, na której brakuje danych przedsiębiorcy.

O wszelkich podejrzeniach zawiadom firmę hostingową lub – jeśli kontakt z nią okaże się utrudniony - rejestratora domeny. Ich dane możesz ustalić na stronie: http://www.dns.pl/ lub http://whois.domaintools.com/ (dla domen zagranicznych). Wynikająca z przepisów procedura notice and takedown pozwala nawet na wyłączanie serwisów, których działania są bezprawne. W 2015 roku z inicjatywy UOKiK zablokowanych zostało blisko 20 stron internetowych. Były to piramidy finansowe, serwisy poświęcone suplementom diety, sklepy internetowe i serwisy usługowe.

Dowiedz się więcej z książki
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł

 

Zbieraj dowody
Obawiasz się, że strona internetowa lub reklama zniknie i stracisz możliwość udowodnienia przedsiębiorcy, że wprowadzał w błąd? Najprostszym sposobem jest zapisanie obrazu wyświetlanego na monitorze. Do wykonania zrzutu ekranowego służy przycisk PrintScreen na klawiaturze. Obraz przedstawiający reklamę może być dowodem, gdy zdecydujesz się egzekwować odszkodowanie od serwisu, w którym natknąłeś się na nieuczciwą reklamę.

Niespodziewane opłaty?
Zgodnie z prawem obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej, skuteczne zawarcie umowy przez Internet następuje jedynie w sytuacji, gdy przycisk służący do zgłoszenia zamówienia opatrzony jest jednoznaczną informacją o tym, że zawierana umowa będzie odpłatna. Możesz więc zakwestionować rachunek, który został nienależnie wystawiony, informując przedsiębiorcę, że nie uznajesz należności. Trudniejsza jest sytuacja, w której środki zostały pobrane z karty płatniczej lub kredytowej, której dane zostały przekazane przedsiębiorcy. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi procedura charge-back (zwrot środków na kartę). Jest ona realizowana przez wystawcę karty, np. bank. Do niego powinieneś zwrócić się o zwrot nienależnie pobranych pieniędzy.

Uwaga na kosztowne smsy – nie tylko wychodzące
Do wysyłania smsów zachęcają sprzedawcy zarabiający na usługach premium i płatnych subskrypcjach. Oferty pojawiają się m.in. w serwisach społecznościowych. Zapewniają one np., że za jednego smsa namierzymy telefon komórkowy, usuniemy z niego wirusa, czy potwierdzimy odbiór wygranej w konkursie. Warto wiedzieć, że nawet jeśli wysłanie wiadomości nie jest dodatkowo płatne, sms może uruchamiać subskrypcję usługi, w ramach której możemy np. codziennie otrzymywać zestaw płatnych smsów zwrotnych (koszt może przekroczyć nawet 30 zł brutto za jedną otrzymaną wiadomość). W takiej sytuacji pamiętajmy, że każdy operator zapewnia bezpłatnie możliwość wyłączenia lub zablokowania usług premium. Reklamacje można składać zarówno do organizatora, jak również do agregatora usługi premium SMS, który ma zwykle siedzibę w kraju. Agregator jest pośrednikiem pomiędzy operatorem a organizatorem usługi.

Chroń swoje dane osobowe
Zwróć uwagę na zakres żądanych danych i cel ich gromadzenia. Sprzedawca nie zawsze musi poznać numer telefonu komórkowego kupującego (w niektórych przypadkach jego podanie może oznaczać skorzystanie z usługi premium polegającej na odbieraniu lub wysyłaniu kosztownych smsów).Warto też ostrożnie podawać adres e-mail, gdyż może on być cenną zdobyczą dla spamerów, którzy następnie zasypią nas wiadomościami lub w skrajnych wypadkach - wykorzystają nasz adres do rozsyłania spamu.

Sprawdzaj i porównuj oferty
Warto samodzielnie analizować i porównywać koszty usługi. Zdarza się bowiem, że przedsiębiorcy prezentują je w taki sposób, byśmy przekonani o korzyściach podjęli decyzję o zamówieniu najdroższej usługi. Jednym z częściej stosowanych sposobów jest ukrywanie całkowitego kosztu i eksponowanie opłaty stanowiącej ułamek zamówienia (np. należności za jeden dzień przy rocznej subskrypcji).

Zobacz wszystkie materiały pochodzące z: UOKiK

KIRP

Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

  • KE 1 czerwca wróci do sprawy praworządności w Polsce

    Obrazek do artykułu: KE 1 czerwca wróci do sprawy praworządności w Polsce

    Wiceszef Komisji Europejskiej Frans Timmermans poinformował w środę komisarzy o swej wtorkowej wizycie w Polsce i rozmowach o rozwiązaniu kryzysu wokół Trybunału Konstytucyjnego - wynika z informacji ze źródeł unijnych. KE ma wrócić do tematu Polski... Więcej

  • KE: reforma zasad e-handlu ma odblokować rynek

    Obrazek do artykułu: KE: reforma zasad e-handlu ma odblokować rynek

    Komisja Europejska przedstawiła w środę propozycje reform, które mają pozwolić konsumentom oraz firmom łatwiej kupować i sprzedawać produkty i usługi online w UE. Celem regulacji jest zniesienie barier, które od lat blokują jednolity rynek cyfrowy. Więcej

  • Rosja uwolniła Nadiję Sawczenko

    Obrazek do artykułu: Rosja uwolniła Nadiję Sawczenko

    Samolot z uwolnioną przez rosyjskie władze ukraińską lotniczką wojskową Nadiją Sawczenko wylądował w ojczyźnie – poinformował w środę po południu prezydent Ukrainy Petro Poroszenko. Więcej

  • Kradzież spółki to też przestępstwo

    Obrazek do artykułu: Kradzież spółki to też przestępstwo

    Luki w prawie, niski standard prawnym niektórych przedstawicieli tzw. zawodu zaufania publicznego oraz rozwiązania i poglądy dotyczące znaczenia prawnego i procesu eliminacji uchwał organów korporacyjnych spółki akcyjnej – to przyczyny ułatwiające... Więcej

  • Samochód służbowy - wizytówka pracownika i firmy Artykuł sponsorowany

    Obrazek do artykułu: Samochód służbowy - wizytówka pracownika i firmy

    Samochód służbowy jest dla pracowników wyższego szczebla jednym z najbardziej oczekiwanych i docenianych dodatków do pensji. To obecnie jeden z najpopularniejszych sposobów doceniania pracowników wyższego szczebla - jeździ nimi już 96% dyrektorów i... Więcej

Zapisz się na newsletter
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE