Strona główna » Wiadomości » Analizy i komentarze » Zakaz reklamy alkoholi rozstrzygany jest w sądach

Zakaz reklamy alkoholi rozstrzygany jest w sądach

14.06.18

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości zawiera definicję reklamy, w praktyce nie jest wcale jasne, jakie działania będą kwalifikowane jako reklama, a jakie nie. Często na pytania w konkretnych sprawach odpowiadają dopiero sądy - uważa adwokat Lena Marcinoska z kancelarii Wardyński i wspólnicy. I dodaje, że planowane zmiany w ustawie zaszkodzą branży piwnej.

articleImage: Zakaz reklamy alkoholi rozstrzygany jest w sądach Własne

Regulacja reklamy jest niejednolita w różnych sektorach branży alkoholowej. Niekiedy trudno nawet ocenić, czy dane działanie jest reklamą. Gdzie jest granica, której przekroczenia należy unikać?
Jak twierdzi adwokat Lena Marcinoska w praktyce trudne bywa nawet samo ustalenie, czy dany przekaz jest reklamą w rozumieniu ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Należy przy tym zaznaczyć, że prowadzenie reklamy sprzecznie z jej zasadami jest przestępstwem zagrożonym grzywną kwotową od 10 tys. do 500 tys. zł.

Narażenie na kary
Dużą ostrożność należy zachować przy doborze treści przekazu reklamowego. Gdyby reklama alkoholu naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, producent naraziłby się na postępowanie przed UOKiK. Gdyby stanowiła czyn nieuczciwej konkurencji, istniałoby ryzyko wytoczenia procesu cywilnego przez innego przedsiębiorcę. Jeśli zaś reklama naruszy Kodeks Etyki Reklamy, przedsiębiorca powinien liczyć się z postępowaniem przed Komisją Etyki Reklamy - ostrzega adwokat Marcinoska.

NIK: konieczne są zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości

Naruszenie zakazu reklamy napojów alkoholowych może stanowić przesłankę cofnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Jeśli zaś zakaz reklamy alkoholu naruszy nadawca radiowy lub telewizyjny, musi liczyć się z możliwością nałożenia na niego kary pieniężnej przez Przewodniczącego KRRiT.

Ważny jest wygląd etykiet
Nasza praktyka wskazuje, że sprawy cywilne dotyczące alkoholi najczęściej nie są związane z reklamą, ale z wyglądem opakowań, etykiet, oznaczeniami słownymi czy graficznymi umieszczonymi na produkcie - podkreśla Lena Marcinowska.
Na uwagę zasługuje jedna z nielicznych spraw, z początku pierwszej dekady XXI wieku, w której pozwane zostały Okocimskie Zakłady Piwowarskie S.A.

Episkopat apeluje o całkowity zakaz reklamy alkoholu, także piwa

Przedmiotem sprawy była reklama piw bezalkoholowych o nazwach Zagłoba, Mocne i Browar. Jedna z reklam zawierała tekst wygłaszany przez aktora: „Piwo bezalkoholowe Zagłoba – piwo na serio, reszta to fortel”.
Sądy ustaliły, że piwa sprzedawane są przez pozwanego zarówno w wersji bezalkoholowej, jak i alkoholowej, w niemal identycznych opakowaniach, a etykiety różnią się tylko tym, że na tych pierwszych zawarty jest dodatek „piwo bezalkoholowe”. Uznano, że reklamy piw bezalkoholowych mogą być odbierane przez odbiorców jako reklamy piw alkoholowych. Wskutek odwrócenia proporcji przekazu i całokształtu przesłania pod pretekstem reklamy „piwa bezalkoholowego” producent w gruncie rzeczy promował inny towar – piwo alkoholowe. Do czynników wpływających na taki odbiór treści zawartych w reklamach sądy zaliczyły upodobnienie etykiet opakowań i nazw produktów reklamowanych do ich alkoholowych odpowiedników.

Alkohol w witrynie
Liczne kontrowersje wśród sprzedawców alkoholi budzi także niedawny spór dotyczący tego, czy wystawianie będących w sprzedaży napojów alkoholowych w witrynie sklepu monopolowego jest reklamą alkoholu. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że takie działanie stanowi niedozwoloną reklamę alkoholu. Wskazał, że w ten sposób następuje rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych skierowane do nieoznaczonego kręgu osób (por. wyrok NSA z 13 lipca 2017 r., II GSK 982/17).

NSA dodał, że takie naruszenie uzasadnia cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych bez względu na późniejsze zaniechanie.

Projekt zmian utrudni działalność
Obecnie w Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad nowelą ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Jedna z proponowanych zmian dotyczy wprowadzenia dalszych ograniczeń pory emisji reklamy piwa. Obecnie zakaz reklamy piwa obowiązuje między godziną 6:00 a 20:00. Nowelizacja zakłada wydłużenie tego czasu o trzy godziny (między 6:00 a 23:00). Byłby to powrót do kształtu ustawy, jaki obowiązywał przed 12 września 2002 r. Teoretycznie planuje się, że no¬welizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2019 r. Niewątpliwie będzie to kolejne utrudnienie dla branży piwnej - zaznacza adwokat Marcinowska.

Prawo administracyjne dziś i jutro Jacek JagielskiPrawo administracyjne dziś i jutro

 

Zobacz wszystkie materiały pochodzące z: Kancelaria Wardyński i Wspólnicy

WKP Galeria Zdjęć

Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

  • UE: naukowcy apelują o przepisy ograniczające reklamy alkoholu w mediach

    Obrazek do artykułu: UE: naukowcy apelują o przepisy ograniczające reklamy alkoholu w mediach

    Naukowcy z UE zaapelowali do Komisji Europejskiej o surowsze przepisy ograniczające reklamy alkoholu m.in. w telewizji oraz w serwisach internetowych. Nowe regulacje miałyby być wprowadzone w ramach prac KE nad aktualizacją przepisów dyrektywy... Więcej

  • Polsat ukarany za nadmiar reklam

    Obrazek do artykułu: Polsat ukarany za nadmiar reklam

    Telewizja Polsat przekroczyła ustawowy limit czasu reklam. Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nałożył więc na nadawcę programów TV4 i TV6, dwie kary - każdą w wysokości 15 tys. zł. Więcej

  • Prokuratura zajmie się reklamą cydru

    Obrazek do artykułu: Prokuratura zajmie się reklamą cydru

    Resort zdrowia zawiadamia organy ścigania o reklamach cydru. W sprawie około dziesięciu innych reklam cydru prokurtaurę zawiadomiła podlegająca resortowi zdrowia Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Więcej

  • MZ: reklama cydru byłaby bardzo szkodliwa

    Obrazek do artykułu: MZ: reklama cydru byłaby bardzo szkodliwa

    Ministerstwo zdrowia jest przeciwko umożliwieniu reklamy napoju z jabłek - cydru. Krzysztof Bąk podkreśla, że reklama alkoholu jest wyjątkowo szkodliwa z punktu widzenia interesu zdrowia publicznego, a podatni na nią byliby głównie młodzi ludzie. Więcej

  • 27 czerwca odbędzie się nadzwyczajne posiedzenie Sejmu

    Obrazek do artykułu: 27 czerwca odbędzie się nadzwyczajne posiedzenie Sejmu

    Wicemarszałek Sejmu Ryszard Terlecki zapowiedział, że Sejm zbierze się w trybie nadzywajnym w najbliższą środę. Będzie on obradować nad zmianami ustaw dotyczącymi gospodarki odpadami i uruchomieniem środków dla rolników, rekompensującymi im szkody... Więcej

Zapisz się na newsletter
Polecamy w oficjalnej księgarni
Wolters Kluwer Profinfo.pl

zaastepstwo.pl
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE