Szczegółowe warunki i tryb łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 21 marca 1995 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych.

Na podstawie art. 11 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 1991 r. Nr 44, poz. 194 i Nr 107, poz. 464, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 43, poz. 163) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) 1
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych,
2)
jednostce - rozumie się przez to jednostkę badawczo-rozwojową określoną w art. 1 ust. 1 i 2 ustawy.

Rozdział  2

Łączenie jednostek

§  2.
1.
Łączenie jednostek polega na utworzeniu jednej jednostki z dwóch lub więcej jednostek, które w wyniku połączenia utracą osobowość prawną.
2.
Łączenie jednostek może polegać na włączeniu do jednej jednostki, zachowującej dotychczasową nazwę, innej jednostki lub kilku jednostek, które w wyniku połączenia utracą osobowość prawną.
3.
Jednostka utworzona w wyniku połączenia i jednostka, do której włączono inną jednostkę lub jednostki, przejmuje pracowników i mienie jednostek podlegających połączeniu.
§  3.
1.
Akt o połączeniu jednostek wydaje organ, który utworzył te jednostki, a akt o połączeniu jednostek utworzonych przez różne organy - wydają wspólnie te organy, z zastrzeżeniem ust. 3.
2.
Jeżeli organ, który utworzył jednostkę, już nie istnieje lub na podstawie art. 6 ustawy nie jest właściwy do utworzenia jednostki, akt o połączeniu wydaje organ sprawujący nadzór nad tą jednostką.
3.
Jeżeli jednostka została utworzona przez Radę Ministrów, akt o jej połączeniu z inną jednostką wydaje Rada Ministrów.
4.
Łączenia jednostek utworzonych przez różne organy dokonuje organ, który będzie sprawował nadzór nad tworzoną jednostką.
§  4.
1.
Jednostka może być połączona z inną jednostką, jeżeli analiza stanu organizacyjno-prawnego oraz ocena stanu ekonomiczno-finansowego łączonych jednostek wskazuje, że jednostka powstająca z połączenia będzie efektywniej wykonywać zadania określone w art. 2 ust. 2 ustawy.
2.
W celu dokonania analizy i oceny, o których mowa w ust. 1, oraz opracowania warunków, na jakich zostanie dokonane połączenie jednostek, organ zamierzający dokonać łączenia powołuje komisję i wyznacza jej przewodniczącego. W skład komisji wchodzą: przedstawiciele organów sprawujących nadzór nad łączonymi jednostkami, dyrektorzy jednostek oraz po jednym przedstawicielu rad naukowych i zakładowych organizacji związkowych. Do składu komisji mogą być również powołani przedstawiciele banków obsługujących jednostki oraz inne osoby delegowane przez zainteresowane organy i jednostki podlegające łączeniu.
§  5.
1.
Akt o połączeniu jednostek powinien zawierać:
1)
oznaczenie łączonych jednostek,
2)
określenie jednostki utworzonej w wyniku połączenia, z uwzględnieniem danych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, a w przypadku wymienionym w § 2 ust. 2 - określenie jednostki, do której włącza się inną jednostkę lub jednostki,
3)
określenie terminu połączenia i daty sporządzenia sprawozdań finansowych łączonych jednostek na dzień poprzedzający zmiany formy prawnej,
4)
statystyczne numery identyfikacyjne REGON łączonych jednostek.
2.
Jeżeli łączenie jednostek następuje w ciągu roku, akt o połączeniu powinien określać także zasady łączenia planów rzeczowo-finansowych jednostek, podziału nagród, premii i innych świadczeń.
§  6.
1.
Podstawę przejęcia mienia łączonych jednostek stanowią ich sprawozdania finansowe sporządzone na dzień poprzedzający dzień połączenia, zbadane i zatwierdzone w trybie określonym przez organ zarządzający połączenie jednostek. Przyjęciu podlegają wszystkie aktywa i pasywa wykazane w tych sprawozdaniach.
2.
Przejęcia mienia łączonych jednostek dokonuje jednostka powstająca w wyniku połączenia lub jednostka, o której mowa w § 2 ust. 2.
§  7.
Jednostka utworzona w wyniku połączenia lub jednostka, do której włączono inną jednostkę lub jednostki, wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki jednostek podlegających połączeniu oraz przejmuje ich uprawnienia i obowiązki wynikające z decyzji administracyjnych.
§  8.
1.
Dyrektor lub tymczasowy kierownik jednostki utworzonej w wyniku połączenia składa wniosek o wpisanie tej jednostki do rejestru jednostek badawczo-rozwojowych oraz o wykreślenie z rejestru jednostek podlegających połączeniu.
2.
Dyrektor jednostki, do której włączono inną lub inne jednostki, składa wniosek o dokonanie w rejestrze jednostek badawczo-rozwojowych odpowiednich zmian dotyczących tej jednostki oraz o wykreślenie z rejestru włączonej lub włączonych jednostek.
§  9.
1. 2
W chwili połączenia jednostek, o których mowa w § 2 ust. 1, kończy się kadencja rad naukowych połączonych jednostek. Do czasu utworzenia rady naukowej jednostki powstałej w wyniku połączenia jej zadania określone w ustawie wykonuje tymczasowa rada naukowa.
2.
W skład tymczasowej rady naukowej wchodzą członkowie rad naukowych połączonych jednostek.
3.
Tymczasowa rada naukowa sprawuje swoje funkcje nie dłużej niż 3 miesiące od dnia połączenia jednostek.
4. 3
W razie dokonania łączenia jednostek, o którym mowa w § 2 ust. 2, rada naukowa jednostki lub jednostek włączanych do innej jednostki działa do chwili wykreślenia tej jednostki lub jednostek z rejestru jednostek badawczo-rozwojowych, a rada naukowa jednostki, do której włączono inną jednostkę lub jednostki, działa do dnia zakończenia swojej kadencji.
§  10.
Tymczasowego kierownika jednostki wyznacza organ sprawujący nadzór nad jednostką, z zastrzeżeniem art. 65 ustawy.

Rozdział  3

Podział jednostki

§  11.
1.
Podział jednostki może być dokonany, jeżeli analiza stanu organizacyjno-prawnego oraz ocena stanu ekonomiczno-finansowego wskazuje, że jednostki utworzone w wyniku podziału będą efektywniej wykonywać zadania określone w art. 2 ust. 2 ustawy.
2.
Podział jednostki polega na:
1)
utworzeniu dwóch lub więcej jednostek z jednostki ulegającej podziałowi,
2)
wydzieleniu z jednostki określonych komórek organizacyjnych w celu włączenia ich do innej jednostki,
3)
wydzieleniu z jednostki określonych komórek organizacyjnych i utworzeniu innej jednostki lub jednostek.
3.
Jednostki utworzone w wyniku podziału przejmują pracowników i mienie jednostki ulegającej podziałowi.
4.
Jednostki utworzone w wyniku podziału odpowiadają solidarnie za zobowiązania jednostki ulegającej podziałowi.
5.
Mienie wydzielonych komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 2 pkt 2, może być przekazywane odpłatnie na zasadach określonych w art. 13 ust. 1 i 2 ustawy.
§  12.
Akt o podziale jednostki powinien zawierać:
1)
określenie jednostki ulegającej podziałowi,
2)
określenie terminu podziału,
3)
określenie jednostek, które będą utworzone w wyniku podziału lub do których będą włączone komórki organizacyjne jednostki ulegającej podziałowi,
4)
określenie komórek organizacyjnych, które będą wydzielone z jednostki w celu ich włączenia do innej jednostki lub jednostek tworzonych w wyniku podziału,
5)
ustalenia dotyczące sposobu podziału mienia oraz rozliczeń z tytułu zobowiązań i wierzytelności,
6)
statystyczny numer identyfikacyjny REGON jednostki ulegającej podziałowi.
§  13.
1.
W celu dokonania analizy i oceny, o których mowa w § 11 ust. 1, oraz opracowania warunków podziału jednostki organ sprawujący nadzór nad tą jednostką powołuje komisję. Przepis § 4 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2.
Komisja, o której mowa w ust. 1, sporządza szczegółowe propozycje podziału jednostki, a także propozycje podziału mienia, jak również zobowiązań i wierzytelności, na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego i spisu inwentaryzacyjnego zarządzonego przez dyrektora jednostki ulegającej podziałowi.
§  14.
1.
Do podziału jednostki stosuje się odpowiednio przepisy § 3 ust. 1-3.
2.
Organ wydający akt o podziale powinien w miarę możliwości uwzględnić propozycje komisji, o której mowa w § 13 ust. 1, oraz ewentualne wnioski rady naukowej i dyrektora jednostki podlegającej podziałowi.
§  15.
1.
Akt o utworzeniu jednostki lub jednostek powstających w wyniku podziału wydaje organ, który wydał akt o podziale.
2.
Organ określony w ust. 1 wydaje decyzję o przydzieleniu jednostce lub jednostkom powstającym w wyniku podziału składników mienia niezbędnych do prowadzenia działalności.
§  16.
Do podziału jednostki przepisy § 6 i 7 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  4

Reorganizacja jednostki

§  17.
Reorganizacja jednostki polega na:
1)
zmianie przedmiotu jej działania,
2)
zmianie gałęziowego lub resortowego zakresu działania jednostki na zakres wielogałęziowy bądź międzyresortowy albo odwrotnie,
3)
zmianie dotychczasowej nazwy,
4)
zmianie organu sprawującego nadzór nad jednostką,
5)
dokonaniu zmian w strukturze organizacyjnej jednostki, a w szczególności:
a)
likwidacji zakładu (zakładu doświadczalnego), oddziału lub innej wyodrębnionej organizacyjnie części jednostki,
b)
przekazaniu lub sprzedaży wyodrębnionych organizacyjnie i gospodarczo części jednostki.
§  18.
1.
Reorganizacja jednostki, o której mowa w § 17 pkt 1-4, następuje w drodze zmiany aktu o utworzeniu tej jednostki, a następnie dokonania zmian w jej statucie.
2.
Reorganizacja jednostki, o której mowa w § 17 pkt 5, następuje w drodze zmiany jej statutu oraz regulaminu organizacyjnego. O zamiarze przeprowadzenia reorganizacji jednostka zawiadamia organ sprawujący nad nią nadzór.

Rozdział  5

Likwidacja jednostki

§  19.
Likwidacja jednostki polega na całkowitym zakończeniu jej działalności, zadysponowaniu jej mieniem oraz wykreśleniu jednostki z rejestru jednostek badawczo-rozwojowych, po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.
§  20.
1.
W celu szczegółowego ustalenia warunków likwidacji jednostki, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, organ sprawujący nadzór nad jednostką powołuje zespół przygotowawczy.
2.
W skład zespołu przygotowawczego, o którym mowa w ust. 1, wchodzą: przedstawiciel organu sprawującego nadzór nad jednostką, dyrektor jednostki lub osoba przez niego upoważniona, przedstawiciele rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych i przedstawiciel banku finansującego jej działalność. Do zespołu przygotowawczego może być powołany przedstawiciel Rady Głównej Jednostek Badawczo-Rozwojowych oraz kandydat na likwidatora.
3.
Zespół przygotowawczy opracowuje dla organu zarządzającego likwidację opinię o jednostce, zawierającą w szczególności:
1)
ocenę efektywności i możliwości dalszego wykonywania przez jednostkę zadań, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy,
2)
analizę stanu organizacyjno-prawnego oraz ocenę stanu ekonomiczno-finansowego, ze szczególnym uwzględnieniem statusu prawnego majątku, wartości niematerialnych i prawnych, w tym praw autorskich,
3)
analizę stanu kadrowego wraz z ewentualnymi propozycjami kontynuowania przez pracowników naukowych badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez nich w jednostce,
4)
analizę możliwości zaspokojenia lub zabezpieczenia zobowiązań,
5)
wnioski o celowości i sposobie przeprowadzenia likwidacji jednostki.
§  21.
Akt o likwidacji jednostki powinien zawierać:
1)
oznaczenie jednostki podlegającej likwidacji,
2)
wyznaczenie likwidatora,
3)
oznaczenie dnia otwarcia i zakończenia likwidacji,
4)
oznaczenie terminu zakończenia działalności operatywnej jednostki,
5)
określenie sposobu i trybu zadysponowania mieniem jednostki.
§  22.
Do likwidacji jednostki stosuje się odpowiednio przepisy § 3 ust. 1-3.
§  23.
Jednostka w likwidacji jest prowadzona pod jej dotychczasową nazwą, z dodaniem wyrazów "w likwidacji".
§  24.
Z dniem otwarcia likwidacji jednostki z mocy prawa ulega rozwiązaniu rada naukowa tej jednostki.
§  25.
1.
Od dnia otwarcia likwidacji do dnia zakończenia likwidacji jednostką zarządza likwidator wyznaczony przez organ, który wydał akt o likwidacji.
2.
Likwidator działa na podstawie umowy zawartej z organem, o którym mowa w ust. 1.
3.
Umowa powinna określać w szczególności:
1)
podstawowe obowiązki likwidatora,
2)
wynagrodzenie likwidatora,
3)
warunki rozwiązania umowy.
4.
Wynagrodzenie likwidatora jest finansowane ze środków likwidowanej jednostki i zaliczane do kosztów likwidacji.
5.
Likwidator wykonuje prawa i obowiązki dyrektora likwidowanej jednostki w zakresie niezbędnym do zakończenia działalności jednostki.
§  26.
1.
Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
1)
sporządzenie planu finansowego likwidacji,
2)
opracowanie harmonogramu likwidacji jednostki,
3)
zgłoszenie do rejestru jednostek wniosku o wpisanie otwarcia likwidacji jednostki,
4)
zawiadomienie banku finansującego działalność jednostki o otwarciu likwidacji,
5)
składanie organowi sprawującemu nadzór okresowych sprawozdań z przebiegu likwidacji,
6)
sporządzenie sprawozdania finansowego według zasad określonych w odrębnych przepisach,
7)
egzekucja należności, zaspokojenie lub zabezpieczenie wierzycieli,
8)
zagospodarowanie mienia według wskazań organu, który wydał akt o likwidacji jednostki,
9)
rozwiązanie stosunku pracy z pracownikami jednostki,
10)
zgłoszenie wniosku o wykreślenie jednostki z rejestru,
11)
przekazanie materiałów do archiwum zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Nie zaspokojone przez likwidatora zobowiązania jednostki przejmuje organ sprawujący nad nią nadzór.
§  27.
O otwarciu likwidacji jednostki likwidator ogłasza dwukrotnie w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym, wzywając wierzycieli do zgłoszenia ich wierzytelności w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty ostatniego ogłoszenia. Okres między opublikowaniem pierwszego i drugiego ogłoszenia nie powinien być krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 dni.
§  28.
Z dniem otwarcia likwidacji jednostki wygasają wszelkie pełnomocnictwa udzielone przed tym terminem.
§  29.
W razie braku możliwości podjęcia działań przewidzianych w § 26, likwidator występuje do organu, który wydał akt o likwidacji, z wnioskiem o udzielenie wskazań co do dalszego działania.
§  30.
1.
Po zakończeniu likwidacji jednostki organ, który wydał akt o likwidacji tej jednostki, wydaje decyzję o uznaniu jej za zlikwidowaną oraz określa sposób zabezpieczenia ewentualnych wierzycieli.
2.
Decyzja, o której mowa w ust. 1, stanowi podstawę do wykreślenia jednostki z rejestru jednostek badawczo-rozwojowych.

Rozdział  6

Przepisy przejściowe i końcowe

§  31.
W sprawach łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek, nie zakończonych do dnia wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia, chyba że organ sprawujący nadzór zdecyduje o zastosowaniu przepisów dotychczasowych.
§  32.
Poza przypadkami szczególnymi, łączenia, podziału, reorganizacji lub likwidacji jednostek należy dokonywać pierwszego lub ostatniego dnia danego miesiąca.
§  33.
Do pracowników jednostek podlegających łączeniu, podziałowi, reorganizacji lub likwidacji w sprawach nie uregulowanych w ustawie mają zastosowanie przepisy prawa pracy.
§  34.
Koszty postępowania w sprawie łączenia, podziału, reorganizacji lub likwidacji ponoszą jednostki uczestniczące w tym postępowaniu.
§  35.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 1985 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu łączenia, podziału, przekształcania i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 1986 r. Nr 2, poz. 10).
§  36.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2000 r. (Dz.U.00.53.640) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2000 r.
2 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2000 r. (Dz.U.00.53.640) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2000 r.
3 § 9 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2000 r. (Dz.U.00.53.640) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2000 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024