Nadanie statutu Agencji Prywatyzacji.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 3 kwietnia 1997 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Prywatyzacji.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775) zarządza się, co następuje:
§  1.
Agencji Prywatyzacji nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT AGENCJI PRYWATYZACJI

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Agencja Prywatyzacji, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775), ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118, poz. 561 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 32, poz. 184) oraz niniejszego statutu.
2.
Agencja jest państwową osobą prawną z siedzibą w Warszawie.
§  2.
1.
Agencja dokonuje w imieniu Skarbu Państwa:
1)
prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego - na podstawie upoważnienia Ministra Skarbu Państwa, określającego zakres i warunki tej prywatyzacji,
2)
prywatyzacji spółki z udziałem Skarbu Państwa - na podstawie upoważnienia Ministra Skarbu Państwa, określającego zakres i warunki tej prywatyzacji,
3)
czynności dotyczących prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego lub jednoosobowej spółki Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa - na podstawie i w granicach upoważnienia Rady Ministrów, udzielonego Agencji na wniosek Ministra Skarbu Państwa,
4)
innych czynności - na podstawie i w granicach upoważnienia Ministra Skarbu Państwa, udzielonego Agencji za zgodą Prezesa Rady Ministrów.
2.
Agencja prowadzi również wyodrębnioną działalność w zakresie i formach określonych w rozdziale 5 niniejszego statutu.

Rozdział  2

Prezes Agencji

§  3.
1.
Prezes Agencji kieruje Agencją i reprezentuje ją na zewnątrz. Prezes Agencji działa przy pomocy zastępców, dyrektorów komórek organizacyjnych wymienionych w § 11 ust. 2 oraz dyrektorów oddziałów terenowych.
2.
Zastępców Prezesa Agencji powołuje i odwołuje, na wniosek Prezesa Agencji, Minister Skarbu Państwa.
3.
W wypadku odwołania Prezesa Agencji lub złożenia przez niego rezygnacji, Minister Skarbu Państwa może odwołać jego zastępców. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, nie jest wymagany.
§  4.
Zakres czynności osób oraz właściwość komórek organizacyjnych, o których mowa w § 11 ust. 2, określa regulamin organizacyjny Agencji, nadany przez Prezesa Agencji po zatwierdzeniu przez Ministra Skarbu Państwa.
§  5.
1.
Prezes Agencji wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do osób zatrudnionych w Agencji, z tym że w stosunku do pracowników oddziałów terenowych powyższe czynności w imieniu Prezesa Agencji wykonuje dyrektor oddziału.
2.
Prezes Agencji powołuje i odwołuje dyrektora oddziału terenowego i jego zastępcę.
§  6.
1.
Prezes Agencji dokonuje samodzielnie czynności prawnych w imieniu Agencji.
2.
Zastępcy Prezesa działają w granicach umocowania udzielonego przez Prezesa Agencji.
3.
Prezes Agencji może ustanowić pełnomocników do działania w imieniu Agencji. Pełnomocnik może udzielić substytucji, gdy zezwala mu na to treść pełnomocnictwa.
4.
W sprawach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-3 niniejszego statutu oraz w art. 2 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775), pełnomocnikiem Agencji może być wyłącznie jej pracownik.
5.
Do czynności zbycia albo objęcia akcji lub udziałów Skarbu Państwa, a także rozporządzenia majątkiem Skarbu Państwa w procesie prywatyzacji, Prezes Agencji może udzielić pełnomocnictwa wyłącznie zastępcom Prezesa.
6.
W sprawach nie uregulowanych do pełnomocnictwa mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego o przedstawicielstwie.

Rozdział  3

Rada Nadzorcza

§  7.
1.
Rada Nadzorcza wykonuje stały nadzór nad działalnością Agencji.
2.
Posiedzenia Rady Nadzorczej zwołuje w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał, jej Przewodniczący. Zaproszenie do udziału w posiedzeniu z załączonym porządkiem obrad powinno być doręczone z 14-dniowym wyprzedzeniem.
3.
Przewodniczący zwołuje posiedzenie z własnej inicjatywy lub na wniosek Prezesa Rady Ministrów, Ministra Finansów, Ministra Skarbu Państwa, Ministra Gospodarki lub Prezesa Agencji.
4.
Jeżeli posiedzenie Rady Nadzorczej nie zostanie zwołane przez Przewodniczącego w terminie określonym w ust. 2 lub w terminie 14-dniowym od złożenia wniosku, posiedzenie może zwołać organ występujący z wnioskiem.
5.
W ważnych sprawach można zwołać posiedzenie w trybie nagłym, w terminie trzech dni, wskazując w zaproszeniu przyczynę zwołania posiedzenia w tym trybie i porządek obrad.
§  8.
1.
Rada Nadzorcza może podejmować uchwały, gdy wszyscy członkowie zostali zaproszeni i w posiedzeniu bierze udział co najmniej 5 członków Rady. W sprawach nie objętych porządkiem obrad uchwał podejmować nie można.
2.
Przewodniczący może zarządzić w konkretnej sprawie, z zastrzeżeniem ust. 3, głosowanie pisemne bez zwoływania posiedzenia Rady. Uchwała jest podjęta w tym trybie, jeżeli wszyscy członkowie Rady wzięli udział w głosowaniu.
3.
Pisemne głosowanie nie jest dopuszczalne w sprawach:
1)
dotyczących badania i oceny sprawozdań z działalności Agencji oraz jej sprawozdań finansowych,
2)
zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, w tym podziału zysku lub pokrycia straty oraz udzielenia pokwitowania Prezesowi Agencji z wykonania obowiązków w poprzednim roku,
3)
rocznych planów rzeczowo-finansowych.
4.
Uchwały Rady zapadają większością głosów. W razie równego podziału głosów, decyduje głos osoby prowadzącej posiedzenie.
5.
Głosowanie jest jawne, z wyjątkiem głosowania w sprawach osobistych oraz gdy którykolwiek z członków Rady zażąda głosowania tajnego.
§  9.
1.
Z posiedzeń Rady Nadzorczej sporządza się protokół określający w szczególności porządek obrad, nazwiska obecnych, ilość oddanych głosów za poszczególnymi uchwałami oraz zdania odrębne. Protokoły podpisują członkowie Rady obecni na posiedzeniu.
2.
Obsługę techniczno-organizacyjną Rady zapewnia Biuro Prezesa Agencji.
§  10.
1.
Miesięczne wynagrodzenie członków Rady Nadzorczej, z wyjątkiem Przewodniczącego Rady Nadzorczej, jest równe średniemu wynagrodzeniu w sektorze przedsiębiorstw za ostatni miesiąc minionego kwartału, pomnożonemu przez współczynnik 1,5.
2.
Miesięczne wynagrodzenie Przewodniczącego Rady Nadzorczej jest równe średniemu wynagrodzeniu w sektorze przedsiębiorstw za ostatni miesiąc minionego kwartału, pomnożonemu przez współczynnik 2,0.
3.
Członkom Rady Nadzorczej przysługuje wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, bez względu na częstotliwość zwoływanych posiedzeń.
4.
Wynagrodzenie nie przysługuje za miesiąc, w którym członek Rady nie uczestniczył bez usprawiedliwienia w żadnym ze zwołanych posiedzeń.
5.
Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, jest wypłacane z dołu, do 10 dnia każdego miesiąca. Wynagrodzenie obciąża koszty działalności Agencji.
6.
Agencja ponosi również inne koszty powstałe w związku z wykonywaniem funkcji członka Rady, a w szczególności koszty podróży i zakwaterowania oraz diet na zasadach określonych w przepisach w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

Rozdział  4

Biuro Prezesa Agencji oraz oddziały terenowe Agencji

§  11.
1.
Biuro Prezesa Agencji obsługuje organy Agencji oraz jej oddziały terenowe.
2.
W skład Biura wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Prezesa Agencji,
2)
Zespół do Spraw Przetargów,
3)
Zespół do Spraw Rokowań Prywatyzacyjnych,
4)
Zespół do Spraw Wyodrębnionej Działalności,
5)
Zespół do Spraw Wykonywania Uprawnień Właścicielskich Skarbu Państwa,
6)
Zespół Komunikacji Społecznej i Informacji,
7)
Zespół Administracyjno-Finansowy,
8)
Zespół Prawny,
9)
Zespół Kontroli Wewnętrznej i Finansowej.
§  12.
Prezes Agencji może tworzyć komisje i rady jako organy pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze o charakterze stałym lub doraźnym oraz doraźne zespoły zadaniowe spośród pracowników Agencji, określając zakres działania i tryb pracy tych komisji, rad lub zespołów.
§  13.
1.
Prezes Agencji tworzy, łączy i znosi oddziały terenowe.
2.
Akt o utworzeniu oddziału terenowego Agencji powinien określać:
1)
datę utworzenia oddziału, siedzibę, przedmiot i zasięg terytorialny działania,
2)
strukturę organizacyjną,
3)
składniki majątkowe przekazane do oddziału,
4)
sposób prowadzenia ewidencji finansowo-księgowej.
3.
Szczegółową organizację i zakres działania oddziału terenowego określa regulamin organizacyjny, zatwierdzony przez Prezesa Agencji.

Rozdział  5

Wyodrębniona działalność Agencji

§  14.
1.
Agencja, na podstawie umów, może prowadzić wyodrębnioną działalność w zakresie:
1)
zleconych przez organy założycielskie usług związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa państwowego,
2)
czynności związanych z prywatyzacją przedsiębiorstwa komunalnego, przekazanych przez gminę lub związek komunalny stosownie do przepisów art. 68 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118, poz. 561 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 32, poz. 184),
3)
działalności wydawniczej, szkoleniowej i informacyjnej w zakresie prywatyzacji,
4)
gospodarowania mieniem Skarbu Państwa w ramach udzielonego zlecenia.
2.
Przychody i koszty związane z działalnością, o której mowa w ust. 1, Agencja wyodrębnia i rozlicza osobno w planie rzeczowo-finansowym i w sprawozdaniu finansowym.

Rozdział  6

Fundusze

§  15.
Agencja tworzy następujące fundusze:
1)
fundusz statutowy,
2)
fundusz rezerwowy,
3)
fundusz nagród,
4)
inne fundusze przewidziane odrębnymi przepisami.
§  16.
1.
Fundusz statutowy tworzy się z odpisów z zysku netto.
2.
Fundusz statutowy zmniejsza się o stratę netto nie pokrytą funduszem rezerwowym w przypadku wyczerpania środków tego funduszu.
§  17.
1.
Fundusz rezerwowy tworzy się w ciężar kosztów w wysokości określonej każdorazowo w rocznym planie rzeczowo-finansowym, jednak nie wyższej niż 5% przychodów Agencji.
2.
Fundusz rezerwowy jest przeznaczony na pokrycie strat wynikających z prowadzonej działalności.
§  18.
Fundusz nagród tworzy się z zysku po opodatkowaniu z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775).
§  19.
1.
Agencja sporządza roczny plan rzeczowo-finansowy do 30 listopada roku poprzedzającego rok, którego ten plan dotyczy.
2.
Roczny plan rzeczowo-finansowy Agencji obejmuje:
1)
planowane przychody z podziałem na rodzaje,
2)
koszty w podziale na realizację poszczególnych zadań,
3)
poszczególne rodzaje kosztów funkcjonowania Agencji z wyszczególnieniem środków na pokrycie kosztów funkcjonowania Rady Nadzorczej Agencji, w tym na wynagrodzenia jej członków oraz wynagrodzenia pracowników Biura Prezesa Agencji i oddziałów terenowych,
4)
planowany stan zatrudnienia w Biurze Prezesa Agencji i w oddziałach terenowych,
5)
wydatki inwestycyjne Agencji.

Rozdział  7

Szczegółowe zasady wynagradzania pracowników

§  20.
1.
Pracownicy Agencji otrzymują miesięczne wynagrodzenie za pracę, ustalone na podstawie miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego i dodatków do wynagrodzenia.
2.
Pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy otrzymują miesięczne wynagrodzenie za pracę oraz dodatki do wynagrodzenia w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy ustalonego w umowie o pracę.
§  21.
Pracownikowi, w zależności od zajmowanego stanowiska i charakteru wykonywanej pracy, przysługują następujące składniki wynagrodzenia:
1)
wynagrodzenie zasadnicze,
2)
dodatek funkcyjny.
§  22.
Prezes Agencji w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia może przyznać pracownikowi nagrodę. Zasady wypłaty nagród określi Prezes Agencji regulaminem.
§  23.
Pracownikom Agencji przysługuje roczna nagroda wypłacana z funduszu, o którym mowa w § 15 pkt 3, do wysokości średniego miesięcznego wynagrodzenia, obliczanego według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Zasady wypłaty nagród określi Prezes Agencji regulaminem.
§  24.
Godzinową stawkę wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika, określonego stawką miesięczną, ustala się dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.
§  25.
1.
Pracownikowi przysługuje nagroda jubileuszowa w wysokości wynikającej z okresu pracy:
1)
po 20 latach pracy - 75% miesięcznego wynagrodzenia,
2)
po 25 latach pracy - 100% miesięcznego wynagrodzenia,
3)
po 30 latach pracy - 150% miesięcznego wynagrodzenia,
4)
po 35 latach pracy - 200% miesięcznego wynagrodzenia,
5)
po 40 latach pracy - 300% miesięcznego wynagrodzenia.
2.
Do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
3.
W razie równoczesnego pozostawania w więcej niż jednym stosunku pracy, do okresu pracy uprawniającego do nagrody wlicza się jeden z tych okresów.
4.
Pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do nagrody.
5.
Pracownik jest obowiązany udokumentować swoje prawo do nagrody, jeżeli w jego aktach osobowych brak jest odpowiedniej dokumentacji.
6.
Wypłata nagrody jubileuszowej powinna nastąpić niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej nagrody.
7.
Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli dla pracownika jest to korzystniejsze - wynagrodzenie przysługujące mu w dniu jej wypłaty. Jeżeli pracownik nabył prawo do nagrody będąc zatrudniony w innym wymiarze czasu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody. Nagrodę oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
8.
W razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem na rentę inwalidzką lub emeryturę, pracownikowi, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.
§  26.
Ustala się stanowiska i odpowiadające im kategorie zaszeregowania stanowiące podstawę określenia wynagrodzeń pracowników Agencji.

Tabela stanowisk, wymagań kwalifikacyjnych i zaszeregowań pracowników Agencji

Lp. Stanowisko Wymagania kwalifikacyjne Kategoria zaszerego-

wania

wykształcenie liczba lat pracy
1 2 3 4 5
1 prezes Agencji wyższe 7 XI
2 zastępca prezesa Agencji wyższe 7 X
3 dyrektor zespołu wyższe 7 IX
4 dyrektor gabinetu wyższe 7 IX
5 dyrektor oddziału wyższe 7 IX
6 główny księgowy wyższe 7 IX
7 zastępca dyrektora zespołu wyższe 7 VIII
8 zastępca dyrektora oddziału wyższe 7 VIII
9 zastępca głównego księgowego wyższe 7 VIII
10 główny księgowy oddziału wyższe 7 VIII
11 doradca wyższe 7 VIII
12 zastępca głównego księgowego oddziału wyższe 6 VII
13 kierownik sekcji wyższe 6 VII
14 główny specjalista wyższe 6 VII
15 radca prawny wg odrębnych przepisów VII
16 rewident wyższe 5 VI
17 starszy specjalista wyższe 5 VI
18 specjalista wyższe 3 V
19 inspektor średnie 3 IV
20 księgowy średnie 3 IV
21 kasjer średnie 3 IV
22 referent średnie 3 III
23 sekretarka średnie 3 III
24 maszynistka średnie 3 III
25 kierowca wg odrębnych przepisów II
26 rzemieślnik zasadnicze - II
27 robotnik gospodarczy podstawowe - II
28 portier podstawowe - II
29 dozorca podstawowe - II
30 sprzątaczka podstawowe - I
31 goniec podstawowe - I
§  27.
1.
W uzasadnionych przypadkach Prezes Agencji może przyznać pracownikowi o jedną kategorię zaszeregowania wyższą od przysługującej na danym stanowisku.
2.
Prezes Agencji może w szczególnie uzasadnionych przypadkach skrócić pracownikowi wymagany okres pracy zawodowej na danym stanowisku.
§  28.
Wysokość wynagrodzenia zasadniczego pracownika, odpowiadającą przysługującej mu kategorii zaszeregowania, ustala się na podstawie tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego:

Tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego

Lp. Kategoria zaszeregowania Wynagrodzenie zasadnicze w złotych od - do
1 2 3
1 I 650-800
2 II 700-800
3 III 850-1.200
4 IV 850-1.500
5 V 900-1.800
6 VI 950-2.000
7 VII 1.100-2.200
8 VIII 1.800-3.000
9 IX 2.000-3.500
10 X 3.500-4.500
11 XI 4.500-8.000
§  29.
Ustala się następujące stanowiska i odpowiadające im szczeble dodatków funkcyjnych:

Tabela szczebli dodatków funkcyjnych dla pracowników zatrudnionych na kierowniczych i samodzielnych stanowiskach

Lp. Stanowisko Szczebel dodatku funkcyjnego
1 2 3
1 prezes Agencji VI
2 zastępca prezesa Agencji V
3 dyrektor zespołu IV
4 dyrektor gabinetu IV
5 dyrektor oddziału IV
6 główny księgowy IV
7 zastępca dyrektora zespołu III
8 zastępca dyrektora oddziału III
9 zastępca głównego księgowego III
10 główny księgowy oddziału III
11 doradca II
12 zastępca głównego księgowego oddziału II
13 kierownik sekcji II
14 główny specjalista II
15 radca prawny I
16 rewident I
§  30.
Wysokość dodatku funkcyjnego wynosi:
Lp. Szczebel dodatku funkcyjnego Kwota dodatku funkcyjnego w złotych od-do
1 2 3
1 I 600-1.000
2 II 800-1.500
3 III 900-1.800
4 IV 1.500-2.000
5 V 1.800-2.500
6 VI 2.500-4.000
§  31.
1.
Pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty inwalidzkiej lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna:
1)
do 10 lat pracy - w wysokości 100% podstawy wymiaru,
2)
po 10 latach pracy - w wysokości 200% podstawy wymiaru,
3)
po 15 latach pracy - w wysokości 300% podstawy wymiaru,
4)
po 20 latach pracy - w wysokości 400% podstawy wymiaru,
5)
po 25 latach pracy - w wysokości 500% podstawy wymiaru,
6)
po 30 latach pracy - w wysokości 600% podstawy wymiaru.
2.
Przy ustalaniu okresów uprawniających do jednorazowej odprawy przyjmuje się wszystkie udokumentowane okresy zatrudnienia.
3.
Podstawę wymiaru jednorazowej odprawy stanowi suma miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego przysługującego pracownikowi w dniu nabycia prawa do odprawy.
4.
Emeryci i renciści ponownie zatrudnieni nie nabywają prawa do odprawy.
§  32.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym rozdziale mają zastosowanie przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy wykonawcze do Kodeksu pracy.
§  33.
Prezes Agencji ustala regulamin pracy Agencji.
§  34.
Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Skarbu Państwa ustala wysokość wynagrodzenia Prezesa Agencji, zgodnie z wyżej określonymi zasadami.

Rozdział  8

System kontroli finansowej

§  35.
Prezes Agencji odpowiada za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli finansowej, a także za należyte wykorzystanie jej wyników.
§  36.
1.
Zadania w zakresie kontroli finansowej wykonuje Zespół Kontroli Wewnętrznej i Finansowej, wchodzący w skład Biura Prezesa Agencji.
2.
Do przeprowadzenia kontroli przez pracownika Zespołu Kontroli Wewnętrznej i Finansowej uprawnia imienne upoważnienie wystawione przez Prezesa Agencji.
§  37.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli kontrola dotyczy jego praw lub obowiązków.
2.
Kontrolujący może być wyłączony z kontroli w razie stwierdzenia innych niż wymienione w ust. 1 przyczyn, które mogą mieć wpływ na jego postępowanie lub na wynik kontroli.
3.
Decyzje w sprawie wyłączenia z kontroli podejmuje Prezes Agencji z własnej inicjatywy bądź na wniosek osoby zainteresowanej.
4.
Czynności kontrolne nie mogą być podjęte przed rozpatrzeniem przez Prezesa Agencji wniosku, o którym mowa w ust. 3.
§  38.
Pracownicy Agencji są obowiązani do udzielania kontrolującemu niezbędnych wyjaśnień i pomocy oraz udostępniania dokumentów.
§  39.
W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego cechy przestępstwa, kontrolujący zabezpiecza dokumenty i przedmioty stanowiące dowód przestępstwa oraz niezwłocznie zawiadamia o tym Prezesa Agencji.
§  40.
Prezes Agencji na podstawie wyników kontroli podejmuje działania w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i zapobieżenia ich powstawaniu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024