Ewidencja prowadzona przez organy celne na potrzeby postępowania antydumpingowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 4 sierpnia 1998 r.
w sprawie ewidencji prowadzonej przez organy celne na potrzeby postępowania antydumpingowego.

Na podstawie art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1028) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia przez organy celne ewidencji towarów na potrzeby postępowania antydumpingowego,
2)
dane, które umieszcza się w ewidencji prowadzonej na potrzeby postępowania antydumpingowego,
3)
rodzaje dokumentów, na podstawie których dokonuje się ewidencji na potrzeby postępowania antydumpingowego.
§  2.
1.
Dla celów postępowania antydumpingowego prowadzona jest, we wszystkich urzędach celnych, ewidencja towarów objętych postępowaniem antydumpingowym, o symbolu E-DUMP, zwana dalej "ewidencją".
2.
Wzór karty ewidencji stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  3.
1.
W ewidencji umieszcza się następujące dane:
1)
w kolumnie "1" - kolejny numer pozycji ewidencji towarów objętych postępowaniem antydumpingowym,
2)
w kolumnie "2" - datę objęcia towaru procedurą dopuszczenia do obrotu,
3)
w kolumnie "3" - szczegółowe dane dotyczące towaru:
a)
jego ilość i rodzaj,
b)
cenę dostawy wynikającą z faktury, wyrażoną w złotych polskich,
c)
rodzaj transakcji,
d)
warunki dostawy,
4)
w kolumnie "4" - dane osoby dokonującej zgłoszenia towaru do procedury dopuszczenia do obrotu oraz importera towaru,
5)
w kolumnie "5" - dane osoby zobowiązanej do zapłacenia kwoty wynikającej z długu celnego,
6)
w kolumnie "6" - nazwę kraju pochodzenia i wysyłki towaru, a także, jeżeli jest to możliwe do ustalenia, dane dotyczące producenta towaru i eksportera zagranicznego,
7)
w kolumnie "7" - podstawę określenia wysokości należnego cła antydumpingowego,
8)
w kolumnie "8" - pozycję kasowego wykazu szczegółowego, jeżeli uiszczone zostały należności celne, i pozycję rejestru długu celnego, jeżeli dług celny powstał,
9)
w kolumnie "9" - oznaczenie pozycji ewidencji prowadzonej przez organ celny na podstawie przepisów Kodeksu celnego,
10)
w kolumnie "10" - inne informacje istotne dla pozycji ewidencji.
2.
Wniosek o prowadzenie ewidencji, o którym mowa w art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1028), zwany dalej "wnioskiem", może zawierać szczegółowe określenie danych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, 7 i 10.
3.
Funkcjonariusz celny dokonujący wpisu do ewidencji składa swój podpis oraz stawia pieczątkę imienną w kolumnie "11".
§  4.
1.
Jeżeli w ewidencji wymagane jest umieszczenie danych osoby, należy, w wypadku osób fizycznych, umieścić imię i nazwisko, adres, serię i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość, a w wypadku osób fizycznych będących przedsiębiorcami, osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej - umieścić nazwę i adres siedziby oraz numer identyfikacyjny REGON.
2.
Jeżeli w ewidencji wymagane jest umieszczenie daty, wpisu dokonuje się cyframi arabskimi w kolejności: rok, miesiąc, dzień.
§  5.
1.
W wypadku gdy określona kolumna ewidencji nie wymaga wypełnienia, w polu tym stawia się poziomą kreskę.
2.
Każda pozycja ewidencji, po dokonaniu wpisów, powinna zostać podkreślona poziomą linią.
3.
W ewidencji nie powinno się umieszczać skreśleń ani poprawek dotyczących wpisów. Jeżeli jednak w wyjątkowych okolicznościach dokonanie ich jest niezbędne, zmiany powinny umożliwiać odczytanie skreślonego zapisu. W kolumnie "uwagi" umieszcza się wówczas adnotację o dokonaniu zmiany według wzoru: "w kolumnie nr ... skreślono wyraz/cyfrę ... i wpisano wyraz/cyfrę...". Dokonanie zmian funkcjonariusz celny potwierdza swoim podpisem i pieczątką imienną.
§  6.
Dokumentem, na podstawie którego dokonuje się umieszczenia w ewidencji, jest zgłoszenie celne.
§  7.
1.
Umieszczeniu w ewidencji podlegają, z zastrzeżeniem ust. 2, dane dotyczące towaru określonego w postanowieniu Ministra Gospodarki o wszczęciu postępowania antydumpingowego, a pochodzącego lub wysyłanego z kraju uznanego w tym postanowieniu za kraj eksportu i dopuszczanego do obrotu na polskim obszarze celnym w okresie określonym przez Ministra Gospodarki we wniosku, nie wcześniej jednak niż przed upływem 20 dni od dnia wystąpienia przez Ministra Gospodarki z tym wnioskiem do Prezesa Głównego Urzędu Ceł.
2.
Umieszczeniu w ewidencji nie podlegają dane dotyczące towaru, którego dopuszczenie do obrotu na polskim obszarze celnym, zgodnie z przepisami prawa celnego, jest zwolnione od cła lub nie wymaga udokumentowania.
3.
Umieszczenia w ewidencji dokonuje się niezależnie od ewidencjonowania dokonywanego przez organy celne na podstawie przepisów Kodeksu celnego.
§  8.
1.
Ewidencję prowadzi się w formie książkowej lub z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych, odrębnie dla każdego postępowania antydumpingowego.
2.
Ewidencja z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych może być prowadzona po uprzednim uzgodnieniu przez dyrektora urzędu celnego, z Prezesem Głównego Urzędu Ceł, szczegółowego sposobu prowadzenia tej ewidencji.
§  9.
1.
W przypadku prowadzenia ewidencji w formie książkowej, karty ewidencji numeruje się kolejno od numeru jeden, a każdą kartę oznacza się przez podanie daty postanowienia o wszczęciu postępowania antydumpingowego, dla celów którego prowadzona jest ewidencja.
2.
Po zakończeniu prowadzenia ewidencji karty ewidencji lub wydruk ewidencji prowadzonej z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych zszywa się, zszycie to opatruje się plombą przy użyciu plombownicy stosowanej w celu plombowania innych ewidencji prowadzonych przez urząd celny, a ewidencję opisuje się przez wskazanie liczby pozycji i kart oraz złożenie podpisu przez dyrektora urzędu celnego lub osobę przez niego upoważnioną.
§  10.
Kopie ewidencji Prezes Głównego Urzędu Ceł przekazuje Ministrowi Gospodarki w uzgodnionych terminach.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

EWIDENCJA TOWARÓW OBJĘTYCH POSTĘPOWANIEM ANTYDUMPINGOWYM E-DUMP

(pieczęć urzędu celnego

i jego kod)

Ewidencja prowadzona dla celów postępowania antydumpingowego,

wszczętego na podstawie postanowienia Ministra Gospodarki

z dnia ............. (Monitor Polski Nr ..., poz. ...)

dotyczącego ...................................................

(rodzaj towaru)

Pozycja ewidencji Data objęcia towaru procedurą dopuszczenia do obrotu Opis towaru Dane zgłaszającego oraz importera Dane dłużnika Kraj pochodzenia i wysyłki towaru, producent i eksporter Podstawa cła antydumpingowego Pozycja kasowego wykazu szczegółowego i rejestru długu celnego Oznaczenie pozycji innej ewidencji Uwagi Podpis funkcjonariusza celnego
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024