Tryb i warunki przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 sierpnia 1999 r.
w sprawie trybu i warunków przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym.

Na podstawie art. 37h ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 60, poz. 636) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) 1
ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - rozumie się przez to ustawę z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 60, poz. 636 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 31, poz. 384),
2)
ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - rozumie się przez to ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 i Nr 162, poz. 1119),
3) 2
ustawie o finansach publicznych - rozumie się przez to ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 oraz z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2000 r. Nr 6, poz. 69 i Nr 12, poz. 136),
4)
rezerwie celowej - rozumie się przez to rezerwę celową utworzoną w budżecie państwa na dany rok budżetowy, przeznaczoną na dotacje na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 37h ust. 1 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, które obowiązuje w dniu 1 stycznia roku budżetowego,
5)
dotacjach - rozumie się przez to dotacje celowe z budżetu państwa przyznane przez wojewodów w trybie określonym w rozporządzeniu,
6)
robotach publicznych - rozumie się przez to roboty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
7)
kosztach podlegających refundacji ze środków Funduszu Pracy - rozumie się przez to:
a)
koszty poniesione na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne bezrobotnych, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
b)
rzeczowe koszty organizacji robót publicznych, o których mowa w art. 20 ust. 4 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
§  2.
1. 3
Minister Finansów:
1)
na wniosek ministra właściwego do spraw pracy uzgodniony z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego dokonuje podziału kwoty rezerwy celowej między województwa, w których są gminy zagrożone szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, z zastrzeżeniem ust. 3,
2)
zawiadamia ministra właściwego do spraw pracy uzgodniony z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego o podjęciu decyzji w sprawie podziału kwoty rezerwy celowej.
2. 4
Minister właściwy do spraw pracy informuje właściwych wojewodów i dyrektorów wojewódzkich urzędów pracy o kwocie dotacji ustalonej dla województwa w wyniku podziału kwoty rezerwy celowej.
3. 5
Kwotę rezerwy celowej dzieli się między województwa proporcjonalnie do liczby osób bezrobotnych zarejestrowanych w powiatowych urzędach pracy właściwych dla gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, na koniec kwartału poprzedzającego kwartał, w którym jest dokonywany podział.
§  3.
1. 6
Kwoty dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji infrastrukturalnych są ustalane przez wojewodów, na wniosek zarządów gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, zwanych dalej "wnioskodawcami", i po zasięgnięciu opinii marszałków województw, oraz wojewódzkich rad zatrudnienia. Wnioski o przyznanie dotacji są sporządzane przez wnioskodawców według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Dotacja może być przyznana na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej będącej zadaniem własnym gminy, jeżeli taka inwestycja spełnia jednocześnie następujące warunki:
1)
określone w art. 44 i 45 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
2)
inwestycja jest zlokalizowana w gminie zagrożonej szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym,
3)
inwestycja jest realizowana z udziałem bezrobotnych kierowanych do robót publicznych przez powiatowy urząd pracy,
4)
inwestycja jest wykonywana w zakresie: zaopatrzenia w wodę, energię elektryczną i energię cieplną, kanalizacji i oczyszczalni ścieków komunalnych, urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, gminnych dróg i ulic, gazociągów i urządzeń do przetwarzania gazu oraz publicznych urządzeń sportowo-rekreacyjnych lub inwestycja jest realizowana w tym zakresie i ma na celu usuwanie skutków powodzi w gminie określonej w odrębnych przepisach ustalających wykaz gmin, na których obszarze wystąpiła powódź, zwana dalej "inwestycją mającą na celu usuwanie skutków powodzi", z wyłączeniem inwestycji publicznych urządzeń sportowo-rekreacyjnych.
3.
Łączna wysokość dotacji z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie w roku budżetowym inwestycji infrastrukturalnej nie może przekroczyć kwoty, którą ustala się według zasad określonych w art. 44 ust. 3 i 4 oraz art. 45 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 4.
4.
Przepisu ust. 3 nie stosuje się do inwestycji infrastrukturalnych, mających na celu usuwanie skutków powodzi.
5.
Przy ustalaniu wysokości dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej w roku budżetowym, w kwocie środków planowanej w budżecie gminy na ten rok na jej finansowanie, wykazywanej w części B rubryce 2 wniosku o przyznanie dotacji, nie uwzględnia się dotacji wykazywanych w części B rubryce 7 wniosku oraz kwot stanowiących równowartość kosztów podlegających refundacji ze środków Funduszu Pracy, które są określone w umowie zawieranej przez wnioskodawcę z właściwym wojewódzkim lub powiatowym urzędem pracy i wykazywane w części B rubryce 3 wniosku.
§  4.
1.
Wnioski o przyznanie dotacji są składane przez wnioskodawców właściwym wojewodom w terminie ustalonym przez wojewodów.
2.
Właściwi wojewodowie zawiadamiają zarządy gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym o terminie składania wniosków, o których mowa w ust. 1.
3.
Część opisowa wniosku o przyznanie dotacji powinna zawierać w szczególności uzasadnienie potrzeby realizacji inwestycji infrastrukturalnej objętej wnioskiem oraz informacje o:
1)
zakresie rzeczowym inwestycji infrastrukturalnej, wykonanym do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek, jeżeli inwestycja infrastrukturalna jest w toku realizacji,
2)
zakresie rzeczowym inwestycji infrastrukturalnej, planowanym do wykonania w terminie określonym w części A poz. 5 wniosku (w tym w roku budżetowym, jeżeli inwestycja infrastrukturalna jest planowana do zakończenia po tym roku),
3)
stanie przygotowania inwestycji infrastrukturalnej do realizacji,
4)
uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska, związanych z realizacją inwestycji infrastrukturalnej,
5)
planowanych efektach inwestycji infrastrukturalnej, innych niż określone w części A poz. 6 wniosku,
6)
wnioskach o przyznanie dotacji z państwowych funduszów celowych albo z budżetu wojewody lub z innego źródła, złożonych przez wnioskodawcę, lecz nie rozpatrzonych do dnia, w którym jest składany wniosek.
4.
Do wniosku o przyznanie dotacji należy załączyć:
1)
kopię umowy, o której mowa w § 3 ust. 5,
2)
zobowiązanie wnioskodawcy do zwrotu dotacji wraz z odsetkami, w wysokości ustalonej jak od zaległości podatkowych, naliczonymi od dnia otrzymania dotacji do dnia zwrotu dotacji, w wypadkach, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 1 i § 9 ust. 2, oraz od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin określony w § 11 ust. 1, do dnia zwrotu pozostałej kwoty dotacji określonej w tym przepisie.
5.
Przy sporządzaniu i rozpatrywaniu wniosków o przyznanie dotacji w pierwszej kolejności powinny być uwzględnione inwestycje infrastrukturalne, które wymagają najniższej kwoty dotacji na jednego bezrobotnego przewidzianego do zatrudnienia przy realizacji takiej inwestycji w roku budżetowym oraz stwarzają warunki do powstawania nowych miejsc pracy, z zastrzeżeniem ust. 6.
6.
Przepisów ust. 5 nie stosuje się przy sporządzaniu i rozpatrywaniu wniosków o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych mających na celu usuwanie skutków powodzi.
§  5.
1.
Wojewodowie, po otrzymaniu opinii, o których mowa w § 3 ust. 1, oraz rozpatrzeniu wniosków o przyznanie dotacji:
1) 7
w terminie 55 dni od dnia otrzymania od ministra właściwego do spraw pracy informacji o wysokości dotacji określonej dla województwa:
a)
ustalają kwoty dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji infrastrukturalnych; jeżeli dotacje mają być przekazane w ratach, wojewodowie określają wysokość tych rat,
b)
informują wnioskodawców o ustalonych kwotach dotacji; jeżeli ustalona kwota dotacji jest niższa od kwoty dotacji określonej we wniosku, wnioskodawca, w terminie 5 dni od dnia otrzymania informacji, zawiadamia wojewodę, które dane zamieszczone w tym wniosku wymagają korekty, oraz przedstawia zmienione dane i ich uzasadnienie,
2)
w terminie 65 dni od dnia, o którym mowa w pkt 1:
a) 8
przekazują ministrowi właściwemu do spraw pracy oraz dyrektorom wojewódzkich urzędów pracy wykazy inwestycji infrastrukturalnych, które będą dofinansowane dotacją, określające w szczególności pełne nazwy inwestycji, ich wartość kosztorysową i termin realizacji, kwoty środków planowanych w budżetach gmin na finansowanie inwestycji, ustalone kwoty dotacji i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom oraz klasyfikację budżetową (dział, rozdział, paragraf) wydatków budżetowych, które mają być poniesione z budżetu państwa na poszczególne inwestycje,
b)
występują do Ministra Finansów z wnioskami o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa, załączając do wniosków kopię wykazów, o których mowa pod lit. a).
2.
Wojewodowie przekazują wnioskodawcom dotacje, z uwzględnieniem przepisów § 8 ust. 2 i ust. 4 pkt 2.
§  6.
1. 9
Wnioskodawca, który otrzymał dotację na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych, jest zobowiązany do sporządzania i przekazywania właściwemu wojewodzie oraz marszałkowi województwa, w terminie 15 dni po upływie III i IV kwartału roku budżetowego, informacji o przebiegu realizacji i finansowania tych inwestycji, sporządzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
Wnioskodawca do informacji, o której mowa w ust. 1, załącza:
1)
kopie protokołów końcowego odbioru inwestycji infrastrukturalnych, zakończonych w danym kwartale roku budżetowego, a po upływie IV kwartału tego roku - również kopie protokołów częściowego odbioru inwestycji infrastrukturalnych przewidzianych do zakończenia po roku budżetowym w zakresie rzeczowym określonym w części C wniosków, planowanym do wykonania w roku budżetowym,
2)
część opisową zawierającą w szczególności analizę przebiegu realizacji i finansowania każdej inwestycji infrastrukturalnej oraz dane dotyczące wykonanego zakresu rzeczowego poszczególnych inwestycji infrastrukturalnych, określonego w części C wniosków, a w części opisowej, która jest załączona do informacji sporządzonej po IV kwartale - również dane o ważniejszych efektach rzeczowych inwestycji infrastrukturalnych zakończonych w roku budżetowym i ocenę oczekiwanego wpływu tych inwestycji zwłaszcza na poprawę stanu infrastruktury technicznej i środowiska naturalnego oraz na tworzenie nowych miejsc pracy w gminie.
3. 10
Właściwi wojewodowie, w porozumieniu z dyrektorami wojewódzkich urzędów pracy, przekazują ministrowi właściwemu do spraw pracy informacje zbiorcze sporządzone według wzoru, o którym mowa w ust. 1, na podstawie danych zawartych w informacjach otrzymanych od wnioskodawców, z zastrzeżeniem ust. 4-6.
4. 11
Przed sporządzeniem informacji zbiorczych przekazywanych ministrowi właściwemu do spraw pracy dane zawarte w informacjach otrzymanych od wnioskodawców są weryfikowane przez wojewodów.
5. 12
Informacje zbiorcze, o których mowa w ust. 3, sporządzone po III kwartale roku budżetowego, są przekazywane ministrowi właściwemu do spraw pracy oraz Ministrowi Finansów w terminie 30 dni po upływie tego kwartału.
6. 13
Informacje zbiorcze, o których mowa w ust. 3, sporządzone po IV kwartale roku budżetowego, są przekazywane ministrowi właściwemu do spraw pracy oraz Ministrowi Finansów do dnia 31 marca roku następującego po roku budżetowym, łącznie z częścią opisową zawierającą w szczególności:
1)
dane o ważniejszych efektach rzeczowych inwestycji infrastrukturalnych zakończonych w roku budżetowym i ocenę oczekiwanego wpływu tych inwestycji zwłaszcza na poprawę stanu infrastruktury technicznej środowiska naturalnego oraz na tworzenie nowych miejsc pracy w gminach, które otrzymały dotację,
2)
analizę nieprawidłowości występujących w ciągu roku budżetowego podczas realizacji i finansowania inwestycji infrastrukturalnych oraz działań podjętych w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyników tych działań.
7. 14
Minister właściwy do spraw pracy przedstawia Radzie Ministrów, w terminie do dnia 31 maja roku następującego po roku budżetowym, informację zbiorczą o realizacji i finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych dofinansowanych dotacją w roku budżetowym, sporządzoną na podstawie informacji i analiz otrzymanych od wojewodów, która będzie zawierała w szczególności następujące dane:
1)
liczbę i wartość kosztorysową inwestycji infrastrukturalnych dofinansowanych dotacją,
2)
liczbę bezrobotnych zatrudnionych przy realizacji inwestycji infrastrukturalnych dofinansowanych dotacją,
3)
kwotę dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych, przyznaną przez wojewodów i przekazaną wnioskodawcom w roku budżetowym,
4)
kwotę środków z budżetu gmin planowaną i rzeczywiście przeznaczoną w roku budżetowym na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych,
5)
kwotę środków z Funduszu Pracy wydatkowanych na finansowanie robót publicznych,
6)
liczbę wnioskodawców zobowiązanych do zwrotu dotacji do budżetu wojewody w roku budżetowym i w roku następnym oraz łączne kwoty dotacji podlegających zwrotowi w tych latach.
§  7.
1.
Właściwi wojewodowie kontrolują prawidłowość wykorzystania dotacji przekazanych na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych i sporządzania informacji, o których mowa w § 6 ust. 1, oraz przestrzeganie przez wnioskodawców obowiązku zwrotu dotacji w wypadkach określonych w § 8 ust. 4 pkt 1, § 9 ust. 2, § 10 ust. 1 i § 11 ust. 1.
2.
Kontrole dotyczące realizacji robót publicznych są dokonywane przez wojewodów w porozumieniu z dyrektorami wojewódzkich urzędów pracy.
§  8.
1.
Jeżeli wojewodowie w ciągu roku budżetowego, w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od wnioskodawcy, stwierdzą nieprawidłowości polegające w szczególności na:
1)
wstrzymaniu lub na zaniechaniu realizacji kontynuowanej inwestycji infrastrukturalnej, nierozpoczęciu inwestycji infrastrukturalnej w planowanym terminie albo zaawansowaniu realizacji inwestycji infrastrukturalnej w stopniu zagrażającym zakończeniu inwestycji w planowanym terminie,
2)
zatrudnianiu bezrobotnych przy robotach publicznych w liczbie mniejszej od określonej we wniosku o przyznanie dotacji na podstawie umowy, o której mowa w § 3 ust. 5

- podejmują działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustalają dla wnioskodawców terminy, do których wnioskodawcy są zobowiązani usunąć nieprawidłowości i zawiadomić o tym właściwego wojewodę.

2.
Wojewodowie, w czasie podejmowania działań wobec wnioskodawców, mogą zmienić ustalone terminy przekazania pozostałych rat dotacji.
3.
W razie występowania nieprawidłowości, o której mowa w ust. 1 pkt 2, wojewodowie podejmują działania wobec wnioskodawców w porozumieniu z dyrektorami wojewódzkich urzędów pracy.
4.
Jeżeli wnioskodawcy nie usuną nieprawidłowości w ustalonych przez wojewodów terminach, o których mowa w ust. 1:
1)
dotacje przekazane na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych podlegają zwrotowi w całości przez wnioskodawców, w ciągu 14 dni po upływie tych terminów, do budżetów właściwych wojewodów,
2)
wojewodowie nie przekazują wnioskodawcom pozostałych rat dotacji.
5. 15
Wojewodowie informują bezzwłocznie Ministra Finansów, ministra właściwego do spraw pracy oraz dyrektorów wojewódzkich urzędów pracy o wypadkach, o których mowa w ust. 1, 2 i 4, kwotach dotacji podlegających zwrotowi do budżetu wojewody przez wnioskodawców, terminach zwrotu tych dotacji, kwotach rat dotacji nie przekazanych wnioskodawcom oraz dokonanych zmianach terminów przekazania wnioskodawcom pozostałych rat dotacji.
§  9.
1.
Wojewodowie, po upływie planowanego w roku budżetowym terminu zakończenia każdej inwestycji infrastrukturalnej oraz po dniu 31 grudnia tego roku, dokonują ponownej kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przekazanych na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych.
2.
Jeżeli w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od wnioskodawcy wojewodowie stwierdzą wystąpienie co najmniej jednej z następujących nieprawidłowości:
1)
przeciętna liczba bezrobotnych w okresie realizacji inwestycji infrastrukturalnej w roku budżetowym, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, skierowanych przez powiatowy urząd pracy i zatrudnionych na podstawie umowy o pracę przy realizacji inwestycji infrastrukturalnej była mniejsza o więcej niż 5% od liczby bezrobotnych przewidzianych do zatrudnienia, określonej w części A poz. 2 wniosku o przyznanie dotacji,
2)
inwestycja infrastrukturalna planowana do zakończenia w roku budżetowym nie została zakończona do dnia 31 grudnia tego roku,
3)
inwestycja infrastrukturalna przewidziana do zakończenia po roku budżetowym nie została zrealizowana w zakresie rzeczowym planowanym w części C wniosku o przyznanie dotacji do wykonania w roku budżetowym

- cała dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej podlega zwrotowi do budżetu wojewody, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do:
1)
dotacji przyznanych w latach 1997 i 1998 na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych, mających na celu usuwanie skutków powodzi,
2)
dotacji przyznanych na dofinansowanie innych inwestycji infrastrukturalnych, jeżeli przyczyną wystąpienia nieprawidłowości określonych w ust. 2 było zdarzenie losowe; dokument stwierdzający taką przyczynę wnioskodawcy przedstawiają właściwym wojewodom w terminie 14 dni od dnia jej wystąpienia, nie później jednak niż do dnia 10 stycznia roku następującego po roku budżetowym, w którym otrzymali dotację.
4.
W wypadkach, o których mowa w ust. 2, dotacje podlegają zwrotowi przez wnioskodawców ze środków budżetów gmin w terminach uzgodnionych z właściwymi wojewodami, nie później niż do dnia 31 grudnia roku następującego po roku budżetowym.
5. 16
Wojewodowie informują bezzwłocznie Ministra Finansów oraz ministra właściwego do spraw pracy o kwotach i terminach zwrotu dotacji do budżetu wojewody w wypadkach określonych w ust. 2.
§  10.
1.
Dotacje, które w roku budżetowym będą zwrócone przez wnioskodawców do budżetu wojewody w wypadku określonym w § 8 ust. 4 pkt 1 lub z powodu rezygnacji z ich wykorzystania w całości lub części, oraz dotacje, które nie będą przekazane wnioskodawcom w wypadku określonym w § 8 ust. 4 pkt 2, Właściwi wojewodowie w roku budżetowym mogą przeznaczyć na:
1)
zwiększenie dotacji ustalonych na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a),
2)
dofinansowanie innych inwestycji infrastrukturalnych objętych wnioskami o przyznanie dotacji, złożonymi w terminie, o którym mowa w § 4 ust. 1.
2.
W wypadkach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 5 ust. 2, § 6 ust. 1-6, § 7-9 i 11.
§  11.
1.
Część dotacji otrzymanej przez wnioskodawcę w roku budżetowym na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej, która do dnia 31 grudnia tego roku nie została wykorzystana, może być przeznaczona przez wnioskodawcę w roku następnym wyłącznie na finansowanie zobowiązań związanych z zakresem rzeczowym inwestycji infrastrukturalnej, planowanym i wykonanym w roku budżetowym, a po sfinansowaniu zobowiązań pozostała kwota dotacji podlega zwrotowi do budżetu wojewody w terminie 14 dni od dnia zakończenia finansowania zobowiązań.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu całej dotacji, w wypadkach określonych w § 8 ust. 4 pkt 1 oraz § 9 ust. 2.
§  12.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 kwietnia 1996 r. w sprawie trybu i warunków przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym (Dz. U. Nr 56, poz. 253, z 1997 r. Nr 110, poz. 720 i z 1998 r. Nr 81, poz. 524).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Wnioskodawca

Zarząd Gminy............................

Województwo............................

WNIOSEK

o przyznanie dotacji z budżetu państwa na rok .......... na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej realizowanej w systemie robót publicznych jako zadanie własne gminy

Cz. A. Dane identyfikacyjne oraz termin realizacji i efekty inwestycji infrastrukturalnej

INWESTYCJA: IK*), IN*) Z-w RB*), Z-po RB*) Nazwa działu gospodarki narodowej**)
Nazwa i lokalizacja inwestycji infrastrukturalnej:
Aktualna wartość kosztorysowa inwestycji: .......... tys. zł zatwierdzona dnia ..... przez ................. Założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji zatwierdzone dnia ....... przez ............
Wyszczególnienie Jednostka miary Dane liczbowe Wyszczególnienie Jednostka miary Dane liczbowe
1. Wnioskowana kwota dotacji z budżetu państwa tys. zł 4. Okres realizacji inwestycji (cykl realizacji) miesiąc
2. Liczba bezrobotnych przewidzianych do zatrudnienia przy realizacji inwestycji w roku budżetowym***) osoba 5. Termin (miesiąc, rok)

a) rozpoczęcia

b) zakończenia

x

x

3. Kwota dotacji na 1 bezrobotnego przewidzianego do zatrudnienia przy realizacji inwestycji w roku budżetowym (poz. 1 : poz. 2) tys. zł 6. Efekty rzeczowe inwestycji:

a) ...............

b) ...............

c) ...............

*) Niepotrzebne skreślić (IK - inwestycja kontynuowana, rozpoczęta przed rokiem budżetowym, IN - inwestycja rozpoczęta w roku budżetowym lub planowana do rozpoczęcia w tym roku, Z-w RB - inwestycja planowana do zakończenia w roku budżetowym, Z-po RB - inwestycja planowana do zakończenia po roku budżetowym.

**) Według klasyfikacji budżetowej (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 kwietnia 1991 r. w sprawie klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych oraz innych przychodów i rozchodów, Dz. U. Nr 39, poz. 169 z późn. zmianami).

***) W poz. 2 wykazuje się przeciętną liczbę bezrobotnych w okresie realizacji inwestycji infrastrukturalnej w roku budżetowym, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, określoną w umowie, o której mowa w § 3 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 1999 r. w sprawie trybu i warunków przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym (Dz. U. Nr 70, poz. 781), zwanego dalej "rozporządzeniem".

Cz. B. Środki z budżetu gminy i budżetu państwa przeznaczone na finansowanie inwestycji infrastrukturalnej w roku budżetowym (w tys. zł)

Wyszczególnienie Środki planowane w budżecie gminy*) Środki z Funduszu Pracy**) Dotacje z budżetu państwa OGÓŁEM:

Środki z budżetu gminy i środki z budżetu państwa (rubr. 2+3+7)

ogółem w tym na refundację rzeczowych kosztów***) z rezerwy celowej budżetu państwa****) inne razem (rubr. 5+rubr. 6) % (rubr. 7: rubr. 2)
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Kwoty planowane na rok budżetowy I

*) Bez środków z Funduszu Pracy wykazanych w rubr. 3 oraz bez środków budżetu państwa określonych w rubr. 7.

**) Na refundację kosztów wymienionych w § 1 pkt 7 lit. a) i b) rozporządzenia, według umowy, o której mowa w § 3 ust. 5 rozporządzenia.

***) Na refundację kosztów, o których mowa w § I pkt 7 lit. b rozporządzenia.

****) Kwota dotacji z budżetu państwa wykazana w cz. B rubr. 5 powinna równać się wnioskowanej kwocie dotacji, która jest podana w cz. A poz. 1.

DANE UZUPEŁNIAJĄCE

1. Nakłady na inwestycję od początku jej realizacji do dnia ......... roku budżetowego .. ..tys. zł*) oraz jej zaawansowanie: .........% **).

2. Suma dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji, od początku jej realizacji do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy: .............. zł.

3. Udział dotacji z budżetu państwa w finansowaniu inwestycji do roku budżetowego włącznie: ...................%***).

4. Wnioskowany termin przekazania dotacji dla wnioskodawcy****): ................... .

______

*) Wartość nakładów inwestycyjnych od początku realizacji inwestycji do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek.

**) Relacja wartości nakładów inwestycyjnych podanej w poz. 1 do całkowitej wartości kosztorysowej inwestycji wykazanej w cz. A.

***) Relacja kwoty dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji do roku budżetowego włącznie (tzn. kwoty wykazanej w cz. B "Dane uzupełniające", poz. 2 i kwoty wykazanej w cz. B rubr. 7) do wartości kosztorysowej inwestycji wykazanej w cz. A.

****) Jeżeli dotacja może być przekazana w ratach - w poz. 4 należy podać kwoty rat i wnioskowane terminy ich przekazania wnioskodawcy. Termin (terminy i raty) powinien (powinny) być określony(e) w sposób zapobiegający przedwczesnemu przekazaniu dotacji, a jednocześnie umożliwiający terminowe regulowanie zobowiązań finansowych.

Cz. C. Część opisowa

W części C wniosku należy przedstawić uzasadnienie i informacje, o których mowa w § 4 ust. 3 rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIKI:

Do wniosku należy załączyć dokumenty wymienione w § 4 ust. 4 rozporządzenia oraz ewentualne inne dotyczące inwestycji objętej wnioskiem i źródeł jej finansowania.

______

Sporządził:

..............................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko)..........(numer telefonu)

Sprawdził

..............................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko)..........(numer telefonu)

Skarbnik Gminy Przewodniczący Zarządu Gminy

.................. ........ ............................

(podpis i pieczęć) (data) (podpis i pieczęć)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

....................................

(jednostka sporządzająca informację)

INFORMACJA

sporządzona za okres od 1 stycznia do ...... ........ r. o realizacji i finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych wykonywanych w systemie robót publicznych jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, które są finansowane z udziałem dotacji z budżetu państwa na rok

Cz. A. Środki z budżetu gminy, budżetu państwa i Funduszu Pracy (w tys. zł)

Wyszczególnienie Kwota środków planowanych w budżecie gminy na rok budżetowy*) Koszty refundowane w roku budżetowym z Funduszu Pracy Dotacje z budżetu państwa w roku budżetowym Suma dotacji z budżetu państwa od początku realizacji inwestycji
koszty wynagrodzeń i pochodnych**) koszty rzeczowe organizacji robót publicznych***) razem (3+4) z budżetu (w tym wojewody) inne niż z rezerwy budżetu państwa na rok budżetowy z rezerwy budżetu państwa na rok budżetowy razem (6+7) % (8:2) do roku poprzedzającego rok budżetowy włącznie do roku budżetowego włącznie (8+10)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
A. Powiatowy Urząd Pracy w:

............

a
ŁĄCZNIE b
z tego:
1 Ç

*

*

*

*

............

(nazwa gminy)

a
Razem (I+II+III) b
I. z tego:

Inwestycje rozpoczynane w roku budżetowym i planowane do zakończenia w tym roku

1) .............

(nazwa i lokalizacja inwestycji)

a
b
c
2) j.w. ........
II. Inwestycje rozpoczynane w roku budżetowym planowane do zakończenia po tym roku

Pierwszy rok realizacji:

x x x x x x x x x x x
1) j.w. ........
III. Inwestycje rozpoczęte przed rokiem budżetowym Drugi i kolejne lata realizacji x x x x x x x x x x x
1) j.w. Rok zakończenia
2 j.w. ............
B. Powiatowy Urząd Pracy w:

j.w. ............

WOJEWÓDZTWO - OGÓŁEM (A+B+....) a
b

a - dane zgodne z wnioskiem o przyznanie dotacji, b - rzeczywiste wykonanie, c - % (b:a); *) we wniosku (a) - bez środków z Funduszu Pracy, w rzeczywistym wykonaniu (b) - łącznie ze środkami z Funduszu Pracy (r.5); **) koszty, o których mowa w § 1 pkt 7 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 1999 r. w sprawie trybu i warunków przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym (Dz. U. Nr 70, poz. 781), zwanego dalej "rozporządzeniem"; ***) koszty, o których w § 1 pkt 7 lit. b) rozporządzenia; ****) podać właściwy symbol: GP - przy gminach o wskaźniku G<60% P, SW - przy gminach otrzymujących subwencję wyrównawczą w roku budżetowym, IG - przy gminach pozostałych (por. art. 44 ust. 3 i art. 45 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 i Nr 162, poz. 1119)

Cz. B. Koszty i termin zakończenia inwestycji infrastrukturalnych, zatrudnienie bezrobotnych oraz dotacje przekazane i zwracane (w tys. zł)

Wyszczególnienie Aktualna wartość kosztorysowa inwestycji % (11:12) Liczba bezrobotnych zatrudnionych przy realizacji inwestycji w roku budżetowym*) Dotacja z rezerwy podlegająca zwrotowi w roku budżetowym Termin zakończenia realizacji inwestycji Dotacja z rezerwy podlegająca zwrotowi w roku następnym Dotacja planowana i przekazana z rezerwy
1 podlegająca zwrotowi w roku budżetowym przekazana wnioskodawcy 1 określony we wniosku 1 kwota 1 planowana do przekazania do końca kwartału
2 2 rzeczywisty 2 przyczyna zwrotu dotacji***) data zwrotu dotacji***) 2 przekazana do końca kwartału
3 data protokołu odbioru
12 13 14 x 15 16 x 17 x 18 19 x 20
A. Powiatowy Urząd Pracy w:

..........................

a 1 1 1 1
ŁĄCZNIE

z tego:

b 2 2 2 2
1 ..................

(nazwa gminy)

Razem (I+II+III)

1
2
I. z tego:

inwestycje rozpoczynane w roku budżetowym i planowane do zakończenia w tym roku

x x x X x x x x x x x x x
1) .................. a 1 1 1 1
.................. b 2 2 2 2
..................

(nazwa i lokalizacja inwestycji)

c X 3 x x
2) j.w. .............
II. Inwestycje rozpoczynane w roku budżetowym planowane do zakończenia po tym roku Pierwszy rok lata realizacji x x x x x x x x x x x x X x
1) j.w. ............
III. Inwestycje rozpoczęte przed rokiem budżetowym Drugi i kolejne lata realizacji x x x x x x x x x x x x x X
1) j.w. ... Rok zakończenia
2 j.w.
B. Powiatowy Urząd Pracy w:

j.w. ............

WOJEWÓDZTWO-OGÓŁEM

(A+B+...)

a 1 x 1 1
b 2 x x x x x 2

*) w rubr. 14, w poz. a wykazuje się planowaną liczbę bezrobotnych, określoną w umowie, o której mowa w § 3 ust. 5 rozporządzenia, zaś w poz. b - rzeczywistą liczbę bezrobotnych, o której mowa w § 9 ust. 2 pkt rozporządzenia;

**) kwota, o której mowa w § 8 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia; ***) podać przepis rozporządzenia (§ 8 ust. 4, § 9 ust. 2);

****) uzgodniona z wojewodą.

Sporządził:

................................. .............................

(imię i nazwisko) (stanowisko)

.................. ........ ...............

(numer telefonu) (data) (data)

Sprawdził:

........................ ................ ..............

(imię i nazwisko) (stanowisko) (nr telefonu)

................................ ............................

(podpis i pieczęć (podpis i pieczęć Dyrektora

Przewodniczącego Wydziału Urzędu Wojewódzkiego)

Zarządu Gminy)

Wyszczególnienie Aktualna wartość kosztorysowa inwestycji % (11:12) Liczba bezrobotnych zatrudnionych przy realizacji inwestycji w roku budżetowym*) Dotacja z rezerwy podlegająca zwrotowi w roku budżetowym Termin zakończenia realizacji inwestycji Dotacja z rezerwy podlegająca zwrotowi w roku następnym Dotacja planowana i przekazana z rezerwy
1 podlegająca zwrotowi w roku budżetowym przekazana wnioskodawcy 1 określony we wniosku 1 kwota 1 planowana do przekazania do końca kwartału
2 2 rzeczywisty 2 przyczyna zwrotu dotacji***) data zwrotu dotacji***) 2 przekazana do końca kwartału
3 data protokołu odbioru
12 13 14 x 15 16 x 17 x 18 19 x 20
A. Powiatowy Urząd Pracy w:

..........................

a 1 1 1 1
ŁĄCZNIE

z tego:

b 2 2 2 2
1 ..................

(nazwa gminy)

Razem (I+II+III)

1
2
I. z tego:

inwestycje rozpoczynane w roku budżetowym i planowane do zakończenia w tym roku

x x x X x x x x x x x x x
1) .................. a 1 1 1 1
.................. b 2 2 2 2
..................

(nazwa i lokalizacja inwestycji)

c X 3 x x
2) j.w. .............
II. Inwestycje rozpoczynane w roku budżetowym planowane do zakończenia po tym roku Pierwszy rok lata realizacji x x x x x x x x x x x x X x
1) j.w. ............
III. Inwestycje rozpoczęte przed rokiem budżetowym Drugi i kolejne lata realizacji x x x x x x x x x x x x x X
1) j.w. ... Rok zakończenia
2 j.w.
B. Powiatowy Urząd Pracy w:

j.w. ............

WOJEWÓDZTWO-OGÓŁEM

(A+B+...)

a 1 x 1 1
b 2 x x x x x 2
1 § 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2000 r. (Dz.U.00.38.420) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
2 § 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2000 r. (Dz.U.00.38.420) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
3 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 i 5 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2000 r. (Dz.U.00.38.420) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
4 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2000 r. (Dz.U.00.38.420) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
5 § 2 ust. 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2000 r. (Dz.U.00.38.420) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2000 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 lutego 2002 r. (Dz.U.02.13.123) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 marca 2002 r.

6 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2000 r. (Dz.U.00.38.420) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
7 § 5 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2000 r. (Dz.U.00.38.420) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
8 § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2000 r. (Dz.U.00.38.420) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
9 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2000 r. (Dz.U.00.38.420) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
10 § 6 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2000 r. (Dz.U.00.38.420) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
11 § 6 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2000 r. (Dz.U.00.38.420) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
12 § 6 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2000 r. (Dz.U.00.38.420) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
13 § 6 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2000 r. (Dz.U.00.38.420) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
14 § 6 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2000 r. (Dz.U.00.38.420) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
15 § 8 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2000 r. (Dz.U.00.38.420) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2000 r.
16 § 9 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2000 r. (Dz.U.00.38.420) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2000 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.70.781

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb i warunki przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym.
Data aktu: 18/08/1999
Data ogłoszenia: 26/08/1999
Data wejścia w życie: 10/09/1999