Ustalenie planu rozwoju Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK WISŁOSAN.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 29 listopada 1999 r.
w sprawie ustalenia planu rozwoju Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK WISŁOSAN.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się plan rozwoju Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK WISŁOSAN, stanowiący załącznik do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

PLAN ROZWOJU TARNOBRZESKIEJ SPECJALNEJ STREFY EKONOMICZNEJ EURO-PARK WISŁOSAN

I.

Wstęp

Plan rozwoju Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK WISŁOSAN określa cele ustanowienia strefy oraz działania, środki techniczne i organizacyjne służące osiągnięciu tych celów, obowiązki zarządzającego dotyczące działań zmierzających do osiągnięcia celów ustanowienia strefy i terminy wykonania tych obowiązków.

Tarnobrzeska Specjalna Strefa Ekonomiczna EURO-PARK WISŁOSAN (TSSE) została ustanowiona w dniu 15 listopada 1997 r. Utworzenie strefy miało pomóc w rozwiązaniu problemu restrukturyzacji obszarów przemysłowych, w wykorzystaniu nadwyżek siły roboczej i dywersyfikacji dotychczasowej monokultury przemysłowej (przemysł wydobywczy, hutniczy, zbrojeniowy) oraz zagospodarowaniu majątku pozostałego po restrukturyzacji przedsiębiorstw.

Zasoby dostępne na terenie strefy obejmują majątek (grunty, budynki i infrastrukturę) będący własnością przedsiębiorców, samorządów oraz zarządzającego strefą, tj. Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. (ARP S.A.). Infrastruktura techniczna w strefie została znacząco rozbudowana. Nakłady na rozwój infrastruktury ponosi głównie zarządzający przy współudziale samorządów oraz właścicieli infrastruktury technicznej.

Podstawowe działania zarządzającego strefą polegają na udzielaniu przedsiębiorcom zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, zbywaniu na rzecz inwestorów, bezpośrednio lub na zlecenie właścicieli, nieruchomości oraz na stwarzaniu warunków umożliwiających rozwój działalności na terenie strefy.

W TSSE preferowane są inwestycje trwale związane ze strefą i szybko generujące nowe miejsca pracy. Potencjalnym inwestorom strefa oferuje duże zasoby wyszkolonej kadry z możliwością dalszego kształcenia i przekwalifikowania, zgodnie z zapotrzebowaniem inwestorów.

II.

Cele ustanowienia strefy

Rozwój aktywności gospodarczej na terenie strefy i w jej otoczeniu poprzez optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów kadrowych i produkcyjnych.

1. Cele strategiczne:

- utworzenie 11 tys. miejsc pracy w strefie i jej bezpośrednim otoczeniu,

- zagospodarowanie obszarów przemysłowych objętych granicami strefy.

2. Działania:

- pozyskanie nowych inwestycji,

- promocja strefy w kraju i za granicą,

- dywersyfikacja działalności gospodarczej na obszarze strefy,

- stymulowanie rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości w strefie.

III.

Infrastruktura techniczna

1. Podstrefa Tarnobrzeg

1.1. Rejon I (Nagnajów, Chmielów, Machów)

Woda: Do terenu strefy doprowadzana jest woda z głębinowego ujęcia o wydajności 270 m3/h. Woda przesyłana jest wodociągiem o długości 7 km poprzez przepompownię i zbiornik magazynowy usytuowany na terenie strefy.

Kanalizacja sanitarna: Teren strefy posiada kanalizację sanitarną. Ścieki sanitarne odprowadzane są do oczyszczalni mechanicznej.

Kanalizacja deszczowa: Teren strefy posiada kanalizację deszczową. Wody opadowe odprowadzane są do zbiorników retencyjnych.

Energia elektryczna: Teren strefy zasilany jest dwoma niezależnymi liniami wysokiego napięcia 110 kV dochodzącymi do Głównej Stacji Zasilania. Stacja posiada zainstalowane dwa transformatory o mocy 31,5 MW każdy, skąd kablami 6 kV energia rozprowadzana jest do stacji rozdzielczych. Całkowita moc możliwa do dostarczenia z sieci energetycznej wynosi 63 MW.

Gaz: Do strefy doprowadzony jest gaz o ciśnieniu 1,2-3,2 MPa, który w stacji redukcyjnej o maksymalnej przepustowości 1.600 Nm3/h jest redukowany do ciśnienia 0,08 MPa i 0,008 MPa. W przypadku bardzo dużego zapotrzebowania na gaz ze strony inwestorów istnieje możliwość zwiększenia ilości gazu po uzgodnieniu z dostawcą.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A. oraz Pilicka Telefonia Sp. z o.o.

Komunikacja: Drogi wewnętrzne, głównie betonowe i asfaltowe, pozwalają na dobrą komunikację na terenie strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- modernizacja sieci przesyłu mediów,

- budowa drogi dojazdowej na działce 14/69:

* I etap - budowa 400 m drogi wewnątrzzakładowej z ciągiem pieszym i oświetleniem,

* II etap - modernizacja 600 m drogi wewnętrznej,

- przeprowadzenie podziałów geodezyjnych,

- przygotowanie terenów dla inwestorów poprzez wyburzenie części obiektów i zrekultywowanie działek,

- rozbudowa systemu zasilania w energię elektryczną na działkach będących własnością ARP S.A. poprzez budowę dwóch linii kablowych od rozdzielni Rzeszowskiego Zakładu Energetycznego S.A. i Zakładów Chemicznych "SIARKOPOL" Sp. z o.o. oraz budowę dwóch rozdzielni średniego napięcia / niskiego napięcia pozwalających na przyłączenie urządzeń o mocy 10 MW.

1.2. Rejon II i III (Jeziórko, Grębów, Stale)

Woda: Na terenie strefy znajduje się sieć wody pitnej i przemysłowej.

Kanalizacja sanitarna: Na terenie strefy istnieją miejscowe systemy kanalizacji sanitarnej. Brak jest oczyszczalni ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Na terenie strefy istnieją miejscowe systemy kanalizacji deszczowej. Możliwa jest rozbudowa kanalizacji odprowadzającej wody opadowe do istniejących cieków wodnych.

Energia elektryczna: Na terenie strefy znajduje się sieć wysokiego i niskiego napięcia. Istnieje możliwość rozbudowy sieci.

Gaz: Przez teren strefy poprowadzony jest gazociąg o dużej wydajności. Konieczne jest wykonanie sieci gazowej doprowadzającej gaz do działek.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A. oraz Pilicka Telefonia Sp. z o.o.

Komunikacja: Strefa graniczy z drogą nr 84 Stalowa Wola-Tarnobrzeg. Bocznica kolejowa znajduje się w odległości ok. 3 km.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa dróg dojazdowych wewnętrznych,

- budowa infrastruktury technicznej do przesyłu gazu, energii elektrycznej i odbioru ścieków.

1.3. Rejon IV (Gorzyce)

Woda: Teren strefy zasilany jest w wodę pitną i przemysłową.

Kanalizacja sanitarna: Teren strefy posiada kanalizację sanitarną.

Kanalizacja deszczowa: Teren strefy posiada kanalizację deszczową.

Energia elektryczna: Teren posiada rozbudowaną sieć przyłączy energii elektrycznej. Moc dostarczana wynosi 22 MW.

Gaz: Do terenu strefy doprowadzony jest gazociąg wysokiego ciśnienia. W stacji redukcyjnej gaz redukowany jest do średniego ciśnienia. W przypadku bardzo dużego zapotrzebowania na gaz ze strony potencjalnych inwestorów istnieje możliwość zwiększenia dostaw po uzgodnieniu z dostawcą.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A. i Pilicka Telefonia Sp. z o.o.

Komunikacja: Drogi wewnętrzne, głównie asfaltowe, pozwalają na dobry dojazd do działek zlokalizowanych w strefie.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- modernizacja instalacji do przesyłu mediów,

- rozbudowa drogi dojazdowej na wydzielonym terenie typu "green field".

1.4. Rejon V (Knapy)

Woda: Na terenie strefy znajduje się sieć wody pitnej i przemysłowej.

Kanalizacja sanitarna: Teren nie posiada kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren nie posiada kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Na terenie strefy znajduje się sieć wysokiego i średniego napięcia. Istnieje możliwość doprowadzenia sieci energetycznej do działek.

Gaz: Konieczne jest wykonanie gazociągu doprowadzającego gaz do działek.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A. oraz Pilicka Telefonia Sp. z o.o.

Komunikacja: Działki położone w strefie graniczą z linią kolejową LHS.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa drogi dojazdowej,

- budowa infrastruktury technicznej do przesyłu gazu i energii elektrycznej,

- budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

2. Podstrefa Stalowa Wola

2.1. Rejon I (Stalowa Wola)

Woda: Teren strefy posiada rozbudowaną sieć wodociągową. Zasilany jest wodą z głębinowego ujęcia poddaną procesowi uzdatniania. Sieć dostarczająca wodę pod ciśnieniem 0,2-0,3 MPa jest wykorzystana w 70 %. Woda przemysłowa pobierana jest bezpośrednio z rzeki San poprzez kanał zrzutowy elektrowni i dostarczana do sieci pod ciśnieniem 0,3 MPa.

Kanalizacja sanitarna: Teren strefy posiada rozbudowaną sieć kanalizacji sanitarnej. Ścieki socjalno-bytowe odprowadzane są do oczyszczalni ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Teren strefy posiada rozbudowaną sieć kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Teren strefy zasilany jest dwoma niezależnymi liniami wysokiego napięcia 110 kV, które dochodzą do rejonowych stacji zasilających. Istnieje możliwość doprowadzenia trzeciej, rezerwowej linii 110 kV. Zdolność przesyłowa każdej linii wynosi 75 MW. Poszczególne tereny strefy zasilane są z rejonowych stacji transformatorowo-rozdzielczych 110/6 kV. Dystrybucja energii wewnątrz strefy odbywa się z wykorzystaniem napięcia 6 kV.

Gaz: Do strefy doprowadzony jest gaz o ciśnieniu 1,5-6,4 MPa, który w stacji redukcyjnej jest redukowany do ciśnienia 0,3 MPa i rozprowadzany do rejonowych stacji redukcyjno-pomiarowych.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A. i Pilicka Telefonia Sp. z o.o.

Komunikacja: Drogi wewnętrzne o łącznej długości ok. 18,5 km, głównie betonowe i asfaltowe, pozwalają na dobry dojazd do większości działek zlokalizowanych na terenie strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- przebudowa oraz rozbudowa infrastruktury technicznej do przesyłu mediów na nowych działkach budowlanych,

- przygotowanie terenów dla inwestorów poprzez zrekultywowanie i wylesienie działek oraz wyburzenie części obiektów,

- budowa drogi dojazdowej przez południową część strefy.

2.2. Rejon II (Nisko)

Woda: Teren strefy posiada rozbudowaną sieć wodociągową dostarczającą wodę pod ciśnieniem 4 bar.

Kanalizacja sanitarna: Teren strefy posiada rozbudowaną sieć kanalizacji sanitarnej. Ścieki socjalno-bytowe odprowadzane są do oczyszczalni ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Teren strefy posiada rozbudowaną sieć kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Teren strefy posiada rozbudowaną sieć przyłączy energii elektrycznej. Obszar strefy jest zasilany linią energetyczną o napięciu 15 kV i zdolności przesyłowej 7,2 MW.

Energia cieplna: Teren strefy posiada rozbudowaną sieć przesyłu energii cieplnej. Energia cieplna dostarczana jest w postaci wody grzewczej i pary grzewczo-technologicznej.

Gaz: Do terenu strefy doprowadzony jest gazociąg o przepustowości 500 m3/h i ciśnieniu 1 bar.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług w zakresie telekomunikacji zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A.

Komunikacja: Drogi wewnętrzne, głównie betonowe i asfaltowe, pozwalają na dobry dojazd do wszystkich obiektów znajdujących się na terenie strefy.

Planowany rozwój w zakresie infrastruktury:

- przebudowa infrastruktury technicznej do przesyłu mediów.

2.3. Rejon III (Stalowa Wola miasto)

Woda: Na terenie strefy znajduje się sieć wody pitnej i przemysłowej.

Kanalizacja sanitarna: Teren strefy nie posiada kanalizacji sanitarnej. Istnieje możliwość wykonania przyłączy do kolektora ściekowego z terenu Huty Stalowa Wola S.A.

Kanalizacja deszczowa: Część terenu strefy posiada kanalizację deszczową, dla pozostałej części wymagana jest budowa nowych kolektorów ściekowych. Istnieje możliwość wykonania przyłączy do kolektorów ściekowych przy Al. Solidarności.

Energia elektryczna: Teren strefy nie posiada sieci energii elektrycznej. Istnieje możliwość budowy przyłączy do podstacji elektrycznej zlokalizowanej w pobliżu strefy.

Gaz: Sieć gazowa biegnie wzdłuż granicy strefy.

Telekomunikacja: Istnieje możliwość doprowadzenia sieci teletechnicznych.

Komunikacja: Granice strefy przylegają do drogi Stalowa Wola-Rzeszów.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa wewnętrznych dróg dojazdowych,

- rozbudowa sieci przesyłowych gazu i wody,

- budowa sieci energii elektrycznej,

- doprowadzenie kanalizacji sanitarnej,

- wylesienie części działek.

3. Podstrefa Nowa Dęba

3.1. Rejon I (miasto Nowa Dęba)

Woda: Teren strefy posiada rozbudowaną sieć wodociągową. Zasilany jest wodą, zarówno do celów socjalnych, jak i przemysłowych, pochodzącą z głębinowego ujęcia o wydajności 600 m3/h. Układ sieci wodnych umożliwia doprowadzenie wody do każdego miejsca strefy.

Kanalizacja sanitarna: Teren strefy posiada rozbudowany system kanalizacji sanitarnej. Ścieki sanitarne odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni biologicznej.

Kanalizacja deszczowa: Teren strefy posiada kanalizację deszczową. Ścieki przemysłowe oczyszczane są w neutralizatorze i wraz z wodą deszczową odprowadzane są do potoku Koniecpólka.

Energia elektryczna: Teren strefy zasilany jest dwoma niezależnymi liniami wysokiego napięcia 110 kV dochodzącymi do Głównej Stacji Zasilania (GSZ). Dalej kablami 6 kV energia elektryczna rozprowadzana jest do 15 stacji rozdzielczych. GSZ dysponuje mocą w wysokości 16 MW.

Gaz: Do stacji redukcyjnej znajdującej się na terenie strefy doprowadzony jest gazociąg wysokiego ciśnienia o maksymalnej przepustowości 1.600 Nm3/h. Ze stacji, rurociągiem Ć 150 mm, rozprowadzany jest gaz średnioprężny o ciśnieniu 80 kPa. W przypadku bardzo dużego zapotrzebowania na gaz istnieje możliwość doprowadzenia gazu z gazociągu wysokiego ciśnienia zlokalizowanego w pobliżu Nowej Dęby.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A. i Pilicka Telefonia Sp. z o.o.

Komunikacja: Teren strefy posiada rozbudowany system dróg wewnętrznych. Drogi, głównie asfaltowe, pozwalają na dobry dojazd do każdego obiektu i działki na terenie strefy. Do terenu strefy doprowadzona jest bocznica kolejowa o długości 7 km. Bocznica wyposażona jest w wagę kolejową o nośności 100 ton, suwnice rozładunkowe, a także urządzenia do rozładunku materiałów sypkich.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- modernizacja i rozbudowa sieci przesyłowych, zgodnie z zapotrzebowaniem inwestorów,

- wylesienie działek i wykonanie przyłączy do tych działek.

3.2. Rejon II (Majdan Królewski)

Woda: Teren strefy posiada przyłącze wody do celów socjalnych. Woda jest doprowadzana rurociągiem Ć 90 mm.

Kanalizacja sanitarna: Teren strefy nie posiada kanalizacji sanitarnej. W odległości 2,5 km znajduje się oczyszczalnia ścieków o przepustowości 600 m3/dobę.

Kanalizacja deszczowa: Teren strefy nie posiada kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Teren strefy zasilany jest energią elektryczną o napięciu 15 kV.

Gaz: W odległości ok. 30 m od granic strefy przebiega gazociąg Ć 32 mm. Planowane jest doprowadzenie gazociągu do działek objętych strefą.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A. i Pilicka Telefonia Sp. z o.o.

Komunikacja: Działki położone są w odległości 600 m od drogi krajowej Radom-Barwinek.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- doprowadzenie infrastruktury technicznej do przesyłu mediów zgodnie z zapotrzebowaniem inwestorów,

- budowa dróg dojazdowych.

3.3. Rejon III (Przeworsk)

Woda: W odległości 500 m od terenu strefy znajduje się sieć wodociągowa.

Kanalizacja sanitarna: Teren strefy posiada kanalizację sanitarną.

Kanalizacja deszczowa: Teren strefy nie posiada kanalizacji deszczowej. Odległość od sieci wynosi ok. 550 m.

Energia elektryczna: Teren strefy nie posiada sieci energii elektrycznej. Istnieje możliwość zasilania linią energetyczną 15 kV przebiegającą przy granicy strefy, poprzez budowę stacji transformatorowej. Istnieje także możliwość zasilenia ze stacji transformatorowej niskiego napięcia oddalonej o ok. 400 m.

Gaz: Teren nie posiada sieci gazowej. Przy poborze w ilości do 200 m3/h możliwe jest zasilenie z gazociągu niskiego ciśnienia znajdującego się ok. 400 m od granic działki, natomiast przy poborze w ilości powyżej 200 m3/h konieczna jest budowa stacji redukcyjnej.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A.

Komunikacja: Dojazd do terenu strefy od strony ul. Głębokiej zapewnia droga asfaltowa. Na odcinku ok. 250 m droga wykonana jest z betonowych płyt o szerokości 3 m. Bocznica kolejowa zlokalizowana jest w odległości ok. 500 m od terenu strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- usunięcie linii wysokiego napięcia przebiegającej przez działki,

- budowa i przebudowa dróg,

- budowa infrastruktury technicznej do przesyłu mediów zgodnie z potrzebami inwestorów.

4. Podstrefa Staszów

4.1. Rejony I-III (Krzywołęcz, Grzybów, Rzędów, Dobrów)

Woda: Do terenów strefy doprowadzona jest sieć wodociągowa.

Kanalizacja sanitarna: Część terenów strefy posiada kanalizację sanitarną.

Kanalizacja deszczowa: Teren posiada kanalizację deszczową.

Energia elektryczna: Na terenie strefy znajduje się sieć do przesyłu energii elektrycznej.

Gaz: Przez teren strefy poprowadzony jest gazociąg wysokiego ciśnienia.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A i Pilicka Telefonia Sp. z o.o.

Komunikacja: Strefa położona jest przy drogach gminnych.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- modernizacja dróg dojazdowych,

- modernizacja infrastruktury technicznej do przesyłu mediów.

4.2. Rejon IV (Połaniec)

Woda: W odległości 50 m od terenu strefy znajdują się przyłącza wody pitnej i przemysłowej.

Kanalizacja sanitarna: Teren strefy nie posiada kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren strefy nie posiada kanalizacji deszczowej. Istnieje możliwość przyłączenia budowanej kanalizacji do istniejącego kolektora.

Energia elektryczna: Teren nie posiada sieci energii elektrycznej. Można wykonać przyłącze do stacji transformatorowej położonej w odległości 100 m. Dostępna moc to 0,2 MW, a napięcie - 0,4 kV.

Gaz: Teren nie posiada sieci do przesyłu gazu.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A. i Pilicka Telefonia Sp. z o.o.

Komunikacja: Teren strefy położony jest przy skrzyżowaniu drogi krajowej nr 79 (Kraków- Sandomierz) i drogi wojewódzkiej nr 764 (Kielce-Połaniec).

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa infrastruktury technicznej do przesyłu mediów: wody, gazu, energii elektrycznej i odbioru ścieków.

5. Podstrefa Radom

5.1. Rejon I (Gołębiów)

Woda: Teren strefy posiada rozbudowany system wodociągowy. Strefa zasilana jest w wodę z dwóch alternatywnych źródeł, tj. z rurociągu Ć 200 mm i ze studni głębinowej zlokalizowanej na terenie strefy. Wydajność studni głębinowej wynosi 12,0 m3/h.

Kanalizacja sanitarna: Na terenie strefy istnieje sieć kanalizacji sanitarnej odprowadzającej ścieki do głównego kolektora miejskiego, a następnie do oczyszczalni ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Na terenie strefy istnieje sieć kanalizacji deszczowej, która odprowadza wody opadowe do głównego kolektora miejskiego.

Energia elektryczna: Teren strefy zasilany jest przez dwie podziemne linie energetyczne 15 kV. W strefie zlokalizowana jest rozdzielnia główna 15 kV, z której rozprowadzone są linie elektroenergetyczne doprowadzające energię elektryczną do poszczególnych podstacji transformatorowych zlokalizowanych w obiektach przemysłowych.

Gaz: Do terenu strefy doprowadzony jest rurociąg gazu ziemnego.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A. i Pilicka Telefonia Sp. z o.o.

Komunikacja: Strefa położona jest w pobliżu głównych ulic Radomia działających w systemie ruchu przyspieszonego. Na terenie strefy znajdują się drogi o charakterze lokalnym. W bezpośrednim sąsiedztwie strefy zlokalizowane jest skrzyżowanie ulic obwodnicy miejskiej Warszawa-Lublin i Warszawa-Rzeszów. W odległości 3 km znajduje się droga Warszawa-Kraków. Bocznice kolejowe towarowo-przeładunkowe z placami i budynkami magazynowymi zlokalizowane są w odległości ok. 6 km od strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- modernizacja podziemnej instalacji przesyłowej energii energetycznej,

- budowa i modernizacja dróg wewnątrzstrefowych.

5.2. Rejon II (Wólka Klwatecka)

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg Ć 250 mm.

Kanalizacja sanitarna: Na terenie strefy istnieje sieć kanalizacji sanitarnej Ć 200 mm, która odprowadza ścieki komunalne do oczyszczalni ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Wzdłuż granicy strefy, od strony ul. Warszawskiej, zlokalizowana jest sieć kanalizacji deszczowej zbierająca wody opadowe z terenu strefy i odprowadzająca je do głównego kolektora miejskiego.

Energia elektryczna: Do stacji transformatorowej zlokalizowanej w strefie doprowadzona jest energia elektryczna o mocy 7 MW.

Gaz: Do terenu strefy doprowadzony jest gazociąg średnioprężny Ć 160 mm.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A. i Pilicka Telefonia Sp. z o.o.

Komunikacja: Strefa położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie trasy E7 Warszawa- Kraków.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- rozbudowa infrastruktury technicznej do przesyłu mediów,

- budowa dróg wewnątrzstrefowych.

5.3. Rejon III (Pionki)

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg zlokalizowany na terenie strefy.

Kanalizacja sanitarna: Na terenie strefy istnieje sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Na terenie strefy istnieje sieć kanalizacji deszczowej odprowadzająca wody opadowe do głównego kolektora miejskiego.

Energia elektryczna: Teren strefy posiada przyłącza energii elektrycznej o napięciu 6 kV i 15 kV. Rezerwa mocy wynosi 32 MW.

Gaz: W granicach strefy poprowadzony jest gazociąg.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A. i Pilicka Telefonia Sp. z o.o.

Komunikacja: Strefa położona jest w sąsiedztwie dróg lokalnych.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- rozbudowa infrastruktury technicznej do przesyłu energii elektrycznej,

- modernizacja istniejącej sieci przesyłowej mediów,

- budowa dróg wewnątrzstrefowych.

5.4. Rejon IV (wieś Ożarów, miasto Ożarów Mazowiecki)

Woda: Teren strefy zasilany jest z własnego ujęcia wody - 6 studni głębinowych. Wydajność ujęć wody wynosi 90 m3/h. Istnieje możliwość awaryjnego zasilania w wodę z głębinowego ujęcia o wydajności 270 m3/h, doprowadzaną rurociągiem o długości 7 km poprzez przepompownię i zbiornik magazynowy usytuowany na terenie strefy.

Kanalizacja sanitarna: Na terenie strefy istnieje kanalizacja sanitarna. Ścieki odprowadzane są, po przepompowaniu, kolektorem sanitarnym do kanalizacji miejskiej, a następnie do oczyszczalni ścieków w Pruszkowie.

Kanalizacja deszczowa: Na terenie strefy istnieje kanalizacja deszczowa. Wody opadowe odprowadzane są kolektorem poprzez przepompownię do Kanału Ożarowskiego (kanał melioracyjny).

Energia elektryczna: Teren strefy zasilany jest dwoma liniami kablowymi 15 kV.

Gaz: Na terenie strefy znajduje się przyłącze gazu ziemnego dostarczanego rurociągiem średniego ciśnienia Ć 225 mm. Na terenie strefy znajduje się stacja redukcyjno-pomiarowa gazu.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A. i Netia S.A.

Komunikacja: Teren zlokalizowany w odległości 15 km od centrum Warszawy, przy drodze krajowej Terespol-Warszawa-Poznań-Berlin oraz przy linii kolejowej Warszawa-Poznań-Berlin. Teren posiada własną bocznicę kolejową.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- modernizacja dróg wewnętrznych,

- modernizacja infrastruktury technicznej do przesyłu mediów.

5.5. Rejon V (Poniatowa)

Woda: Teren strefy zasilany jest w wodę pitną pod ciśnieniem 0,6 MPa dostarczaną rurociągiem Ć 100 mm oraz wodę przemysłową pod ciśnieniem 0,6 MPa z rurociągu Ć 100 mm.

Kanalizacja sanitarna: Na terenie strefy istnieje sieć kanalizacji sanitarnej Ć 200 mm odprowadzającej ścieki komunalne do oczyszczalni ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Wzdłuż granicy strefy przebiega sieć kanalizacji deszczowej zbierająca wody opadowe z terenu strefy i odprowadzająca je do głównego kolektora miejskiego.

Energia elektryczna: Do terenów strefy doprowadzona jest energia elektryczna o mocy 7 MW i napięciu 15 kV. Odległość od punktu przyłączeniowego wynosi 300 m.

Gaz: Do terenu strefy doprowadzona jest instalacja gazowa - gazociąg średnioprężny Ć 50 mm o przepustowości 50 m3/h.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A.

Komunikacja: Strefa położona jest przy ul. Przemysłowej. Najbliższa droga krajowa (nr 17) oddalona jest o 30 km.

Planowany rozwój w zakresie infrastruktury:

- rozbudowa infrastruktury technicznej do przesyłu mediów.

5.6. Rejon VI (Wyszków)

Woda: Teren strefy zasilany jest w wodę pitną pod ciśnieniem 0,3 MPa dostarczaną wodociągiem Ć 150 i Ć 200 mm.

Kanalizacja sanitarna: Na terenie strefy istnieje sieć kanalizacji sanitarnej Ć 200 mm odprowadzającej ścieki komunalne do oczyszczalni ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Na terenie strefy znajduje się rozbudowana sieć kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Do strefy doprowadzona jest energia elektryczna o mocy 5,2 MW i napięciu 15 kV. Istnieje możliwość zwiększenia mocy w przypadku zapotrzebowania ze strony inwestorów.

Gaz: Do terenu strefy doprowadzony jest gazociąg średnioprężny Ć 65 mm o ciśnieniu 0,4 MPa oraz o przepustowości 300 m3/h.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A.

Komunikacja: Drogi wewnętrzne, głównie betonowe i asfaltowe, pozwalają na dobrą komunikację na terenie strefy.

Planowany rozwój w zakresie infrastruktury:

- rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej do przesyłu mediów.

6. Podstrefa Jasło

6.1. Rejony I-III (Warzyce, Dzielnica Magazynowo-Przemysłowa, Niegłowice)

Woda: Teren strefy zasilany jest w wodę pitną i przemysłową.

Kanalizacja sanitarna: Na terenie strefy istnieje kanalizacja sanitarna. Ścieki sanitarne odprowadzane są do oczyszczalni ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Na terenie strefy istnieje kanalizacja deszczowa.

Energia elektryczna: Teren strefy posiada rozbudowaną sieć przesyłu energii elektrycznej.

Gaz: Do terenu strefy doprowadzony jest gazociąg wysokiego i średniego ciśnienia.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A.

Komunikacja: Drogi wewnętrzne, głównie betonowe i asfaltowe, pozwalają na dobrą komunikację na terenie strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- rozbudowa infrastruktury technicznej do przesyłu mediów,

- modernizacja dróg dojazdowych.

6.2. Rejon IV (Rymanów)

Woda: Woda pitna i przemysłowa doprowadzana jest ze zbiornika wody pitnej na rzece Wisłok (15 mln m3).

Kanalizacja sanitarna: Na terenie strefy istnieje kanalizacja sanitarna. Ścieki sanitarne odprowadzane są do oczyszczalni ścieków (mechaniczno-biologiczno-chemicznej) o wydajności 2.000-2.500 m3/dobę.

Kanalizacja deszczowa: Teren strefy posiada kanalizację deszczową.

Energia elektryczna: Na całym terenie strefy dostępna jest energia elektryczna o wysokim i niskim napięciu. Stacje transformatorowe umożliwiają dostawy napięcia zgodnie z potrzebami inwestorów.

Gaz: Na terenie strefy znajduje się gazociąg średniego ciśnienia.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A.

Komunikacja: Drogi wewnętrzne, głównie betonowe i asfaltowe, pozwalają na dobrą komunikację na terenie strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- przebudowa i rozbudowa infrastruktury technicznej do przesyłu mediów,

- modernizacja dróg dojazdowych.

6.3. Rejon V (Jedlicze)

Woda: Teren strefy zasilany jest w wodę pitną pod ciśnieniem 0,3 MPa dostarczaną wodociągiem Ć 50 mm oraz wodą przemysłową pod ciśnieniem 0,4 MPa dostarczaną wodociągiem Ć 200 mm.

Kanalizacja sanitarna: Na terenie strefy istnieje kanalizacja sanitarna. Ścieki sanitarne odprowadzane są rurociągiem Ć 800 mm do zakładowej oczyszczalni ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Na terenie strefy istnieje kanalizacja deszczowa.

Energia elektryczna: Teren strefy posiada rozbudowaną sieć przesyłu energii elektrycznej. Dostępna moc wynosi 1,8 MW.

Gaz: Do terenu strefy doprowadzony jest gazociąg Ć 200 mm i o ciśnieniu 0,8 MPa. Przepustowość gazociągu wynosi 4.000 m3/h.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A.

Komunikacja: Drogi wewnętrzne, głównie betonowe i asfaltowe, pozwalają na dobrą komunikację na terenie strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- rozbudowa infrastruktury technicznej do przesyłu mediów,

- modernizacja dróg dojazdowych.

IV.

Działania prawno-organizacyjne i ekonomiczne

1. Warunki prawno-organizacyjne

1.1. Zarządzanie strefą

Zarządzającym TSSE EURO-PARK WISŁOSAN jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. z siedzibą w Warszawie. Do sprawowania bieżącego zarządu strefą został powołany w 1999 r. Oddział ARP S.A. w Tarnobrzegu. Zasadniczą rolą zarządzającego strefą jest prowadzenie działań zmierzających do osiągnięcia celów ustanowienia strefy, zgodnie z planem rozwoju strefy oraz regulaminem strefy, w szczególności poprzez:

- prezentowanie możliwości i warunków inwestowania oraz majątku (gruntów, budynków, budowli) dostępnych w poszczególnych podstrefach,

- udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy,

- sprzedaż lub udostępnianie w innej formie nieruchomości położonych na terenie strefy, w tym na zlecenie właścicieli,

- prowadzenie działań w celu stworzenia warunków gospodarowania infrastrukturą w sposób ułatwiający przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej,

- wykonywanie bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców.

1.2. Regulamin strefy

Regulamin strefy określa sposób wykonywania zarządu strefą przez zarządzającego, w szczególności stosunek pomiędzy zarządzającym a przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą na terenie strefy.

1.3. Procedura udzielania zezwoleń

Ustalenie przedsiębiorców, którzy uzyskują zezwolenie, następuje w drodze przetargu lub rokowań, zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie przetargów i rokowań oraz kryteriów oceny zamierzeń co do przedsięwzięć gospodarczych, które mają być podjęte przez przedsiębiorców na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK WISŁOSAN (Dz. U. Nr 254, poz. 2549). Rokowania i przetargi przeprowadza zarządzający.

Minister właściwy do spraw gospodarki powierzył zarządzającemu udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, wykonywanie bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców na terenie strefy oraz ustalanie zakresu tej kontroli.

W przypadku inwestycji, której planowane koszty przekraczają 10 mln euro, zarządzający strefą występuje do ministra właściwego do spraw gospodarki o opinię.

2. Warunki ekonomiczne

2.1. Udostępnianie infrastruktury

Na obszarach wszystkich podstref dostępność i poziom infrastruktury jest różny. W większości przypadków tereny wymagają dozbrojenia. Udział zarządzającego w udostępnianiu infrastruktury tam, gdzie nie jest on właścicielem, polega w szczególności na:

- współdziałaniu z właścicielami w opracowywaniu i realizacji programu rozwoju infrastruktury na nieuzbrojonych terenach strefy,

- współdziałaniu z właścicielami w opracowaniu planów modernizacji lub remontów istniejącej infrastruktury,

- tworzeniu warunków do zawierania umów pomiędzy inwestorami a dostawcami mediów.

2.2. Edukacja i szkolenia

Zaspokojenie oczekiwań inwestorów w zakresie doboru odpowiednio wyszkolonych kadr jest możliwe dzięki ofercie instytucji szkolących działających w lokalnym środowisku.

Ponadto zarządzający podejmuje następujące działania:

- współpracę z lokalnym samorządem w celu uwzględnienia potrzeb inwestorów przy ustalaniu kierunków kształcenia,

- nawiązywanie kontaktów z instytucjami szkolącymi i wspomagającymi finansowanie szkoleń, np. z urzędami pracy.

2.3. Otoczenie strefy

W związku z istotną - zarówno w aspekcie ekonomicznym, jak i społecznym - rolą strefy w otoczeniu zarządzający strefą podejmuje:

- współpracę z instytucjami biznesowymi w celu rozwijania doradztwa prawnego, organizacyjnego, finansowego i innych usług konsultingowych,

- współpracę z władzami samorządowymi województw, powiatów i gmin właściwych ze względu na położenie strefy, przedsiębiorstwami oraz innymi instytucjami, w celu tworzenia przyjaznego środowiska dla inwestorów (w szczególności rozwoju mieszkalnictwa, hotelarstwa, bazy turystyczno-wypoczynkowej, komunikacyjnej),

- współpracę z placówkami dyplomatycznymi i przedsiębiorcami działającymi za granicą w celu promocji i pozyskiwania inwestorów.

V.

Strategia rozwoju strefy

1. Założenia ogólne

Przy opracowywaniu strategii rozwoju strefy przyjęto następujące założenia:

- wykorzystanie walorów inwestycyjnych poszczególnych obszarów objętych strefą,

- wykorzystanie istniejącego potencjału produkcyjnego,

- pozyskiwanie inwestorów reprezentujących zaawansowane technologie i angażujących duży kapitał inwestycyjny,

- rozwój więzi kooperacyjnych w strefie oraz w jej bezpośrednim otoczeniu,

- pobudzenie sektora usług,

- stworzenie warunków dla rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości,

- oparcie strategii na inwestycjach bezpośrednich,

- preferowanie inwestycji trwale związanych z obszarem strefy i generujących dużą ilość miejsc pracy.

2. Założenia szczegółowe

W strefie preferowana będzie działalność w następujących dziedzinach:

- przemysł elektromaszynowy,

- przemysł chemiczny,

- przemysł elektroniczny,

- przemysł metalowy,

- produkcja materiałów budowlanych,

- usługi informatyczne,

- usługi telekomunikacyjne.

3. Działalność usługowa

Dla zapewnienia profesjonalnej obsługi inwestorów zarządzający, oprócz zadań związanych z promocją strefy, wydawaniem zezwoleń i obrotem nieruchomościami, prowadzi działania polegające na:

- aktualizowaniu systemu informacji o strefie,

- gromadzeniu, archiwizowaniu i udostępnianiu informacji dotyczących majątku strefy,

- aktywizowaniu sektora usług okołobiznesowych (bankowych, ubezpieczeniowych, prawnych itp.),

- współpracy z dostawcami mediów w zakresie ich udostępniania.

4. Pozyskiwanie inwestorów

4.1. Zasady pozyskiwania inwestorów

W celu pozyskania inwestorów zarządzający podejmuje następujące działania:

- kreowanie wizerunku strefy poprzez intensywną promocję w kraju i za granicą,

- przygotowanie materiałów promocyjnych i informacyjnych,

- analizowanie rynku w celu określenia zainteresowania inwestorów określonymi branżami i preferencji lokalizacyjnych,

- współpracę w zakresie promocji strefy z agencjami rządowymi i pozarządowymi,

- współpracę z samorządami (wojewódzkimi, powiatowymi, gminnymi) oraz lokalnymi i regionalnymi organizacjami gospodarczymi,

- zawieranie porozumień o współpracy z instytucjami, które będą kierować przedsiębiorców zainteresowanych inwestowaniem bezpośrednio do strefy.

Przyjęta strategia rozwoju strefy wyznacza zasadnicze kierunki działań marketingowych mających na celu pozyskanie inwestorów krajowych i zagranicznych. Zakłada się pozyskanie następujących inwestorów:

- strategicznych angażujących duży kapitał inwestycyjny, wykorzystujących w istotnej części grunty strefy i zatrudniających znaczną liczbę pracowników - inwestycje typu "green field"; działalność tych inwestorów wpłynie znacząco na dynamikę i charakter rozwoju strefy,

- średnich przedsiębiorców, którzy zagospodarują istniejący majątek strefy,

- małych i średnich przedsiębiorców z regionów, w których zlokalizowana jest strefa,

- prowadzących działalność usługową (bez zezwolenia) na rzecz obsługi przedsiębiorców działających w strefie.

4.2. Udostępnianie majątku

Udostępnianie majątku następuje w drodze umów cywilnoprawnych.

5. Rozwój środków technicznych

Dostępność i jakość infrastruktury to priorytetowe czynniki wpływające na stopień atrakcyjności oferty inwestycyjnej strefy. Stworzenie warunków odpowiadających potrzebom inwestorów wymaga budowy, rozbudowy lub modernizacji istniejącej infrastruktury.

Zakres i czas realizacji inwestycji w zakresie infrastruktury będzie zależny od ilości i rodzaju przedsięwzięć realizowanych na terenie strefy.

6. Nakłady na rozwój strefy

Rozwój strefy wymaga poniesienia nakładów przez:

- zarządzającego,

- inwestorów,

- właścicieli nieruchomości objętych granicami strefy,

- dostawców i producentów mediów.

6.1. Nakłady zarządzającego

Koszty na rozwój i modernizację majątku będącego własnością ARP S.A. ponosi zarządzający. Koszty te, w miarę udostępniania majątku inwestorom, sukcesywnie maleją i pokrywane są z przychodów uzyskiwanych z tytułu dzierżawy bądź sprzedaży majątku spółki.

Wysokość środków przeznaczonych na promocję i marketing będzie wynikiem możliwości finansowych zarządzającego.

Szczegółowe prognozy przychodów i kosztów będą sporządzane w ramach rocznych planów ekonomiczno-finansowych zarządzającego.

6.2. Nakłady inwestorów

Przedsiębiorcy podejmujący działalność na terenie strefy ponoszą nakłady na zakup gruntów, budowę i wyposażenie zakładów produkcyjnych. Inwestorzy ponoszą również koszty rozbudowy infrastruktury, głównie w zakresie budowy przyłączy lokalnych.

6.3. Nakłady właścicieli nieruchomości objętych granicami strefy

Właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości gruntowych położonych na terenie strefy ponoszą nakłady na wykonanie niezbędnego uzbrojenia technicznego działek oferowanych inwestorom.

6.4. Nakłady dostawców i producentów mediów

Dostawcy mediów (zakłady gazownicze, zakłady energetyczne, operatorzy sieci teletechnicznych itd.) ponoszą nakłady związane z budową sieci i urządzeń przesyłowych.

7. Etapy rozwoju strefy

Rozwój strefy jest przedsięwzięciem długofalowym. Plan rozwoju strefy ma więc charakter strategiczny, długookresowy. Rozwój strefy można podzielić na 3 etapy:

Etap Okres Główne cele etapu
I 2005-2010 - realizacja inwestycji infrastrukturalnych,

- przyjmowanie inwestorów do strefy,

- gospodarowanie urządzeniami infrastruktury gospodarczej i

technicznej,

- monitorowanie działalności przedsiębiorców na terenie

strefy

II 2011-2014 osiągnięcie docelowego poziomu aktywności gospodarczej i zatrudnienia
III 2015-2017 przygotowanie warunków do funkcjonowania obszaru przemysłowego po wygaśnięciu regulacji prawnych obowiązujących w ciągu 20 lat trwania strefy

8. Obowiązki zarządzającego

Lp. Zadanie Termin wykonania
1 Realizacja inwestycji infrastrukturalnych i gospodarowanie urządzeniami infrastruktury technicznej praca ciągła
2 Promocja strefy w kraju i za granicą praca ciągła
3 Kontrola działalności przedsiębiorców na terenie strefy w zakresie spełnienia warunków zezwoleń praca ciągła, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od upływu terminu realizacji warunku
4 Monitorowanie działalności przedsiębiorców w strefie i sporządzanie informacji o funkcjonowaniu strefy co kwartał
1 Załącznik zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 4 października 2005 r. (Dz.U.05.207.1732) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2005 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024