Ustawa budżetowa na rok 2000.

USTAWA BUDŻETOWA NA ROK 2000
z dnia 21 stycznia 2000 r.

Art.  1.
1.
Dochody budżetu państwa ustala się,

zgodnie z załącznikiem nr 1, na kwotę 140.909.815 tys. zł.

2.
Wydatki budżetu państwa ustala się, zgodnie

z załącznikiem nr 2, na kwotę nie większą niż 156.309.815 tys. zł.

3.
Deficyt budżetu państwa ustala się na kwotę nie większą niż 15.400.000 tys. zł.
Art.  2.

Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, nie podlegające zwrotowi, oraz wydatki nimi finansowane w kwocie 2.488.464 tys. zł określa załącznik nr 3.

Art.  3.

Ustala się przychody budżetu państwa na kwotę 118.243.846 tys. zł, a rozchody budżetu państwa na kwotę nie większą niż 102.843.846 tys. zł, z tytułów wymienionych w załączniku nr 4.

Art.  4.

Źródłem pokrycia pożyczkowych potrzeb budżetu państwa, w tym deficytu budżetu państwa, są środki pozostające na rachunku budżetu państwa w dniu 31 grudnia 1999 r., przychody z tytułu sprzedaży skarbowych papierów wartościowych, przychody z prywatyzacji, w tym uzyskane w 1999 r., przychody z tytułu kredytów i pożyczek zagranicznych oraz przychody z innych tytułów.

Art.  5.
1.
Przyrost zadłużenia na dzień 31 grudnia 2000 r. z tytułu emisji i wykupu skarbowych papierów wartościowych w kraju, według wartości nominalnej, nie może przekroczyć kwoty 30.000.000 tys. zł.
2.
Przyrost zadłużenia z tytułu zaciągniętych w 2000 r. kredytów, uzyskanych pożyczek zagranicznych i z tytułu emisji skarbowych papierów wartościowych, nie może przekroczyć kwoty 5.970.000 tys. zł, w tym z tytułu emisji skarbowych papierów wartościowych, według wartości nominalnej, nie może przekroczyć kwoty 2.985.000 tys. zł.
3.
Limity określone w ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do kredytów i pożyczek zagranicznych oraz emisji skarbowych papierów wartościowych w kraju i za granicą przeznaczonych na sfinansowanie spłaty, w tym przedterminowej, lub zamiany zobowiązań Skarbu Państwa, z zastrzeżeniem, że wartość nominalna nowo zaciągniętych zobowiązań, na wymienione cele, nie przekroczy kwoty 24.000.000 tys. zł.
Art.  6.
1.
Upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do sprzedaży aktywów finansowych odzyskanych w wyniku operacji przedterminowego wykupu zadłużenia zagranicznego.
2.
Przychody uzyskane ze sprzedaży aktywów określonych w ust. 1 mogą być przeznaczone wyłącznie na spłaty, w tym przedterminowe, zobowiązań Skarbu Państwa.
Art.  7.

Poręczenia i gwarancje mogą być udzielane przez Skarb Państwa w 2000 r. do kwoty 18.000.000 tys. zł, w tym gwarancje naprawienia szkód - do kwoty 1.000.000 tys. zł.

Art.  8.

Upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do udzielania ze środków budżetu państwa:

1)
kredytów i pożyczek rządom innych krajów na sfinansowanie

importu z Rzeczypospolitej Polskiej towarów i usług - do kwoty 976.125 tys. zł,

2)
pożyczek Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A.

- na wypłatę gwarantowanych przez Skarb Państwa odszkodowań

z tytułu ubezpieczenia kontraktów eksportowych - do kwoty 128.110 tys. zł,

3)
pożyczek Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych - na wypłatę

świadczeń gwarantowanych przez państwo - do kwoty 2.000.000 tys. zł,

4)
pożyczek dla Kas Chorych - na zapewnienie płynności finansowej

- do łącznej kwoty nie przekraczającej 1.000.000 tys. zł.

Art.  9.

Ustala się w 2000 r. limit ubezpieczeń kontraktów eksportowych, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych (Dz. U. Nr 86, poz. 398, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 154, Nr 79, poz. 484 i Nr 121, poz. 770) - na kwotę 3.400.000 tys. zł.

Art.  10.
1.
Przychody, wydatki i rozliczenia z budżetem państwa państwowych zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych i środków specjalnych wynoszą:
1)
przychody własne 4.486.144 tys. zł,
2)
dotacje z budżetu, w ujęciu kasowym 29.798 tys. zł,
3)
wydatki, bez wpłat do budżetu 4.365.820 tys. zł,
4)
wpłaty do budżetu, w ujęciu kasowym 97.057 tys. zł.
2.
Zestawienie przychodów własnych, dotacji z budżetu państwa, wydatków oraz wpłat do budżetu państwowych zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych i środków specjalnych, w podziale na części budżetowe, określa załącznik nr 5.
Art.  11.

Ustala się plany finansowe państwowych funduszy celowych, zgodnie z załącznikiem nr 6.

Art.  12.

Wykaz inwestycji wieloletnich określa załącznik nr 7.

Art.  13.

Dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, określa załącznik nr 8.

Art.  14.

Ustala się dotacje celowe na dofinansowanie zadań własnych gmin polegających na wypłacie dodatków mieszkaniowych na podstawie ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 1998 r. Nr 120, poz. 787 i Nr 162, poz. 1119, z 1999 r. Nr 111, poz. 1281 oraz z 2000 r. Nr 3, poz. 46) w wysokości 550.000 tys. zł.

Art.  15.

Ustala się ogólną kwotę dotacji przedmiotowych do wyrobów i usług w wysokości 651.700 tys. zł, z tego na dopłaty do:

1)
krajowych przewozów pasażerskich na wyrównanie przewoźnikom

kolejowym utraconych przychodów z tytułu honorowania

ustawowych uprawnień do ulgowych i bezpłatnych przejazdów,

o których mowa w ustawie z dnia 20 czerwca

1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów

środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 40,

poz. 150, Nr 80, poz. 368 i Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 50,

poz. 261, z 1996 r. Nr 100, poz. 460 oraz z 1998 r. Nr 162,

poz. 1126), z wyłączeniem uprawnień, o których mowa w

art. 43 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu

posła i senatora (Dz. U. Nr 73, poz. 350 i Nr 137, poz. 638,

z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 98, poz. 604, Nr 106, poz. 679,

Nr 121, poz. 770 i Nr 160, poz. 1080, z 1998 r. Nr 162,

poz. 1118 oraz z 1999 r. Nr 52, poz. 527 i 528), przy czym

kwota ta nie uwzględnia podatku od towarów i usług 607.660 tys. zł,

2)
podręczników szkolnych do kształcenia zawodowego i podręczników

akademickich 11.540 tys. zł,

3)
samochodów osobowych sprzedawanych w ramach przedpłat 3.800 tys. zł,
4)
posiłków sprzedawanych w barach mlecznych 19.700 tys. zł,
5)
utrzymywania zapasów obowiązkowych paliw ciekłych 9.000 tys. zł.
Art.  16.

Ustala się dotacje przedmiotowe na dofinansowanie kosztów niektórych zadań w zakresie postępu biologicznego w rolnictwie, upowszechniania doradztwa rolniczego, zwalczania zakaźnych chorób zwierząt, w tym wykupu krów chorych na białaczkę, oraz badań pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego, monitoringu jakości gleb, roślin, produktów rolniczych i spożywczych, prac geodezyjno-urządzeniowych na potrzeby rolnictwa, nawozów wapniowych, chemizacji rolnictwa i ochrony roślin uprawnych, produkcji rolnej metodami ekologicznymi, monitorowania dostępu polskich artykułów rolno-spożywczych do rynków zagranicznych i wielkości importu - w wysokości 446.588 tys. zł.

Art.  17.

Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe, oraz kwoty dotacji zawiera załącznik nr 9.

Art.  18.

Zestawienie dotacji dla państwowych agencji i fundacji z udziałem Skarbu Państwa zawiera załącznik nr 10.

Art.  19.
1.
Upoważnia się Wojewodę Lubuskiego do przekazania dotacji podmiotowej w wysokości 2.682 tys. zł na działalność Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Wspierania Gospodarki S.A.
2.
Zobowiązuje się Radę Ministrów do przekazania komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu sprawozdania Wojewody Lubuskiego z wykorzystania środków dotacji, o której mowa w ust. 1, w terminie określonym dla przedłożenia sprawozdania z wykonania budżetu państwa.
Art.  20.

Ustala się kwotę dotacji na inwestycje realizowane przez przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe", na liniach kolejowych o państwowym znaczeniu, w wysokości 480.430 tys. zł.

Art.  21.
1.
W budżecie państwa tworzy się rezerwy w wysokości:
1)
60.620 tys. zł - na dotacje przeznaczone na wspieranie realizacji lokalnych programów restrukturyzacyjnych,
2)
50.300 tys. zł - na dotacje przeznaczone na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych, realizowanych jako zadania własne gmin w systemie robót publicznych w powiatach (gminach) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym,
3)
456.000 tys. zł - na usuwanie skutków powodzi,
4)
536.608 tys. zł - finansowane kredytem na usuwanie skutków powodzi,
5)
427.543 tys. zł - finansowane kredytami na infrastrukturę drogową i portową,
6)
234.270 tys. zł - finansowane kredytem na program aktywizacji obszarów wiejskich,
7)
12.300 tys. zł - na dotacje przeznaczone na dofinansowanie inwestycji określonych w programie współpracy przygranicznej,
8)
30.610 tys. zł - na budowę i modernizację drogowych przejść granicznych, w tym międzynarodowego przejścia granicznego w Kuźnicy.
2.
Podziału rezerw wymienionych w ust. 1 dokonuje minister właściwy do spraw finansów w porozumieniu z właściwymi dysponentami części budżetowych, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
Art.  22.

Tworzy się ogólną rezerwę budżetową w wysokości 100.000 tys. zł.

Art.  23.
1.
Ustala się limity zatrudnienia, wynagrodzenia i rezerwę na podwyżki dla pracowników państwowej sfery budżetowej, zgodnie z załącznikami nr 11 i 12.
2.
Kwoty bazowe, o których mowa w art. 29 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255), wynoszą dla:
1)
osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, członków

korpusu służby cywilnej, etatowych członków samorządowych

kolegiów odwoławczych, sądowych kuratorów zawodowych,

komorników sądowych, asesorów i aplikantów sądowych

i prokuratorskich oraz funkcjonariuszy Służby Celnej - 1.490,30 zł,

2)
sędziów i prokuratorów - 1.211,50 zł,
3)
żołnierzy i funkcjonariuszy, którzy podjęli służbę przed dniem

1 stycznia 1999 r. - 1.211,50 zł,

4)
żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy, którzy podjęli służbę po dniu

1 stycznia 1999 r. - 1.446,70 zł.

3.
Średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej wynosi 106,7%.
4.
Tworzy się rezerwy dla państwowych jednostek budżetowych na:
1)
zwiększenia wynikające ze zmian organizacyjnych i nowych zadań:
a)
wynagrodzeń - w wysokości 9.600 tys. zł,
b)
limitów zatrudnienia dla 400 osób,
2)
zwiększenie wynagrodzeń - w wysokości 5.200 tys. zł - przeznaczonych na:
a)
wypłaty wynagrodzeń dla osób odwołanych z kierowniczych stanowisk państwowych,
b)
wypłaty nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych, odpraw związanych z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz ekwiwalentów za nie wykorzystany urlop wypoczynkowy dla:
osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe,
jednostek organizacyjnych stanowiących wyodrębnioną część budżetową, w których limit zatrudnienia nie przekracza 50 osób.
5.
Podwyższenie wynagrodzeń dla pracowników państwowej sfery budżetowej nastąpi od dnia 1 stycznia 2000 r.
6.
Podziału rezerwy, o której mowa w ust. 1, dokona Rada Ministrów.
7.
Upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do dokonywania przeniesień kwoty środków na uposażenia żołnierzy i funkcjonariuszy pomiędzy częściami i działami odpowiednio na wniosek Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości, ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Szefa Urzędu Ochrony Państwa.
Art.  24.

Ustala się dla służby cywilnej:

1)
limit mianowań urzędników 2800 osób,
2)
limity i środki na wynagrodzenia - w wysokości 2.400.089 tys. zł,
3)
środki na szkolenia - w wysokości 17.506 tys. zł.
Art.  25.

Ustala się wskaźniki, o których mowa w art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 162, poz. 1118, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 70, poz. 774, Nr 72, poz. 801 i 802 i Nr 106, poz. 1215 oraz z 2000 r. Nr 2, poz. 26):

1)
wzrost emerytur i rent - 6,0%,
2)
wskaźnik realnej przeciętnej emerytury i renty brutto w odniesieniu do średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem - 100,3%,
3)
wskaźnik waloryzacji emerytur i rent od dnia 1 czerwca 2000 r. - 104,3%,
4)
średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów - 105,4%,
5)
średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem - 105,7%,
6)
średnioroczny wskaźnik przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej - 107,7%.
Art.  26.

Wysokość odpisu, o którym mowa w art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, Nr 162 poz. 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 26, poz. 228, Nr 60, poz. 636, Nr 72, poz. 802, Nr 78, poz. 875 i Nr 110, poz. 1256), wynosi 2.734.200 tys. zł.

Art.  27.

Kwota wydatków na prewencję rentową, o których mowa w art. 57 ustawy wymienionej w art. 26, wynosi 87.310 tys. zł.

Art.  28.

Należności, o których mowa w art. 76 ust. 1 pkt 3 ustawy wymienionej w art. 26, z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych składek na otwarte fundusze emerytalne ustala się na 0,76% przypisu składek.

Art.  29.

Prognozowane na 2000 r. przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej wynosi 1.826 zł.

Art.  30.

Odpis od funduszu emerytalno-rentowego na fundusz administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wynosi 331.200 tys. zł.

Art.  31.

Wpływy, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 25 czerwca 1997 r. o wykorzystaniu wpływów z prywatyzacji części mienia Skarbu Państwa na cele związane z reformą systemu ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 106, poz. 673), określa się na kwotę 11.000.000 tys. zł.

Art.  32.

Ustala się etaty Policji w liczbie 102.795.

Art.  33.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o finansowaniu dróg publicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 780 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 150, poz. 983) ustala się wydatki związane z budową, modernizacją, utrzymaniem oraz ochroną dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych, a także zarządzaniem nimi - w wysokości 3.860.000 tys. zł.

Art.  34.
1.
Wydatki budżetowe w kwocie 1.459.233 tys. zł, ujęte w budżecie państwa w części, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej, przeznaczone na realizację programów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, nie mogą być wykorzystane na inne cele.
2.
W przypadku wystąpienia oszczędności w wydatkach planowanych w dziale obrona narodowa, upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do ich przeznaczenia na realizację programów, o których mowa w ust. 1.
Art.  35.

Przychody z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego przeznaczone na jego restrukturyzację, a także na proces modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, określa się na kwotę 95.000 tys. zł.

Art.  36.
1.
Wydatki budżetowe w kwocie 1.826.500 tys. zł, ujęte w budżecie państwa w części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki, przeznacza się na realizację programów:
1)
reformy górnictwa węgla kamiennego w kwocie 1.786.500 tys. zł,

z tego na:

a)
likwidację kopalń 454.500 tys. zł,
b)
restrukturyzację zatrudnienia 1.118.700 tys. zł,

w tym: na spłatę pożyczek zaciągniętych

w Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. 50.000 tys. zł,

c)
usuwanie szkód górniczych wywołanych reaktywacją

starych zrobów 30.000 tys. zł,

d)
ekwiwalenty pieniężne za deputaty węglowe dla emerytów

i rencistów górnictwa, wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń

Społecznych 100.000 tys. zł,

e)
deputaty węglowe przysługujące emerytom i rencistom górniczym

kopalń całkowicie likwidowanych 29.000 tys. zł,

f)
renty wyrównawcze przysługujące od kopalń całkowicie

likwidowanych 20.000 tys. zł,

g)
tworzenie nowych miejsc pracy w gminach górniczych 20.000 tys. zł,
h)
monitorowanie przebiegu postępowania oddłużeniowego, zmian

stanu zatrudnienia oraz nadzorowanie i kontrolę wydatkowania

środków budżetowych 9.800 tys. zł,

i)
utrzymanie biur pomocy zawodowej Górniczej Agencji Pracy Sp. z o.o. 2.500 tys. zł,
j)
obsługę wypłat ekwiwalentów, o których mowa w lit. d),

dokonywanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych 2.000 tys. zł,

2)
restrukturyzacji przemysłu hutnictwa żelaza i stali - na

restrukturyzację zatrudnienia w kwocie 40.000 tys. zł.

2.
Wydatki określone w ust. 1 nie mogą być wykorzystane na inne cele.
3.
Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów oraz ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady, tryb udzielania i sposób wykorzystania dotacji przeznaczonych na finansowanie restrukturyzacji zatrudnienia w przemyśle hutnictwa żelaza i stali oraz warunki uzyskania uprawnień, zasady i tryb przyznawania, ustalania kwot, obliczania i wypłacania osłon socjalnych dla pracowników przemysłu hutnictwa żelaza i stali w ramach dotacji ujętych w budżecie państwa w części, o której mowa w ust. 1.
Art.  37.
1.
Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb udzielania oraz sposób wykorzystania dotacji w kwocie 170.730 tys. zł, przeznaczonej dla górnictwa siarki, soli, rud cynku i ołowiu, barytu i węgla brunatnego wydobywanego metodą głębinową, ujętej w budżecie państwa w części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki.
2.
Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego oraz ministrem właściwym do spraw finansów, określi, w drodze rozporządzenia, warunki uzyskania uprawnień, sposób obliczania oraz szczegółowe zasady i tryb wypłacania osłon socjalnych z tytułu urlopów górniczych i zasiłków socjalnych dla zatrudnionych pod ziemią pracowników górnictwa, o którym mowa w ust. 1, w ramach dotacji, o której mowa w ust. 1.
Art.  38.
1.
Upoważnia się dysponentów części budżetu państwa, w których zostały zaplanowane niepodatkowe dochody budżetu państwa, do:
1)
odpłatnego zlecania jednostkom organizacyjnym, innym niż organy administracji państwowej, w tym również bankom, poboru niepodatkowych należności budżetu państwa z tytułu:
a)
przejściowego wykupu odsetek od kredytów mieszkaniowych,
b)
spłat pożyczek ze zniesionych funduszy celowych,
2)
przeznaczenia do 4% dochodów, zrealizowanych w trybie określonym w pkt 1, na pokrycie kosztów związanych z poborem tych dochodów.
2.
Upoważnia się państwowe jednostki budżetowe realizujące, w drodze egzekucji administracyjnej, dochody budżetu państwa (nie będące podatkami) do przeznaczania 5% uzyskanych dochodów na opłacenie należnej organom egzekucyjnym opłaty określonej w art. 66 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161, z 1992 r. Nr 20, poz. 78, z 1993 r. Nr 28, poz. 127, z 1995 r. Nr 85, poz. 426, z 1996 r. Nr 43, poz. 189 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 137, poz. 926 i Nr 141, poz. 943 i 944 oraz z 1998 r. Nr 162, poz. 1126).
Art.  39.

Dochody uzyskane ze sprzedaży lub likwidacji sprzętu stanowiącego wyposażenie jednostek Służby Więziennej, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu oraz komend głównych i wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej i Policji przeznacza się w 95% na pokrycie kosztów sprzedaży, likwidacji sprzętu i jego odtworzenia, a 5% przekazuje się do budżetu państwa.

Art.  40.

Ustala się obowiązkową składkę na Fundusz Pracy w wysokości 2,45% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne, określonej w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 60, poz. 636).

Art.  41.
1.
W 2000 r. będą realizowane zobowiązania budżetu państwa z tytułu dopłat do należnego bankom oprocentowania kredytów bankowych udzielonych do dnia 31 grudnia 1993 r. na podstawie rozporządzeń Rady Ministrów:
1)
z dnia 21 maja 1991 r. w sprawie zakresu, zasad i trybu udzielania kredytobiorcom pomocy ze środków budżetowych w 1991 r. w spłacie części należnego bankom oprocentowania od kredytów (Dz. U. Nr 50, poz. 217),
2)
z dnia 3 marca 1992 r. w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1992 (Dz. U. Nr 24, poz. 102),
3)
z dnia 14 kwietnia 1993 r. w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1993 (Dz. U. Nr 30, poz. 137).
2.
Minister właściwy do spraw finansów zawrze odpowiednie umowy na dopłaty, o których mowa w ust. 1, do kredytów bankowych udzielonych do dnia 31 grudnia 1993 r.
Art.  42.

Łączna kwota wpłat gmin, o której mowa w art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 i Nr 162, poz. 1119) - wynosi 132.649 tys. zł.

Art.  43.
1.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymać dotacje celowe na dofinansowanie bieżących zadań własnych, związanych z:
1)
kosztami wdrożenia reformy systemu oświaty,
2)
realizacją programu ograniczania ubóstwa wśród dzieci i młodzieży oraz na stypendia dla uczniów szczególnie uzdolnionych,
3)
poprawą warunków nauczania w szkołach wiejskich i remontami szkół oraz pomocą stypendialną dla młodzieży wiejskiej,
4)
usuwaniem skutków powodzi,
5)
kosztami wdrażania programów restrukturyzacyjnych i osłonowych w ochronie zdrowia.
2.
Środki na zadania, o których mowa w ust. 1, ujęte są w rezerwach celowych.
3.
Podziału środków, o których mowa w ust. 1, na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego dokonują:
1)
minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu z wojewodami - w odniesieniu do środków, o których mowa w pkt 1-3,
2)
minister właściwy do spraw zdrowia - w odniesieniu do środków, o których mowa w pkt 5.
4.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wykaz gmin, powiatów i województw oraz szczegółowe zasady udzielania i sposób rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Art.  44.

Upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do dokonywania w ciągu roku wzajemnych przeniesień wydatków planowanych na obsługę długu publicznego pomiędzy częściami przeznaczonymi na obsługę długu zagranicznego oraz obsługę długu krajowego.

Art.  45.
1.
W przypadku wystąpienia oszczędności w dotacji przedmiotowej, o której mowa w art. 15 pkt 1, upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do ich przeznaczenia na dotację celową na dofinansowanie zadań bieżących samorządów województw w zakresie organizowania i dotowania kolejowych przewozów pasażerskich o zasięgu wojewódzkim.
2.
Podziału dotacji dla samorządów poszczególnych województw, powiatów, gmin i związków międzygminnych dokonuje minister właściwy do spraw finansów na wniosek ministra właściwego do spraw transportu.
Art.  46.

W przypadku wystąpienia oszczędności w dotacji dla Funduszu Alimentacyjnego upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do ich przeznaczenia na zwiększenie wydatków na zasiłki z pomocy społecznej.

Art.  47.
1.
W przypadku wystąpienia oszczędności w wydatkach planowanych na obsługę zadłużenia zagranicznego i długu krajowego, upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do ich przeznaczenia w pierwszej kolejności na zwiększenie dotacji dla Funduszu Pracy o kwotę nie przekraczającą 100.000 tys. zł. Pozostałe zaś oszczędności w równych kwotach przeznaczyć na:
1)
zakup niezbędnego wyposażenia i sprzętu oraz realizację inwestycji w Policji do kwoty 100.000 tys. zł,
2)
wsparcie reformy systemu oświaty do kwoty 100.000 tys. zł,
3)
realizację programów rozwoju regionalnego poszczególnych województw do kwoty 60.000 tys. zł.
2.
W terminie 30 dni po zakończeniu każdego kwartału minister właściwy do spraw finansów dokonuje oszacowania kwoty oszczędności na obsługę zadłużenia zagranicznego i długu krajowego. Zwiększenie wydatków na cele określone w ust. 1 nie może przekroczyć:
1)
70% kwoty oszczędności oszacowanych na dzień 31 marca i 30 czerwca 2000 r.,
2)
90% kwoty oszczędności oszacowanych na dzień 30 września 2000 r.
3.
Minister właściwy do spraw finansów w terminie 45 dni po zakończeniu każdego kwartału informuje komisję sejmową właściwą do spraw budżetu o kwotach szacunkowych oszczędności i ich rozdysponowaniu.
Art.  48.

Upoważnia się ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do przeprowadzenia centralnych zakupów autobusów szkolnych przeznaczonych na dowożenie dzieci do szkół ze środków zaplanowanych w cz. 83 - rezerwy celowe poz. 22

Art.  49.

Upoważnia się ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do przeprowadzenia centralnych zakupów wyposażenia pracowni internetowych w sprzęt komputerowy i oprogramowanie dla gimnazjów ze środków zaplanowanych w cz. 83 - rezerwy celowe poz. 68.

Art.  50.

Do przeniesień środków i wydatków:

1)
o których mowa w art. 44, art. 45 ust. 1, art. 46 i art. 47 - nie stosuje się przepisów art. 96 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 oraz z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255),
2)
o których mowa w art. 34 ust. 2 - nie stosuje się ograniczenia określonego w art. 96 ust. 2 ustawy wymienionej w pkt 1.
Art.  51.
1.
Ustanowienie przez Radę Ministrów, na podstawie odrębnych przepisów, kontyngentów taryfowych dla towarów przywożonych na polski obszar celny nie może spowodować ubytków dochodów budżetu państwa z tytułu cła na kwotę większą niż 810.000 tys. zł, w tym 160.000 tys. zł w związku z ustanowieniem kontyngentów taryfowych nie wynikających z zobowiązań międzynarodowych oraz innych zobowiązań zagranicznych Polski.
2.
Limit, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy kontyngentów taryfowych wiążących się z importem interwencyjnym podstawowych produktów żywnościowych w przypadku wystąpienia niekorzystnych warunków agrometeorologicznych, importem tzw. towarów strategicznych oraz towarów związanych z modernizacją Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
Określa się limit zwolnień od cła, o którym mowa w art. 190 § 7 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. Nr 23, poz. 117, Nr 64, poz. 407, Nr 121, poz. 770, Nr 157, poz. 1026 i Nr 160, poz. 1084, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 160, poz. 1063 oraz z 1999 r. Nr 40, poz. 402 i Nr 72, poz. 802), w wysokości 50.000 tys. zł.
Art.  52.

Upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do utworzenia - w przypadku uzyskania oszczędności w części 39 Transport, w rozdz. 5611 Drogi publiczne krajowe i w rozdz. 5895 Pozostała działalność - rezerwy celowej do wysokości 100.000 tys. zł na dofinansowanie inwestycji komunikacyjnych w Warszawie.

Art.  53.

Ilekroć w ustawie jest mowa o ministrze właściwym do spraw finansów, należy przez to rozumieć odpowiednio ministra właściwego do spraw budżetu, ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub ministra właściwego do spraw instytucji finansowych.

Art.  54.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 2000 r., z tym że art. 6, art. 8, art. 36 ust. 3, art. 37, art. 40, art. 43 ust. 4 i art. 45-49 z mocą od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI NR  1-12

(pominięte)

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024