Wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 19 listopada 2002 r.
w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, zwanej dalej "wodą", w tym wymagania bakteriologiczne, fizykochemiczne, organoleptyczne;
2)
minimalną częstotliwość i miejsca pobierania próbek do badania oraz zakres badania wody;
3)
program monitoringu jakości wody;
4)
sposób oceny przydatności wody;
5)
sposób nadzoru nad materiałami i wyrobami stosowanymi w procesach uzdatniania i dystrybucji wody;
6)
sposób nadzoru nad laboratoriami wykonującymi badania jakości wody;
7)
sposób informowania konsumentów o jakości wody.
2.
Wymagania określone w rozporządzeniu dotyczą wody pobieranej z:
1)
urządzeń wodociągowych;
2)
indywidualnych ujęć wody zaopatrujących ponad 50 osób lub dostarczających więcej niż średnio 10 m3 wody na dobę, jak również dostarczających mniej wody i zaopatrujących mniejszą liczbę osób, gdy woda wykorzystywana jest do celów komercyjnych i publicznych;
3)
cystern i kontenerów w przypadku awaryjnego zaopatrzenia w wodę;
4)
zbiorników w środkach transportu pasażerskiego magazynujących wodę przeznaczoną do spożycia.
3.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych, dla których warunki i wymagania sanitarne określają odrębne przepisy, oraz do wód leczniczych.
§  2.
1.
Woda powinna być bezpieczna dla zdrowia, nie powinna zawierać mikroorganizmów chorobotwórczych i pasożytów w liczbie stanowiącej zagrożenie zdrowia oraz bakterii wskaźnikowych i substancji chemicznych w liczbie lub w stężeniu przekraczających wartości określone w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia. Nie powinna też mieć agresywnych właściwości korozyjnych.
2.
Wymagania mikrobiologiczne, jakim powinna odpowiadać woda, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Wymagania fizykochemiczne, jakim powinna odpowiadać woda, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4.
W przypadku wystąpienia w wodzie substancji niewymienionych w załączniku nr 2 do rozporządzenia, minister właściwy do spraw zdrowia, w trybie doraźnym określonym w odrębnych przepisach, ustala wymagania w odniesieniu do tych substancji.
§  3.
1.
Próbki wody do badania pobiera państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny lub osoba przez niego upoważniona w obecności przedstawiciela producenta wody lub administratora sieci oraz odbiorcy usług:
1)
z punktów czerpalnych znajdujących się w terenie, obiekcie lub mieszkaniu przy zaworze czerpalnym za wodomierzem głównym, używanych do pobierania wody przez odbiorcę usług, jeżeli woda dostarczana jest z urządzeń wodociągowych;
2)
z pompy lub innego używanego punktu czerpalnego, jeżeli woda dostarczana jest z indywidualnych ujęć wody;
3)
z miejsca wypływu z cysterny, kontenera lub innego rodzaju zbiornika, jeżeli służy on do dystrybucji wody;
4)
w punkcie pobierania wody używanej do produkcji środków spożywczych, farmaceutycznych lub kosmetycznych.
2.
Minimalną częstotliwość pobierania próbek wody określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3.
Badanie próbek wody przeprowadza się zgodnie z wymaganiami systemu zapewnienia jakości według zwalidowanych metod.
4.
Z przeprowadzonego pobrania próbek wody sporządzany jest protokół, który podpisują osoby wymienione w ust. 1.
§  4.
1.
Państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny na podstawie danych zawartych w protokole pobrania próbek wody oraz wyników badań laboratoryjnych wydaje ocenę o jakości wody.
2.
Państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny, wydając ocenę, o której mowa w ust. 1, stwierdza:
1)
przydatność wody;
2)
warunkową przydatność wody;
3)
brak przydatności wody do spożycia przez ludzi.
3.
Ocena powinna zawierać:
1)
określenie daty i miejsca pobrania próbek wody;
2)
numery wykonanych badań;
3)
stwierdzenie zgodności bądź niezgodności z wymaganiami załącznika nr 5 do rozporządzenia.
4.
Ocena może być:
1)
cząstkowa - dotycząca każdej pobranej próbki wody na podstawie uzyskanych wyników w badanym zakresie;
2)
ogólna - dotycząca wszystkich parametrów.
5.
Oceny powinny być wydawane:
1)
nie rzadziej niż raz na trzy miesiące - gdy jakość wody danego urządzenia wodnego lub indywidualnego ujęcia wody badana jest z częstotliwością co najwyżej 1 raz na miesiąc, a uzyskane wyniki badań odpowiadają wymaganiom określonym w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia;
2)
nie rzadziej niż raz na miesiąc - gdy jakość wody danego urządzenia wodnego lub indywidualnego ujęcia wody badana jest wielokrotnie w ciągu miesiąca, a uzyskane wyniki badań odpowiadają wymaganiom określonym w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia;
3)
częściej - gdy jakość wody danego urządzenia wodnego lub indywidualnego ujęcia wody nie odpowiada wymaganiom określonym w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia.
§  5.
1.
Państwowy powiatowy inspektor sanitarny może rozszerzyć zakres badań określony w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia w zależności od występujących zanieczyszczeń w środowisku i sytuacji epidemicznej.
2.
Państwowy powiatowy inspektor sanitarny może zmniejszyć zakres i częstotliwość badań wody określone w załącznikach nr 1-3 do rozporządzenia w zależności od liczby zaopatrywanych osób, rodzaju ujmowanej wody, sezonowego wykorzystania lub rodzaju użytkowania wody określonego w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2.
3.
W przypadku krótkiej przerwy w zaopatrzeniu w wodę częstotliwość badań jakości wody z cystern ustala państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny.
4.
Dla różnych parametrów podanych w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia można zmniejszyć liczbę próbek ustaloną w załączniku nr 3 do rozporządzenia, jeżeli:
1)
wartości wyników uzyskane z próbek pobieranych w okresie co najmniej dwóch lat są stałe i nie przekraczają granicznych wartości ustanowionych w załączniku nr 1 i 2 do rozporządzenia;
2)
można uznać, że nie ma czynników mogących powodować pogorszenie jakości wody;
3)
liczba próbek w roku nie może być mniejsza niż 50% liczby próbek ustalonej w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  6.
1.
Państwowa Inspekcja Sanitarna prowadzi monitoring kontrolny i monitoring przeglądowy jakości wody w wytypowanych punktach pobierania próbek wody.
2.
Punkty pobierania próbek wody powinny być zlokalizowane w:
1)
ujęciach wody (woda surowa);
2)
miejscach podawania wody do sieci rozdzielczej;
3)
sieci rozdzielczej;
4)
miejscu czerpania wody przez odbiorców usług (minimum 75% wszystkich punktów pobierania próbek wody).
3.
Monitoring jakości wody jest elementem bieżącego nadzoru sanitarnego nad jakością wody określonego w odrębnych przepisach.
4.
Koordynatorem monitoringu jakości wody jest Główny Inspektor Sanitarny.
5.
Nadzór merytoryczny nad monitoringiem jakości wody prowadzi Państwowy Zakład Higieny.
6.
Monitoring kontrolny obejmuje podstawowe badania jakości wody niezbędne do sprawowania bieżącego nadzoru sanitarnego nad jakością wody. Minimalny zakres badań w ramach monitoringu kontrolnego i monitoringu przeglądowego określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
7.
Monitoring przeglądowy obejmuje wszystkie parametry i wskaźniki, wymienione w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia, niezbędne do dokonywania ocen porównawczych i długoterminowych prognoz jakości wody.
8.
W przypadku gdy jeden z parametrów albo wskaźników wymienionych w załączniku nr 2 do rozporządzenia nie przekracza dopuszczalnych wartości określonych w tym załączniku, państwowy powiatowy inspektor sanitarny może odstąpić, na czas określony, od oznaczania tego parametru albo wskaźnika. Odstąpienie od tych oznaczeń nie może dotyczyć parametrów i wskaźników wymienionych w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
9.
Monitoring jakości wody realizują:
1)
państwowy powiatowy inspektor sanitarny i państwowy wojewódzki inspektor sanitarny;
2)
Państwowy Zakład Higieny.
10.
Przedsiębiorstwa i laboratoria wodociągowe oraz laboratoria obsługujące przedsiębiorstwa wodociągowe udostępniają państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu:
1)
dane niezbędne do prowadzenia monitoringu wody;
2)
informacje o planowanych oraz nieplanowanych przerwach w dostawie wody;
3)
informacje o stwierdzeniu pogorszenia jakości wody lub zaistnienia okoliczności mogących spowodować jej pogorszenie (w trybie natychmiastowym).
11.
W ramach monitoringu jakości wody państwowy powiatowy inspektor sanitarny podejmuje czynności takie jak:
1)
prowadzenie rejestru wodociągów oraz punktów pobierania próbek wody objętych monitoringiem na nadzorowanym terenie;
2)
prowadzenie badań laboratoryjnych w ramach monitoringu kontrolnego i przeglądowego na nadzorowanym terenie;
3)
gromadzenie, weryfikacja, analiza, ocena i raportowanie danych monitoringowych;
4)
informowanie starostów, wójtów albo burmistrzów i ludności o wynikach badań monitoringowych.
12.
W ramach monitoringu jakości wody państwowy wojewódzki inspektor sanitarny podejmuje czynności takie jak:
1)
nadzorowanie badań monitoringowych, w tym organizacja i prowadzenie badań międzylaboratoryjnych na terenie województwa;
2)
prowadzenie wybranych badań laboratoryjnych w ramach monitoringu przeglądowego na terenie województwa;
3)
gromadzenie, weryfikacja, analiza, ocena i raportowanie danych monitoringowych z terenu województwa;
4)
informowanie wojewodów o wynikach badań monitoringowych.
13.
W ramach monitoringu jakości wody Państwowy Zakład Higieny:
1)
opracowuje i wdraża metodologię badań monitoringowych;
2)
nadzoruje badania monitoringowe;
3)
gromadzi, weryfikuje, analizuje, ocenia i opracowuje raporty danych monitoringowych;
4)
informuje Głównego Inspektora Sanitarnego o wynikach badań monitoringowych.
14.
Badania monitoringowe należy prowadzić metodami zgodnymi z charakterystyką metod określoną w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
15.
Wszystkie laboratoria wykonujące badania monitoringowe uczestniczą w badaniach międzylaboratoryjnych.
16.
Dla wszystkich ujęć wodociągowych, stacji uzdatniania wody oraz punktów pobierania próbek wody podaje się ich współrzędne geograficzne.
17.
W skład systemu informacyjnego o jakości wody wchodzą powiatowe i wojewódzkie bazy danych prowadzone odpowiednio przez powiatowe i wojewódzkie stacje sanitarno-epidemiologiczne oraz krajowa baza danych prowadzona przez Państwowy Zakład Higieny.
18.
Aktualizacja powiatowych baz danych prowadzona jest na bieżąco, wojewódzkich - miesięcznie, a krajowej - kwartalnie.
§  7.
1.
Państwowy powiatowy inspektor sanitarny na podstawie ocen wydanych w ciągu roku dokonuje analizy jakości wody w celu zaplanowania procesów naprawczych i szacowania ryzyka zdrowotnego konsumentów.
2.
Wszystkie instytucje monitorujące jakość środowiska udostępniają państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu wszelkie dane umożliwiające szacowanie ryzyka zdrowotnego.
3.
Oceny obszarowe jakości wody przeprowadza się w skali gminy, powiatu i województwa - w zależności od występujących zagrożeń zdrowotnych, a w skali kraju - co roku.
§  8.
1.
Włączenie do eksploatacji urządzenia wodociągowego wymaga zgody właściwego państwowego powiatowego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego.
2.
Zastosowanie nowych technologii uzdatniania wody związanych z wprowadzaniem do wody obcych substancji wymaga zgody właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego wydanej na podstawie dokumentacji, w tym atestu higienicznego Państwowego Zakładu Higieny.
3.
Każdy stosowany materiał, wyrób i preparat, w tym dezynfekcyjny, użyty w instalacjach i urządzeniach służących do uzdatniania i przesyłania wody powinien uzyskać zgodę właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego wydaną na podstawie atestu higienicznego Państwowego Zakładu Higieny.
§  9.
1.
Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej informują konsumentów o jakości wody w sposób ogólnie przyjęty na danym terenie.
2.
Oceny i prognozy dotyczące przydatności wody do spożycia przez ludzi państwowi wojewódzcy inspektorzy sanitarni udostępniają organom administracji rządowej, a państwowi powiatowi inspektorzy sanitarni - jednostkom samorządu terytorialnego.
§  10.
Zadania państwowego granicznego inspektora sanitarnego do dnia 1 stycznia 2003 r. wykonuje państwowy portowy inspektor sanitarny.
§  11.
Traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 4 września 2000 r. w sprawie warunków, jakim powinna odpowiadać woda do picia i na potrzeby gospodarcze, woda w kąpieliskach, oraz zasad sprawowania kontroli jakości wody przez organy Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. Nr 82, poz. 937).
§  12.
W załączniku nr 2 do rozporządzenia określone:
1)
w lp. 24a dopuszczalne zakresy wartości dla ołowiu stosuje się od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2012 r.;
2)
w lp. 24b dopuszczalne zakresy wartości dla ołowiu stosuje się od dnia 1 stycznia 2013 r.;
3)
w lp. 46a dopuszczalne zakresy wartości dla bromianów stosuje się od dnia 1 stycznia 2008 r.;
4)
w lp. 56a dopuszczalne zakresy wartości dla Σ THM stosuje się od dnia 1 stycznia 2008 r.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
________

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 93, poz. 833).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WYMAGANIA MIKROBIOLOGICZNE, JAKIM POWINNA ODPOWIADAĆ WODA PRZEZNACZONA DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI

Lp. Wskaźnik jakości wody Najwyższa dopuszczalna wartość wskaźnika w próbce wody pobranej w miejscu czerpania przez konsumentów i/lub podawania wody do sieci
liczba bakterii objętość próbki [ml]
1 Escherichia coli lub bakterie grupy coli typ kałowy (termotolerancyjne) 0 100
2 Bakterie grupy coli1) 0 100
3 Enterokoki

(paciorkowce kałowe)

0 100
4 Clostridia redukujące siarczyny2) (Clostridium perfringens) 0 100
5 Ogólna liczba bakterii w 37° C po 24h 20 1
6 Ogólna liczba bakterii w 22° C po 72h 100 1
1) Dopuszcza się pojedyncze bakterie wykrywane sporadycznie, nie w kolejnych próbkach; do 5% próbek w ciągu roku.

2) Należy badać w wodzie pochodzącej z ujęć powierzchniowych.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

WYMAGANIA FIZYKOCHEMICZNE, JAKIM POWINNA ODPOWIADAĆ WODA PRZEZNACZONA DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI

Lp. Parametry i wskaźniki Dopuszczalne zakresy wartościx)
1 2 3
A. Wskaźniki fizyczne
1 Barwa 15
2 Mętność [ NTU ] 1
3 pH 6,5 - 9,5 1)
4 Przewodność [ μS/cm w 20°C ] 2500 1)
5 Smak akceptowalny
6 Zapach akceptowalny
B. Substancje nieorganiczne w mg/l
7 Amoniak 0,51), 2)
8 Antymon 0,005
9 Arsen 0,01
10 Azotany 50 1)
11 Azotyny 0,5
12 Bor 1,0
13 Chlor wolnyY) 0,1 - 0,3
14 Chlorki 250 1)
15 Chrom 0,05
16 Cyjanki 0,05
17 Fluorki 1,5
18 Glin 0,2
19 Kadm 0,003
20 Magnez 30 3)- 1253')
21 Mangan 0,05
22 Miedź 2,0 1), 4)
23 Nikiel 0,02
24 Ołów 0,05
24a Ołów 0,0255)
24b Ołów 0,015)
25 Rtęć 0,001
26 Selen 0,01
27 Siarczany 250 1)
28 Sód 200
29 Twardość 601), 3)-5001)
30 Żelazo 0,2
C. Substancje organiczne w μg/l
31 Akryloamid 0,106)
32 Benzen 1,0
33 Benzo(a)piren 0,01
34 Chlorek winylu 0,506)
35 1,2-dichloroetan 3,0
36 Epichlorohydryna 0,106)
37 Ftalan dibutylu 20
38 Mikrocystyna - LR 1,0 Z)
39 Pestycydy 0,107)
40 Σ pestycydów 0,508)
41 Substancje powierzchniowo czynne (anionowe) 200
42 Σ trichlorobenzenów 20
43 Σ trichloroetenu i tetrachloroetenu 10
44 Σ wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych 0,1009)
45 Utlenialność z KMnO4 5.000
D.Uboczne produkty dezynfekcji w μg/l
46 Bromiany 25
46a Bromiany 105)
47 Bromodichlorometan 15
48 Chloraminy 500
49 Chlorany 200
50 Chloryny 200
51 Formaldehyd 50
52 Tetrachlorometan (czterochlorek węgla) 2
53 Trichloroaldehyd octowy (wodzian chloralu) 10
54 Trichlorometan (chloroform) 30
55 2,4,6-trichlorofenol 200
56 Σ THM 150
56a Σ THM 1005)
E. Radionuklidy
57 Całkowita dopuszczalna dawka [mSv/r] 0,10
58 Tryt [Bq/l] 100
1) Wartość powinna być uwzględniania przy ocenie agresywności korozyjnej.

2) Wody podziemne niechlorowane - 1,5 mg/l.

3) Wartość zalecana ze względów zdrowotnych.

3') Nie więcej niż 30 mg/l magnezu, jeżeli stężenie siarczanów jest równe lub większe od 250 mg/l. Przy niższej zawartości siarczanów dopuszczalne stężenie magnezu wynosi 125 mg/l.

4) Wartość dopuszczalna, jeżeli nie powoduje zmiany barwy wody spowodowanej jej agresywnością korozyjną.

5) Zakresy wartości stosuje się zgodnie z § 12 rozporządzenia.

6) Dotyczy stężenia niezwiązanego monomeru w polimerze, który przenika do wody.

7) Termin "pestycydy" obejmuje: organiczne insektycydy, organiczne herbicydy, organiczne fungicydy, nematocydy, akarycydy, algicydy, rodentycydy, slimicydy, pochodne produkty, m.in. regulatory wzrostu oraz ich pochodne metabolity, a także produkty ich rozkładu i reakcji.

Podana wartość odnosi się do każdego pestycydu.

W przypadku aldryny, dieldryny, heptachloru i epoksyheptachloru NDS wynosi 0,03 μg/l.

8) Wartość oznacza sumę stężeń wszystkich pestycydów oznaczonych ilościowo.

9) Wartość oznacza sumę stężeń wyszczególnionch związków:

benzeno(b)fluoranten,

benzeno(k)fluoranten,

benzeno(ghi)perylen,

indeno(1,2,3 - c, d) piren.

X) W przypadku podania jednej wartości dolna wartość zakresu wynosi zero.

Y) Wartość oznaczana w punkcie czerpalnym u konsumenta.

Z) Dotyczy wód powierzchniowych.

ZAŁĄCZNIK Nr 3

MINIMALNA CZĘSTOTLIWOŚĆ POBIERANIA PRÓBEK WODY PRZEZNACZONEJ DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI

Objętość rozprowadzanej lub produkowanej wody w zaopatrywanej strefie1), 2) (m3/24h) Monitoring kontrolny (liczba próbek / rok) Monitoring przeglądowy (liczba próbek / rok)
≤ 100 3) 3)
100 ÷ 1.000 4 1
1.000 ÷ 10.000 4

+ 3 na każde 1.000

1

+1 na każde 3.300m3/24h i na część tej wartości stanowiącą uzupełnienie do całości

10.000 ÷ 100.000 m3/24h i część tej wartości stanowiącej uzupełnienie do całości 3

+1 na każde 10.000m3/24h i na część tej wartości stanowiącą uzupełnienie do całości

> 100.000 10

+1 na każde 25.000m3/24h i na część tej wartości stanowiącą uzupełnienie do całości

1) Zaopatrywana strefa jest geograficznie określonym terenem, do którego woda przeznaczona do spożycia przez ludzi dochodzi z jednego lub więcej źródeł, na którym jakość wody może być traktowana w przybliżeniu jako jednolita.

2) Objętości wody obliczane jako średnie w ciągu roku. Do określenia minimalnej częstotliwości można też stosować liczbę mieszkańców w zaopatrywanej strefie.

3) Ustalenie częstotliwości zależy od właściwego terenowo państwowego inspektora sanitarnego.

ZAŁĄCZNIK Nr 4

WSKAŹNIKI (PARAMETRY) OBJĘTE MONITORINGIEM

MINIMALNY ZAKRES BADANIA PRÓBEK WODY DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI W MONITORINGU KONTROLNYM I MONITORINGU PRZEGLĄDOWYM
1. Monitoring kontrolny
Woda przeznaczona do spożycia przez ludzi
pochodząca z ujęć powierzchniowych pochodząca z ujęć podziemnych i infiltracyjnych
1.1. Wskaźniki fizyczne i organoleptyczne
1. Barwa 1. Barwa
2. Mętność 2. Mętność
3. pH 3. pH
4. Przewodność właściwa 4. Przewodność właściwa
5. Zapach 5. Zapach
6. Smak 6. Smak
1.2. Parametry chemiczne
1. Amoniak 1. Amoniak
2. Azotany 2. Azotany
3. Azotyny 3. Azotyny
4. Chlor wolny*) 4. Chlor wolny*)
5. Glin**) 5. Glin**)
6. Mangan
7. Żelazo
1.3. Wskaźniki bakteriologiczne
1. Bakterie grupy coli 1. Bakterie grupy coli
2. E. coli lub grupy coli typ kałowy

(bakterie grupy coli

termotolerancyjne)

2. E. coli lub grupy coli typ kałowy

(bakterie grupy coli

termotolerancyjne)

3. Ogólna liczba bakterii w 37° C 3. Ogólna liczba bakterii w 37° C
4. Clostridia redukujące siarczyny

(Clostridium perfringens)

2. Monitoring przeglądowy
2.1. Parametry chemiczne
1. Arsen 1. Arsen
2. Benzo(a)piren 2. Benzo(a)piren
3. Σ WWA 3. Σ WWA
4. Bromodichlorometan*) 4. Bromodichlorometan*)
5. Chloroform*) 5. Chloroform*)
6. Σ THM 6. Σ THM
7. Chrom 7. Chrom
8. Kadm 8. Kadm
9. Ołów 9. Ołów
10. Fluorki 10. Fluorki
2.2. Wskaźniki bakteriologiczne
1. Paciorkowce kałowe 1. Paciorkowce kałowe
2. Ogólna liczba bakterii w 22°C 2. Ogólna liczba bakterii w 22°C

*) O ile woda jest dezynfekowana chlorem.

**) Przy stosowaniu glinu jako flokulanta lub o ile na danym terenie występuje jego zwiększona zawartość uwarunkowana środowiskowo. W obu przypadkach zawartość glinu w wodzie powinna być badana w punkcie czerpalnym konsumenta.

ZAŁĄCZNIK Nr 5

CHARAKTERYSTYKA METOD BADAWCZYCH

Parametry Dokładność

(% wartości wskaźników)1)

Precyzja

(% wartości wskaźników)2)

Granica wykrywalności (% wartości wskaźników)3) Warunki
Akryloamid - - - należy kontrolować poprzez wymagania dla produktu
Amoniak 10 10 10
Antymon 25 25 25
Arsen 10 10 10
Azotany 10 10 10
Azotyny 10 10 10
Benzen 25 25 25
Benzo(a)piren 25 25 25
Bor 10 10 10
Bromiany 25 25 25
Bromodichlorometan 25 25 25
Chlor wolny 10 10 10
Chloraminy 10 10 10
Chlorany 25 25 25
Chloryny 25 25 25
Chlorki 10 10 10
Chrom 10 10 10
Chlorek winylu - - - dla danego wyrobu kontrolowane przez producenta
Cyjanki 10 10 10 4)
1,2-dichloroetan 25 25 10
Epichlorohydryna - - - dla danego wyrobu kontrolowane przez producenta
Fluorki 10 10 10
Formaldehyd 25 25 25
Ftalan dibutylu 25 25 10
Glin 10 10 10
Kadm 10 10 10
Magnez 10 10 10
Mangan 10 10 10
Miedź 10 10 10
Mikrocystyna 25 25 25
Nikiel 10 10 10
Ołów 10 10 10
Pestycydy 25 25 25 6)
Rtęć 20 10 20
Selen 10 10 10
Siarczany 10 10 10
Sód 10 10 10
Substancje powierzchniowoczynne (anionowe) 25 25 25
Σ trichlorobenzeny 25 25 25
Σ trichloetenu i tetrachloetenu 25 25 25
Tetrachlorometan 25 25 25
Trichloroaldehyd octowy 25 25 25
2,4,6-trichlorofenol 25 25 25
Trichlorometan 25 25 25
Twardość 10 10 10
Utlenialność 10 10 10 5)
WWA 25 25 25 7)
Żelazo 10 10 10
1) Dokładność jest to stopień zgodności między średnim wynikiem uzyskanym w szeregu powtórzeń a wartością prawdziwą mierzonej wartości.

2) Precyzja jest to stopień zgodności wyników wielokrotnych analiz tej samej próbki w określonych warunkach. Miarą precyzji jest odchylenie standardowe (SD) lub względne odchylenie standardowe (RSD).

3) Granica wykrywalności określa takie stężenie analitu, jakie można wykryć w badanej próbce daną metodą pomiarową, które odpowiada sygnałowi obliczonemu z wartości ślepej próby plus trzykrotność odchylenia standardowego. Wyznacza się ją również jako średnią po odrzuceniu wyników odbiegających testem Dixona z oznaczeń minimum 10 próbek ślepych.

4) Metoda powinna określać całkowitą ilość cyjanków we wszystkich formach.

5) Utlenianie powinno być prowadzone w ciągu 10 minut przy 100°C w środowisku kwaśnym przy użyciu nadmanganianu.

6) Charakterystyka poprawności metody powinna być stosowana do każdego pestycydu i zależy od rozpatrywanego pestycydu.

7) Charakterystykę poprawności stosuje się do wyszczególnionych substancji na poziomie 25% wartości normatywu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024