Określenie szczegółowych zasad i trybu wstrzymywania i wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 22 listopada 2002 r.
w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu wstrzymywania i wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych.

Na podstawie art. 121 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. Nr 126, poz.1381 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1181 i Nr 152, poz. 1265) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zgłoszenia podejrzenia, że produkt leczniczy lub wyrób medyczny nie odpowiada ustalonym dla niego wymaganiom jakościowym, dokonuje się do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, zwanego dalej "wojewódzkim inspektorem".
2.
Zgłoszenie podejrzenia, o którym mowa w ust. 1, przez:
1)
kierownika zakładu opieki zdrowotnej,
2)
kierownika apteki ogólnodostępnej,
3)
podmiot uprawniony do obrotu produktami leczniczymi lub wyrobami medycznymi,
4)
podmiot odpowiedzialny lub wytwórcę - w przypadku produktu leczniczego,
5)
wytwórcę lub autoryzowanego przedstawiciela - w przypadku wyrobu medycznego,
6)
lekarza leczącego pacjenta w ramach indywidualnej praktyki lekarskiej, indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej lub grupowej praktyki lekarskiej,
7)
pielęgniarkę i położną udzielającą świadczeń w ramach indywidualnej praktyki pielęgniarskiej i położniczej, indywidualnej specjalistycznej praktyki pielęgniarskiej i położniczej lub grupowej praktyki pielęgniarskiej i położniczej

- następuje w formie pisemnej na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.

§  2.
1.
Po otrzymaniu zgłoszenia, że dany produkt leczniczy nie odpowiada ustalonym dla niego wymaganiom jakościowym, wojewódzki inspektor:
1)
zabezpiecza produkt leczniczy będący przedmiotem zgłoszenia;
2)
przeprowadza, z zastrzeżeniem ust. 4, postępowanie wyjaśniające, polegające w szczególności na:
a)
przeprowadzeniu wywiadu i zebraniu informacji dotyczących okoliczności zaistnienia braku spełnienia wymagań jakościowych produktu leczniczego,
b)
zebraniu szczegółowych informacji dotyczących wprowadzenia do obrotu produktu leczniczego,
c)
sprawdzeniu drogi dystrybucji produktu leczniczego w zakresie wystąpienia nieprawidłowości mających wpływ na zaistnienie podejrzenia, że produkt leczniczy nie odpowiada ustalonym dla niego wymaganiom jakościowym.
2.
Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, polega na umieszczeniu produktu leczniczego w trwale zamkniętym opakowaniu oznaczonym napisem "produkt leczniczy do badań - podejrzenie braku spełnienia wymagań jakościowych" oraz sporządzeniu protokołu zawierającego:
1)
nazwę i adres podmiotu, u którego został zabezpieczony produkt leczniczy;
2)
nazwę handlową;
3)
ilość, dawkę, postać farmaceutyczną i wielkość opakowania;
4)
numer serii i termin ważności;
5)
datę, pieczątkę i podpis wojewódzkiego inspektora.
3.
Protokół, o którym mowa w ust. 2, sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których oryginał dołącza się do zabezpieczonego produktu leczniczego, kopię protokołu zatrzymuje wojewódzki inspektor.
4.
Jeżeli z treści zgłoszenia wynika, że w opisanym przypadku może zaistnieć bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia, wojewódzki inspektor wydaje decyzję o wstrzymaniu w obrocie produktu leczniczego; wydanie decyzji nie wstrzymuje wszczęcia postępowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
5.
Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego wojewódzki inspektor może wydać decyzję o skierowaniu produktu leczniczego do badań.
6.
W przypadku gdy postępowanie wyjaśniające i badania, o których mowa w ust. 5, potwierdzą, że produkt leczniczy nie odpowiada ustalonym dla niego wymaganiom jakościowym, wojewódzki inspektor wydaje decyzję o wycofaniu z obrotu produktu leczniczego.
7.
Decyzję, o której mowa w ust. 4 i 6, otrzymują:
1)
podmiot odpowiedzialny lub wytwórca;
2)
Główny Inspektor Farmaceutyczny;
3)
wojewódzki inspektor, na którego terenie działania znajduje się siedziba wytwórcy lub podmiotu odpowiedzialnego.
§  3.
1.
Przepisy § 2 ust. 1 i 4 stosuje się odpowiednio w przypadku otrzymania zgłoszenia o podejrzeniu, że dany wyrób medyczny nie odpowiada ustalonym dla niego wymaganiom jakościowym, określonym jako wymagania zasadnicze w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 126, poz. 1380 oraz z 2002 r. Nr 152, poz. 1264).
2.
Zabezpieczenie wyrobu medycznego będącego przedmiotem zgłoszenia polega na umieszczeniu wyrobu medycznego w trwale zamkniętym opakowaniu oznaczonym napisem "wyrób medyczny do badań - podejrzenie braku spełnienia wymagań jakościowych" i sporządzeniu protokołu zawierającego:
1)
nazwę i adres podmiotu, u którego został zabezpieczony wyrób medyczny;
2)
nazwę handlową;
3)
ilość i typ;
4)
numer serii i termin ważności, jeżeli został określony;
5)
datę, pieczątkę i podpis wojewódzkiego inspektora.
3.
Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego wojewódzki inspektor może wydać decyzję o wstrzymaniu w obrocie wyrobu medycznego.
4.
Decyzję, o której mowa w ust. 3 i § 2 ust. 4, otrzymują:
1)
wytwórca lub autoryzowany przedstawiciel;
2)
Główny Inspektor Farmaceutyczny;
3)
wojewódzki inspektor, na którego terenie działania znajduje się siedziba wytwórcy lub autoryzowanego przedstawiciela;
4)
Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, zwany dalej "Prezesem Urzędu".
§  4.
1.
Główny Inspektor Farmaceutyczny po otrzymaniu decyzji wojewódzkiego inspektora o wstrzymaniu w obrocie produktu leczniczego lub wyrobu medycznego może wydać decyzję o wstrzymaniu w obrocie tego produktu lub wyrobu na obszarze całego kraju.
2.
Główny Inspektor Farmaceutyczny po otrzymaniu decyzji wojewódzkiego inspektora o wycofaniu z obrotu produktu leczniczego wydaje decyzję o wycofaniu z obrotu tego produktu na obszarze całego kraju.
3.
Decyzję, o której mowa w ust. 1, otrzymują:
1)
podmiot odpowiedzialny lub wytwórca - w przypadku produktu leczniczego;
2)
wytwórca lub autoryzowany przedstawiciel - w przypadku wyrobu medycznego;
3)
Prezes Urzędu.
4.
Decyzję, o której mowa w ust. 2, otrzymują:
1)
podmiot odpowiedzialny lub wytwórca;
2)
wojewódzki inspektor - wszyscy.
§  5.
1.
Po otrzymaniu decyzji o wstrzymaniu lub wycofaniu z obrotu produktu leczniczego - wytwórca lub podmiot odpowiedzialny, a w przypadku decyzji o wstrzymaniu w obrocie wyrobu medycznego - wytwórca lub autoryzowany przedstawiciel, zobowiązany jest do natychmiastowego podjęcia następujących działań:
1)
zabezpieczenia posiadanego zapasu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego przed dalszym wprowadzaniem do obrotu;
2)
sporządzenia protokołu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
przekazania decyzji, o wstrzymaniu lub wycofaniu z obrotu produktu leczniczego lub wstrzymaniu w obrocie wyrobu medycznego, wszystkim bezpośrednim odbiorcom;
4)
przekazania do organów Inspekcji Farmaceutycznej raportu o podjętych działaniach zabezpieczających;
5)
przyjęcia raportów o podjętych działaniach zabezpieczających od bezpośrednich odbiorców produktów leczniczych lub wyrobów medycznych;
6)
przyjęcia od bezpośrednich odbiorców zwrotów produktu leczniczego lub wyrobu medycznego w przypadku procedury wycofania z obrotu.
2.
Kierownik hurtowni farmaceutycznej po otrzymaniu decyzji o wstrzymaniu lub wycofaniu z obrotu produktu leczniczego lub decyzji o wstrzymaniu w obrocie wyrobu medycznego zobowiązany jest do natychmiastowego podjęcia działań:
1)
zabezpieczenia posiadanego zapasu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego przed dalszym wprowadzaniem do obrotu;
2)
sporządzenia protokołu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
przekazania decyzji, o wstrzymaniu lub wycofaniu z obrotu produktu leczniczego lub wstrzymaniu w obrocie wyrobu medycznego, wszystkim bezpośrednim odbiorcom produktu leczniczego lub wyrobu medycznego;
4)
przekazania raportów o podjętych działaniach zabezpieczających do podmiotu odpowiedzialnego, wytwórcy lub autoryzowanego przedstawiciela;
5)
przyjęcia raportów o podjętych działaniach zabezpieczających od bezpośrednich odbiorców produktów leczniczych lub wyrobów medycznych;
6)
przyjęcia od bezpośrednich odbiorców zwrotów produktu leczniczego w przypadku procedury wycofania z obrotu;
7)
zwrotu zgromadzonego zapasu produktu leczniczego do podmiotu odpowiedzialnego lub wytwórcy.
3.
Kierownik apteki, punktu aptecznego lub placówki obrotu pozaaptecznego, po otrzymaniu decyzji o wstrzymaniu lub wycofaniu z obrotu produktu leczniczego lub decyzji o wstrzymaniu w obrocie wyrobu medycznego, zobowiązany jest do natychmiastowego podjęcia następujących działań:
1)
zabezpieczenia posiadanego zapasu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego przed dalszym wprowadzaniem do obrotu;
2)
przekazania otrzymanej decyzji wszystkim bezpośrednim odbiorcom produktu leczniczego lub wyrobu medycznego, z wyłączeniem odbiorców indywidualnych - pacjentów;
3)
przekazania do hurtowni farmaceutycznej, w której został nabyty produkt leczniczy lub wyrób medyczny, raportu o podjętych działaniach zabezpieczających;
4)
przyjęcia od bezpośrednich odbiorców zwrotów produktów leczniczych - w przypadku procedury wycofania z obrotu;
5)
zwrotu zgromadzonego zapasu produktu leczniczego do hurtowni farmaceutycznej - w przypadku procedury wycofania z obrotu.
4.
Wzór raportu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, ust. 2 pkt 4 i ust. 3 pkt 3, stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
5.
Podmiot odpowiedzialny lub wytwórca w przypadku produktów leczniczych, a w przypadku wyrobów medycznych wytwórca lub autoryzowany przedstawiciel, po otrzymaniu od bezpośrednich odbiorców raportów, o których mowa w ust. 1 pkt 5, przesyła do organów Inspekcji Farmaceutycznej raport końcowy o zakończeniu procedury wstrzymania lub wycofania z obrotu produktu leczniczego lub wstrzymania w obrocie wyrobu medycznego, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 4 do rozporządzenia.
6.
Raport końcowy podmiot odpowiedzialny, wytwórca lub autoryzowany przedstawiciel przesyła do organów Inspekcji Farmaceutycznej w terminie 7 dni od dnia jego sporządzenia.
§  6.
Dla celów kontroli przez Inspekcję Farmaceutyczną protokół, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 2, i kopie raportu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 4, ust. 2 pkt 4, ust. 3 pkt 3 i ust. 5, przechowywane są przez podmiot odpowiedzialny, wytwórcę, autoryzowanego przedstawiciela lub inny podmiot prowadzący obrót produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi przez okres 3 lat, licząc od pierwszego dnia roku kalendarzowego następującego po roku, w którym zostały sporządzone.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______________

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 93, poz. 833).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WZÓR

................................... ...................

(pieczęć zgłaszającego podejrzenie) (data sporządzenia)

Wojewódzki Inspektor

Farmaceutyczny

w ..................

Zgłoszenie podejrzenia braku spełnienia wymagań jakościowych produktu leczniczego lub wyrobu medycznego*

(czytelnie wypełnia osoba upoważniona)

1. Pełna nazwa placówki oraz nazwa komórki organizacyjnej:

............................................................

............................................................

2. Data zawiadomienia o wystąpieniu braku spełnienia wymagań

jakościowych: ..............................................

............................................................

3. Dane dotyczące produktu leczniczego/wyrobu medycznego*, co

do którego istnieje podejrzenie występowania braku

spełnienia wymagań jakościowych:

nazwa, typ, dawka, postać farmaceutyczna, wielkość

opakowania*: ..............................................

...........................................................

nr serii:1) .............. termin ważności:2)..............

wytwórca: .................................................

podmiot odpowiedzialny:3) .................................

autoryzowany przedstawiciel:4) ............................

4. Uzasadnienie podejrzenia braku spełnienia wymagań

jakościowych produktu leczniczego lub wyrobu medycznego*:

............................................................

............................................................

5. Źródło nabycia produktu leczniczego lub wyrobu medycznego*:

............................................................

6. Posiadana ilość produktu leczniczego lub wyrobu medycznego*,

co do którego istnieje podejrzenie braku spełnienia wymagań

jakościowych:

............................................................

..........................

7. Inne uwagi:

............................................................

...........................................................

(pieczątka i podpis osoby zgłaszającej lub upoważnionej do

reprezentowania zgłaszającego)

............................................................

(pieczątka i podpis osoby przyjmującej zgłoszenie)

___________

* Niepotrzebne skreślić.

1) Kombinacja cyfr i ewentualnie liter, które jednoznacznie i

niepowtarzalnie identyfikują daną serię produktu leczniczego

lub wyrobu medycznego.

2) Kombinacja cyfr arabskich, zawierająca co najmniej miesiąc i

rok, w którym upływa termin podania leku lub użycia wyrobu

medycznego.

3) Wypełnić w przypadku produktu leczniczego.

4) Wypełnić w przypadku wyrobu medycznego.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

WZÓR

....................

(pieczątka podmiotu)

Protokół

Wstrzymania/wycofania * z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego*

1. Podstawa wstrzymania/wycofania z obrotu*:

............................................................

2. Dane dotyczące produktu leczniczego lub wyrobu medycznego*,

co do którego istnieje podejrzenie braku spełnienia wymagań

jakościowych:

nazwa, typ, dawka, postać, wielkość opakowania .............

............................................................

numer serii:1) .............................................

termin ważności:2) .........................................

podmiot odpowiedzialny, wytwórca, autoryzowany

przedstawiciel*: ...........................................

stan magazynowy (na dzień otrzymania/podjęcia decyzji o

wstrzymaniu/wycofaniu z obrotu*) ...........................

3. Dane dotyczące dostawcy produktu leczniczego lub wyrobu

medycznego*:

nazwa: ....................................................

adres: ....................................................

...........................................................

numer faktury: ............................................

data wystawienia faktury: .................................

ilość zakupionych opakowań: ...............................

4. Wycofany z obrotu produkt leczniczy lub wyrób medyczny*

został zwrócony do dostawcy*:

nazwa dostawcy .............................................

numer faktury .................. z dnia ....................

zwrócona ilość .............................................

..................................................

(pieczątka i podpis osoby sporządzającej protokół)

________________

* Niepotrzebne skreślić.

1) Kombinacja cyfr i ewentualnie liter, które jednoznacznie i

niepowtarzalnie identyfikują daną serię produktu leczniczego

lub wyrobu medycznego.

2) Kombinacja cyfr arabskich, zawierająca co najmniej miesiąc i

rok, w którym upływa termin podania leku lub użycia wyrobu

medycznego.

ZAŁĄCZNIK Nr 3

WZÓR

........................................

(pieczęć podmiotu wypełniającego raport)

Raport

o podjętych działaniach zabezpieczających w sprawie wstrzymania/wycofania* z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego*

1. Podstawa wstrzymania/wycofania* z obrotu produktu

leczniczego lub wyrobu medycznego*: ........................

............................................................

2. Dane dotyczące produktu leczniczego lub wyrobu medycznego*

(nazwa, typ, dawka, postać farmaceutyczna, wielkość

opakowania) ................................................

3. Nr serii1) ............... termin ważności2) ...............

4. Nazwa podmiotu odpowiedzialnego, wytwórcy, autoryzowanego

przedstawiciela*: ..........................................

5. Wielkość produkcji/zakupu*: ................................

6. Stan magazynowy (na dzień otrzymania decyzji): .............

............................................................

7. Wielkość sprzedaży (na dzień otrzymania decyzji): ..........

............................................................

8. Rodzaj podjętych działań zabezpieczających: ................

............................................................

............................................................

9. Wykaz zawiadomionych odbiorców bezpośrednich: ..............

............................................................

............................................................

10. Data sporządzenia: ........................................

......................................................

(podpis osoby odpowiedzialnej za sporządzenie raportu)

___________

*) Niepotrzebne skreślić.

1) Kombinacja cyfr i ewentualnie liter, które jednoznacznie i

niepowtarzalnie identyfikują daną serię produktu leczniczego

lub wyrobu medycznego.

2) Kombinacja cyfr arabskich, zawierająca co najmniej miesiąc i

rok, w którym upływa termin podania leku lub użycia wyrobu

medycznego.

ZAŁĄCZNIK Nr 4

WZÓR

........................................

(pieczęć podmiotu wypełniającego raport)

Raport końcowy

o zakończeniu procedury wstrzymania/wycofania* z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego*

1. Podstawa wstrzymania/wycofania* z obrotu produktu

leczniczego lub wyrobu medycznego* .........................

............................................................

2. Dane dotyczące produktu leczniczego lub wyrobu medycznego*

(nazwa, typ, dawka, postać farmaceutyczna, wielkość

opakowania) ................................................

............................................................

3. Nr serii1) .............. termin ważności2) ................

4. Nazwa podmiotu odpowiedzialnego, wytwórcy, autoryzowanego

przedstawiciela*: ..........................................

............................................................

5. Wielkość produkcji/zakupu*: ................................

6. Wielkość wstrzymana w obrocie/wycofana z rynku* (na dzień

zakończenia procedury wstrzymania/wycofania*): .............

............................................................

7. Data zakończenia procedury wstrzymania w obrocie/wycofania z

rynku*: ....................................................

8. Data sporządzenia raportu końcowego: .......................

......................................................

(podpis osoby odpowiedzialnej za sporządzenie raportu)

______________

*) Niepotrzebne skreślić.

1) Kombinacja cyfr i ewentualnie liter, które jednoznacznie i

niepowtarzalnie identyfikują daną serię produktu leczniczego

lub wyrobu medycznego.

2) Kombinacja cyfr arabskich, zawierająca co najmniej miesiąc i

rok, w którym upływa termin podania leku lub użycia wyrobu

medycznego.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024