Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 lipca 2003 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów

Na podstawie art. 30 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, kontroli realizacji zadań wskazanych przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów.
§  2.
Przeprowadzenie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego realizacji zadań wskazanych przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów w kontrolowanym zakresie, pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności, jego udokumentowanie, dokonanie oceny kontrolowanych zadań, wskazanie osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz sformułowanie wniosków i zaleceń pokontrolnych.
§  3.
1.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów prowadzi działalność kontrolną na podstawie okresowych planów kontroli, zatwierdzanych przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2.
W razie potrzeby, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów podejmuje kontrole poza planem, o którym mowa w ust. 1.
§  4.
Kontrole może zarządzać Prezes Rady Ministrów lub Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  4a. 1
 Przed rozpoczęciem kontroli Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów lub upoważniony przez niego dyrektor komórki do spraw kontroli Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwanej dalej "komórką do spraw kontroli", może zażądać od jednostki podlegającej kontroli udostępnienia dokumentów i materiałów dotyczących jej działalności.
§  5. 2
 
1.
Kontrolę podjętą na podstawie okresowego planu kontroli przeprowadza się zgodnie z programem kontroli zatwierdzonym przez dyrektora komórki do spraw kontroli.
2.
Kontrola poza planem kontroli może być przeprowadzona bez programu kontroli, o którym mowa w ust. 1.
§  6.
1.
Kontrolę przeprowadzają pracownicy komórki do spraw kontroli, a w razie potrzeby - inni pracownicy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwani dalej "kontrolującymi", na podstawie legitymacji służbowej oraz imiennego upoważnienia, wydanego przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów lub osobę upoważnioną do działania w jego imieniu.
2.
Wzór upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do rozporządzenia.
3.
Do kontroli spraw, przy których zachodzi konieczność zapoznania się z informacjami niejawnymi, kontrolujący powinien posiadać poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych, uzyskane na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95, z późn. zm.1)).
§  7.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, na wniosek lub z urzędu, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia albo osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Powody wyłączenia kontrolującego trwają mimo ustania małżeństwa, wspólnego pożycia, przysposobienia, opieki lub kurateli.
1a. 3
 Kontrolujący podlega wyłączeniu z urzędu od udziału w kontroli, której przedmiot stanowią zadania należące wcześniej do zakresu jego obowiązków jako pracownika jednostki kontrolowanej, przez rok od zakończenia ich wykonania.
2.
Kontrolujący podlega wyłączeniu również w razie zaistnienia w toku kontroli okoliczności mogących wywołać uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
3.
O wyłączeniu decyduje dyrektor komórki do spraw kontroli - w stosunku do pracowników tej komórki albo zarządzający kontrolę - w stosunku do innych pracowników Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  8.
1.
Kontrola jest przeprowadzana w siedzibie kontrolowanego organu, jednostki organizacyjnej lub komórki organizacyjnej, w czasie wykonywania ich zadań, a jeżeli wymaga tego dobro kontroli, również poza godzinami pracy i w dniach wolnych od pracy.
2. 4
 Kontrola lub poszczególne jej czynności mogą być przeprowadzane poza siedzibą jednostki kontrolowanej.
§  9.
Kontrolujący:
1)
przeprowadza kontrolę zgodnie z programem kontroli;
2)
dokonuje w sposób obiektywny ustaleń kontroli oraz rzetelnie je dokumentuje;
3)
sporządza dokumenty określone w przepisach rozporządzenia, w szczególności protokół kontroli oraz projekt wystąpienia pokontrolnego;
4)
prowadzi postępowanie w sprawie zastrzeżeń zgłoszonych do ustaleń zawartych w protokole kontroli;
5)
wykonuje inne czynności w zakresie postępowania kontrolnego zlecone przez dyrektora komórki do spraw kontroli lub zarządzającego kontrolę.

Rozdział  2

Prawa i obowiązki kontrolującego i kontrolowanego

§  10.
1.
Kontrolujący jest upoważniony do swobodnego poruszania się na terenie kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej, bez obowiązku uzyskiwania przepustki.
2.
Kontrolujący podlega przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi oraz innym przepisom szczególnym obowiązującym w kontrolowanej jednostce lub komórce organizacyjnej.
3.
W ramach udzielonego upoważnienia kontrolujący ma prawo do:
1)
swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej;
2)
wglądu do wszelkich dokumentów i innych materiałów związanych z działalnością kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej, z zastrzeżeniem § 6 ust. 3;
3)
przeprowadzania oględzin majątku należącego do kontrolowanej jednostki organizacyjnej;
4)
sprawdzania przebiegu określonych czynności;
5)
żądania od kierownika i pracowników kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej ustnych i pisemnych wyjaśnień;
6)
korzystania z pomocy specjalistów powołanych przez kierownika komórki do spraw kontroli;
7)
zabezpieczania dowodów;
8)
zasięgania informacji w innych jednostkach organizacyjnych administracji rządowej nieobjętych kontrolą.
§  11.
Kierownik kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej jest zobowiązany do zapewnienia:
1)
niezwłocznego przedstawiania na żądanie kontrolującego wszelkich dokumentów i materiałów niezbędnych do przeprowadzenia kontroli oraz terminowego udzielania wyjaśnień przez pracowników;
2)
warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępniania urządzeń technicznych i środków transportu oraz, w miarę możliwości, oddzielnych pomieszczeń z odpowiednim wyposażeniem.

Rozdział  3

Dowody

§  12.
1.
Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2.
Dowodami są w szczególności: dokumenty, rzeczy, oględziny, opinie specjalistów oraz wyjaśnienia i oświadczenia.
3.
Kontrolujący może żądać od kierownika kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej sporządzenia niezbędnych do kontroli odpisów, kserokopii lub wyciągów z dokumentów oraz zestawień i obliczeń opartych na dokumentach.
4. 5
 Zgodność odpisów, kserokopii i wyciągów oraz zestawień i obliczeń potwierdza kierownik jednostki lub komórki organizacyjnej, w której one się znajdują, lub pracownik przez niego upoważniony.
§  13.
1.
Kontrolujący dokumentuje przebieg i wyniki czynności kontrolnych w założonych w tym celu aktach kontroli, które w szczególności obejmują:
1)
wykaz ich zawartości, z wymienieniem nazw dokumentów i wskazaniem odpowiednich stron;
2)
dowody, o których mowa w § 12 ust. 2;
3)
inne dokumenty.
2.
Akta kontroli prowadzi się zgodnie z tokiem dokonywanych czynności, numerując kolejno strony akt.
3.
Akta kontroli sporządza się w jednym egzemplarzu i przechowuje w komórce do spraw kontroli.
§  14.
Zebrane w toku postępowania kontrolnego dowody kontrolujący zabezpiecza, w miarę potrzeby, przez:
1)
oddanie na przechowanie, za pokwitowaniem, kierownikowi lub upoważnionemu pracownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej;
2)
przechowanie w kontrolowanej jednostce organizacyjnej w oddzielnym, zamkniętym pomieszczeniu;
3)
zabranie z kontrolowanej jednostki organizacyjnej, za pokwitowaniem, po umożliwieniu sporządzenia ich kopii.
§  15.
1.
W razie potrzeby, kontrolujący może przeprowadzić oględziny.
2.
Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej odpowiedzialnego za przedmiot oględzin, a w razie jego nieobecności - pracownika pisemnie upoważnionego przez kierownika kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej.
3.
Z przebiegu i wyniku oględzin kontrolujący sporządza protokół, który podpisuje kontrolujący i osoba wymieniona w ust. 2.
§  16.
1.
Pracownicy kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej są zobowiązani udzielać, w wyznaczonym przez kontrolującego terminie, wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli. Z ustnych wyjaśnień kontrolujący sporządza protokół.
2.
Odmowa udzielenia wyjaśnień przez pracowników kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej może nastąpić jedynie w przypadkach, gdy wyjaśnienia mają dotyczyć faktów i okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność karną, dyscyplinarną lub majątkową wezwanego do złożenia wyjaśnień albo jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia albo osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
3. 6
 Odmowę udzielenia wyjaśnień kontrolujący odnotowuje w protokole kontroli.
§  17.
1.
Każdy może złożyć kontrolującemu ustne lub pisemne oświadczenie dotyczące przedmiotu kontroli.
2.
Kontrolujący nie może odmówić przyjęcia oświadczenia, jeżeli ma ono związek z przedmiotem kontroli.
§  18.
W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących na popełnienie przestępstwa lub wykroczenia albo przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, albo też naruszenia dyscypliny finansów publicznych, kontrolujący niezwłocznie informuje o tym na piśmie, za pośrednictwem dyrektora komórki do spraw kontroli, zarządzającego kontrolę, który zawiadamia właściwy organ.
§  18a. 7
 
1.
Zarządzający kontrolę może w każdym czasie zakończyć kontrolę.
2.
Informacja o zakończeniu kontroli jest przekazywana na piśmie dyrektorowi komórki do spraw kontroli oraz kierownikowi jednostki kontrolowanej. Przepisów rozdziału 4 i 5 nie stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Informacja, o której mowa w ust. 2, obejmuje dane określone w § 19 ust. 2 pkt 1-4.

Rozdział  4

Protokół kontroli i wystąpienie pokontrolne

§  19.
1.
Dokonane w postępowaniu kontrolnym ustalenia kontrolujący opisuje w protokole kontroli w sposób uporządkowany, zwięzły i przejrzysty.
2.
Protokół kontroli powinien zawierać:
1)
oznaczenie kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej, jej siedzibę i adres, imię i nazwisko kierownika, z uwzględnieniem zmian zaistniałych w okresie objętym kontrolą, a w miarę potrzeby - imiona i nazwiska kierowników kontrolowanych komórek organizacyjnych oraz daty objęcia przez nich stanowisk służbowych;
2)
imię i nazwisko, stanowisko służbowe kontrolującego oraz numer i datę upoważnienia do kontroli;
3)
datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych w kontrolowanej jednostce lub komórce organizacyjnej, z wymienieniem dni przerw w kontroli;
4)
określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą;
5) 8
 opis stwierdzonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, wskazanie ujawnionych nieprawidłowości oraz ich zakresu i skutków;
6)
wskazanie podstaw dokonanych ustaleń, z powołaniem odpowiednich stron akt kontroli;
7)
pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli oraz o prawie do odmowy podpisania protokołu;
8)
wzmiankę o zgłoszeniu zastrzeżeń oraz o stanowisku zajętym wobec nich przez kontrolującego;
9)
omówienie dokonanych w protokole kontroli poprawek, skreśleń i uzupełnień;
10)
wzmiankę o doręczeniu protokołu kontroli kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej;
11)
adnotację o wpisie do rejestru kontroli w kontrolowanej jednostce organizacyjnej;
12)
parafy kontrolującego i kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej na każdej stronie protokołu;
13)
podpisy kontrolującego i kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej oraz miejsce i datę podpisania protokołu kontroli, z zastrzeżeniem § 22;
14)
w razie odmowy podpisania protokołu kontroli - wzmiankę o tym fakcie.
3.
W przypadku gdy protokół kontroli zawiera informacje niejawne, protokół lub jego fragment oznacza się odpowiednią klauzulą tajności.
4.
Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.
5.
Jeden egzemplarz protokołu kontroli przekazuje się, za poświadczeniem odbioru, kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej, a drugi włącza się do akt kontroli.
§  20. 9
 
1.
Protokół kontroli podpisują i parafują na każdej stronie kontrolujący i kierownik kontrolowanej jednostki. Kierownik kontrolowanej jednostki podpisuje protokół kontroli w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, z zastrzeżeniem § 22.
2.
Kierownikowi jednostki kontrolowanej przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli.
3.
Kierownik jednostki kontrolowanej może do czynności wymienionych w ust. 1 i 2 upoważnić na piśmie wskazanego pracownika jednostki kontrolowanej.
4.
Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 2, zgłasza się na piśmie do dyrektora komórki do spraw kontroli w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.
5.
Dyrektor komórki do spraw kontroli odrzuca zastrzeżenia do ustaleń protokołu, o których mowa w ust. 2, jeżeli zostały zgłoszone przez osobę nieuprawnioną, z pominięciem formy pisemnej lub po upływie terminu.
§  21.
1.
Pisemne zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli, zgłoszone przez kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej, są poddawane analizie przez kontrolującego.
2.
Kontrolujący przeprowadza dodatkowe czynności kontrolne, jeżeli z analizy zastrzeżeń wynika potrzeba ich podjęcia.
3.
Jeżeli kontrolujący stwierdzi zasadność zastrzeżeń, dokonuje zmian w protokole kontroli w ten sposób, że dołącza do niego stosowny tekst w brzmieniu:
1)
"Ustalenia na str. ...... skreśla się.";
2)
"Protokół kontroli na str. ........ uzupełnia się przez dopisanie .........";
3)
"Treść ustaleń na str. ...... otrzymuje brzmienie: ..........".
4.
W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń, w całości lub w części, kontrolujący sporządza stanowisko na piśmie i przekazuje je do akceptacji dyrektorowi komórki do spraw kontroli.
5.
Stanowisko w sprawie zgłoszonych zastrzeżeń dyrektor komórki do spraw kontroli przekazuje kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej.
§  22.
1.
Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając, w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.
2.
Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez kontrolującego i sporządzenia wystąpienia pokontrolnego.
§  23.
W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu kontroli, o których mowa w § 20 ust. 2, termin odmowy podpisania protokołu wraz z podaniem jej przyczyn biegnie od dnia doręczenia kierownikowi jednostki kontrolowanej stanowiska dyrektora komórki do spraw kontroli wobec zastrzeżeń.
§  23a. 10
 Przed sporządzeniem projektu wystąpienia pokontrolnego, kontrolujący, w uzgodnieniu z dyrektorem komórki do spraw kontroli, może zwrócić się do kierownika jednostki kontrolowanej o złożenie, w wyznaczonym terminie, dodatkowych wyjaśnień na piśmie dotyczących przedmiotu kontroli, niezbędnych do sporządzenia projektu wystąpienia pokontrolnego.
§  24.
1.
Po zakończeniu postępowania kontrolnego, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w § 22 ust. 1, kontrolujący sporządza projekt wystąpienia pokontrolnego.
2. 11
 Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę działalności kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej wynikającą z ustaleń zawartych w protokole kontroli i dodatkowych wyjaśnień, o których mowa w § 23a, o ile zostały złożone, opis przyczyn powstania, zakres i skutki stwierdzonych nieprawidłowości, osoby odpowiedzialne za ich powstanie oraz uwagi, wnioski i zalecenia w sprawie ich usunięcia.
2a. 12
 Wystąpienie pokontrolne może zawierać informacje o usunięciu przez kierownika jednostki kontrolowanej, po sporządzeniu protokołu kontroli, nieprawidłowości stwierdzonych w toku kontroli.
3.
Dyrektor komórki do spraw kontroli przekazuje Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów projekt wystąpienia pokontrolnego.
4.
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów kieruje wystąpienie pokontrolne do kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej.
§  25.
Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej, któremu przekazano wystąpienie pokontrolne, w terminie określonym w wystąpieniu, nie krótszym niż 14 dni, informuje Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów o sposobie wykorzystania uwag i wniosków oraz wykonania zaleceń, a także o podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia działań.
§  25a. 13
 Dyrektor komórki do spraw kontroli lub upoważniony przez niego pracownik mogą, po przekazaniu przez jednostkę kontrolowaną odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne, sprawdzić, czy zostały wykonane zalecenia zawarte w wystąpieniu pokontrolnym.

Rozdział  5

Kontrola w trybie uproszczonym

§  26.
1.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów może przeprowadzać kontrolę realizacji zadań wskazanych przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów również przy zastosowaniu trybu uproszczonego.
2. 14
 Do kontroli, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy rozporządzenia, z wyjątkiem § 19-25 i 25a.
2a. 15
 W uzasadnionych przypadkach Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów może skierować wystąpienie pokontrolne do kierownika jednostki kontrolowanej. Przepisy § 24, 25 i 25a stosuje się.
3.
Tryb uproszczony może być stosowany w szczególności, w razie potrzeby:
1)
sporządzenia odpowiedniej informacji dla Prezesa Rady Ministrów, Rady Ministrów, organów wewnętrznych Rady Ministrów lub Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
2)
zbadania spraw wynikających ze skarg, wniosków lub listów obywateli;
3)
dokonania analizy dokumentów i innych materiałów otrzymanych z jednostek organizacyjnych podlegających kontroli.
4. 16
 Z kontroli, o której mowa w ust. 1, sporządza się sprawozdanie, które podpisuje i parafuje na każdej stronie kontrolujący. Kopię sprawozdania przekazuje się kierownikowi jednostki kontrolowanej.
§  27.
W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących na popełnienie przestępstwa lub wykroczenia albo przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, albo też naruszenia dyscypliny finansów publicznych lub okoliczności uzasadniających odpowiedzialność dyscyplinarną lub porządkową, sporządza się protokół kontroli, z zastosowaniem § 19-23.

Rozdział  6

Przepisy końcowe

§  28.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 lutego 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów (Dz. U. Nr 17, poz. 90).
§  29.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462, z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2003 r. Nr 17, poz. 155.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZENIA KONTROLI

KANCELARIA Warszawa, ................... r.

PREZESA RADY MINISTRÓW

UPOWAŻNIENIE nr ...... / ........
Na podstawie § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów (Dz. U. Nr 146, poz. 1414) - upoważniam:
................................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe kontrolującego oraz nazwa komórki lub samodzielnego stanowiska, na którym kontrolujący jest zatrudniony)

do przeprowadzenia kontroli w ..................................................

(nazwa i adres siedziby kontrolowanego organu,

jednostki lub komórki organizacyjnej)

................................................................................

(przedmiot kontroli)

Termin ważności upoważnienia upływa z dniem ....................................
Upoważnienie ważne jest za okazaniem legitymacji służbowej.
mp.
................................................

(pieczęć i podpis osoby wydającej upoważnienie)

Termin ważności upoważnienia przedłuża się do dnia ..............................

...............................

(pieczęć i podpis osoby wydającej

upoważnienie)

1 § 4a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 4 marca 2008 r. (Dz.U.08.57.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2008 r.
2 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 4 marca 2008 r. (Dz.U.08.57.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2008 r.
3 § 7 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 4 marca 2008 r. (Dz.U.08.57.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2008 r.
4 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 4 marca 2008 r. (Dz.U.08.57.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2008 r.
5 § 12 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 4 marca 2008 r. (Dz.U.08.57.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2008 r.
6 § 16 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 4 marca 2008 r. (Dz.U.08.57.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2008 r.
7 § 18a dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 4 marca 2008 r. (Dz.U.08.57.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2008 r.
8 § 19 ust. 2 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 4 marca 2008 r. (Dz.U.08.57.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2008 r.
9 § 20 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 4 marca 2008 r. (Dz.U.08.57.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2008 r.
10 § 23a dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 4 marca 2008 r. (Dz.U.08.57.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2008 r.
11 § 24 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. a) rozporządzenia z dnia 4 marca 2008 r. (Dz.U.08.57.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2008 r.
12 § 24 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 11 lit. b) rozporządzenia z dnia 4 marca 2008 r. (Dz.U.08.57.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2008 r.
13 § 25a dodany przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 4 marca 2008 r. (Dz.U.08.57.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2008 r.
14 § 26 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 13 lit. a) rozporządzenia z dnia 4 marca 2008 r. (Dz.U.08.57.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2008 r.
15 § 26 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 13 lit. b) rozporządzenia z dnia 4 marca 2008 r. (Dz.U.08.57.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2008 r.
16 § 26 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 13 lit. c) rozporządzenia z dnia 4 marca 2008 r. (Dz.U.08.57.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2008 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024