Szczegółowe warunki przyłączenia podmiotów do sieci gazowych, ruchu i eksploatacji tych sieci.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 6 kwietnia 2004 r.
w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci gazowych, ruchu i eksploatacji tych sieci

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 34, poz. 293, Nr 91, poz. 875 i Nr 96, poz. 959) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki:
1)
przyłączenia podmiotów do sieci gazowych oraz tryb ich przyłączania, kryteria podziału przyłączanych podmiotów albo odbiorców na grupy;
2)
obrotu paliwami gazowymi;
3)
świadczenia usług przesyłowych;
4)
prowadzenia ruchu sieciowego i eksploatacji sieci gazowych, w tym zadania przedsiębiorstw energetycznych odpowiedzialnych za ruch sieciowy i eksploatację sieci.
2.
Rozporządzenie określa także:
1)
podstawowe elementy umowy o przyłączenie, umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług przesyłowych;
2)
standardy jakościowe obsługi odbiorców paliw gazowych, parametry jakościowe paliw gazowych oraz zakres informacji przekazywanych między przedsiębiorstwami energetycznymi, a także między przedsiębiorstwami energetycznymi a odbiorcami.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
przedsiębiorstwie gazowniczym - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się co najmniej jedną z wymienionych działalności w zakresie: przesyłania, dystrybucji, obrotu oraz magazynowania paliw gazowych;
2)
sieci gazowej - należy przez to rozumieć gazociągi wraz ze stacjami gazowymi, układami pomiarowymi, tłoczniami gazu i podziemnymi magazynami gazu, połączone i współpracujące ze sobą, służące do przesyłania i dystrybucji paliw gazowych, należące do przedsiębiorstwa gazowniczego;
3)
układzie pomiarowym - należy przez to rozumieć gazomierze i inne urządzenia pomiarowe lub rozliczeniowo-pomiarowe, a także układy połączeń między nimi, służące do pomiaru ilości pobranych lub dostarczonych do sieci paliw gazowych i dokonywania rozliczeń w jednostkach objętości lub energii;
4)
przyłączu - należy przez to rozumieć odcinek sieci gazowej od gazociągu zasilającego do kurka głównego wraz z zabezpieczeniem włącznie, służący do przyłączania instalacji gazowej znajdującej się na terenie i w obiekcie odbiorcy;
5)
instalacji gazowej - należy przez to rozumieć urządzenia gazowe z układami połączeń między nimi, zasilane z sieci gazowej, znajdujące się na terenie i w obiekcie odbiorcy;
6)
mocy umownej - należy przez to rozumieć maksymalną godzinową możliwość odebrania w danym roku paliwa gazowego, określoną w umowie sprzedaży paliw gazowych lub umowie o świadczenie usług przesyłowych.

Rozdział  2

Przyłączenie podmiotów do sieci gazowej

§  3.
Przyłączenie do sieci gazowej następuje z uwzględnieniem zasady równoprawnego traktowania podmiotów ubiegających się o przyłączenie, na podstawie umowy o przyłączenie, po spełnieniu technicznych warunków przyłączenia określonych przez przedsiębiorstwo gazownicze, zwanych dalej "warunkami przyłączenia".
§  4.
Podmioty przyłączane do sieci gazowej dzielą się na następujące grupy przyłączeniowe, zwane dalej "grupami przyłączeniowymi":
1)
grupa I - podmioty deklarujące pobór paliwa gazowego w ilości nie większej niż 10 m3/h w przeliczeniu na gaz ziemny wysokometanowy o cieple spalania 39,5 MJ/m3;
2)
grupa II - podmioty deklarujące pobór paliwa gazowego w ilości powyżej 10 m3/h w przeliczeniu na gaz ziemny wysokometanowy o cieple spalania 39,5 MJ/m3.
§  5.
1.
Przedsiębiorstwo gazownicze zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych określa warunki przyłączenia, o których mowa w § 3, na wniosek podmiotu ubiegającego się o przyłączenie do sieci.
2.
W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie spełnia wymogów określonych w § 6, przedsiębiorstwo gazownicze w terminie 7 dni od daty wpłynięcia wniosku zawiadamia wnioskodawcę, wyznaczając termin do uzupełnienia wniosku nie dłuższy niż 21 dni. Jeżeli wniosek nie zostanie uzupełniony w wyznaczonym terminie, przedsiębiorstwo gazownicze pozostawia wniosek bez rozpoznania.
3.
Podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci gazowej, który nie posiada tytułu prawnego do korzystania z obiektu przyłączanego do tej sieci, może wystąpić do przedsiębiorstwa gazowniczego o przedstawienie możliwości przyłączenia.
4.
Przedsiębiorstwo gazownicze udziela odpowiedzi o istniejących możliwościach przyłączenia w terminie 21 dni od dnia wpływu wystąpienia, o którym mowa w ust. 3.
§  6.
1.
Wniosek o określenie warunków przyłączenia dla wnioskodawcy zaliczanego do I grupy przyłączeniowej powinien zawierać:
1)
oznaczenie wnioskodawcy;
2)
określenie rodzaju paliwa gazowego, zgodnie z wymaganiami określonymi w § 22;
3)
określenie:
a)
terminu rozpoczęcia odbioru paliwa gazowego,
b)
celu wykorzystania paliwa gazowego,
c)
wielkości mocy umownej.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1)
oświadczenie dotyczące tytułu prawnego wnioskodawcy do korzystania z obiektu lub nieruchomości, w którym będą użytkowane urządzenia i instalacje;
2)
mapę archiwalną terenu lub inną mapę do celów projektowych.
3.
Wniosek o określenie warunków przyłączenia dla wnioskodawcy zaliczanego do II grupy przyłączeniowej powinien zawierać dodatkowo:
1)
określenie:
a)
minimalnego i maksymalnego godzinowego, dobowego oraz rocznego zapotrzebowania na paliwo gazowe,
b)
wymaganego ciśnienia w punkcie dostawy i odbioru paliwa gazowego;
2)
opis wymagań dotyczących warunków pracy przyłączanych urządzeń i instalacji gazowych w okresie rozruchu tych urządzeń;
3)
określenie możliwości korzystania z innych źródeł energii w przypadku przerw lub ograniczeń w dostarczaniu paliwa gazowego;
4)
opis wymagań dotyczących odmiennych od wymienionych w § 22 parametrów jakościowych paliwa gazowego lub warunków jego dostarczania.
4.
W przypadku gdy o przyłączenie do sieci gazowej ubiega się podmiot zajmujący się przesyłaniem, dystrybucją albo magazynowaniem paliw gazowych, wniosek o określenie warunków przyłączenia powinien zawierać:
1)
oznaczenie wnioskodawcy;
2)
określenie:
a)
rodzaju paliwa gazowego,
b)
terminu rozpoczęcia przesyłania lub magazynowania paliw gazowych;
3)
określenie mocy umownej;
4)
przewidywaną ilość odbioru paliwa gazowego;
5)
parametry ciśnienia paliw gazowych oraz charakterystykę pracy magazynu paliwa gazowego;
6)
wymagane ciśnienia w punkcie dostawy i odbioru paliw gazowych;
7)
opis wymagań w okresie rozruchu podłączonej sieci gazowej lub podłączonego magazynu paliwa gazowego.
5.
Wzory wniosków, o których mowa w ust. 1, 3 i 4, ustala przedsiębiorstwo gazownicze.
§  7.
1.
Jeżeli istnieją techniczne i ekonomiczne warunki dostarczania paliwa gazowego, przedsiębiorstwo gazownicze określa warunki przyłączenia w terminie nie dłuższym niż:
1)
30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 6 ust. 1;
2)
60 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 6 ust. 3;
3)
90 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 6 ust. 4.
2.
Warunki przyłączenia są ważne przez okres roku od dnia ich wydania. W przypadku rezygnacji, przed upływem roku, z ubiegania się o przyłączenie do sieci gazowej podmiot niezwłocznie informuje o tym przedsiębiorstwo gazownicze.
§  8.
Warunki przyłączenia, w zależności od danych zgłoszonych we wniosku o określenie warunków przyłączenia, powinny określać w szczególności:
1)
miejsce podłączenia gazociągów lub instalacji gazowych do sieci gazowej i jej parametry techniczne, w tym średnicę gazociągu;
2)
zakres niezbędnej budowy lub rozbudowy sieci gazowej w związku z przyłączeniem;
3)
parametry techniczne przyłącza;
4)
rodzaj paliwa gazowego zgodnie z wymaganiami określonymi w § 22;
5)
minimalne i maksymalne ciśnienie dostawy i odbioru paliw gazowych;
6)
wymagania dotyczące dokonywania pomiaru i kontroli dostawy i odbioru paliw gazowych oraz miejsce zainstalowania układu pomiarowego;
7)
charakterystykę dostawy i odbioru paliw gazowych, w tym minimalne i maksymalne godzinowe, dobowe oraz roczne zapotrzebowanie na paliwa gazowe, a także charakterystykę pracy magazynu paliw gazowych;
8)
miejsce dostawy i odbioru paliw gazowych;
9)
granicę własności sieci przedsiębiorstwa gazowniczego i instalacji gazowej;
10)
zasady korzystania przez odbiorcę z innych źródeł energii, w przypadku przerw lub ograniczeń w dostarczaniu paliwa gazowego;
11)
projektowany koszt wykonania przyłączenia;
12)
wymagania dotyczące wyposażenia stacji gazowej, rodzaju układu pomiarowego i warunków technicznych ochrony antykorozyjnej.
§  9.
Umowa o przyłączenie, o której mowa w § 3, określa w szczególności:
1)
strony zawierające umowę;
2)
termin realizacji przyłączenia;
3)
wysokość opłaty za przyłączenie oraz sposób jej regulowania;
4)
miejsce rozgraniczenia własności sieci i instalacji między przedsiębiorstwem zajmującym się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych a przyłączanym podmiotem;
5)
warunki udostępnienia przedsiębiorstwu gazowniczemu przez podmiot przyłączany nieruchomości należącej do tego podmiotu, w celu budowy lub rozbudowy sieci niezbędnej do realizacji przyłączenia;
6)
przewidywany termin zawarcia umowy sprzedaży paliw gazowych lub umowy o świadczenie usługi przesyłowej;
7)
odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy o przyłączenie, a w szczególności za opóźnienie terminu realizacji prac w stosunku do ustalonych w umowie.

Rozdział  3

Obrót paliwami gazowymi

§  10.
Przedsiębiorstwo gazownicze prowadzi obrót paliwami gazowymi na warunkach określonych w koncesji oraz umowie sprzedaży paliw gazowych lub umowie o świadczenie usługi przesyłowej.
§  11.
Umowa sprzedaży paliw gazowych powinna określać w szczególności:
1)
strony zawierające umowę;
2)
ilość paliwa gazowego niezbędną do utrzymania ruchu technologicznego urządzeń gazowych znajdujących się w obiekcie odbiorcy;
3)
grupę taryfową, według której będą dokonywane rozliczenia z tytułu sprzedaży paliw gazowych, sposoby prowadzenia rozliczeń i obliczania należności oraz terminy regulowania należności;
4)
terminy rozpoczęcia dostarczania paliw gazowych do obiektu oraz odczytów wskazań urządzeń pomiarowych;
5)
szczegółowe warunki ustalania terminów przerywania dostarczania paliw gazowych i rozpoczynania dostarczania tych paliw po przerwie w ich dostarczaniu;
6)
odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, a w szczególności standardów jakościowych obsługi odbiorców;
7)
termin ważności umowy oraz postanowienia dotyczące zmiany warunków umowy i jej wypowiedzenia.
§  12.
Przedsiębiorstwo gazownicze prowadzące obrót paliwami gazowymi:
1)
uwzględnia w przypadku zakupu paliw gazowych:
a)
źródła oferujące najkorzystniejsze warunki,
b)
maksymalny poziom dostaw paliw gazowych z zagranicy, określony w odrębnych przepisach;
2)
uzgadnia z odbiorcą:
a)
zmiany warunków dostarczania paliwa gazowego, w szczególności gdy urządzenia gazowe wymagają przystosowania do nowych warunków,
b)
planowane przerwy lub ograniczenia w dostarczaniu paliwa gazowego, wprowadzane na podstawie odrębnych przepisów lub umowy;
3)
udziela odbiorcom informacji o przewidywanych terminach przywrócenia normalnych warunków dostarczania paliwa gazowego w przypadku zakłóceń w jego dostarczaniu;
4)
niezwłocznie likwiduje przerwy i zakłócenia w dostarczaniu paliwa gazowego;
5)
umożliwia odbiorcy dostęp do układu pomiarowego oraz kontrolę prawidłowości wskazań układu pomiarowego;
6)
przekazuje operatorom systemów gazowych informacje pozwalające na sporządzanie bilansów paliw gazowych w sieciach.
§  13.
Odbiorca paliw gazowych:
1)
odbiera i użytkuje paliwa gazowe zgodnie z obowiązującymi przepisami i warunkami umowy sprzedaży paliw gazowych lub umowy o świadczenie usługi przesyłowej;
2)
zapewnia:
a)
przedstawicielom przedsiębiorstwa gazowniczego dostęp do instalacji, układu pomiarowego oraz możliwość kontroli prawidłowości wskazań układu pomiarowego,
b)
możliwość wykonywania prac związanych z eksploatacją urządzeń i instalacji gazowych przedsiębiorstwa gazowniczego, znajdujących się na terenie i w obiekcie odbiorcy;
3)
wykonuje polecenia w zakresie przerw i ograniczeń w odbiorze paliwa gazowego, wprowadzanych na podstawie odrębnych przepisów lub umowy;
4)
zabezpiecza przed uszkodzeniem plomb w układzie pomiarowym;
5)
niezwłocznie informuje przedsiębiorstwo gazownicze o zauważonych wadach lub usterkach w układzie pomiarowym, a także o stwierdzonych przerwach i zakłóceniach w odbiorze paliwa gazowego;
6)
terminowo reguluje należności za dostarczone paliwo gazowe.

Rozdział  4

Świadczenie usług przesyłowych

§  14.
1.
Przedsiębiorstwo gazownicze realizuje usługi przesyłowe na warunkach określonych w koncesji oraz umowie o świadczenie usług przesyłowych.
2.
Świadczenie usług przesyłowych, o których mowa w ust. 1, odbywa się z uwzględnieniem zasady równoprawnego traktowania podmiotów korzystających z tych usług.
§  15.
Umowa o świadczenie usług przesyłowych określa w szczególności:
1)
strony zawierające umowę;
2)
rodzaj paliwa gazowego, zgodnie z wymaganiami określonymi w § 22;
3)
termin rozpoczęcia świadczenia usługi przesyłowej;
4)
miejsce dostarczania i odbioru paliwa gazowego przeznaczonego do przesyłania;
5)
ilość paliwa gazowego, w tym przeznaczonego na potrzeby technologiczne i straty sieciowe, oraz zasady pomiaru paliwa gazowego;
6)
jakość, niezawodność i terminowość dostaw i odbioru paliwa gazowego;
7)
grupę taryfową, według której będą dokonywane rozliczenia z tytułu świadczenia usług przesyłowych, warunki wprowadzania zmian stawek, sposoby prowadzenia rozliczeń i obliczania należności oraz terminy regulowania należności;
8)
wielkość mocy umownej oraz warunki i terminy jej zmiany;
9)
określenie punktu, w którym następuje przekazanie paliwa gazowego do przesyłania przez dostawcę tego paliwa;
10)
odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, w szczególności przekroczenie mocy umownej oraz niedostarczenie paliwa gazowego przez dostawcę tego paliwa, a także postanowienia w zakresie sposobu prowadzenia rozliczeń w przypadku świadczenia usług odmiennych od świadczonych w warunkach standardowych, których dotyczą postanowienia taryfowe;
11)
termin ważności umowy oraz postanowienia dotyczące zmiany warunków umowy i jej wypowiedzenia.
§  16.
Przedsiębiorstwo gazownicze nie może odmówić zawarcia umowy, o której mowa w § 14, jeżeli spełnione są równocześnie następujące warunki:
1)
odbiorca uzyskał prawo do korzystania z usług przesyłowych;
2)
istnieją techniczne możliwości przesyłania paliwa gazowego istniejącą siecią gazową, bez pogorszenia, poniżej poziomu określonego w odrębnych przepisach, niezawodności oraz jakości dostarczanego paliwa gazowego, do odbiorców przyłączonych do sieci;
3)
istnieją układy pomiarowe umożliwiające określenie ilości paliwa dostarczanego i odbieranego z sieci gazowej;
4)
świadczenie usług przesyłowych przez przedsiębiorstwo gazownicze nie będzie powodowało niekorzystnej zmiany opłat za dostarczanie paliwa gazowego, ponoszonych przez odbiorców przyłączonych do sieci gazowej.

Rozdział  5

Prowadzenie ruchu sieciowego i eksploatacja sieci

§  17.
Ruch sieciowy prowadzi:
1)
operator systemu przesyłowego gazowego - w sieci przesyłowej;
2)
operator systemu dystrybucyjnego gazowego - w sieci rozdzielczej.
§  18.
Operator systemu przesyłowego gazowego, w celu realizacji zadań określonych w art. 9c ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, zwanej dalej "ustawą", w szczególności:
1)
dysponuje przepływem paliw gazowych w źródłach i magazynach;
2)
decyduje o terminie i czasie trwania planowanych robót w sieci przesyłowej;
3)
przekazuje innym operatorom informacje o pracy sieci przesyłowej zgodnie z zawartymi umowami;
4)
opracowuje plany ograniczeń w dostarczaniu paliw gazowych dla odbiorców przyłączonych bezpośrednio do sieci przesyłowej;
5)
wprowadza ograniczenia w dostarczaniu paliw gazowych;
6)
prowadzi optymalizację pracy sieci przesyłowej;
7)
sporządza raporty przepływu paliw gazowych w sieci przesyłowej;
8)
zbiera informacje dotyczące zdarzeń występujących w sieci przesyłowej.
§  19.
Operator systemu dystrybucyjnego gazowego, w celu realizacji zadań określonych w art. 9c ust. 2 ustawy, w szczególności:
1)
dysponuje paliwami gazowymi w źródłach i magazynach gazu przyłączonych do sieci rozdzielczej;
2)
decyduje o terminie i czasie trwania planowanych robót w sieci rozdzielczej;
3)
przekazuje operatorowi systemu przesyłowego informacje dotyczące pracy sieci rozdzielczej, zgodnie z zawartymi umowami;
4)
opracowuje plany ograniczeń w dostarczaniu paliw gazowych dla odbiorców przyłączonych bezpośrednio do sieci rozdzielczej i uzgadnia je z właściwym operatorem systemu przesyłowego;
5)
wprowadza ograniczenia w dostarczaniu paliw gazowych;
6)
prowadzi optymalizację pracy sieci rozdzielczej;
7)
sporządza raporty przepływu paliw gazowych w sieci rozdzielczej;
8)
zbiera informacje dotyczące zdarzeń występujących w sieci rozdzielczej;
9)
sporządza bieżące bilanse w sieci rozdzielczej.
§  20.
Plany remontów urządzeń mających wpływ na ruch sieci, do której urządzenia są przyłączone, wymagają uzgodnienia z operatorem prowadzącym ruch i eksploatację tej sieci.
§  21.
1.
Przedsiębiorstwo gazownicze eksploatuje sieć gazową i zapewnia utrzymanie zdolności sieci gazowej do realizacji dostarczania paliw gazowych, w sposób ciągły i niezawodny, przy zachowaniu obowiązujących wymagań jakościowych tych paliw.
2.
Eksploatację sieci, o której mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo energetyczne prowadzi na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
3.
Przedsiębiorstwo gazownicze w przypadku awarii sieci gazowej przebiegającej w pobliżu lub wzdłuż kanalizacji kablowej powiadamia operatorów telekomunikacyjnych o zaistniałej awarii i możliwości przeniknięcia gazu do kanalizacji.

Rozdział  6

Standardy jakościowe obsługi odbiorców

§  22.
1.
Przedsiębiorstwo gazownicze dostarcza paliwa gazowe spełniające następujące parametry jakościowe:
1)
zawartość siarkowodoru nie powinna przekraczać 7,0 mg/m3;
2)
zawartość siarki całkowitej nie powinna przekraczać 40,0 mg/m3;
3)
zawartość par rtęci nie powinna przekraczać 30,0 µg/m3;
4)
intensywność zapachu gazu powinna być wyczuwalna w powietrzu po osiągnięciu stężenia:
a)
1,5 % V/V - dla nominalnej liczby Wobbego wynoszącej 25-35,
b)
1,0 % V/V - dla nominalnej liczby Wobbego wynoszącej 41,5-50;
5)
ciepło spalania powinno wynosić nie mniej niż:
a)
18 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 25,
b)
22 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 30,
c)
26 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 35,
d)
30 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 41,5,
e)
34 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 50.
2.
Liczbę Wobbego, o której mowa w ust. 1, określa się jako stosunek ciepła spalania, odniesionego do jednostki objętości paliwa gazowego, do pierwiastka kwadratowego jego gęstości względnej, w tych samych warunkach odniesienia.
3.
Parametry określone w ust. 1 wynoszą:
1)
dla procesu spalania:
a)
ciśnienie - 101,325 kPa,
b)
temperatura - 298,15 K (25 °C);
2)
dla pomiaru objętości:
a)
ciśnienie - 101,325 kPa,
b)
temperatura - 273,15 K (0 °C).
4.
Przedsiębiorstwo gazownicze wykonuje badania poszczególnych parametrów jakościowych, o których mowa w ust. 1, w zakresie:
1)
zawartości siarkowodoru - raz na 12 miesięcy;
2)
zawartości siarki całkowitej - raz na 12 miesięcy;
3)
zawartości par rtęci - tylko dla złóż paliwa gazowego zawierających rtęć - raz na 6 miesięcy;
4)
stopnia nawonienia paliwa gazowego w sieci rozdzielczej - raz na 14 dni;
5)
ciepła spalania - raz na 24 godziny.
§  23.
W razie zastrzeżeń dotyczących jakości dostarczanych paliw gazowych, o której mowa w § 22, odbiorca może zażądać wykonania badania ich jakości w laboratorium badawczym posiadającym akredytację jednostki certyfikującej, uzyskaną na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. Nr 166, poz. 1360, z 2003 r. Nr 80, poz. 718, Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1652 i Nr 229, poz. 2275 oraz z 2004 r. Nr 70, poz. 631, Nr 92, poz. 881, Nr 93, poz. 896 i 899 i Nr 96, poz. 959).
§  24.
Przedsiębiorstwo gazownicze, w zakresie standardów jakościowych obsługi odbiorców:
1)
przyjmuje od odbiorców przez całą dobę zgłoszenia i reklamacje dotyczące dostaw paliw gazowych z sieci;
2)
bezzwłocznie przystępuje do usuwania zakłóceń w dostarczaniu paliw gazowych, spowodowanych nieprawidłową pracą sieci;
3)
udziela odbiorcom informacji o przewidywanym terminie wznowienia dostarczania paliw gazowych, przerwanego z powodu awarii sieci;
4)
powiadamia odbiorców o terminach i czasie trwania planowanych przerw w dostarczaniu paliw gazowych w formie ogłoszeń prasowych, komunikatów radiowych lub telewizyjnych albo w inny sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie, lub indywidualnych zawiadomień pisemnych, telefonicznych bądź za pomocą innego środka telekomunikacji, co najmniej na 14 dni przed datą planowanej przerwy;
5)
uwzględnia propozycje odbiorcy dotyczące przebiegu przyłącza i jego usytuowania, jeżeli propozycja ta jest zgodna z obowiązującymi przepisami i warunkami przyłączenia;
6)
odpłatnie podejmuje stosowne czynności w sieci w celu umożliwienia bezpiecznego wykonania przez odbiorcę lub inny podmiot prac w obszarze tej sieci;
7)
pokrywa koszty badań, o których mowa w § 23, oraz wypłaca odbiorcy odszkodowania w wysokości ustalonej w taryfie lub umowie, w przypadku stwierdzenia niezgodności jakości paliw gazowych, o której mowa w § 22;
8)
nieodpłatnie udziela informacji dotyczących rozliczeń oraz aktualnych taryf;
9)
rozpatruje wnioski lub reklamacje odbiorcy w sprawie rozliczeń i udziela odpowiedzi, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku lub zgłoszenia reklamacji, chyba że w umowie między stronami określono inny termin.
§  25.
1.
Po zakończeniu dostarczania paliw gazowych, a także w razie wymiany układu pomiarowego w trakcie dostarczania paliw gazowych, przedsiębiorstwo gazownicze wydaje odbiorcy dokument zawierający dane identyfikujące układ pomiarowy i stany wskazań liczydeł w chwili zakończenia dostarczania tych paliw lub demontażu układu pomiarowego.
2.
Odbiorca może uczestniczyć przy odczycie wskazań urządzenia pomiarowego przed jego demontażem.
§  26.
1.
Na żądanie odbiorcy zaliczanego do I grupy przyłączeniowej przedsiębiorstwo gazownicze dokonuje sprawdzenia prawidłowości działania gazomierza nie później niż w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia żądania.
2.
Odbiorca ma prawo żądać laboratoryjnego sprawdzenia prawidłowości działania gazomierza. Badanie laboratoryjne przeprowadza się w ciągu 30 dni od dnia poinformowania odbiorcy o wyniku sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1.
3.
Odbiorca pokrywa koszty sprawdzenia prawidłowości działania gazomierza oraz badania laboratoryjnego tylko w przypadku, gdy w wyniku badania laboratoryjnego nie stwierdzono nieprawidłowości w działaniu gazomierza.
4.
W każdym przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu gazomierza przedsiębiorstwo gazownicze dokonuje korekty uprzednio wystawionych faktur, na zasadach i w terminach określonych w taryfach.
§  27.
W stosunku do odbiorców zaliczanych do II grupy przyłączeniowej szczegółowe wymagania i obowiązki stron dotyczące układu pomiarowego określa umowa sprzedaży paliw gazowych lub umowa o świadczenie usługi przesyłowej.

Rozdział  7

Przepis przejściowy i końcowy

§  28.
Warunki przyłączenia określone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują ważność przez okres w nich oznaczony, o ile nie są sprzeczne z przepisami niniejszego rozporządzenia.
§  29.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej -gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024