Wymagania dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 30 kwietnia 2004 r.
w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą

Na podstawie art. 209 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 1
 
1.
Rozporządzenie określa wymagania dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, zwanego dalej "ubezpieczeniem OC":
1)
użytkowników statków powietrznych objętych obowiązkiem ubezpieczenia na podstawie rozporządzenia (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych (Dz. Urz. WE L 138 z 30.04.2004), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 785/2004", za szkody wyrządzone w związku z ruchem tych statków, a w szczególności zakres ubezpieczenia OC oraz termin powstania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia;
2)
przewoźników lotniczych za szkody wyrządzone w związku z przewozem lotniczym wykonywanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, rozpoczynającym się lub kończącym na tym terytorium lub w związku z wykonywaniem lądowania handlowego na tym terytorium albo w związku z wykonywaniem lotu tranzytowego w polskiej przestrzeni powietrznej, a w szczególności termin powstania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia;
3)
przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem działalności lotniczej, a w szczególności zakres ubezpieczenia OC, termin powstania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną tego ubezpieczenia.
2.
Wymagania dotyczące ubezpieczenia OC użytkowników i innych osób eksploatujących statki powietrzne, nieobjęte obowiązkiem rejestracji lub ewidencji, oraz przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą za pomocą tych statków są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
bagaż - rejestrowane przedmioty i rzeczy osobiste pasażera, na których przewóz przewoźnik wystawił kwit bagażowy, oraz nierejestrowane, przewożone pod opieką pasażera w kabinie pasażerskiej lub za wiedzą i zgodą dowódcy statku powietrznego;
2)
maksymalna masa - maksymalną masę startową statku powietrznego, będącą wartością podaną w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego lub w innym równorzędnym dokumencie;
3)
osoba trzecia - osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, niebędącą ubezpieczającym, pasażerem, osobą biorącą udział w locie i członkiem załogi;
4)
SDR (Specjalne Prawa Ciągnienia) - międzynarodową jednostkę wymiany o charakterze pieniądza bezgotówkowego, określoną przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy;
5)
towar - artykuły przewożone statkiem powietrznym, z wyjątkiem poczty oraz bagażu przewożonego na podstawie biletu pasażerskiego i kwitu bagażowego.
§  3.
1.
Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC uważa się za spełniony, jeżeli umowa została zawarta zgodnie z przepisami ustanawiającymi obowiązek ubezpieczenia lub ustanawiającymi limity odpowiedzialności, a suma gwarancyjna wynikająca z tej umowy jest nie niższa niż minimalna suma gwarancyjna dla danego rodzaju ubezpieczenia OC, określona w niniejszym rozporządzeniu i w przepisach ustanawiających obowiązek ubezpieczenia, i nie niższa niż limity odpowiedzialności wynikające z przepisów ustanawiających limity odpowiedzialności.
2.
Użytkownicy statków powietrznych, przewoźnicy lotniczy oraz inni przedsiębiorcy prowadzący działalność lotniczą mogą ubezpieczyć się łącznie w ramach wspólnej sumy ubezpieczenia, jeżeli:
1)
wykonują ten sam rodzaj działalności lotniczej oraz są zagrożeni tym samym rodzajem ryzyka;
2) 2
 wysokość sum ubezpieczenia odpowiada przynajmniej wysokościom określonym w niniejszym rozporządzeniu lub w rozporządzeniu nr 785/2004.
3.
Podmioty, o których mowa w ust. 2, prowadzące więcej niż jedną działalność lotniczą, mogą w jednym ubezpieczeniu OC objąć wszystkie ryzyka, którymi są zagrożone, jeżeli suma gwarancyjna ubezpieczenia będzie nie niższa niż najwyższa suma gwarancyjna określona dla prowadzonych działalności.
§  4.
Równowartość w złotych kwot podanych w SDR ustala się przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu wyrządzenia szkody.

Rozdział  2

Ubezpieczenie OC użytkownika statku powietrznego

§  5.
Ubezpieczeniem OC użytkownika statku powietrznego jest objęta odpowiedzialność cywilna osoby eksploatującej statek powietrzny, o której mowa w art. 207 ustawy, za szkody wynikłe w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, powstałe w związku z ruchem statku powietrznego, w tym spowodowane jakąkolwiek osobą, zwierzęciem lub rzeczą z niego wypadającą.
§  6.
1.
Ubezpieczenie OC użytkownika statku powietrznego obejmuje szkody polegające na:
1)
uszkodzeniu ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci osoby trzeciej;
2)
uszkodzeniu mienia na powierzchni ziemi, wody lub w powietrzu.
2. 3
 (uchylony).
3.
Ubezpieczenie OC użytkownika statku powietrznego niebędącego przewoźnikiem lotniczym obejmuje również szkody polegające na uszkodzeniu ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci osoby biorącej udział w locie, niebędącej członkiem załogi, jeżeli tylko zdarzenie, które je spowodowało, miało miejsce na pokładzie statku powietrznego lub podczas wszelkich czynności związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem.
§  7.
Obowiązek ubezpieczenia OC użytkownika statku powietrznego powstaje w dniu:
1)
wpisu do rejestru cywilnych statków powietrznych lub
2)
wystąpienia do Prezesa Urzędu o wydanie decyzji, o której mowa w art. 49 ust. 1, art. 50 ust. 1, art. 146 ust. 1, art. 160, art. 191 ust. 2 i art. 193 ust. 1 i 1a ustawy, lub
3)
rozpoczęcia lotu wykonywanego w całości lub części w polskiej przestrzeni powietrznej.
§  8-10. 4
 (uchylone).
§  11. 5
 Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC użytkownika statku powietrznego wykonującego loty niehandlowe przy użyciu statku powietrznego o maksymalnej masie nieprzekraczającej 2.700 kg w odniesieniu do każdego pojedynczego pasażera w ramach jednego lotu z tytułu jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem, wynosi równowartość w złotych kwoty 100.000 SDR.

Rozdział  3

Ubezpieczenie OC przewoźnika lotniczego

§  12. 6
 (uchylony).
§  13. 7
 (uchylony).
§  14.
Obowiązek ubezpieczenia OC przewoźnika lotniczego powstaje w dniu:
1)
wystąpienia do Prezesa Urzędu o wydanie decyzji, o której mowa w art. 49 ust. 1, art. 50 ust. 1, art. 146 ust. 1, art. 160, art. 191 ust. 2 i art. 193 ust. 1 i 1a ustawy, lub
2) 8
 rozpoczęcia przewozu lotniczego, który zaczyna się lub kończy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest związany z wykonywaniem lądowania handlowego na tym terytorium albo jest związany z wykonywaniem lotu tranzytowego w polskiej przestrzeni powietrznej.
§  15. 9
 (uchylony).
§  16. 10
 (uchylony).

Rozdział  4

Ubezpieczenie OC innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą

§  17.
Ubezpieczeniem OC innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą jest objęta odpowiedzialność cywilna tych przedsiębiorców za szkody wynikłe w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, powstałe w związku z wykonywaną działalnością, o której mowa w art. 160 ust. 3 ustawy, z wyjątkiem przewozu lotniczego.
§  18.
Obowiązek ubezpieczenia OC przedsiębiorców, o których mowa w § 17, powstaje:
1)
przed dniem wydania przez Prezesa Urzędu certyfikatu, o którym mowa w art. 160 ustawy, lub
2)
w dniu ustania odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń z uprzednio zawartej umowy ubezpieczenia OC.
§  19.
1.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie szkolenia lotniczego w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 20.000 SDR na jeden ośrodek szkoleniowy.
2.
Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie szkolenia personelu lotniczego w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 50.000 SDR na jeden ośrodek szkoleniowy.
§  20.
Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących przy użyciu statków powietrznych lotniczą działalność gospodarczą inną niż przewóz lotniczy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR.
§  21. 11
 (uchylony).
§  22.
1.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie zarządzania lotniskiem użytku publicznego w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR na każdy 1.000 obsłużonych pasażerów lub 1.000 kg obsłużonych towarów i poczty w roku poprzedzającym zawarcie umowy ubezpieczenia, w zależności od ruchu dominującego na danym lotnisku.
2.
Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie zarządzania lotniskiem użytku niepublicznego uzależniona jest od kodu referencyjnego danego lotniska, określonego zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi dla lotnisk cywilnych i wynosi równowartość w złotych kwoty:
1)
10.000 SDR - w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym A;
2)
50.000 SDR - w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym B;
3)
100.000 SDR - w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym od C do F.
3.
Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie udostępniania do użytkowania lądowiska wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR.
§  23.
1.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie obsługi naziemnej, świadczących usługi określone w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR na każdy 1.000 pasażerów lub 1.000 kg towarów i poczty obsłużonych w roku poprzedzającym zawarcie umowy ubezpieczenia w danym porcie lotniczym, w zależności od ruchu dominującego na danym lotnisku, nie więcej jednak niż równowartość w złotych kwoty 5.000.000 SDR.
2.
Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie obsługi naziemnej świadczących usługi określone w art. 176 pkt 1-2, 6 i 8-11 ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR na każdy 1.000 pasażerów lub 1.000 kg towarów i poczty obsłużonych w roku poprzedzającym zawarcie umowy ubezpieczenia w danym porcie lotniczym, w zależności od ruchu dominującego na danym lotnisku, nie więcej jednak niż równowartość w złotych kwoty 1.500.000 SDR.
§  24.
Minimalna suma ubezpieczenia OC państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym, o którym mowa w rozdziale 2 działu VI ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 30.000.000 SDR.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  25.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2004 r.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008 i Nr 170, poz. 1217.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  12  (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  13  (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  14  (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  15  (uchylony).

1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
2 § 3 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
3 § 6 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
4 § 8-10 uchylone przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
5 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
6 § 12 uchylony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
7 § 13 uchylony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
8 § 14 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
9 § 15 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
10 § 16 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
11 § 21 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
12 Załącznik nr 1 uchylony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
13 Załącznik nr 2 uchylony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
14 Załącznik nr 3 uchylony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
15 Załącznik nr 4 uchylony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.110.1168

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą.
Data aktu: 30/04/2004
Data ogłoszenia: 13/05/2004
Data wejścia w życie: 01/06/2004