Szczegółowy tryb wydawania dyplomów, świadectw, książeczek nurka i dziennika prac podwodnych oraz wzory tych dokumentów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 3 sierpnia 2004 r.
w sprawie szczegółowego trybu wydawania dyplomów, świadectw, książeczek nurka i dziennika prac podwodnych oraz wzorów tych dokumentów

Na podstawie art. 22 ust. 8 ustawy z dnia 17 października 2003 r. o wykonywaniu prac podwodnych (Dz. U. Nr 199, poz. 1936) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb wydawania dyplomów, świadectw, książeczek nurka i dziennika prac podwodnych oraz wzory:
1)
dyplomu nurka III, II, I klasy i nurka saturowanego;
2)
dyplomu kierownika prac podwodnych II i I klasy;
3)
świadectwa operatora systemów nurkowych;
4)
książeczki nurka;
5)
dziennika prac podwodnych.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "ustawie", należy przez to rozumieć ustawę z dnia 17 października 2003 r. o wykonywaniu prac podwodnych.
§  3.
Dyplom nurka III, II, I klasy, nurka saturowanego, kierownika prac podwodnych II i I klasy, świadectwo operatora systemów nurkowych i książeczkę nurka wystawia się w języku polskim i języku angielskim.
§  4. 1
 
1.
Do wniosku o wydanie dyplomu lub świadectwa w przypadku:
1)
dyplomu nurka III klasy załącza się:
a)
kopię dokumentu potwierdzającego wykształcenie średnie albo wykształcenie zasadnicze zawodowe w zakresie zawodów morskich albo żeglugi śródlądowej, budownictwa wodnego lub zawodów mechanicznych lub elektrycznych,
b)
zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla nurków III klasy,
c)
zaświadczenie o zdaniu egzaminu teoretycznego i praktycznego z wynikiem pozytywnym z zakresu kwalifikacji nurka III klasy,
d)
kopię aktualnego orzeczenia lekarza o braku przeciwwskazań do wykonywania prac podwodnych,
e)
trzy aktualne fotografie o wymiarach 43 mm x 33 mm,
f)
kopię dowodu wniesienia opłaty za wydanie dokumentu;
2)
dyplomu nurka II klasy załącza się:
a)
dyplom lub kopię dyplomu nurka III klasy,
b)
dokumenty potwierdzające dwuletnią praktykę zawodową w charakterze nurka III klasy,
c)
zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla nurków II klasy,
d)
zaświadczenie o zdaniu egzaminu teoretycznego i praktycznego z wynikiem pozytywnym z zakresu kwalifikacji nurka II klasy,
e)
kopię aktualnego orzeczenia lekarza o braku przeciwwskazań do wykonywania prac podwodnych,
f)
trzy aktualne fotografie o wymiarach 43 mm x 33 mm,
g)
kopię dowodu wniesienia opłaty za wydanie dokumentu;
3)
dyplomu nurka I klasy załącza się:
a)
dyplom lub kopię dyplomu nurka II klasy,
b)
dokumenty potwierdzające dwuletnią praktykę zawodową w charakterze nurka II klasy,
c)
zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla nurków I klasy,
d)
zaświadczenie o zdaniu egzaminu teoretycznego i praktycznego z wynikiem pozytywnym z zakresu kwalifikacji nurka I klasy,
e)
kopię aktualnego orzeczenia lekarza o braku przeciwwskazań do wykonywania prac podwodnych,
f)
trzy aktualne fotografie o wymiarach 43 mm x 33 mm,
g)
kopię dowodu wniesienia opłaty za wydanie dokumentu;
4)
dyplomu nurka saturowanego załącza się:
a)
dyplom lub kopię dyplomu nurka I klasy,
b)
dokumenty potwierdzające roczną praktykę zawodową w charakterze nurka I klasy,
c)
zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla nurków saturowanych,
d)
zaświadczenie o zdaniu egzaminu teoretycznego i praktycznego z wynikiem pozytywnym z zakresu kwalifikacji nurka saturowanego,
e)
kopię aktualnego orzeczenia lekarza o braku przeciwwskazań do wykonywania prac podwodnych,
f)
trzy aktualne fotografie o wymiarach 43 mm x 33 mm,
g)
kopię dowodu wniesienia opłaty za wydanie dokumentu;
5)
dyplomu kierownika prac podwodnych II klasy załącza się:
a)
kopię dokumentu potwierdzającego wykształcenie wyższe albo średnie w zakresie zawodów morskich albo żeglugi śródlądowej, budownictwa wodnego albo zawodów mechanicznych lub elektrycznych,
b)
dyplom lub kopię dyplomu nurka II klasy,
c)
dokumenty potwierdzające roczną praktykę zawodową w charakterze nurka II klasy,
d)
zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla kierowników prac podwodnych II klasy,
e)
zaświadczenie o zdaniu egzaminu teoretycznego i praktycznego z wynikiem pozytywnym z zakresu kwalifikacji kierownika prac podwodnych II klasy,
f)
trzy aktualne fotografie o wymiarach 43 mm x 33 mm,
g)
kopię dowodu wniesienia opłaty za wydanie dokumentu;
6)
dyplomu kierownika prac podwodnych I klasy załącza się:
a)
kopię dokumentu potwierdzającego wykształcenie wyższe,
b)
dyplom lub kopię dyplomu kierownika prac podwodnych II klasy,
c)
dokumenty potwierdzające trzyletnią praktykę zawodową w charakterze kierownika prac podwodnych II klasy,
d)
zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla kierowników prac podwodnych I klasy,
e)
zaświadczenie o zdaniu egzaminu teoretycznego i praktycznego z wynikiem pozytywnym z zakresu kwalifikacji kierownika prac podwodnych II klasy,
f)
trzy aktualne fotografie o wymiarach 43 mm x 33 mm,
g)
kopię dowodu wniesienia opłaty za wydanie dokumentu;
7)
świadectwa operatora systemów nurkowych załącza się:
a)
kopię dokumentu potwierdzającego wykształcenie średnie,
b)
zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla operatorów systemów nurkowych,
c)
zaświadczenie o zdaniu egzaminu teoretycznego i praktycznego z wynikiem pozytywnym z zakresu kwalifikacji operatora systemów nurkowych,
d)
trzy aktualne fotografie o wymiarach 43 mm x 33 mm,
e)
kopię dowodu wniesienia opłaty za wydanie dokumentu.
2.
Do wniosku o przedłużenie ważności dyplomu nurka III, II, I klasy lub nurka saturowanego załącza się:
1)
dyplom lub kopię dyplomu, którego ważność się przedłuża;
2)
dokument potwierdzający co najmniej 250-godzinną praktykę w zakresie wykonywania prac podwodnych, uzyskaną w okresie 5 lat od dnia wydania dyplomu;
3)
kopię aktualnego orzeczenia lekarza o braku przeciwwskazań do wykonywania prac podwodnych;
4)
trzy aktualne fotografie o wymiarach 43 mm x 33 mm;
5)
kopię dowodu wniesienia opłaty za wydanie dokumentu.
2a.
Do wniosku o wymianę dokumentu, o którym mowa w art. 32 ustawy, oraz dokumentu, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o zmianie ustawy o wykonywaniu prac podwodnych (Dz. U. Nr 64, poz. 428), załącza się:
1)
odpowiednio zaświadczenie młodszego nurka, świadectwo nurka, dyplom starszego nurka, dokument potwierdzający uprawnienie kierownika robót nurkowych lub jego kopię albo
2)
odpowiednio dyplom nurka III klasy, dyplom nurka II klasy, dyplom kierownika prac podwodnych II klasy;
3)
wyciąg z książeczki nurka lub dziennika prac podwodnych potwierdzający wykonywanie prac podwodnych w ostatnich 5 latach;
4)
trzy aktualne fotografie o wymiarach 43 mm x 33 mm;
5)
kopię dowodu wniesienia opłaty za wydanie dokumentu.
3.
Wzory dyplomu nurka III, II, I klasy, nurka saturowanego, kierownika prac podwodnych II i I klasy oraz świadectwa operatora systemów nurkowych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  5.
1.
Książeczka nurka jest dokumentem potwierdzającym przebieg pracy zawodowej.
2.
Książeczkę nurka wydaje się na wniosek zainteresowanej osoby. Do wniosku załącza się:
1)
trzy aktualne fotografie o wymiarach 43 mm x 33 mm;
2)
kopię dyplomu nurka;
3)
kopię aktualnego orzeczenia lekarza o braku przeciwwskazań do wykonywania prac podwodnych;
4)
dowód wniesienia opłaty za wydanie książeczki nurka.
3.
Wzór książeczki nurka określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  6. 2
 
1.
Dokumenty, o których mowa w § 1, podlegają wymianie w przypadku:
1)
braku miejsca na dokonywanie wymaganych wpisów;
2)
zmiany imienia lub nazwiska posiadacza;
3)
uszkodzenia w stopniu utrudniającym posługiwanie się tym dokumentem; w razie jego utraty wystawia się duplikat.
2.
W przypadku utraty dyplomu, świadectwa lub książeczki nurka ich posiadacz zawiadamia Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, zwanego dalej "dyrektorem urzędu", oraz składa pisemne oświadczenie, w którym podaje przyczyny utraty dokumentu.
3.
W przypadku wymiany książeczki nurka dyrektor urzędu lub osoba przez niego upoważniona odciska na pustych stronach książeczki nurka prostokątny stempel o wymiarach 90 mm x 30 mm, w kolorze czerwonym, o treści "ANULOWANO" wraz z datą i własnoręcznym podpisem, dziurkuje stronę zawierającą dane osobowe otworem o średnicy nie mniejszej niż 5 mm i zwraca dokument posiadaczowi.
§  7.
1.
Dziennik prac podwodnych jest dokumentem potwierdzającym przebieg wykonanych prac podwodnych.
2.
Właściwy miejscowo urząd morski albo urząd żeglugi śródlądowej, rejestrując dziennik prac podwodnych, wpisuje na stronie tytułowej nazwę i adres organizatora prac podwodnych, numer dziennika oraz miejsce i datę dokonania rejestracji, potwierdzając wpis pieczęcią rejestrującego organu oraz podpisem osoby upoważnionej.
3.
Dziennik prac podwodnych powinien być oprawiony, mieć ponumerowane i przesznurowane strony.
4.
Zapisany dziennik prac podwodnych urząd, o którym mowa w ust. 2, oznacza jako "nieważny" i zwraca organizatorowi prac podwodnych albo upoważnionemu kierownikowi prac podwodnych.
5.
Wzór dziennika prac podwodnych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  3

WZORY DYPLOMÓW NURKA III, II i I KLASY, NURKA SATUROWANEGO, KIEROWNIKA PRAC PODWODNYCH II i I KLASY ORAZ ŚWIADECTWA OPERATORA SYSTEMÓW NURKOWYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR KSIĄŻECZKI NURKA

wzór

Objaśnienia do załącznika:

* Format książeczki: 88 mm x 125 mm.

* Okładka w kolorze ciemnoniebieskim, miękka typu paszportowego, wodoodporna i z napisami tłoczonymi w kolorze srebrnym.

* Nieparzyste strony ponumerowane, a druga strona okładki oznaczona numerem ewidencyjnym, tłoczonym (Nr 00000) pięciocyfrowym.

* Napisy w kolorze czarnym.

* Winylowa taśma samoprzylepna znajdująca się tuż za drugą stroną okładki, skierowana stroną przylepną w jej kierunku, zabezpieczająca przed wilgocią i zamazywaniem danych posiadacza książeczki nurka, powinna zostać przyklejona do drugiej strony okładki przez posiadacza, po uprzednim złożeniu przez niego podpisu pod znajdującym się tam zdjęciem.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  4

DZIENNIK PRAC PODWODNYCH

1 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 marca 2009 r. (Dz.U.09.57.471) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 kwietnia 2009 r.
2 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 marca 2009 r. (Dz.U.09.57.471) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 kwietnia 2009 r.
3 Załącznik nr 1:

-zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 23 września 2004 r. (Dz.U.04.184.1904) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 2004 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2008 r. (Dz.U.08.82.488) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 2008 r.

4 Załącznik Nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2008 r. (Dz.U.08.82.488) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 2008 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024