Warunki wykonywania czynności kontroli celnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 20 listopada 2004 r.
w sprawie warunków wykonywania czynności kontroli celnej

Na podstawie art. 6s ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 156, poz. 1641) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Kontrola celna towarów wprowadzanych na obszar celny Wspólnoty Europejskiej i wyprowadzanych z tego obszaru

§  1.
1.
W przypadku przywozu lub wywozu towarów, których posiadanie, obrót lub rozpowszechnianie przepisy prawa uzależniają od spełnienia określonych wymogów, organ celny kontroluje spełnienie tych wymogów po złożeniu zgłoszenia celnego, a w przypadku gdy nadanie towarom przeznaczenia celnego nie wymaga dokonania zgłoszenia celnego - przed nadaniem przeznaczenia celnego.
2.
Jeżeli przepisy prawa uzależniają przywóz lub wywóz towaru od posiadania pozwolenia, organ celny w momencie zgłoszenia celnego jest obowiązany, w szczególności:
1)
dokonać na oryginale pozwolenia adnotacji o ilości lub wartości przywożonego lub wywożonego towaru;
2)
dokonać na oryginale pozwolenia adnotacji o całkowitym wykorzystaniu pozwolenia, jeżeli towar objęty pozwoleniem został w całości przywieziony lub wywieziony;
3)
zwrócić oryginał pozwolenia zgłaszającemu oraz dołączyć kserokopię pozwolenia wraz z dokonanymi adnotacjami do karty zgłoszenia celnego, zatrzymywanej przez organ celny.
3.
Przepisów ust. 2 nie stosuje się, jeżeli przepisy odrębne określają inny sposób postępowania.
§  2.
1.
W przypadku przywozu towarów podlegających oznaczeniu znakami akcyzy, na podstawie przepisów o oznaczaniu wyrobów znakami akcyzy, funkcjonariusz celny sprawdza, czy znaki akcyzy:
1)
są autentyczne;
2)
zostały nałożone prawidłowo;
3)
nie są uszkodzone.
2. 1
 W przypadku przywozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej towarów, na które polskie znaki akcyzy nałożono za granicą, funkcjonariusz celny sprawdza, czy znaki te zostały wywiezione z kraju zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, oraz sprawdza, czy został spełniony obowiązek wynikający z art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.).
§  3.
1.
W przypadku przywozu lub wywozu towarów transportem przesyłowym, takim jak rurociągi, gazociągi i sieć energetyczna, funkcjonariusz celny nakłada zamknięcia celne na urządzenia pomiarowe służące do odczytu wskazań ilości przywożonych lub wywożonych towarów tym transportem, przed rozpoczęciem ich eksploatacji.
2.
Podczas kontroli celnej funkcjonariusz celny porównuje dane zawarte w zgłoszeniu celnym z danymi z protokołów odczytu wskazań urządzeń pomiarowych, stosowanych przy transporcie, o którym mowa w ust. 1.
3.
Z wyłączeniem procedury uproszczonej, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. c rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992), ostatnio zmienionego aktem dotyczącym warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 236 z 23.09.2003), w przypadku przywozu lub wywozu towarów transportem, o którym mowa w ust. 1, funkcjonariusz celny powinien uczestniczyć w czynnościach związanych z odczytem wskazań pomiarowych, a udział w tych czynnościach potwierdza w protokóle odczytu wskazań.
§  4.
1.
Złożenie towarów w magazynie czasowego składowania lub wyprowadzenie towarów z magazynu czasowego składowania jest dokonywane w obecności funkcjonariusza celnego, a jeżeli obecność funkcjonariusza celnego nie jest konieczna - po uprzednim pisemnym powiadomieniu organu celnego.
2.
Funkcjonariusz celny potwierdza złożenie towarów w magazynie czasowego składowania lub wyprowadzenie towarów z magazynu czasowego składowania w ewidencji towarowej prowadzonej w tym magazynie.
§  5.
1.
Zamknięcia celne mogą być nakładane na towary, opakowania lub środki transportu, gdy:
1)
ze względu na warunki procedury celnej jest to niezbędne dla zachowania tożsamości towarów lub ich identyfikacji;
2)
towary, którym nadano przeznaczenie celne wprowadzenia do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, są przewożone z urzędu celnego do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego;
3)
towary objęte procedurą składu celnego są przemieszczane (transferowane) do innego składu celnego;
4)
towary znajdujące się w wolnym obszarze celnym lub w składzie wolnocłowym są przewożone do innego wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego;
5)
towary składowane czasowo są przewożone do innego miejsca znajdującego się pod dozorem celnym;
6)
towary wprowadzone na obszar celny Wspólnoty Europejskiej są przewożone drogą celną;
7)
towary zostały złożone w magazynie czasowego składowania bez zabezpieczenia kwoty wynikającej z długu celnego.
2.
Zamknięcia celne mogą być nakładane na pomieszczenia, składy celne lub magazyny czasowego składowania w wypadku, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie, że towary w nich znajdujące się mogą zostać usunięte spod dozoru celnego.
3.
Funkcjonariusz celny, który nałoży zamknięcia celne na pomieszczenia, składy celne lub magazyny czasowego składowania, jest obowiązany podać w protokole z przeprowadzenia tych czynności liczbę i rodzaj nałożonych zamknięć celnych oraz ich cechy identyfikacyjne.
4.
Zamknięć celnych nie nakłada się w przypadku, gdy towary:
1)
znajdują się na statkach morskich, z wyjątkiem broni palnej, materiałów wybuchowych, amunicji, środków obezwładniających, napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych i innych używek;
2)
są przewożone bez opakowań, w otwartych wagonach, otwartych barkach lub innych środkach przewozowych, zwłaszcza gdy są to towary masowe;
3)
posiadają cechy pozwalające w sposób niebudzący wątpliwości ustalić ich tożsamość, w szczególności posiadają numery fabryczne w sposób trwały umieszczone na towarze, albo gdy zgłaszający przedstawił opis, dokumentację techniczną lub zdjęcia fotograficzne towaru.
5.
Zamknięć celnych nie nakłada się w przypadku, gdy towary są zwierzętami żywymi, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
6.
Organ celny może zezwolić na usunięcie lub zniszczenie zamknięć celnych:
1)
osobie zwolnionej z obowiązku przedstawiania towarów w urzędzie celnym - na podstawie pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej lub innego pozwolenia organu celnego lub
2)
innym osobom - na podstawie pozwolenia organu celnego na usunięcie lub zniszczenie zamknięć celnych.
7.
Osoby, o których mowa w ust. 6, mogą usunąć lub zniszczyć zamknięcia celne na warunkach określonych w pozwoleniu dotyczących trybu i terminu zawiadomienia organu celnego o usunięciu lub zniszczeniu zamknięć celnych, z uwzględnieniem informacji co do rodzaju, ilości i cech identyfikacyjnych usuniętych lub zniszczonych zamknięć celnych.
8.
Jeżeli w wyniku sprawdzenia zamknięć celnych funkcjonariusz celny stwierdzi ich uszkodzenie, usunięcie lub zniszczenie dokonane bez zgody organu celnego, jest obowiązany sporządzić protokół stwierdzający ten fakt.
§  6.
W ramach kontroli celnej autentyczność dokumentów może zostać sprawdzona w wyniku:
1)
oceny cech zewnętrznych i treści dokumentów;
2)
oględzin znaków zabezpieczających, a w szczególności hologramów lub kodów, jeżeli dokument został w ten sposób zabezpieczony;
3)
uzyskania od organów lub osób, które wystawiły dokumenty, potwierdzenia ich autentyczności;
4)
dokonania przez organ celny lub inny organ albo instytucję ekspertyzy laboratoryjnej dokumentów;
5)
ustalenia autentyczności podpisów, pieczęci i innych znaków urzędowych i firmowych;
6)
porównania dokumentów z ich kopiami lub uwierzytelnionymi fotokopiami, które są w posiadaniu organów celnych lub zostały bezpośrednio przekazane organom celnym przez organy lub osoby, które wystawiły te dokumenty.

Rozdział  2

Kontrola przed udzieleniem pozwolenia, kontrola stosowania procedur celnych i procedury uproszczonej 2

§  7. 3
 W przypadku złożenia wniosku o wydanie pozwolenia na prowadzenie składu celnego lub korzystanie z gospodarczej procedury celnej, organ celny może przed udzieleniem pozwolenia przeprowadzić u wnioskodawcy kontrolę w celu ustalenia, czy wnioskodawca spełnia określone przepisami prawa warunki do wydania pozwolenia, a w szczególności, czy:
1)
sposób prowadzenia księgowości, dokumentacji i ewidencji towarowej, związanej z przeprowadzanymi operacjami handlowymi, zapewni właściwy dozór celny i kontrolę celną procedury lub możliwość sprawowania dozoru i kontroli składu celnego oraz zapewni właściwe stosowanie przepisów prawa celnego;
2)
stan pomieszczeń lub terenu zapewni pozostawanie towaru pod dozorem celnym, jeżeli procedura ma być stosowana w miejscach znajdujących się pod dozorem celnym.
§  8. 4
 W przypadku złożenia wniosku o udzielenie pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej, przepisy § 7 stosuje się odpowiednio.
§  9. 5
 Organ celny co najmniej raz w ciągu trzech kolejnych lat kalendarzowych przeprowadza kontrolę u osoby, która uzyskała pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej, w celu stwierdzenia, czy przepisy dotyczące tej procedury były właściwie stosowane oraz czy osoba ta nie naruszyła przepisów związanych z przywozem lub wywozem towarów.
§  10.
Kontrola stosowania procedury dopuszczenia do obrotu polega, w szczególności, na:
1)
sprawdzeniu przestrzegania warunków określonych przez przepisy prawa celnego, zwłaszcza w przypadku, gdy towar został zwolniony z należności przywozowych ze względu na przeznaczenie lub cel przywozu albo z zastrzeżeniem nieodstępowania, a także gdy ze względu na przeznaczenie towarów zostały zastosowane obniżone lub preferencyjne stawki celne albo inne środki taryfowe;
2)
zbadaniu spełnienia, przy stosowaniu procedury dopuszczenia do obrotu, wymagań określonych przepisami prawa, w tym dotyczących należności przywozowych.
§  10a. 6
 W przypadku złożenia wniosku o wydanie pozwolenia na dopuszczenie do obrotu towarów z zastosowaniem zerowej lub obniżonej stawki celnej ze względu na ich przeznaczenie, organ celny może przed udzieleniem pozwolenia przeprowadzić u wnioskodawcy kontrolę w celu ustalenia, czy wnioskodawca spełnia określone przepisami prawa warunki do wydania pozwolenia, a w szczególności, czy:
1)
przewidywana działalność będzie zgodna z określonym przeznaczeniem towarów uprawniającym do zastosowania zerowej lub obniżonej stawki celnej oraz przepisami prawa celnego dotyczącymi wykorzystania towarów;
2)
zabezpieczony jest prawidłowy przebieg operacji handlowych;
3)
sposób prowadzenia księgowości, dokumentacji i ewidencji towarowej, związanej z przeprowadzanymi operacjami handlowymi, zapewni właściwy dozór celny i kontrolę celną oraz właściwe stosowanie przepisów prawa celnego;
4)
stan pomieszczeń lub terenu zapewni pozostawanie towaru pod dozorem celnym.
§  10b. 7
 Kontrola dopuszczenia do obrotu towarów z zastosowaniem zerowej lub obniżonej stawki celnej ze względu na ich przeznaczenie polega na sprawdzeniu, czy osoba, której udzielono pozwolenia, prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego, a w szczególności, czy:
1)
towary nie zostały usunięte spod dozoru celnego przed otrzymaniem określonego w pozwoleniu przeznaczenia;
2)
towary zostały użyte w celach określonych do zastosowania obniżonej lub zerowej stawki celnej;
3)
osoba, której udzielono pozwolenia, przestrzega wyznaczonych terminów, w których towary dopuszczone do obrotu z zastosowaniem zerowej lub obniżonej stawki celnej ze względu na ich przeznaczenie powinny otrzymać określone dla nich przeznaczenie;
4)
przestrzegane są warunki niezbędne do wydania pozwolenia oraz warunki określone w pozwoleniu;
5)
przestrzegane są warunki określone w przepisach prawa celnego dla dopuszczenia do obrotu towarów z zastosowaniem zerowej lub obniżonej stawki należności ze względu na ich przeznaczenie, w tym procedury obiegu karty kontrolnej T5, o której mowa w art. 912a-912g rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 6, str. 3, z późn. zm.), zwanego dalej "Rozporządzeniem Wykonawczym".
§  11.
Kontrola stosowania procedury tranzytu polega, w szczególności, na:
1)
kontroli dokumentów wymaganych na podstawie przepisów prawa;
2)
sprawdzaniu zamknięć celnych;
3)
kontroli przestrzegania terminu dostarczenia towarów i dokumentów do urzędu przeznaczenia;
4)
kontroli terminów przesyłania komunikatów w Nowym Skomputeryzowanym Systemie Tranzytowym (NCTS);
5)
kontroli zgodności stanu faktycznego przewożonego towaru z danymi zawartymi w zgłoszeniu celnym oraz dołączonych dokumentach.
§  12.
1.
Kontrola stosowania procedury składu celnego polega na sprawdzeniu, czy osoba, której udzielono pozwolenia, prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego, a w szczególności czy:
1)
towary, podczas ich pozostawania w składzie celnym, nie zostały usunięte spod dozoru celnego;
2)
spełnione zostały obowiązki wynikające ze składowania towarów objętych procedurą składu celnego;
3)
przestrzegane są warunki określone w pozwoleniu;
4) 8
 nadal są spełnione warunki wymagane dla wydania pozwolenia.
2. 9
 Organ celny może dokonywać kontroli, o której mowa w ust. 1, również poprzez sprawdzanie wpisów do ewidencji towarowej lub poprzez analizę wykazu z inwentaryzacji towarów przedkładanego przez osobę, której udzielono pozwolenia, w okresach wyznaczonych przez organ na stosowanie procedury składu celnego.
§  13.
Kontrola stosowania procedury uszlachetniania czynnego polega na sprawdzeniu, czy osoba, której udzielono pozwolenia, prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego, a w szczególności czy:
1)
osoba ta przestrzega terminu, w którym produkty kompensacyjne powinny zostać wywiezione, powrotnie wywiezione lub otrzymać inne przeznaczenie celne;
2)
osoba ta przestrzega terminu na złożenie rozliczenia procedury oraz wymogów, które rozliczenie takie musi spełniać;
3)
warunki określone dla towarów ekwiwalentnych są spełnione;
4) 10
 przestrzegane są warunki niezbędne do wydania pozwolenia oraz warunki określone w pozwoleniu.
§  14.
Kontrola stosowania procedury przetwarzania pod kontrolą celną polega na sprawdzeniu, czy osoba, której udzielono pozwolenia, prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego, a w szczególności czy:
1)
osoba ta przestrzega terminu, w którym produkty przetworzone powinny zostać dopuszczone do obrotu;
2)
osoba ta przestrzega terminu do złożenie rozliczenia procedury oraz wymogów, które rozliczenia takie powinny spełniać;
3) 11
 przestrzegane są warunki niezbędne do wydania pozwolenia oraz warunki określone w pozwoleniu.
§  15.
Kontrola stosowania procedury odprawy czasowej polega na sprawdzeniu, czy osoba, której udzielono pozwolenia, wykorzystuje towar objęty procedurą odprawy czasowej zgodnie z przepisami prawa celnego, a w szczególności czy:
1)
osoba ta przestrzega wyznaczonych terminów, w tym terminu, w którym towary przywożone powinny zostać powrotnie wywiezione lub otrzymać nowe przeznaczenie celne;
2)
osoba ta wykorzystuje towar objęty procedurą odprawy czasowej zgodnie z przeznaczeniem i warunkami, od których przepisy prawa celnego uzależniają możliwość objęcia towaru tą procedurą;
3) 12
 przestrzegane są warunki niezbędne do wydania pozwolenia oraz warunki określone w pozwoleniu.
§  16.
Kontrola stosowania procedury uszlachetniania biernego polega na sprawdzeniu, czy osoba, której udzielono pozwolenia, prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego, a w szczególności czy:
1)
osoba ta przestrzega terminu, w którym produkty kompensacyjne powinny zostać powrotnie przywiezione;
2)
osoba ta prawidłowo zastosowała przepisy dotyczące całkowitego lub częściowego zwolnienia z należności przywozowych;
3)
warunki określone dla produktów zamiennych zostały spełnione;
4) 13
 przestrzegane są warunki niezbędne do wydania pozwolenia oraz warunki określone w pozwoleniu.
§  17.
Kontrola stosowania procedury wywozu polega, w szczególności, na:
1)
sprawdzeniu przestrzegania warunków określonych przepisami prawa;
2)
kontroli zgodności stanu faktycznie wywożonego towaru z danymi zawartymi w zgłoszeniu celnym oraz dołączonych dokumentach.
§  18. 14
 W przypadku złożenia wniosku o wydanie pozwolenia, o którym mowa w art. 156a Rozporządzenia Wykonawczego, organ celny może przed udzieleniem pozwolenia przeprowadzić u wnioskującego kontrolę w celu ustalenia, czy:
1)
sposób prowadzenia księgowości i dokumentacji związanej z przeprowadzanymi operacjami handlowymi pozwoli na ustalenie, czy przepisy prawa celnego będą stosowane właściwie;
2)
kwota należności przywozowych do pobrania w okresie objętym pozwoleniem nie będzie niższa od kwoty, która byłaby należna w przypadku braku pozwolenia.

Rozdział  2a 15

Kontrola celna związana ze świadectwem upoważnionego przedsiębiorcy

§  18a.
1.
W przypadku złożenia przez przedsiębiorcę wniosku o wydanie świadectwa upoważnionego przedsiębiorcy, określonego w art. 14a Rozporządzenia Wykonawczego, zwanego dalej "świadectwem AEO", organ celny przeprowadza u wnioskodawcy kontrolę mającą na celu ustalenie, czy spełnia on wymogi do wydania określonego wnioskiem świadectwa AEO.
2.
Kontrola, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności sprawdzenie:
1)
zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa, jego organizacji wewnętrznej i skali działalności, a także liczby i wielkości operacji celnych;
2)
czy osoby wymienione w art. 14h ust. 1 Rozporządzenia Wykonawczego dopuściły się poważnego naruszenia przepisów lub powtarzających się naruszeń przepisów celnych, a w szczególności, czy nie zostało im cofnięte pozwolenie udzielone na podstawie przepisów prawa celnego, w tym pozwolenie wymienione w art. 14b ust. 1 Rozporządzenia Wykonawczego;
3)
możliwości prowadzenia kontroli ewidencji celnych i, w stosownych przypadkach, transportowych, w tym przez dokonanie prób elektronicznego dostępu do tych ewidencji oraz sprawdzenie, czy ewentualne wady systemu wskazane w dokumentacji z wcześniejszych kontroli wnioskodawcy zostały skutecznie usunięte;
4)
czy posiadane przez wnioskodawcę systemy zarządzania ewidencjami, kontroli wewnętrznej, nadzoru nad przemieszczaniem towaru w obrębie przedsiębiorstwa oraz realizacją procedur celnych są odpowiednie do rodzaju i wielkości prowadzonej działalności, zarządzania przepływem towarów oraz umożliwiają wykrywanie nielegalnych lub nieprawidłowych transakcji;
5)
czy wnioskodawca posiada odpowiednie procedury archiwizacji danych przedsiębiorstwa, w tym ich ochrony przed utratą, oraz posiada odpowiednie środki ochrony systemów komputerowych i ochrony dokumentów umożliwiające tworzenie kopii zapasowych, odzyskiwanie informacji oraz zabezpieczanie dokumentacji przed dostępem osób nieupoważnionych;
6)
wypłacalności wnioskodawcy przez sprawdzenie informacji i dokumentów przedstawionych przez wnioskodawcę oraz porównania z informacjami, które organ celny uzyska zgodnie z zasadami określonymi w przepisach odrębnych;
7)
czy spełnione są wymogi, określone w art. 14k ust. 1 albo ust. 2 Rozporządzenia Wykonawczego, poprzez dokonywanie oględzin obiektów, kontrolę zabezpieczenia obiektów przed bezprawnym wtargnięciem, kontrolę zabezpieczenia środków transportu i towarów przed dokonywaniem nieuprawnionych zmian w ładunku oraz dokumentów związanych z tymi wymogami.
3.
Kontrola, o której mowa w ust. 1, obejmuje również sprawdzenie informacji, o której mowa w art. 14l ust. 2 Rozporządzenia Wykonawczego, jeżeli dotyczy zdarzeń mających miejsce na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
4.
W przypadkach, określonych w art. 14n ust. 1 akapit drugi Rozporządzenia Wykonawczego, w celu dokonania czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 7, organ celny wyznacza pomieszczenia zaliczane do grupy reprezentatywnej objętej kontrolą, biorąc pod uwagę rodzaj prowadzonej przez wnioskodawcę działalności.
§  18b.
1.
Do kontroli prowadzonej w ramach procedury konsultacyjnej, o której mowa w art. 14m Rozporządzenia Wykonawczego, § 18a stosuje się odpowiednio.
2.
Kontrola, o której mowa w ust. 1, powinna być zakończona nie później niż na 10 dni przed upływem przewidzianego dla danej sprawy terminu zakończenia procedury konsultacyjnej.
§  18c.
1.
Do kontroli celnej prowadzonej wobec przedsiębiorcy posiadającego świadectwo AEO w ramach monitorowania, o którym mowa w art. 14q ust. 4 Rozporządzenia Wykonawczego, oraz w przypadku przeprowadzania ponownej oceny warunków i kryteriów, o której mowa w art. 14q ust. 5 akapit pierwszy Rozporządzenia Wykonawczego, § 18a stosuje się odpowiednio.
2.
Organ celny może również przeprowadzić kontrolę, o której mowa w ust. 1, w przypadku otrzymania informacji o zawieszeniu statusu upoważnionego przedsiębiorcy, unieważnieniu lub cofnięciu świadectwa AEO, a także, jeśli celowość przeprowadzenia kontroli celnej wynika z analizy ryzyka.

Rozdział  3

Kontrola celna wykonywana w składach celnych, wolnych obszarach celnych lub składach wolnocłowych

§  19.
1. 16
 Organ celny, co najmniej raz w ciągu trzech kolejnych lat kalendarzowych, przeprowadza kontrolę składu celnego.
2. 17
 (uchylony).
3. 18
 Kontrola, o której mowa w ust. 1, w szczególności polega na sprawdzeniu, czy:
1)
stan pomieszczeń oraz wyposażenie składu celnego zapewniają odpowiednie warunki składowania towarów, umożliwiają prowadzenie kontroli celnej i gwarantują pozostawanie towarów pod dozorem celnym;
2)
prowadzący skład celny prowadzi działalność zgodnie z warunkami określonymi w przepisach prawa i udzielonym pozwoleniu;
3)
towary są składowane zgodnie z ustalonymi warunkami, a zwłaszcza czy przestrzegane są wyznaczone terminy składowania;
4)
ewidencja towarowa jest prowadzona zgodnie z przepisami prawa celnego oraz warunkami określonymi przez organ celny;
5)
towary są poddawane zwyczajowym czynnościom, zgodnie z warunkami określonymi w pozwoleniu;
6)
towary są czasowo wyprowadzane ze składu celnego, zgodnie z warunkami określonymi w pozwoleniu;
6a) 19
 towary są poddawane w pomieszczeniach składu celnego procesom uszlachetnienia w ramach procedury uszlachetniania czynnego lub procesom przetwarzania w ramach procedury przetwarzania pod kontrolą celną, zgodnie z warunkami określonymi w pozwoleniu;
6b) 20
 towary wspólnotowe nieobjęte procedurą składu celnego są składowane zgodnie z warunkami określonymi w pozwoleniu;
6c) 21
 objęcie towarów procedurą składu celnego bez ich przedstawienia organom celnym lub dopuszczenie do obrotu towarów uprzednio objętych procedurą składu celnego bez przedstawiania ich organom celnym następuje zgodnie z warunkami określonymi w pozwoleniu;
7) 22
 ilość towarów znajdujących się w składzie celnym jest zgodna z ilością wykazaną w ewidencji towarowej oraz w dokumentach celnych;
7a) 23
 nadal są spełnione warunki wymagane do wydania pozwolenia;
8) 24
 usunięte zostały uchybienia stwierdzone w wyniku wcześniejszej kontroli składu celnego.
4.
W uzasadnionych przypadkach organ celny może zakazać wprowadzania towarów do składu celnego lub wyprowadzania towarów ze składu celnego na okres przeprowadzania niezbędnych czynności kontroli celnej w składzie celnym.
§  20.
1. 25
 Organ celny, co najmniej raz w ciągu trzech kolejnych lat kalendarzowych, przeprowadza kontrolę działalności prowadzonej w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym.
2. 26
 Kontrola, o której mowa w ust. 1, w szczególności polega na:
1)
kontroli towarów wprowadzanych do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, znajdujących się w nich lub z nich wyprowadzanych, a zwłaszcza towarów, które podlegają należnościom przywozowym albo wywozowym;
2)
kontroli ewidencji prowadzonych w związku z działalnością w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym;
3)
sprawdzaniu zgodności ilości i rodzaju towarów znajdujących się w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym z informacjami wykazanymi w ewidencjach towarowych;
4)
kontroli procedur celnych stosowanych na terenie wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego;
5)
kontroli dokumentów potwierdzających spełnienie warunków określonych przez umowy międzynarodowe lub przepisy odrębne;
6)
kontroli warunków składowania towarów, a zwłaszcza towarów, których składowanie jest związane ze zwiększonym ryzykiem lub wymaga specjalnych urządzeń;
7)
kontroli przestrzegania terminu pozostawania towarów w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym, jeżeli termin taki został wyznaczony;
8)
sprawdzaniu, czy osoby prowadzące działalność w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym:
a)
nie zalegają z należnościami przywozowymi i podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa,
b)
nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko dokumentom, mieniu, przestępstwo gospodarcze lub przestępstwo skarbowe.
§  21. 27
 
1.
Organ celny, co najmniej raz w ciągu trzech kolejnych lat kalendarzowych, przeprowadza kontrolę działalności prowadzonej przez zarządzającego wolnym obszarem celnym lub składem wolnocłowym.
2.
Kontrola, o której mowa w ust. 1, w szczególności polega na sprawdzeniu, czy:
1)
zarządzający wolnym obszarem celnym lub składem wolnocłowym prowadzi działalność zgodnie z warunkami określonymi przez organ celny;
2)
zachowane zostały warunki umożliwiające organowi celnemu sprawowanie dozoru celnego.

Rozdział  4

Kontrola celna wykonywana poza urzędem celnym albo miejscem wyznaczonym lub uznanym przez organ celny

§  22.
1.
Kontrola celna wykonywana poza urzędem celnym albo miejscem wyznaczonym lub uznanym przez organ celny może mieć charakter:
1)
planowany;
2)
doraźny.
2.
Kontrolę, o której mowa w ust. 1, organy celne mogą wykonywać jednocześnie z innymi upoważnionymi organami.
§  23.
Kontroli celnej, wykonywanej poza urzędem celnym albo miejscem wyznaczonym lub uznanym przez organ celny, powinny podlegać w szczególności towary akcyzowe, rolno-spożywcze, elektroniczne oraz materiały i wyroby włókiennicze.
§  24.
Organ celny dokonuje ustaleń prawidłowości danych zawartych w zgłoszeniu celnym na podstawie dowodów, takich jak dokumenty i dowody rzeczowe, dane z ewidencji i sprawozdawczości, oględziny, zeznania świadków, opinie biegłych, szkice, zdjęcia fotograficzne, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.
§  25.
Organ celny zabezpiecza dowody przez:
1)
przechowanie ich u kontrolowanego w oddzielnym, zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu;
2)
opieczętowanie i oddanie ich, za pokwitowaniem, kontrolowanemu na przechowanie;
3)
odebranie ich, za potwierdzeniem odbioru.
§  26.
1.
Dowody utrwalone za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk oraz elektronicznych nośników informacji powinny być zabezpieczone przed zniszczeniem lub uszkodzeniem, w szczególności na skutek działania środków chemicznych, mechanicznych, temperatury lub pola magnetycznego.
2.
Opakowania zabezpieczające dowody powinny uniemożliwiać swobodne odtwarzanie lub kopiowanie. Każdy z dowodów powinien być opatrzony podpisem kontrolującego i zawierać numer akt sprawy oraz opis sposobu odtworzenia dowodu.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  27.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

2) Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 września 1999 r. w sprawie warunków wykonywania czynności kontroli celnej (Dz. U. Nr 80, poz. 909 oraz z 2001 r. Nr 149, poz. 1675).

1 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
2 Tytuł rozdziału 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
3 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
4 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
5 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
6 § 10a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
7 § 10b dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
8 § 12 ust. 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
9 § 12 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
10 § 13 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
11 § 14 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
12 § 15 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
13 § 16 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
14 § 18 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
15 Rozdział 2a dodany przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
16 § 19 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 12 lit. a) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
17 § 19 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 12 lit. b) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
18 § 19 ust. 3 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 12 lit. c) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
19 § 19 ust. 3 pkt 6a dodany przez § 1 pkt 12 lit. c) tiret drugie rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
20 § 19 ust. 3 pkt 6b dodany przez § 1 pkt 12 lit. c) tiret drugie rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
21 § 19 ust. 3 pkt 6c dodany przez § 1 pkt 12 lit. c) tiret drugie rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
22 § 19 ust. 3 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 12 lit. c) tiret trzecie rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
23 § 19 ust. 3 pkt 7a dodany przez § 1 pkt 12 lit. c) tiret czwarte rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
24 § 19 ust. 3 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 12 lit. c) tiret piąte rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
25 § 20 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 13 lit. a) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
26 § 20 ust. 2 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 13 lit. b) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
27 § 21 zmieniony przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.234.1719) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024