Szkolenia dla podmiotów, których dotyczą działania objęte planem rozwoju obszarów wiejskich, oraz doradzanie tym podmiotom.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 7 stycznia 2005 r.
w sprawie szkoleń dla podmiotów, których dotyczą działania objęte planem rozwoju obszarów wiejskich, oraz doradzania tym podmiotom

Na podstawie art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. Nr 229, poz. 2273, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa warunki, sposób i tryb prowadzenia szkoleń dla podmiotów, których dotyczą działania objęte planem rozwoju obszarów wiejskich, zwanym dalej "Planem", oraz doradzania w zakresie sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy finansowej przeznaczonej na wspieranie rozwoju obszarów wiejskich.
§  2.
1.
Podmiot organizujący szkolenie dla podmiotów, których dotyczą działania objęte Planem, zwany dalej "organizatorem szkolenia", prowadzi szkolenie zgodnie z programem szkolenia zatwierdzonym przez dyrektora Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Brwinowie, zwanego dalej "Dyrektorem".
2.
Program szkolenia opracowuje organizator szkolenia.
3.
Program szkolenia zawiera:
1)
zakres tematyczny szkolenia;
2)
termin i miejsce szkolenia;
3)
wykaz osób prowadzących zajęcia dydaktyczne, z podaniem ich kwalifikacji zawodowych i doświadczenia w prowadzeniu zajęć dydaktycznych w ramach szkoleń dotyczących danego zakresu tematycznego;
4)
liczbę osób objętych szkoleniem.
§  3.
1.
Zakres tematyczny szkolenia uwzględnia aktualną wiedzę dotyczącą danego zakresu i obejmuje:
1)
zagadnienia dotyczące:
a)
co najmniej jednego działania objętego Planem albo
b)
wszystkich działań objętych Planem, z wyłączeniem działania "Wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt", albo
c)
programu rolnośrodowiskowego w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 174, poz. 1809 i Nr 213, poz. 2160) oraz
2)
liczbę godzin zajęć dydaktycznych.
2.
Zakres tematyczny szkolenia obejmujący zagadnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 1:
1)
lit. a - opracowuje się zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia;
2)
lit. b - opracowuje się zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia;
3)
lit. c - opracowuje się zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia.
§  4.
Zajęcia dydaktyczne w ramach szkolenia mogą prowadzić osoby posiadające wyższe wykształcenie oraz:
1)
co najmniej 2-letnie doświadczenie w zakresie przygotowywania założeń planu rozwoju obszarów wiejskich lub
2)
co najmniej 3-letnie doświadczenie zawodowe odpowiadające przedmiotowi prowadzonych zajęć, lub
3)
zaświadczenie o ukończeniu szkolenia obejmującego zagadnienia, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. b lub c.
§  5.
1.
Organizator szkolenia powinien zapewnić:
1)
prowadzenie zajęć dydaktycznych przez osoby spełniające wymagania, o których mowa w § 4;
2)
warunki lokalowe oraz pomoce dydaktyczne i sprzęt, niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia szkolenia;
3)
sporządzenie listy obecności uczestników szkolenia na zajęciach dydaktycznych.
2.
Liczba osób objętych szkoleniem powinna być dostosowana do warunków lokalowych zapewnionych przez organizatora szkolenia.
§  6.
Dyrektor zatwierdza program szkolenia na wniosek organizatora szkolenia, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, jeżeli:
1)
program spełnia wymagania określone w § 2 ust. 3 i § 3;
2)
osoby prowadzące zajęcia dydaktyczne w ramach szkolenia spełniają wymagania, o których mowa w § 4;
3)
z informacji o przebiegu szkoleń, przeprowadzonych uprzednio przez organizatora szkolenia, wynika, że dotychczasowe szkolenia były przeprowadzone prawidłowo;
4) 3
przeprowadzenie szkolenia jest uzasadnione celami Planu.
§  7.
1.
Organizator szkolenia ogłasza, w prasie o zasięgu lokalnym lub w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, termin, miejsce oraz zakres tematyczny szkolenia, na co najmniej 21 dni przed dniem jego rozpoczęcia.
2.
Szkolenie prowadzi się w formie:
1)
wykładów - w przypadku zajęć dydaktycznych dotyczących zagadnień teoretycznych;
2)
ćwiczeń - w przypadku zajęć dydaktycznych dotyczących sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy finansowej przeznaczonej na wspieranie rozwoju obszarów wiejskich.
3.
Ukończenie szkolenia potwierdza zaświadczenie wydane przez organizatora szkolenia według wzoru, który jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
4.
Organizator szkolenia:
1)
opracowuje ankietę dotyczącą przebiegu szkolenia i przedstawia ją uczestnikom szkolenia w celu dokonania przez nich oceny przeprowadzonego szkolenia;
2)
prowadzi rejestr wydanych zaświadczeń o ukończeniu szkolenia;
3)
przechowuje przez okres 5 lat od dnia zakończenia szkolenia:
a)
listy obecności uczestników szkolenia na zajęciach dydaktycznych,
b)
ankiety, o których mowa w pkt 1;
4)
przekazuje Dyrektorowi, w terminie 30 dni od dnia zakończenia szkolenia, informacje o przebiegu szkolenia, w tym informacje o:
a)
liczbie uczestników szkolenia,
b)
wynikach oceny szkolenia dokonanej przez jego uczestników.
§  8.
1.
Podmiot prowadzący doradzanie w zakresie sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy finansowej przeznaczonej na wspieranie rozwoju obszarów wiejskich zapewnia, aby doradzanie było wykonywane przez osoby, które ukończyły szkolenie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. b, zwane dalej "doradcami", z zastrzeżeniem § 9.
2.
Doradzanie, o którym mowa w ust. 1, odbywa się na wniosek producenta rolnego i polega na:
1)
udziale w sporządzaniu dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy finansowej przeznaczonej na wspieranie rozwoju obszarów wiejskich;
2)
informowaniu producenta rolnego o celach, zasadach, warunkach i trybie udzielania pomocy finansowej na działania objęte Planem.
§  9.
Podmiot prowadzący doradzanie w zakresie sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy finansowej przeznaczonej na wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt zapewnia, aby doradzanie było wykonywane przez osoby, które:
1)
ukończyły szkolenie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c, lub pracowały co najmniej rok pod kierunkiem doradcy rolnośrodowiskowego przy realizacji zadań dotyczących doradzania w zakresie sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy finansowej przeznaczonej na wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt oraz złożyły z wynikiem pozytywnym egzamin sprawdzający wiedzę i umiejętności z zakresu zagadnień objętych szkoleniem, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c, przeprowadzony przez Dyrektora lub
2)
ukończyły szkolenie prowadzone w ramach projektu:
a)
Phare PL 0006.02.02 "Rozwój instytucjonalny na rzecz agrośrodowiska i zalesiania" - komponent "Szkolenia - EuropeAid/113252/D/SV/PL", realizowanego w latach 2002 i 2003 lub
b)
"Szkolenia przygotowujące doradców rolnośrodowiskowych w zakresie wdrażania Działania 4 «Wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i dobrostanu zwierząt», w ramach PROW na lata 2004-2006", realizowanego w 2004 r.

- zwane dalej "doradcami rolnośrodowiskowymi".

§  10.
1. 4
Doradcy rolnośrodowiskowi są uprawnieni do wykonywania doradzania w zakresie sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy finansowej przeznaczonej na wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt do dnia 31 grudnia 2012 r.
2. 5
(uchylony).
3.
Dyrektor:
1)
wydaje zaświadczenie o złożeniu egzaminu, o którym mowa w § 9 pkt 1, z wynikiem pozytywnym;
2)
prowadzi listę doradców rolnośrodowiskowych uprawnionych do wykonywania doradzania.
§  11.
Doradzanie, o którym mowa w § 9, odbywa się na wniosek producenta rolnego i polega na:
1)
udziale w sporządzaniu dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy finansowej przeznaczonej na wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt, w tym planu działalności rolnośrodowiskowej określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt objętej planem rozwoju obszarów wiejskich;
2)
informowaniu producenta rolnego o:
a)
celach, zasadach, warunkach i trybie udzielania pomocy finansowej na wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt,
b)
wymaganiach w zakresie prowadzenia działalności rolniczej zgodnie z zasadami zwykłej dobrej praktyki rolniczej, przestrzeganiu tych wymagań w gospodarstwie rolnym producenta rolnego oraz o walorach przyrodniczych tego gospodarstwa.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZAKRES TEMATYCZNY SZKOLENIA OBEJMUJĄCY ZAGADNIENIA DOTYCZĄCE CO NAJMNIEJ JEDNEGO DZIAŁANIA OBJĘTEGO PLANEM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH

Lp. Zagadnienie Zakres Liczba godzin zajęć dydaktycznych
1 Ogólne informacje na temat planu rozwoju obszarów wiejskich (PROW) PROW jako instrument polityki rozwoju obszarów wiejskich.

Podstawy prawne wdrażania PROW.

Ogólne założenia działań PROW: definicja producenta rolnego, działalności rolniczej, gospodarstwa rolnego, działki rolnej.

Zasady finansowania działań PROW.

Instytucje wdrożeniowe i kontrolne w zakresie PROW

1
2 Uzyskiwanie rent strukturalnych Szczegółowe cele działania.

Warunki i tryb udzielania renty strukturalnej.

Sposób obliczania wysokości renty strukturalnej.

Kontrola i sankcje.

Wzór wniosku i instrukcja jego wypełniania

3
3 Wspieranie działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) Szczegółowe cele działania.

Kryteria wydzielenia i zasięg przestrzenny ONW.

Warunki i tryb udzielania pomocy finansowej.

Zasady zwykłej dobrej praktyki rolniczej.

Kontrola i sankcje.

Wzór wniosku i instrukcja jego wypełniania

2
4 Wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt Szczegółowe cele działania.

Warunki i tryb udzielania pomocy finansowej.

Zasady zwykłej dobrej praktyki rolniczej.

Wymogi pakietów rolnośrodowiskowych.

Kontrola i sankcje.

Rola systemu doradztwa rolniczego przy realizacji działania.

Zawartość i zasady opracowania planu działalności rolnośrodowiskowej.

Wzór wniosku i instrukcja jego wypełniania

6
5 Zalesianie gruntów rolnych Szczegółowe cele działania.

Warunki i tryb udzielania pomocy finansowej.

Kontrola i sankcje.

Tryb przekwalifikowania gruntów rolnych na grunty leśne.

Rola nadleśnictw w realizacji działania.

Założenia Krajowego Programu Zwiększenia Lesistości.

Zawartość i zasady opracowania planu zalesienia.

Wzór wniosku i instrukcja jego wypełniania

5
6 Wspieranie gospodarstw niskotowarowych Szczegółowe cele działania.

Warunki i tryb udzielania pomocy finansowej.

Kontrola i sankcje.

Zasady obliczania żywotności ekonomicznej gospodarstwa rolnego.

Zawartość i zasady opracowania planu rozwoju gospodarstwa niskotowarowego.

Wzór wniosku i instrukcja jego wypełniania

3
7 Wspieranie grup producentów rolnych Szczegółowe cele działania.

Warunki i tryb udzielania pomocy finansowej.

Kontrola i sankcje.

Produkty oraz grupy produktów objęte pomocą finansową.

Wzór wniosku i instrukcja jego wypełniania

3
8 Dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów Unii Europejskiej Szczegółowe cele działania.

Warunki i tryb udzielania pomocy finansowej.

Kontrola i sankcje.

Wzór wniosku i instrukcja jego wypełniania.

Zawartość i zasady opracowania projektu dostosowania gospodarstwa rolnego do standardów Unii Europejskiej

4

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZAKRES TEMATYCZNY SZKOLENIA OBEJMUJĄCY ZAGADNIENIA DOTYCZĄCE WSZYSTKICH DZIAŁAŃ OBJĘTYCH PLANEM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH, Z WYŁĄCZENIEM DZIAŁANIA "WSPIERANIE PRZEDSIĘWZIĘĆ ROLNOŚRODOWISKOWYCH I POPRAWY DOBROSTANU ZWIERZĄT"

Lp. Zagadnienie Zakres Liczba godzin zajęć dydaktycznych
1 Ogólne informacje na temat

Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW)

PROW jako instrument polityki rozwoju obszarów wiejskich.

Podstawy prawne wdrażania PROW.

Ogólne założenia działań PROW: definicja producenta rolnego, działalności rolniczej, gospodarstwa rolnego, działki rolnej.

Zasady finansowania działań PROW. Instytucje wdrożeniowe i kontrolne w zakresie PROW

3
2 Uzyskiwanie rent strukturalnych Szczegółowe cele działania.

Warunki i tryb udzielania renty strukturalnej.

Sposób obliczania wysokości renty strukturalnej.

Kontrola i sankcje.

Wzór wniosku i instrukcja jego wypełniania.

7
3 Wspieranie działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) Szczegółowe cele działania.

Kryteria wydzielenia i zasięg przestrzenny ONW.

Warunki i tryb udzielania pomocy finansowej.

Zasady zwykłej dobrej praktyki rolniczej.

Kontrola i sankcje.

Wzór wniosku i instrukcja jego wypełniania

5
4 Zalesianie gruntów rolnych Szczegółowe cele działania.

Warunki i tryb udzielania pomocy finansowej.

Kontrola i sankcje.

Tryb przekwalifikowania gruntów rolnych na grunty leśne.

Rola nadleśnictw w realizacji działania.

Założenia Krajowego Programu Zwiększenia Lesistości.

Zawartość i zasady opracowania planu zalesienia.

Wzór wniosku i instrukcja jego wypełniania

3
5 Wspieranie gospodarstw niskotowarowych Szczegółowe cele działania.

Warunki i tryb udzielania pomocy finansowej.

Kontrola i sankcje.

Zasady obliczania żywotności ekonomicznej gospodarstwa rolnego.

Zawartość i zasady opracowania planu rozwoju gospodarstwa niskotowarowego.

Wzór wniosku i instrukcja jego wypełniania

6
6 Wspieranie grup producentów rolnych Szczegółowe cele działania.

Warunki i tryb udzielania pomocy finansowej.

Kontrola i sankcje.

Produkty oraz grupy produktów objęte pomocą finansową.

Wzór wniosku i instrukcja jego wypełniania

5
7 Dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów Unii Europejskiej Szczegółowe cele działania.

Warunki i tryb udzielania pomocy finansowej.

Kontrola i sankcje.

Wzór wniosku i instrukcja jego wypełniania.

Zawartość i zasady opracowania projektu dostosowania gospodarstwa rolnego do standardów Unii Europejskiej

7

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ZAKRES TEMATYCZNY SZKOLENIA OBEJMUJĄCY SZCZEGÓŁOWE ZAGADNIENIA DOTYCZĄCE PROGRAMU ROLNOŚRODOWISKOWEGO

Lp. Zagadnienie Zakres Liczba godzin zajęć dydaktycznych
1 System pomocy dla rolnictwa i obszarów wiejskich w ramach Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) Reforma WPR - koncepcja I i II filaru WPR.

Instrumenty polityki rolnej współfinansowane ze środków pochodzących z Funduszu: Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) i Sektorowy Program Operacyjny (SPO).

Płatności bezpośrednie i uzupełniające - minimalne wymogi utrzymywania gruntów rolnych w dobrej kulturze rolnej.

Instytucje wdrożeniowe i kontrolne instrumentów WPR

1
2 Zakres i sposób realizacji działania "Wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt" Środowiskowe cele działania.

Podstawy prawne.

Zakres działania.

Ogólne wymogi przystąpienia do działania.

Obszary wdrażania działania

2
3 Ochrona środowiska na obszarach rolnych Standardy ochrony środowiska i poprawy dobrostanu zwierząt.

Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej.

Przepisy dotyczące Prawa wodnego w zakresie obszarów szczególnie narażonych na zanieczyszczenia związkami azotu ze źródeł rolniczych oraz programów działań dla tych obszarów, mających na celu ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych.

Program działań dla wybranego obszaru, szczególnie narażonego na zanieczyszczenia związkami azotu ze źródeł rolniczych

5
4 Zasady zwykłej dobrej praktyki rolniczej Definicja zwykłej dobrej praktyki rolniczej.

Wymogi i podstawy prawne zwykłej dobrej praktyki rolniczej.

Sankcje za nieprzestrzeganie zasad zwykłej dobrej praktyki rolniczej.

Instrumenty finansowe na dostosowanie do zwykłej dobrej praktyki rolniczej

3
5 Zasady realizacji pakietu rolnictwo zrównoważone Szczegółowe cele pakietu.

Zadania realizowane w ramach pakietu.

Plan zmianowania i plan nawozowy wraz z liczeniem bilansu azotu.

Integrowane metody ochrony roślin.

Kontrola i sankcje

3,5
6 Prezentacja i nauka posługiwania się programem komputerowym Plano RS Cel opracowania i założenia programu Plano RS służącego do obliczania zapotrzebowania na azot w gospodarstwie rolnym.

Zasady posługiwania się programem Plano RS.

Przykłady opracowania planu nawozowego dla różnych typów gospodarstw rolnych i wyliczenia bilansu azotu.

Zasady tworzenia bazy danych

6
7 Zasady realizacji pakietu rolnictwo ekologiczne Szczegółowe cele pakietu.

Zadania realizowane w ramach pakietu.

Przepisy o rolnictwie ekologicznym.

Zasady certyfikacji.

Kontrola i sankcje

9
8 Zasady realizacji pakietów ochrona gleb

i wód oraz tworzenie stref buforowych

Szczegółowe cele pakietów.

Zadania realizowane w ramach pakietów.

Zagrożenia dla gleb i wód wynikające z produkcji rolniczej.

Metody uprawy i nawożenia gleby dostosowane do potrzeb ochrony gleb przed erozją oraz ochrony wód przed zanieczyszczeniami pochodzenia rolniczego.

Typy stref buforowych i ich rola w ograniczaniu zagrożeń środowiska.

Kontrola i sankcje

2
9 Przyrodnicze cele działania Krajowa strategia ochrony różnorodności biologicznej

Obszary chronione w świetle przepisów o ochronie przyrody

Podstawowe pojęcia i definicje związane z ochroną różnorodności biologicznej siedlisk o wysokich walorach przyrodniczych.

Zagrożenia dla różnorodności biologicznej

2
10 Typy krajobrazów rolniczych, siedlisk o wysokich walorach przyrodniczych (trwałe użytki zielone, użytki przyrodnicze) Typy krajobrazu rolniczego.

Typy siedlisk występujących w gospodarstwie rolnym - siedliska naturalne, półnaturalne, synantropijne.

Przykłady różnych typów siedlisk w krajobrazie rolniczym i ich znaczenie dla różnorodności biologicznej.

Rodzaje łąk i pastwisk według kryterium typologicznego i użytkowego oraz związek tych kryteriów z cechami florystyczno-fitosocjologicznymi użytków zielonych.

Użytki przyrodnicze o wysokich walorach przyrodniczych i ich znaczenie dla różnorodności biologicznej oraz ochrony środowiska.

Siedliska objęte ochroną na obszarach NATURA 2000

4
11 Przegląd półnaturalnych łąk i pastwisk nizinnych oraz górskich Charakterystyka poszczególnych typów siedlisk, w tym:

1) opis cech siedliska;

2) występowanie w terenie;

3) charakterystyka struktury

roślinności;

4) występowanie gatunków roślin

chronionych i

charakterystycznych;

5) występowanie chronionych

gatunków zwierząt;

6) tradycyjne formy użytkowania

rolniczego;

7) typy zagrożeń i skutki

zaprzestania użytkowania

rolniczego.

Wymagania dotyczące użytkowania rolniczego, zgodnie z założeniami działania.

Planowanie działań ochronnych i sposobów gospodarowania (studium przypadku)

8
12 Przegląd pozostałych siedlisk (grunty orne i użytki przyrodnicze) Charakterystyka gruntów ornych i użytków przyrodniczych pod kątem występowania dzikich gatunków roślin lub zwierząt.

Lista gatunków roślin lub zwierząt charakterystycznych dla podstawowych siedlisk i ich status ochronny.

Zagrożenia dla gatunków roślin lub zwierząt występujących na gruntach ornych i użytkach przyrodniczych, wynikające z działalności rolniczej

2
13 Identyfikacja gatunków ptaków i ssaków związanych z krajobrazem rolniczym Charakterystyczne gatunki zwierząt dla poszczególnych środowisk rolniczych.

Biologia wybranych gatunków ssaków i ptaków.

Wymagania siedliskowe różnych gatunków zwierząt.

Ocena zagrożeń dla tych gatunków.

Realizacja pakietów rolnośrodowiskowych w celu ochrony zagrożonych gatunków zwierząt.

Ogólne zasady rozpoznawania zwierząt w terenie.

Przewodniki i klucze do rozpoznawania gatunków,

nagrania głosów ptaków i płazów

7
14 Wypas ekstensywny jako element kształtowania siedlisk o wysokich walorach przyrodniczych Wypas jako czynnik kształtujący różnorodność biologiczną.

Typy wypasu zwierząt gospodarskich. Zasady liczenia stanów średniorocznych zwierząt gospodarskich.

Zastosowanie karty wypasu dla przykładowego pastwiska ekstensywnego

2,5
15 Zasady realizacji pakietu ochrona lokalnych ras zwierząt gospodarskich Szczegółowe cele pakietu.

Zadania realizowane w ramach pakietu.

Zasoby genetyczne zwierząt gospodarskich w Polsce.

Charakterystyka poszczególnych ras lokalnych zwierząt gospodarskich.

Programy ochrony lokalnych ras zwierząt gospodarskich w Polsce.

Instytucje realizujące programy ochrony lokalnych ras zwierząt gospodarskich: Instytut Zootechniki, związki hodowców

3
16 Zasady kalkulacji pomocy finansowej w ramach działania Zasady kalkulacji pomocy finansowej dla poszczególnych pakietów rolnośrodowiskowych.

Kalkulacja pomocy finansowej dla przykładowego gospodarstwa rolnego.

Zasady łącznej realizacji pakietów rolnośrodowiskowych.

Podstawowe problemy związane z rachunkowością rolniczą.

Definicja żywotności ekonomicznej gospodarstwa rolnego i metoda jej obliczania

3
17 Zasady kontroli i sankcje w ramach działania Struktura i zadania Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli.

Podstawy prawne, zasady nakładania sankcji.

Typy sankcji w odniesieniu do poszczególnych pakietów rolnośrodowiskowych.

Zasady kontroli w ramach działania

1
18 Wniosek rolnośrodowiskowy Formularz wniosku rolnośrodowiskowego.

Instrukcja wypełniania wniosku

2
19 Plan działalności rolnośrodowiskowej Zawartość planu działalności rolnośrodowiskowej.

Instrukcja przygotowywania planu

7
20 Rejestr działań rolnośrodowiskowych w gospodarstwie rolnym Zawartość formularza rejestru działalności rolnośrodowiskowej.

Zasady prowadzenia rejestru działalności rolnośrodowiskowej

1
21 Kontrola realizacji pakietów rolnośrodowiskowych Zasady kontroli na miejscu.

Zasady wyboru gospodarstw do kontroli.

Sankcje za nieprzestrzeganie zwykłej dobrej praktyki rolniczej i zobowiązań wynikających z realizacji działania.

Instytucje kontrolne

1,5
22 Praktyczne zajęcia w gospodarstwie rolnym Opracowanie planu działalności rolnośrodowiskowej i wniosku dla przykładowego gospodarstwa rolnego 6

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

ZAŚWIADCZENIE

--------------------------------

(pieczęć organizatora szkolenia)

o ukończeniu szkolenia

Nr ..........

Pan(i)

...............................................................

(imię i nazwisko)

urodzony(a) w dniu ........... 19 .....r. w ...................

woj. ..........................................................

ukończył(a) szkolenie w zakresie ..............................

(zakres tematyczny szkolenia)

...............................................................

w .............................................................

(miejscowość)

w okresie od dnia ................. 20.....r.

do dnia .................. 20.......r.

w liczbie godzin ................

.............................

(podpis osoby upoważnionej

do wydania zaświadczenia,

z podaniem imienia i nazwiska

oraz pełnionej funkcji)

.............. dnia ........ 20.....r.

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 134, poz. 1433).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 42, poz. 386, Nr 148, poz. 1551 i Nr 162, poz. 1709 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 64.
3 § 6 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.248.1850) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2007 r.
4 § 10 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.248.1850) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2007 r.
5 § 10 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2007 r. (Dz.U.07.248.1850) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2007 r.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024