Szczegółowy sposób postępowania z odpadami opakowaniowymi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 25 października 2005 r.
w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami opakowaniowymi2)

Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628, z późn. zm.3) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób postępowania obejmujący:
1)
zbieranie oraz odzysk, w tym recykling, odpadów opakowaniowych:
a)
z papieru,
b)
ze szkła,
c)
z tworzyw sztucznych,
d)
z aluminium,
e)
ze stali, w tym z blachy stalowej,
f)
wielomateriałowych;
2)
odzysk, w tym recykling, odpadów opakowaniowych z drewna.
§  2.
Odpady opakowaniowe zbiera się do pojemników ustawianych w miejscach publicznych, na których umieszcza się, w prostej formie graficznej, informacje o przeznaczeniu i sposobie użytkowania pojemnika, w tym nazwę przedsiębiorcy będącego właścicielem lub posiadaczem pojemnika.
§  3.
1.
Pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów opakowaniowych powinny zabezpieczyć i ochronić zebrane odpady opakowaniowe przed negatywnym wpływem warunków atmosferycznych.
2.
Pojemniki ustawia się na utwardzonej powierzchni umożliwiającej ich załadunek i rozładunek.
3.
W przypadku zbierania odpadów opakowaniowych do pojemników o jednostkowej pojemności większej niż 7 m3 dopuszcza się stosowanie pojemników otwartych.
4.
W przypadku zbierania odpadów opakowaniowych, w terminach określonych przez podmiot dokonujący zbierania tych odpadów, dopuszcza się zbieranie odpadów opakowaniowych do worków wykonanych z tworzyw sztucznych.
§  4.
Odpady opakowaniowe zbiera się i magazynuje selektywnie, zgodnie z wymaganiami wynikającymi ze sposobu ich późniejszego wykorzystania lub unieszkodliwiania.
§  5.
Odpady opakowaniowe magazynuje się w sposób zapewniający:
1)
ochronę środowiska przed negatywnym oddziaływaniem magazynowanych odpadów;
2)
przestrzeganie wymagań:
a)
ochrony przeciwpożarowej,
b)
bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  6.
1.
Odpady opakowaniowe z papieru zbiera się do pojemników w kolorze niebieskim, oznakowanych napisem "PAPIER", wykonanych z materiałów trudnopalnych, zabezpieczonych przed zawilgoceniem, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
W obiektach użyteczności publicznej dopuszcza się zbieranie odpadów opakowaniowych z papieru do pojemników wykonanych z tektury falistej, worków papierowych lub worków z tworzyw sztucznych.
3.
Zebrane odpady opakowaniowe z papieru poddaje się odzyskowi obejmującemu:
1)
recykling, w tym recykling organiczny;
2)
wykorzystanie jako paliwo lub inny środek wytwarzania energii;
3)
magazynowanie w miejscu prowadzenia odzysku przed poddaniem ich procesowi odzysku;
4)
inne działania prowadzące do wykorzystania odpadów w całości lub części określone jako proces R14 w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.
4.
Recykling odpadów opakowaniowych z papieru obejmuje wytwarzanie:
1)
papieru lub tektury z masy makulaturowej, otrzymanej w wyniku rozwłóknienia na mokro, sortowania i oczyszczania oraz ewentualnego odbarwiania i bielenia;
2)
handlowej masy makulaturowej, otrzymanej w procesie rozwłóknienia na mokro, sortowania, oczyszczania, odbarwiania, bielenia, odwodnienia, suszenia;
3)
wyrobów formowanych przez rozwłóknienie na mokro;
4)
płyt pilśniowych z udziałem masy makulaturowej, formowanych na mokro;
5)
wyrobów formowanych na sucho;
6)
kompostu lub biogazu otrzymywanych w wyniku recyklingu organicznego.
§  7.
1.
Odpady opakowaniowe ze szkła, z wyłączeniem ampułek, zbiera się do dwóch rodzajów pojemników:
1)
szkło bezbarwne do pojemników w kolorze białym, oznakowanych napisem "SZKŁO BEZBARWNE";
2)
szkło kolorowe do pojemników w kolorze zielonym, oznakowanych napisem: "SZKŁO KOLOROWE".
2.
Zebrane odpady opakowaniowe ze szkła poddaje się odzyskowi obejmującemu:
1)
recykling;
2)
magazynowanie w miejscu prowadzenia odzysku przed poddaniem ich procesowi odzysku;
3)
inne działania prowadzące do wykorzystania odpadów w całości lub części określone jako proces R14 w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.
3.
Recykling odpadów opakowaniowych ze szkła obejmuje wykorzystanie odpadów opakowaniowych ze szkła do produkcji:
1)
opakowań szklanych;
2)
materiału izolacyjnego ze szkła piankowego;
3)
włókien szklanych, w tym waty szklanej;
4)
innych wyrobów ze szkła lub z udziałem szkła.
§  8.
Odpady opakowaniowe z metali i tworzyw sztucznych oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe zbiera się do pojemników w kolorze żółtym, oznakowanych napisem "METALE, TWORZYWA SZTUCZNE", wykonanych z materiałów trudnopalnych.
§  9.
1.
Zebrane odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych poddaje się odzyskowi obejmującemu:
1)
recykling;
2)
wykorzystanie jako paliwo lub inny środek wytwarzania energii;
3)
magazynowanie w miejscu prowadzenia odzysku przed poddaniem ich procesowi odzysku;
4)
inne działania prowadzące do wykorzystania odpadów w całości lub części określone jako proces R14 w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.
2.
Recykling odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych obejmuje wytwarzanie:
1)
wyrobów użytkowych z odpadów opakowaniowych;
2)
substancji lub materiałów stosowanych do produkcji wyrobów użytkowych.
§  10.
1.
Zebrane odpady opakowaniowe z aluminium poddaje się odzyskowi obejmującemu:
1)
recykling;
2)
wykorzystanie jako paliwo lub inny środek wytwarzania energii;
3)
magazynowanie w miejscu prowadzenia odzysku przed poddaniem ich procesowi odzysku;
4)
inne działania prowadzące do wykorzystania odpadów w całości lub części określone jako proces R14 w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.
2.
Recykling odpadów opakowaniowych z aluminium obejmuje wytwarzanie:
1)
aluminiowych wyrobów hutniczych;
2)
substancji lub materiałów stosowanych do produkcji wyrobów użytkowych.
§  11.
1.
Zebrane odpady opakowaniowe ze stali, w tym z blachy stalowej, poddaje się odzyskowi obejmującemu:
1)
recykling;
2)
magazynowanie w miejscu prowadzenia odzysku przed poddaniem ich procesowi odzysku.
2.
Recykling odpadów opakowaniowych ze stali, w tym z blachy stalowej, obejmuje wytwarzanie stalowych wyrobów hutniczych.
§  12.
1.
Zebrane odpady opakowaniowe wielomateriałowe poddaje się odzyskowi obejmującemu:
1)
recykling;
2)
wykorzystanie jako paliwo lub inny środek wytwarzania energii, jeżeli opakowanie wielomateriałowe nadaje się do termicznego przekształcenia;
3)
magazynowanie w miejscu prowadzenia odzysku przed poddaniem ich procesowi odzysku;
4)
inne działania prowadzące do wykorzystania odpadów w całości lub części określone jako proces R14 w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.
2.
Recykling odpadów opakowaniowych wielomateriałowych obejmuje wytwarzanie wyrobów użytkowych z udziałem tych odpadów.
§  13.
1.
Odpady opakowaniowe z drewna poddaje się odzyskowi obejmującemu:
1)
recykling, w tym recykling organiczny;
2)
wykorzystanie jako paliwo lub inny środek wytwarzania energii;
3)
magazynowanie w miejscu prowadzenia odzysku przed poddaniem ich procesowi odzysku;
4)
inne działania prowadzące do wykorzystania odpadów w całości lub części określone jako proces R14 w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.
2.
Recykling odpadów opakowaniowych z drewna obejmuje wytwarzanie:
1)
wyrobów użytkowych z udziałem tych odpadów, w tym:
a)
wyrobów izolacyjnych i ociepleniowych,
b)
płyt wiórowych,
c)
formowanych wyrobów opałowych;
2)
kompostu lub biogazu otrzymywanych w wyniku recyklingu organicznego;
3)
mieszanek użytkowych dla celów rolniczych i ogrodniczych, w tym rekultywacji gleby.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
_________

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 8 lipca 2005 r. pod numerem 2005/0337/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998 r., z późn. zm.).

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 113, poz. 984 i Nr 199, poz. 1671, z 2003 r. Nr 7, poz. 78, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz. 1208 i Nr 191, poz. 1956 oraz z 2005 r. Nr 25, poz. 202, Nr 90, poz. 758, Nr 130, poz. 1087, Nr 175, poz. 1458 i 1462 i Nr 180, poz. 1495.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024