Przebieg służby funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 27 września 2006 r.
w sprawie przebiegu służby funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego

Na podstawie art. 83 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2014 r. poz. 1411 i 1822) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki i tryb załatwiania spraw, w tym spraw osobowych funkcjonariuszy, nawiązania, rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku służbowego, mianowania, przenoszenia, odwoływania i zwalniania ze stanowisk służbowych;
2)
sposób usprawiedliwiania nieobecności w służbie;
3)
rodzaje informacji, których ze względu na przebieg służby funkcjonariusza jest on obowiązany udzielić.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym;
2)
jednostka organizacyjna - jednostkę organizacyjną, o której mowa w § 3 statutu Centralnego Biura Antykorupcyjnego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 111 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 lipca 2006 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu (M. P. Nr 49, poz. 527) 1 ;
3)
funkcjonariusz - funkcjonariusza Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
4)
droga służbowa - tryb zwracania się funkcjonariusza w sprawie osobowej lub innej sprawie wynikającej ze stosunku służbowego do wyższego przełożonego za pośrednictwem bezpośredniego przełożonego;
5)
numer identyfikacyjny - numer identyfikacyjny funkcjonariusza, nadawany przez Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego w decyzji o przyjęciu do służby.
§  3.
1.
Wnioski i informacje pisemne w sprawach osobowych funkcjonariusza przesyła się drogą służbową.
2.
Wnioski i informacje pisemne, o których mowa w ust. 1, skierowane do Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego przesyła się drogą służbową za pośrednictwem właściwego w sprawach osobowych kierownika jednostki organizacyjnej.
3.
Bezpośredni przełożony ma obowiązek pisemnie ustosunkować się do wniosku lub informacji pisemnej i niezwłocznie przekazać je, wraz ze swoim stanowiskiem, drogą służbową do właściwego przełożonego.
§  4.
1.
Sprawy osobowe funkcjonariusza dotyczą w szczególności:
1)
przyjęcia do służby w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym;
2)
mianowania na stanowisko służbowe;
3)
przeniesienia, delegowania lub oddelegowania;
4)
zwolnienia i odwołania ze stanowiska służbowego;
5)
zawieszenia i uchylenia zawieszenia w czynnościach służbowych;
6)
zwolnienia ze służby w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym;
7)
stwierdzenia wygaśnięcia stosunku służbowego;
8)
mianowania funkcjonariuszem w służbie stałej po upływie okresu służby przygotowawczej lub po skróceniu służby przygotowawczej;
9)
przedłużenia lub skrócenia okresu służby przygotowawczej;
10)
przyznania, podwyższenia, obniżenia lub zawieszenia wypłaty uposażenia zasadniczego lub premii;
11)
zaliczenia okresów służby, pracy i innych okresów do wysługi lat uwzględnianej przy ustalaniu wzrostu uposażenia zasadniczego oraz w celu ustalenia prawa do nagrody jubileuszowej;
12)
powierzenia i cofnięcia powierzenia pełnienia obowiązków służbowych na innym stanowisku służbowym;
13)
udzielenia urlopu bezpłatnego lub odmowy jego udzielenia;
14)
udzielenia urlopu wychowawczego lub przerwania tego urlopu;
15)
zmiany imienia lub nazwiska funkcjonariusza albo zmiany ich pisowni, dokonywanych na podstawie akt stanu cywilnego, decyzji starosty lub innego uprawnionego organu.
2.
Sprawy osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1-14, załatwia się na piśmie w formie decyzji. Decyzję włącza się do akt osobowych funkcjonariusza.
3.
Funkcjonariusza zapoznaje się z decyzją wydaną w sprawach osobowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1-14.

Rozdział  2

Nawiązanie stosunku służbowego

§  5.
1.
Stosunek służbowy funkcjonariusza nawiązuje się w drodze mianowania w terminie określonym w decyzji o przyjęciu do służby i mianowaniu na stanowisko służbowe w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.
2.
W decyzji, o której mowa w ust. 1, zamieszcza się:
1)
oznaczenie organu wydającego decyzję;
2)
datę wydania;
3)
imię i nazwisko funkcjonariusza, imię ojca, numer PESEL oraz numer identyfikacyjny funkcjonariusza;
4)
datę, od której liczy się początek służby;
5)
charakter służby (przygotowawcza, stała);
6)
stanowisko oraz jednostkę organizacyjną;
7)
wysokość stawki uposażenia zasadniczego i wysokość premii;
8)
podpis, z podaniem stanowiska, imienia i nazwiska osoby uprawnionej do wydania decyzji;
9)
pouczenie o przysługującym funkcjonariuszowi środku odwoławczym.
§  6.
1.
Przyjętego do służby funkcjonariusza bezpośredni przełożony niezwłocznie zapoznaje z przepisami regulującymi prawa i obowiązki wynikające ze stosunku służbowego.
2.
Funkcjonariusz jest obowiązany pisemnie potwierdzić fakt zapoznania się z przepisami, o których mowa w ust. 1. Potwierdzenie włącza się do akt osobowych funkcjonariusza.

Rozdział  3

Mianowanie na stanowisko służbowe, przenoszenie, odwoływanie i zwalnianie ze stanowiska służbowego

§  7.
Mianowanie na inne stanowisko służbowe, przenoszenie, zwalnianie i odwoływanie ze stanowiska służbowego określa się w kolejnych decyzjach.
§  8.
1.
W decyzji, o której mowa w § 7, zamieszcza się:
1)
oznaczenie organu wydającego decyzję;
2)
datę wydania;
3)
podstawę prawną;
4)
stanowisko służbowe, imię i nazwisko funkcjonariusza, imię ojca;
5)
nazwę jednostki organizacyjnej Centralnego Biura Antykorupcyjnego, w której funkcjonariusz pełni służbę;
6)
rozstrzygnięcie sprawy;
7)
uzasadnienie faktyczne rozstrzyganej sprawy;
8)
podpis, z podaniem stanowiska służbowego, imienia i nazwiska osoby uprawnionej do wydania decyzji;
9)
pouczenie o przysługującym funkcjonariuszowi środku odwoławczym.
2.
W przypadku mianowania na stanowisko służbowe związane ze zmianą jednostki organizacyjnej Centralnego Biura Antykorupcyjnego lub zawieszenia w czynnościach służbowych w decyzji, o której mowa w § 7, określa się także termin, w którym funkcjonariusz jest obowiązany rozliczyć się z jednostką organizacyjną Centralnego Biura Antykorupcyjnego, w której dotychczas pełnił służbę, lub z dotychczasowych obowiązków służbowych.
3.
Potwierdzeniem rozliczenia się z dotychczasową jednostką organizacyjną jest karta obiegowa przedstawiona przez funkcjonariusza w jednostce organizacyjnej Centralnego Biura Antykorupcyjnego właściwej w sprawach osobowych.
§  9.
Na wyższe stanowisko służbowe, z zastrzeżeniem § 10 i 11, mianuje się funkcjonariusza posiadającego pozytywną opinię służbową oraz odpowiednie kwalifikacje zawodowe.
§  10.
1.
Przed mianowaniem funkcjonariusza na stanowisko służbowe zastępcy naczelnika wydziału lub równorzędne albo wyższe przeprowadza się badanie psychologiczne określające predyspozycje osobowościowe kandydata na proponowane stanowisko.
2.
Badanie psychologiczne przeprowadza się również w przypadku zmiany charakteru służby funkcjonariusza na służbę związaną z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych lub w grupie antyterrorystycznej.
3.
Na badanie psychologiczne kieruje funkcjonariusza Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego lub upoważniony przez niego kierownik właściwej w sprawach osobowych jednostki organizacyjnej.
4.
Badanie, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza psycholog pełniący służbę w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.
§  11.
W czasie prowadzenia postępowania dyscyplinarnego lub karnego oraz w okresie próby orzeczonej w związku z warunkowym umorzeniem postępowania karnego, warunkowym zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności lub warunkowym przedterminowym zwolnieniem i w okresie odbywania kary ograniczenia wolności lub kary dyscyplinarnej albo w okresie zawieszenia funkcjonariusza w czynnościach służbowych nie dokonuje się zmian w stosunku służbowym funkcjonariusza, z którymi wiązałoby się przeniesienie na wyższe stanowisko służbowe lub podwyższenie składników uposażenia.
§  12.
W przypadku gdy właściwa komisja lekarska uzna funkcjonariusza za trwale niezdolnego do służby, niezwłocznie zwalnia się go od wykonywania zajęć służbowych na okres do dnia zwolnienia ze służby.

Rozdział  4

Sposób usprawiedliwiania nieobecności w służbie

§  13.
1.
Funkcjonariusz jest obowiązany niezwłocznie usprawiedliwić nieobecność lub spóźnienie do służby.
2.
Funkcjonariusz uprzedza bezpośredniego przełożonego o niemożności stawienia się do służby lub o spóźnieniu oraz informuje o przewidywanym czasie trwania nieobecności.
3.
W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do służby funkcjonariusz niezwłocznie informuje bezpośredniego przełożonego o przyczynie swojego spóźnienia lub nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, chyba że zachodzą szczególne okoliczności uniemożliwiające niezwłoczne poinformowanie o ich przyczynie.
§  14.
1.
Nieobecność w służbie z powodu choroby funkcjonariusz usprawiedliwia, najpóźniej w dniu powrotu do służby, przedstawiając zaświadczenie lekarskie.
2.
W przypadku konieczności sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny swoją nieobecność funkcjonariusz usprawiedliwia, przedstawiając, najpóźniej w dniu powrotu do służby, zaświadczenie lekarskie o konieczności sprawowania opieki.
§  15.
Uprawnienie do usprawiedliwienia spóźnienia lub nieobecności funkcjonariusza w służbie przysługuje bezpośredniemu przełożonemu.

Rozdział  5

Rodzaje informacji udzielanych przez funkcjonariusza

§  16.
1.
Funkcjonariusz w toku służby informuje o:
1)
zmianie jego danych osobowych, zawartych w kwestionariuszu osobowym, w szczególności o zmianie imienia lub nazwiska, stanu cywilnego, miejsca zameldowania, zamieszkania lub wykształcenia;
2)
wszczęciu i zakończeniu postępowania karnego lub postępowania karnego skarbowego przeciwko niemu, małżonkowi lub dziecku pozostającemu na jego utrzymaniu;
3)
wypadku, któremu uległ w czasie wykonywania obowiązków służbowych, jak również w drodze do służby lub po jej zakończeniu.
2.
Funkcjonariusz informuje o urodzeniu się dziecka, jego przysposobieniu, wzięciu na wychowanie lub na utrzymanie.
§  17.
Funkcjonariusz informuje o zmianach lub przypadkach, o których mowa w § 16, składając drogą służbową pisemną informację i właściwe dokumenty potwierdzające informacje, o których mowa w § 16, do przełożonego uprawnionego do załatwiania jego spraw osobowych.

Rozdział  6

Rozwiązanie i wygaśnięcie stosunku służbowego

§  18.
1.
Stosunek służbowy ulega rozwiązaniu z dniem określonym w decyzji o zwolnieniu funkcjonariusza ze służby.
2.
W decyzji, o której mowa w ust. 1, zamieszcza się:
1)
oznaczenie organu wydającego decyzję;
2)
datę wydania;
3)
podstawę prawną i datę zwolnienia ze służby;
4)
stanowisko, imię i nazwisko funkcjonariusza, imię ojca, numer PESEL oraz numer identyfikacyjny funkcjonariusza;
5)
charakter służby (przygotowawcza, stała);
6)
jednostkę organizacyjną, w której pełnił służbę;
7)
grupę zaszeregowania, wysokość stawki uposażenia zasadniczego i premii oraz informację o przyznanych świadczeniach pieniężnych i ich wysokości;
8)
uzasadnienie faktyczne i prawne zwolnienia ze służby;
9)
podpis, z podaniem stanowiska służbowego, imienia i nazwiska osoby uprawnionej do wydania decyzji;
10)
pouczenie o przysługującym funkcjonariuszowi środku odwoławczym;
11)
termin, w którym funkcjonariusz jest obowiązany rozliczyć się z obowiązków służbowych.
3.
Potwierdzeniem rozliczenia się funkcjonariusza z obowiązków służbowych jest karta obiegowa przedstawiona przez funkcjonariusza do dnia zwolnienia ze służby odpowiednio we właściwej w sprawach osobowych jednostce lub komórce organizacyjnej.
4.
W przypadku bezskutecznego upływu terminu, o którym mowa w ust. 2 pkt 11, rozliczenia z obowiązków służbowych dokonuje bezpośredni przełożony funkcjonariusza.
§  19.
Zwalniając ze służby funkcjonariusza, o którym mowa w art. 58 ust. 3 ustawy, zwalnia się go ze stanowiska, które zajmował przed przeniesieniem do dyspozycji Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
§  20.
Zwalniając ze służby funkcjonariusza, który nabył prawo do emerytury w pełnym wymiarze, należy go o tym uprzedzić co najmniej 3 miesiące przed terminem określonym w decyzji o zwolnieniu funkcjonariusza ze służby.
§  21.
1.
W przypadku śmierci funkcjonariusza w decyzji stwierdza się fakt wygaśnięcia stosunku służbowego i skreślenia z ewidencji funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dniem określonym w akcie zgonu.
2.
W przypadku, o którym mowa w art. 65 pkt 2 ustawy, w decyzji o wygaśnięciu stosunku służbowego datą wygaśnięcia stosunku służbowego jest pierwszy dzień następujący po upływie 3 miesięcy, licząc od dnia zaprzestania służby z powodu tymczasowego aresztowania.
§  22.
W decyzji o wygaśnięciu stosunku służbowego zamieszcza się:
1)
oznaczenie organu wydającego decyzję;
2)
datę wydania;
3)
podstawę prawną i datę wygaśnięcia stosunku służbowego;
4)
stanowisko, imię i nazwisko funkcjonariusza, imię ojca, numer PESEL oraz numer identyfikacyjny funkcjonariusza;
5)
charakter służby (przygotowawcza, stała);
6)
jednostkę organizacyjną, w której pełnił służbę;
7)
grupę zaszeregowania, wysokość stawki uposażenia zasadniczego i premii oraz informację o przyznanych świadczeniach pieniężnych i ich wysokości;
8)
uzasadnienie faktyczne i prawne wygaśnięcia stosunku służbowego;
9)
podpis, z podaniem stanowiska służbowego, imienia i nazwiska osoby uprawnionej do wydania decyzji;
10)
pouczenie o przysługującym funkcjonariuszowi środku odwoławczym;
11)
termin, w którym bezpośredni przełożony funkcjonariusza jest obowiązany rozliczyć funkcjonariusza z obowiązków służbowych.
§  22a.
W przypadku bezskutecznego upływu terminu, o którym mowa w § 18 ust. 2 pkt 11, lub wyznaczenia terminu, o którym mowa w § 22 pkt 11, niezwłocznie informuje się bezpośredniego przełożonego funkcjonariusza o obowiązku rozliczenia funkcjonariusza z obowiązków służbowych.
§  23.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Zarządzenie utraciło moc na podstawie § 2 zarządzenia nr 32 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu (M.P.2007.21.244), które weszło w życie z dniem 30 marca 2007 r.

Obecnie statut Centralnego Biura Antykorupcyjnego stanowi załącznik do zarządzenia nr 72 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2010 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu (M.P.2010.76.953).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024