Wzór i sposób prowadzenia ewidencji partii politycznych oraz szczegółowe zasady wydawania odpisów i wyciągów z ewidencji i statutów tych partii.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 22 lutego 2006 r.
w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia ewidencji partii politycznych oraz szczegółowych zasad wydawania odpisów i wyciągów z ewidencji i statutów tych partii

Na podstawie art. 23 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 857, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Dla każdej partii politycznej prowadzi się oddzielne akta ewidencyjne, które obejmują akta postępowania w sprawie wpisu partii politycznej do ewidencji, dokumenty stanowiące podstawę dokonania wpisu oraz inne dokumenty, składane przez partię wpisaną do ewidencji partii politycznych.
§  2.
Dokumenty dotyczące zgłoszenia partii do ewidencji oraz ewentualnych zmian w ewidencji wpisuje się do wykazu ewidencji partii politycznych. Numer kolejny wpisu w wykazie odpowiada sygnaturze akt ewidencyjnych.
§  3.
1.
Ewidencję partii politycznych prowadzi się w księdze ewidencji partii, która składa się z następujących rubryk:

- rubryka pierwsza - liczba porządkowa wpisu,

- rubryka druga - data zgłoszenia partii do ewidencji,

- rubryka trzecia - nazwa, skrót nazwy oraz siedziba partii wraz z dokładnym adresem,

- rubryka czwarta - wzorzec symbolu graficznego partii,

- rubryka piąta - imiona, nazwiska i adresy osób wchodzących w skład organów uprawnionych w statucie do reprezentowania partii na zewnątrz oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych,

- rubryka szósta - imiona, nazwiska i adresy osób zgłaszających partię do ewidencji,

- rubryka siódma - data wydania orzeczenia w przedmiocie wpisu partii do ewidencji,

- rubryka ósma - data, sygnatura i sentencja orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego partii,

- rubryka dziewiąta - wzmianka o podjęciu przez partię uchwały o samorozwiązaniu oraz imię i nazwisko wyznaczonego likwidatora,

- rubryka dziesiąta - data wykreślenia partii z ewidencji,

- rubryka jedenasta - uwagi.

2.
Księga ewidencji partii powinna być oprawiona, a karty w niej ponumerowane. Liczbę kart poświadcza się na ostatniej stronie. Wykreślenie partii z ewidencji zaznacza się znakiem "L".
§  4.
1.
Podstawę postanowienia zarządzającego wpis do ewidencji partii politycznych stanowią, z zastrzeżeniem ust. 4, wyłącznie dokumenty złożone do akt ewidencyjnych. W postanowieniu zarządzającym wpis do ewidencji określa się dosłowną treść wpisu oraz rubrykę księgi ewidencji, w której wpis ma być dokonany.
2.
W treści wpisu można powołać się na dokument złożony do akt ewidencyjnych. Dokument ten uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
3.
Przepisy dotyczące wpisu stosuje się odpowiednio do zmiany lub wykreślenia wpisu.
4.
Wpisów określonych w § 3 ust. 1, w rubrykach: siódmej, ósmej, dziesiątej i jedenastej - dokonuje się z urzędu.
§  5.
Dla księgi ewidencji partii oraz wykazu, o którym mowa w § 2, prowadzi się jeden skorowidz alfabetyczny, w którym zamieszcza się nazwę partii politycznej, numer ewidencyjny partii według pierwszej rubryki księgi ewidencji i sygnaturę akt ewidencyjnych.
§  6.
1.
Sąd wydaje uwierzytelniony odpis lub wyciąg z ewidencji bądź statutu partii na pisemny wniosek, wskazujący partię oraz dokument, którego odpis lub wyciąg ma być wydany.
2.
Odpis lub wyciąg, o których mowa w ust. 1, wydaje się po uiszczeniu przez wnioskodawcę należnej opłaty, chyba że został on zwolniony z ponoszenia takiej opłaty.
3.
Wysokość opłat za wydanie uwierzytelnionego odpisu i wyciągu z ewidencji i statutów partii politycznych oraz warunki zwolnienia z tych opłat określają odrębne przepisy.
4.
O wydaniu odpisu lub wyciągu z ewidencji bądź statutu partii czyni się odpowiednią wzmiankę w aktach ewidencyjnych partii, której te dokumenty dotyczyły.
§  7.
Traci moc rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 6 października 1997 r. w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia ewidencji partii politycznych oraz szczegółowych zasad wydawania odpisów i wyciągów z ewidencji i statutów tych partii (Dz. U. Nr 124, poz. 793).
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 2 marca 2006 r.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1802, z 2002 r. Nr 127, poz. 1089, z 2003 r. Nr 57, poz. 507, z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 167, poz. 1398.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024