Warunki korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I BUDOWNICTWA1)
z dnia 1 marca 2006 r.
w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych

Na podstawie art. 73 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie określa warunki korzystania:
1)
przez abonenta:
a)
publicznej sieci telefonicznej z uprawnienia do zmiany przydzielonego numeru,
b)
będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej operatora z uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru:
w ramach istniejącej sieci tego samego operatora,
do istniejącej sieci innego operatora,
c)
będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej z uprawnienia do wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych, którego usługi są dostępne w połączonych sieciach,
d)
będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej z uprawnienia do wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych, którego usługi są dostępne w połączonych sieciach, w przypadku gdy Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwany dalej "Prezesem UKE", na podstawie art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne nałoży obowiązek realizacji uprawnienia na wyznaczonego operatora o znaczącej pozycji na tym rynku;
2)
przez użytkownika końcowego usługi przedpłaconej świadczonej w ruchomej publicznej sieci telefonicznej z uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru przy zmianie operatora.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne.

Rozdział  2

Zmiana przydzielonego numeru

§  2.
1.
Abonent publicznej sieci telefonicznej może wystąpić z wnioskiem w formie pisemnej do dostawcy usług zapewniającego mu przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej o zmianę przydzielonego numeru, jeżeli korzystanie z przydzielonego numeru jest dla abonenta uciążliwe.
2.
We wniosku abonent wykazuje, że korzystanie z przydzielonego numeru jest uciążliwe, w szczególności opisuje i wyjaśnia, na czym polega uciążliwość. Jeżeli uciążliwość polega na występowaniu uciążliwych połączeń, to wówczas abonent podaje ich przybliżone daty i godziny.
3.
Wniosek abonenta spełniający wymogi, o których mowa w ust. 2, podlega rozpatrzeniu i zrealizowaniu w terminie 21 dni od dnia jego złożenia, z zastrzeżeniem § 3.
4.
Zrealizowanie wniosku abonenta polega na przydzieleniu, zamiast dotychczasowego, nowego numeru i jego uruchomieniu.
5.
Przed uruchomieniem nowego numeru dostawca usług, o którym mowa w ust. 1, zawiadamia w formie pisemnej abonenta o przydzieleniu i o terminie uruchomienia nowego numeru.
6.
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 5, powinno być doręczone abonentowi w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
§  3.
1.
W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku dostawca usług, o którym mowa w § 2 ust. 1, w terminie 21 dni od dnia jego złożenia, zawiadamia w formie pisemnej abonenta o odmowie zmiany przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia.
2.
Odmowa zmiany przydzielonego numeru z powodu braku możliwości technicznych może być udzielona abonentowi w przypadku wydania przez Prezesa UKE decyzji, o której mowa w art. 74 ust. 2 ustawy, zwanej dalej "decyzją Prezesa UKE", w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 69 ustawy.
3.
Jeżeli w dniu złożenia wniosku abonenta toczy się albo w okresie 21 dni od dnia złożenia wniosku zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 69 ustawy, dostawca usług, o którym mowa w § 2 ust. 1, niezwłocznie zawiadamia w formie pisemnej abonenta o powyższej okoliczności.
4.
Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, dostawca usług, o którym mowa w § 2 ust. 1, zawiadamia w formie pisemnej abonenta, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie zmiany przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia abonenta do zmiany przydzielonego numeru.
5.
Jeżeli Prezes UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, wyda decyzję odmawiającą zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 69 ustawy, wniosek abonenta zostaje zrealizowany w terminie 14 dni od dnia doręczenia dostawcy usług lub operatorowi tej decyzji. Dostawca usług zawiadamia abonenta, w formie pisemnej, w tym terminie o nowym przydzielonym numerze i o terminie jego uruchomienia.

Rozdział  3

Przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie lokalizacji

§  4.
1.
Abonent stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej w przypadku zmiany miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca wykonywania działalności, zwanych dalej "lokalizacją", może wystąpić z wnioskiem w formie pisemnej do dostawcy usług zapewniającego mu przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o przeniesienie przydzielonego numeru do nowej lokalizacji w ramach istniejącej sieci tego samego operatora.
2.
Wniosek abonenta podlega rozpatrzeniu i zrealizowaniu w terminie 21 dni od dnia jego złożenia, z zastrzeżeniem § 5.
3.
Zrealizowanie wniosku abonenta polega na przeniesieniu przydzielonego numeru do nowej lokalizacji i jego uruchomieniu.
4.
Przed uruchomieniem przydzielonego numeru w nowej lokalizacji dostawca usług, o którym mowa w ust. 1, zawiadamia w formie pisemnej abonenta o przeniesieniu przydzielonego numeru do nowej lokalizacji i o terminie jego uruchomienia.
5.
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 4, powinno być doręczone abonentowi w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
§  5.
1.
W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku dostawca usług, o którym mowa w § 4 ust. 1, w terminie 21 dni od dnia złożenia tego wniosku zawiadamia, w formie pisemnej, abonenta o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru do nowej lokalizacji wraz z podaniem uzasadnienia.
2.
Odmowa przeniesienia przydzielonego numeru może być udzielona abonentowi stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej wyłącznie w przypadku:
1)
braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 70 ustawy;
2)
gdy nowa lokalizacja abonenta znajduje się:
a)
poza obszarem sieci telekomunikacyjnej operatora obsługującego zakończenie sieci abonenta,
b)
w strefie numeracyjnej innej niż lokalizacja, w której przydzielono abonentowi numer geograficzny.
3.
Jeżeli w dniu złożenia wniosku abonenta toczy się albo w okresie 21 dni od dnia złożenia wniosku zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 70 ustawy, dostawca usług, o którym mowa w § 4 ust. 1, niezwłocznie zawiadamia w formie pisemnej abonenta o powyższej okoliczności.
4.
Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, dostawca usług, o którym mowa w § 4 ust. 1, zawiadamia w formie pisemnej abonenta, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia abonenta do przeniesienia przydzielonego numeru.
5.
Jeżeli Prezes UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, wyda decyzję odmawiającą zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 70 ustawy, wniosek abonenta zostaje zrealizowany w terminie 14 dni od dnia doręczenia dostawcy lub operatorowi tej decyzji. Dostawca usług zawiadamia abonenta, w formie pisemnej, w tym terminie o nowym przydzielonym numerze i o terminie jego uruchomienia.

Rozdział  4

Przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie operatora

§  6.
1.
Abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej operatora, w celu realizacji uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy, występuje z wnioskiem w formie pisemnej o potwierdzenie możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru do nowego dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej nowego operatora, zwanego dalej "nowym dostawcą". Wniosek powinien zawierać imię, nazwisko, adres korespondencyjny abonenta oraz wskazywać przydzielony numer, o przeniesienie którego wnioskuje abonent.
2.
Wniosek abonenta podlega rozpatrzeniu przez nowego dostawcę w terminie 7 dni od dnia jego złożenia, a abonent zostaje niezwłocznie zawiadomiony w formie pisemnej o możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru oraz o przewidywanym terminie rozpoczęcia świadczenia tych usług, z zastrzeżeniem § 7.
§  7.
1.
W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku nowy dostawca w terminie 7 dni od dnia złożenia tego wniosku zawiadamia w formie pisemnej abonenta o braku możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia.
2.
Odmowa zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru może być udzielona abonentowi wyłącznie w przypadku:
1)
braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa UKE, w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy;
2)
gdy lokalizacja abonenta znajduje się:
a)
poza obszarem sieci telekomunikacyjnej operatora, do którego zapewnia przyłączenie nowy dostawca,
b)
w strefie numeracyjnej innej niż lokalizacja, w której przydzielono abonentowi numer geograficzny.
3.
Jeżeli w dniu złożenia wniosku abonenta toczy się albo w okresie 7 dni od dnia złożenia tego wniosku zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy, nowy dostawca niezwłocznie zawiadamia w formie pisemnej abonenta o powyższej okoliczności.
4.
Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, nowy dostawca zawiadamia w formie pisemnej abonenta, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia abonenta do przeniesienia przydzielonego numeru.
5.
Jeżeli Prezes UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, wyda decyzję odmawiającą zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy, wniosek abonenta zostaje zrealizowany w terminie 7 dni od dnia doręczenia nowemu dostawcy lub operatorowi tej decyzji. Dostawca usług zawiadamia abonenta, w formie pisemnej, w tym terminie o możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru oraz o przewidywanym terminie rozpoczęcia świadczenia tych usług.
§  8.
1.
Po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w § 6 ust. 2 albo w § 7 ust. 5, abonent składa wniosek, w formie pisemnej, do dotychczasowego dostawcy o rozwiązanie umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru. Do wniosku abonent załącza kopię tego zawiadomienia.
2.
W terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku abonent zostaje zawiadomiony w formie pisemnej o terminie i warunkach rozwiązania umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Termin i warunki rozwiązania umowy powinny być określone zgodnie z warunkami umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych zawartej z abonentem, przy czym nie może on przypadać wcześniej niż przewidywany termin rozpoczęcia świadczenia usług przez nowego dostawcę.
4.
Po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, abonent zawiera z nowym dostawcą umowę o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru, która powinna określać w szczególności termin rozpoczęcia świadczenia usług telekomunikacyjnych, zgodny z terminem rozwiązania umowy z abonentem przez dotychczasowego dostawcę usług, chyba że abonent wnioskował o zawarcie umowy w późniejszym terminie.
5.
Przeniesienie przydzielonego numeru nie może powodować przerwy w świadczeniu usług telekomunikacyjnych dłuższej niż 24 godziny, liczonej od określonego w umowie, o której mowa w ust. 4, dnia rozpoczęcia świadczenia tych usług, chyba że abonent wyraził w tej umowie zgodę na dłuższą przerwę.
§  9.
1.
Użytkownik końcowy usługi przedpłaconej świadczonej w ruchomej publicznej sieci telefonicznej w celu realizacji uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy, występuje z wnioskiem w formie pisemnej o przeniesienie przydzielonego numeru do nowego dostawcy. Wniosek powinien zawierać dane, o których mowa w art. 161 ust. 2 pkt 1-6 ustawy, oraz załącznik w postaci pełnomocnictwa udzielonego przez użytkownika nowemu dostawcy usług do przeprowadzenia czynności związanych z przeniesieniem numeru użytkownika.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, podlega rozpatrzeniu przez nowego dostawcę w terminie 2 dni od dnia jego złożenia, a użytkownik zostaje niezwłocznie zawiadomiony, w uzgodnionej z nim formie, o możliwości przeniesienia przydzielonego numeru oraz o terminie rozpoczęcia świadczenia usług, nie dłuższym niż 7 dni od dnia złożenia wniosku.
3.
Nowy dostawca, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, realizuje wszelkie czynności związane z przeniesieniem przydzielonego temu użytkownikowi numeru.
4.
Przeniesienie przydzielonego numeru nie może powodować przerwy w świadczeniu usług telekomunikacyjnych dłuższej niż 24 godziny, chyba że użytkownik wyraził we wniosku zgodę na dłuższą przerwę.
5.
W przypadku braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy, nowy dostawca zawiadamia niezwłocznie użytkownika, w formie pisemnej, o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia.
6.
Jeżeli w dniu złożenia wniosku użytkownika toczy się albo w okresie 2 dni od dnia złożenia wniosku zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy, nowy dostawca niezwłocznie zawiadamia w formie pisemnej użytkownika o powyższej okoliczności.
7.
Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 6, nowy dostawca zawiadamia w formie pisemnej użytkownika, w terminie 2 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia użytkownika do przeniesienia przydzielonego numeru.
8.
Jeżeli Prezes UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 6, wyda decyzję odmawiającą zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy, wniosek użytkownika zostaje zrealizowany w terminie 2 dni od dnia doręczenia nowemu dostawcy lub operatorowi tej decyzji. Dostawca usług zawiadamia użytkownika, w formie pisemnej, w tym terminie o przewidywanym terminie przeniesienia przydzielonego numeru.

Rozdział  5

Wybór dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych

§  10.
1.
Abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej może wybrać dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych przez numer dostępu lub preselekcję.
2.
Abonent, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez numer dostępu, przez wybranie podczas inicjowania połączenia ciągu cyfr zawierającego numer dostępu dostawcy usług, zwany dalej "NDS", zgodnego ze schematem wybierania określonym w planie numeracji krajowej.
3.
Abonent, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez preselekcję, przez złożenie zlecenia w formie pisemnej kierowania wskazanych rodzajów połączeń do wybranego dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych bez konieczności wybierania NDS, zwanego dalej "zleceniem preselekcji".
4.
W przypadku gdy abonent, o którym mowa w ust. 1, w celu realizacji danego połączenia nie wybierze ciągu cyfr zgodnego ze schematem wybierania określonym w planie numeracji krajowej, dostawca usług zapewniający przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej przekazuje informację słowną o braku możliwości realizacji danego połączenia, wraz z podaniem prawidłowego schematu wybierania.
5.
Przez NDS i zlecenie preselekcji mogą być realizowane następujące rodzaje połączeń telefonicznych:
1)
krajowe obejmujące:
a)
połączenia miejscowe i strefowe,
b)
połączenia międzystrefowe,
c)
połączenia z sieci stacjonarnej do sieci ruchomej,
d)
inne połączenia lub usługi wykorzystujące techniki komutacji, z wyjątkiem połączeń do numerów alarmowych;
2)
międzynarodowe.
6.
W przypadku gdy abonent, o którym mowa w ust. 1, w celu realizacji danego połączenia nie wybierze dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez NDS albo zlecenie preselekcji, połączenie jest realizowane przez dostawcę usług zapewniającego przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej.
7.
Wybór przez abonenta dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez zlecenie preselekcji nie może ograniczać możliwości wyboru dowolnego dostawcy tych usług przez NDS.
8.
Wybór przez abonenta dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez zlecenie preselekcji może być w każdym czasie przez abonenta zmieniony lub wycofany.
§  11.
Jeżeli abonent, o którym mowa w § 10 ust. 1, dla realizacji danego połączenia wybierze przez numer dostępu dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych, którego NDS:
1)
nie jest jeszcze uruchomiony przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej, operator ten przekazuje informację słowną o braku możliwości realizacji danego rodzaju połączenia telefonicznego;
2)
jest uruchomiony przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej, ale wybrany dostawca nie realizuje tego rodzaju połączeń w danej strefie numeracyjnej, operator o znaczącej pozycji rynkowej przekazuje informację słowną o braku możliwości realizacji danego rodzaju połączenia telefonicznego.
§  12.
1.
Abonent, o którym mowa w § 10 ust. 1, może wybrać przez zlecenie preselekcji jednego dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych w zakresie połączeń krajowych, z uwzględnieniem ust. 2, oraz jednego w zakresie połączeń międzynarodowych, co nie wyklucza wyboru tego samego dostawcy usług dla połączeń krajowych i międzynarodowych.
2.
Zlecenie preselekcji dotyczące krajowych połączeń telefonicznych obejmuje wszystkie połączenia telefoniczne oferowane przez wybranego dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych w danej strefie numeracyjnej.
3.
Abonent, o którym mowa w § 10 ust. 1, składa w formie pisemnej zlecenie preselekcji do dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej. Zlecenie preselekcji może być doręczone przez dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych, na rzecz którego ma być ustanowiona preselekcja.
4.
Zlecenie preselekcji podlega rozpatrzeniu i zrealizowaniu w terminie 14 dni od dnia jego złożenia do dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej, z zastrzeżeniem § 13.
5.
Przed zrealizowaniem zlecenia preselekcji dostawca usług zapewniający przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej zawiadamia w formie pisemnej abonenta oraz wybranego dostawcę usług o terminie rozpoczęcia kierowania wskazanych rodzajów połączeń telefonicznych do wybranego dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych.
§  13.
1.
W przypadku negatywnego rozpatrzenia zlecenia preselekcji dostawca usług zapewniający przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego zlecenia, zawiadamia w formie pisemnej:
1)
abonenta o odmowie realizacji zlecenia preselekcji wraz z podaniem uzasadnienia;
2)
wybranego przez abonenta dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych o odmowie realizacji zlecenia preselekcji wraz z podaniem uzasadnienia.
2.
Odmowa realizacji zlecenia preselekcji może być udzielona abonentowi wyłącznie w przypadku:
1)
braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 72 ust. 1 ustawy;
2)
braku punktu styku sieci operatora, o którym mowa w § 10 ust. 1, z siecią, w której realizowane są usługi dostawcy wybranego przez abonenta w drodze zlecenia preselekcji.
3.
Jeżeli w dniu złożenia zlecenia preselekcji toczy się albo w okresie 14 dni od dnia złożenia tego zlecenia zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 72 ust. 1 ustawy, dostawca usług, o którym mowa w § 10 ust. 1, niezwłocznie zawiadamia w formie pisemnej abonenta o powyższej okoliczności.
4.
Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, dostawca usług, o którym mowa w § 10 ust. 1, zawiadamia w formie pisemnej abonenta, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie realizacji zlecenia preselekcji wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia abonenta do wyboru dowolnego dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych.
5.
Jeżeli Prezes UKE, w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 3, wyda decyzję odmawiającą zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 72 ust. 1 ustawy, zlecenie preselekcji złożone przez abonenta zostaje zrealizowane w terminie 14 dni od dnia doręczenia dostawcy lub operatorowi tej decyzji. Dostawca usług zawiadamia abonenta oraz wybranego przez niego dostawcę usług, w formie pisemnej, w tym terminie o terminie rozpoczęcia kierowania wskazanych rodzajów połączeń telefonicznych do tego wybranego dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych.
§  14.
1.
Wniosek abonenta o wycofanie zlecenia preselekcji podlega realizacji w terminie 14 dni od dnia jego złożenia do dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej. Wniosek o wycofanie zlecenia preselekcji może być doręczony przez dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych, z usług którego abonent rezygnuje.
2.
Przed zrealizowaniem wniosku, o którym mowa w ust. 1, dostawca usług zapewniający przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej zawiadamia w formie pisemnej abonenta o terminie realizacji wniosku.
§  15.
1.
W przypadku rozszerzenia zakresu oferowanych krajowych połączeń telefonicznych wybrany przez zlecenie preselekcji dostawca publicznie dostępnych usług telefonicznych zawiadamia o tym abonenta, wraz z podaniem cennika usług, oraz dostawcę usług zapewniającego temu abonentowi przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej.
2.
Preselekcja dla połączeń telefonicznych nowo oferowanych przez wybranego przez zlecenie preselekcji dostawcę usług jest realizowana w terminie 7 dni od daty doręczenia zawiadomienia, chyba że abonent złoży w tym terminie wniosek o wycofanie zlecenia preselekcji do dostawcy usług zapewniającego temu abonentowi przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej.
§  16.
W przypadku wydania przez Prezesa UKE decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 3 ustawy, do wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez abonenta będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej stosuje się odpowiednio przepisy § 10-15.

Rozdział  6

Wniosek o interwencję

§  17.
1.
Abonent publicznej sieci telefonicznej może w każdym czasie wystąpić do Prezesa UKE, na podstawie art. 192 ust. 1 pkt 5 ustawy, z wnioskiem o interwencję w przypadku niezrealizowania albo realizowania jego uprawnienia do zmiany przydzielonego numeru niezgodnie z przepisami ustawy, rozporządzenia lub wnioskiem abonenta.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do abonenta publicznej sieci telefonicznej w zakresie uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru w sieci tego samego operatora i przy zmianie operatora, do użytkownika końcowego usługi przedpłaconej świadczonej w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, o którym mowa w § 9 ust. 1, w zakresie uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru przy zmianie operatora oraz do abonenta, o którym mowa w § 10 ust. 1, w zakresie wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych.

Rozdział  7

Przepisy przejściowe i końcowe

§  18.
Abonent publicznej sieci telefonicznej, który skorzystał z prawa wyboru operatora realizującego usługi przez zlecenie preselekcji na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowuje posiadane uprawnienia.
§  19.
Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 marca 2005 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień przez abonentów publicznej sieci telefonicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 438).
§  20.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Transportu i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu i Budownictwa (Dz. U. Nr 220, poz. 1900).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 267, poz. 2258 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 66.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024