Wymagania, którym powinny odpowiadać wagi automatyczne odważające, oraz szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 9 czerwca 2009 r.
w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać wagi automatyczne odważające, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych2)

Na podstawie art. 9a pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania w zakresie wykonania, charakterystyk metrologicznych podlegających sprawdzeniu podczas legalizacji ponownej wag automatycznych odważających, wprowadzonych do obrotu lub użytkowania w wyniku dokonania oceny zgodności;
2)
szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej wag automatycznych odważających.
§  2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do wag, o których mowa w § 1, wprowadzonych do obrotu lub użytkowania:
1)
na podstawie decyzji zatwierdzenia typu wydanych przed dniem 7 stycznia 2007 r.;
2)
w wyniku dokonania oceny zgodności.
§  3.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
wadze - należy przez to rozumieć przyrząd pomiarowy służący do wyznaczania masy produktu luzem poprzez rozdzielenie go na osobne ładunki, wyznaczenie i zsumowanie masy poszczególnych ładunków, a następnie połączenie wszystkich ładunków ponownie w produkt luzem;
2)
obciążeniu maksymalnym Max - należy przez to rozumieć największą wartość masy ładunku, która może być ważona automatycznie;
3)
obciążeniu minimalnym Min - należy przez to rozumieć najmniejszą wartość masy ładunku, która może być ważona automatycznie;
4)
zakresie wartości wielkości mierzonej - należy przez to rozumieć przedział między obciążeniem minimalnym Min a obciążeniem maksymalnym Max;
5)
działce sumowania dt - należy przez to rozumieć działkę elementarną głównego urządzenia wskazującego sumowanie;
6)
urządzeniu wskazującym - należy przez to rozumieć część wagi wskazującą sumę mas kolejno ważonych ładunków, połączonych następnie w produkt luzem, która może być:
a)
głównym urządzeniem wskazującym sumowanie,
b)
urządzeniem wskazującym częściowe sumowanie,
c)
dodatkowym urządzeniem wskazującym sumowanie;
7)
urządzeniu zerującym - należy przez to rozumieć urządzenie do nastawiania wskazania zerowego wagi, gdy nośnia ładunku jest nieobciążona;
8)
błędach granicznych dopuszczalnych wagi (MPE) - należy przez to rozumieć wartości skrajne błędów wagi dopuszczone przez wymagania;
9)
błędzie wskazania - należy przez to rozumieć różnicę pomiędzy wskazaniem wagi a wartością poprawną masy sumowanych ładunków;
10)
klasie dokładności - należy przez to rozumieć klasę wag spełniających określone właściwości metrologiczne i których błędy zawarte są w określonych granicach; klasę dokładności oznacza się liczbą przyjętą umownie, nazywaną oznaczeniem klasy dokładności;
11)
warunkach znamionowych użytkowania - należy przez to rozumieć wartości wielkości mierzonej oraz wielkości wpływających, stanowiące normalne warunki pracy wagi;
12)
zaburzeniu - należy przez to rozumieć wielkość wpływającą mającą wartość zawartą poza warunkami znamionowymi użytkowania wagi; wielkość wpływająca jest zaburzeniem, jeżeli nie określono dla niej warunków znamionowych użytkowania.

Rozdział  2

Wymagania w zakresie wykonania i charakterystyk metrologicznych wag zgłoszonych do legalizacji ponownej po ocenie zgodności

§  4.
1.
Na wadze, o której mowa w § 2 pkt 2, powinny być umieszczone:
1)
nazwa lub znak producenta;
2)
oznakowanie zgodności, w rozumieniu art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087, z późn. zm.4)), dodatkowe oznakowanie metrologiczne oraz numer jednostki notyfikowanej;
3)
oznaczenie dokładności, w szczególności poprzez wskazanie klasy dokładności.
2.
W przypadku gdy waga składa się z zestawu działających wspólnie urządzeń, które nie są podzespołami, oznakowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno być umieszczone na głównym urządzeniu wagi.
3.
Na wadze, o ile ma to zastosowanie, mogą być umieszczone dodatkowo:
1)
informacje dotyczące warunków użytkowania;
2)
dane dotyczące zdolności pomiarowej;
3)
oznaczenie identyfikacyjne;
4)
numer certyfikatu badania typu WE lub certyfikatu badania projektu WE;
5)
informacje o spełnianiu lub niespełnianiu przez urządzenia dodatkowe, dostarczające dane metrologiczne, zasadniczych wymagań;
6)
zakres pomiarowy, z uwzględnieniem zakresu wartości wielkości mierzonej;
7)
nominalna wartość napięcia prądu przemiennego lub granice zakresu zmienności napięcia, w przypadku zasilania prądem przemiennym;
8)
nominalna i minimalna wartość napięcia prądu stałego lub graniczne wartości napięcia prądu stałego, w przypadku zasilania prądem stałym;
9)
zakres temperatury użytkowania wagi.
4.
Na wadze mogą być umieszczone inne oznaczenia, pod warunkiem że nie pogarszają widoczności i czytelności oznakowania zgodności oraz dodatkowego oznakowania metrologicznego.
§  5.
1.
Błąd pomiaru wykonanego przy użyciu wagi w warunkach znamionowych użytkowania, przy niewystępowaniu zaburzeń, nie powinien przekraczać błędów granicznych dopuszczalnych wagi.
2.
Błędy graniczne dopuszczalne wagi określa załącznik do rozporządzenia.
3.
Działka sumowania dt zawiera się w przedziale:

0,01 % Max ≤ dt ≤ 0,2 % Max

4.
Minimalny sumowany ładunek Σmin nie powinien być mniejszy niż ładunek, dla którego błędy graniczne dopuszczalne są równe działce sumowania dt, i nie mniejszy niż minimalny ładunek określony przez producenta.
§  6.
Wagi, które nie są tarowane po każdym usunięciu ładunku, powinny mieć urządzenie zerujące, które powinno umożliwiać działanie wagi z dokładnością nieprzekraczającą błędów granicznych dopuszczalnych w normalnych warunkach pracy wagi.

Rozdział  3

Szczegółowy zakres sprawdzeń podczas prawnej kontroli metrologicznej

§  7.
Sprawdzenie podczas legalizacji pierwotnej i legalizacji ponownej przeprowadza się w miejscu użytkowania wagi.
§  8.
Podczas legalizacji pierwotnej wagi należy sprawdzić:
1)
zgodność z zatwierdzonym typem co do właściwego wykonania konstrukcji wagi i zastosowania odpowiednich materiałów;
2)
istnienie wymaganych oznaczeń i znaków na wadze;
3)
sposób zainstalowania w miejscu, gdzie waga będzie użytkowana;
4)
kompletność wyposażenia dla każdego rodzaju produktu przeznaczonego do ważenia;
5)
w zakresie charakterystyk metrologicznych wagi - błędy wskazań przy automatycznym ważeniu ładunków;
6)
w zakresie wymagań technicznych:
a)
czy waga jest zabezpieczona przed niewłaściwym zastosowaniem lub przypadkowym rozregulowaniem,
b)
czy waga reaguje właściwie podczas automatycznego ważenia, w przypadku gdy masa ładunku jest poza zakresem ważenia,
c)
czy podczas automatycznego ważenia działa blokada urządzeń regulacyjnych nastawy masy ważonych ładunków i blokada kasowania urządzeń wskazujących,
d)
zakres działania urządzenia wskazującego,
e)
prawidłowość działania urządzenia wskazującego oraz, jeżeli ma to zastosowanie, urządzeń drukujących, w tym:
prawidłowość wskazywania i drukowania wyników, w zakresie wielkości cyfr, właściwych oznaczeń jednostki masy oraz wartości działek elementarnych,
blokadę drukowania, w sytuacji gdy nie jest spełnione kryterium stabilnego położenia,
różnicę wyników ważenia wskazywanych i drukowanych,
blokadę zerowania głównego urządzenia wskazującego sumowanie do chwili wydruku wyników sumowania, po przerwaniu cyklu ważenia automatycznego,
f)
odnośnie do urządzenia zerującego:
dokładność,
zakres działania,
funkcjonowanie w trybie ważenia automatycznego oraz ważenia statycznego,
niezależność działania od urządzenia tarującego,
przerywanie cyklu ważenia automatycznego, gdy błąd wskazania zera przekroczy wartości dopuszczalne.
§  9.
1.
Podczas legalizacji ponownej wagi, o której mowa w § 2 pkt 1, należy wykonać sprawdzenie w zakresie określonym w § 8 pkt 2, 5 i 6 lit. f tiret pierwsze.
2.
Podczas legalizacji ponownej wagi, o której mowa w § 2 pkt 2, należy sprawdzić, czy spełnia ona wymagania określone w § 4-6.
§  10.
Sprawdzenie wagi podczas legalizacji pierwotnej i legalizacji ponownej przy ważeniu automatycznym powinno być przeprowadzane w jej normalnych warunkach pracy, przy użyciu rodzaju produktu lub produktów, które będą ważone na wadze.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.5)
______

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).

2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 14 września 2007 r., pod numerem 2007/0510/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, str. 37, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337, z późn. zm.).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 91, poz. 740.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1832 i 1834, z 2007 r. Nr 21, poz. 124 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 157, poz. 976 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.

5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać wagi automatyczne odważające (Dz. U. Nr 231, poz. 2316), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2008 r. na podstawie art. 12 pkt 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1834).

ZAŁĄCZNIK 

BŁĘDY GRANICZNE DOPUSZCZALNE WAGI

Klasa dokładności Błędy graniczne dopuszczalne zsumowanego ładunku
0,2 ±0,10 %
0,5 ±0,25 %
1 ±0,50 %
2 ±1,00 %

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.104.862

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, którym powinny odpowiadać wagi automatyczne odważające, oraz szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych.
Data aktu: 09/06/2009
Data ogłoszenia: 01/07/2009
Data wejścia w życie: 16/07/2009