Szczegółowy tryb ustalania szkód powstałych w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej oraz tryb występowania o wypłatę odszkodowań.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 31 lipca 2009 r.
w sprawie szczegółowego trybu ustalania szkód powstałych w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej oraz trybu występowania o wypłatę odszkodowań

Na podstawie art. 52 ust. 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62, poz. 504) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy tryb ustalania szkód powstałych w mieniu użytym w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej, poniesionych przez jednostkę organizacyjną:
a)
Policji,
b)
Żandarmerii Wojskowej,
c)
straży gminnej (miejskiej),
d)
Państwowej Straży Pożarnej i innych jednostek ochrony przeciwpożarowej,
e)
służby zdrowia;
2)
tryb występowania o wypłatę odszkodowań z tytułu odpowiedzialności organizatora imprezy masowej za szkody powstałe w mieniu jednostki organizacyjnej, o której mowa w pkt 1, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej.
2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do imprez masowych, na które wstęp jest odpłatny.
§  2.
1.
Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, wyznacza przedstawiciela upoważnionego do ustalenia wykazu szkód powstałych w mieniu tej jednostki, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej, i wydaje mu upoważnienie.
2.
W upoważnieniu, o którym mowa w ust. 1, podaje się: nazwę jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, podstawę prawną wydania upoważnienia, imię i nazwisko, stanowisko służbowe upoważnionego przedstawiciela tej jednostki, termin obowiązywania upoważnienia oraz zakres czynności nim objętych, podpis osoby udzielającej upoważnienia.
3.
Organizator imprezy masowej wyznacza przedstawiciela upoważnionego do ustalenia wykazu szkód powstałych w mieniu jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej, i wydaje mu upoważnienie. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4.
Upoważnionych przedstawicieli, o których mowa w ust. 1 i 3, wyznacza się na dzień przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy masowej.
5.
Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, lub organizator imprezy masowej mogą wyznaczyć stałych upoważnionych przedstawicieli, o których mowa w ust. 1 i 3.
§  3.
1.
Zakres szkód powstałych w mieniu jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej, określa wykaz zniszczonego lub uszkodzonego mienia, zwany dalej "wykazem".
2.
Wykaz sporządzają wspólnie upoważniony przedstawiciel jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, oraz upoważniony przedstawiciel organizatora imprezy masowej.
3.
Wykaz sporządza się niezwłocznie po zakończeniu imprezy masowej, a jeżeli jest to niemożliwe ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia - niezwłocznie po ustaniu tego zagrożenia.
4.
Wykaz zawiera w szczególności:
1)
nazwę i adres jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1;
2)
nazwę i adres organizatora imprezy masowej;
3)
informacje dotyczące miejsca i czasu trwania imprezy masowej;
4)
rodzaj zniszczonego lub uszkodzonego mienia jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1;
5)
opis zakresu szkód powstałych w mieniu jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej;
6)
dokumentację fotograficzną lub filmową szkód powstałych w mieniu jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej;
7)
datę sporządzenia wykazu i podpisy osób, o których mowa w ust. 2;
8)
ewentualne zastrzeżenia do zawartości wykazu i ich ostateczne rozstrzygnięcie lub ekspertyzę, o której mowa w § 4 ust. 5.
5.
Wykaz sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach i przekazuje po jednym egzemplarzu kierownikowi jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, oraz organizatorowi imprezy masowej.
6.
Do wykazu załącza się kopię upoważnień, o których mowa w § 2.
§  4.
1.
Jeżeli upoważniony przedstawiciel jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, lub upoważniony przedstawiciel organizatora imprezy masowej zgłosi zastrzeżenia co do zawartości wykazu, zastrzeżenia te podlegają ujawnieniu w wykazie. Upoważniony przedstawiciel jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, i upoważniony przedstawiciel organizatora imprezy masowej, w terminie 3 dni od daty sporządzenia wykazu, uzgadniają ostateczną zawartość wykazu, dążąc do usunięcia zgłoszonych zastrzeżeń.
2.
W przypadku nieuzgodnienia zawartości wykazu kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, oraz organizator imprezy masowej, w celu ustalenia wykazu szkód powstałych w mieniu użytym w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej, mogą wspólnie zlecić wykonanie ekspertyzy przez niezależnego eksperta posiadającego właściwe doświadczenie i przygotowanie techniczne w zakresie szacowania rozmiarów szkód, które mogą wystąpić wskutek zdarzeń losowych.
3.
Ekspert, o którym mowa w ust. 2, nie może pozostawać z kierownikiem jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, lub organizatorem imprezy masowej albo osobą go reprezentującą w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa w linii bocznej do czwartego stopnia lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, być z nimi związany z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli lub pozostawać z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy oddziaływa na jego prawa lub obowiązki.
4.
Wybór niezależnego eksperta następuje poprzez zgodne oświadczenie woli kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, oraz organizatora imprezy masowej, złożone w formie pisemnej w terminie 3 dni od dnia, w którym powinno nastąpić ostateczne uzgodnienie zawartości wykazu, o którym mowa w ust. 1.
5.
Ekspert dokonuje ustalenia zakresu szkód powstałych w mieniu jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, w formie ekspertyzy, w terminie umożliwiającym przedłożenie organizatorowi imprezy masowej wykazu zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych.
6.
Koszty związane z wykonaniem ekspertyzy ponoszą w częściach równych jednostka organizacyjna, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, oraz organizator imprezy masowej.
§  5.
Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, ustala na podstawie uzgodnionego wykazu wysokość poniesionej szkody.
§  6.
Wysokość poniesionej szkody, w przypadku zniszczenia mienia jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, kierownik tej jednostki ustala w kwocie stanowiącej cenę zakupu zniszczonego mienia, ustalonej na dzień powstania szkody, z uwzględnieniem stopnia zużycia zniszczonego mienia przed powstaniem szkody.
§  7.
1.
Wysokość poniesionej szkody, w przypadku uszkodzenia mienia jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, kierownik tej jednostki ustala w kwocie stanowiącej równowartość przywrócenia uszkodzonego mienia do stanu sprzed powstania szkody, ustalonej według cen obowiązujących w dniu powstania szkody.
2.
Jeżeli koszt przywrócenia uszkodzonego mienia do stanu sprzed powstania szkody przekracza wartość tego mienia przed jej powstaniem, uznaje się, że mienie uległo zniszczeniu, a wysokość poniesionej szkody ustala się na zasadach określonych w § 6.
§  8.
1.
Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, przekazuje organizatorowi imprezy masowej wykaz, wraz z ustaloną wysokością poniesionej szkody oraz informacją o terminie i sposobie wypłaty odszkodowania.
2.
Przekazanie dokumentacji, o której mowa w ust. 1, następuje w siedzibie organizatora imprezy masowej albo za pośrednictwem poleconej przesyłki pocztowej skierowanej na adres siedziby organizatora imprezy masowej.
3.
W celu wypłaty odszkodowania organizator imprezy masowej, wraz z dokumentacją, o której mowa w ust. 1, otrzymuje informację o numerze rachunku bankowego jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1. Wypłaty kwoty odszkodowania organizator imprezy masowej może dokonać również, za pokwitowaniem, w siedzibie jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1.
4.
W celu zapewnienia sprawnego dokonania wypłaty odszkodowania kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, wyznacza organizatorowi imprezy masowej termin na dokonanie wypłaty nie krótszy niż 7 dni oraz nie dłuższy niż 14 dni, liczony od dnia otrzymania przez organizatora imprezy masowej dokumentacji, o której mowa w ust. 1.
§  9.
1.
W przypadku zastrzeżeń organizatora imprezy masowej do wysokości poniesionej szkody ustalonej w dokumentacji, o której mowa w § 8 ust. 1, może on wyznaczyć niezależnego eksperta, posiadającego właściwe doświadczenie i przygotowanie w zakresie ustalania wysokości szkód oraz rozmiaru odszkodowań, który określi wysokość poniesionej szkody.
2.
Do powołania eksperta, który określi wysokość szkody, przepis § 4 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
3.
O wyznaczeniu eksperta organizator imprezy masowej informuje kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1.
4.
Określenia wysokości szkody ekspert dokonuje w formie ekspertyzy na podstawie wykazu i po zapoznaniu się z dokumentacją, o której mowa w § 8 ust. 1.
5.
Ekspert określa wysokość szkody w terminie umożliwiającym organizatorowi imprezy masowej dokonanie wypłaty odszkodowania zgodnie z § 8 ust. 4.
6.
Koszty związane z wykonaniem ekspertyzy ponosi organizator imprezy masowej.
§  10.
1.
Wynik ekspertyzy, o której mowa w § 9 ust. 4, organizator imprezy masowej przedstawia kierownikowi jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, z wnioskiem o dokonanie zmiany ustalonej wysokości poniesionej szkody.
2.
Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, po porównaniu dokumentacji, o której mowa w § 8 ust. 1, z ekspertyzą przedstawioną przez organizatora imprezy masowej, może dokonać zmiany ustalonej przez siebie wysokości poniesionej szkody.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.121.1006

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb ustalania szkód powstałych w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej oraz tryb występowania o wypłatę odszkodowań.
Data aktu: 31/07/2009
Data ogłoszenia: 03/08/2009
Data wejścia w życie: 03/08/2009