Wzory upoważnień do kontroli, legitymacji oraz protokołów kontroli stosowanych przez pracowników urzędów miar.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 2 listopada 2009 r.
w sprawie wzorów upoważnień do kontroli, legitymacji oraz protokołów kontroli stosowanych przez pracowników urzędów miar

Na podstawie art. 23 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wzór pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli przedsiębiorców, o których mowa w art. 22c ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach, zwanej dalej "ustawą", oraz zlecającego paczkowanie, paczkującego na zlecenie, importera, sprowadzającego i importera butelek miarowych w rozumieniu ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. Nr 91, poz. 740) określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  2.
Wzór pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli użytkowników przyrządów pomiarowych, o których mowa w art. 22c ust. 2 ustawy, niebędących przedsiębiorcami, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  3.
Wzór pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli użytkowników przyrządów pomiarowych, o których mowa w art. 22c ust. 2 ustawy, będących przedsiębiorcami, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  4.
Wzór pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli jednostek organizacyjnych i laboratoriów spoza administracji miar, będących właścicielami państwowych wzorców jednostek miar, utrzymujących i udostępniających te wzorce, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  5.
Wzór legitymacji, którymi posługują się w trakcie kontroli upoważnieni pracownicy urzędów miar, o których mowa w art. 21 ust. 2 ustawy, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  6.
Wzór protokołu kontroli, o którym mowa w art. 22k ustawy, w przypadku:
1)
kontroli przedsiębiorców - określa załącznik nr 6 do rozporządzenia;
2)
kontroli użytkowników przyrządów pomiarowych niebędących przedsiębiorcami - określa załącznik nr 7 do rozporządzenia;
3)
kontroli jednostek organizacyjnych i laboratoriów spoza administracji miar, będących właścicielami państwowych wzorców jednostek miar, utrzymujących i udostępniających te wzorce - określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.3)
______

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 91, poz. 740.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz. U. Nr 132, poz. 1227 oraz z 2006 r. Nr 142, poz. 1021), które utraciło moc z dniem 8 września 2009 r., na podstawie art. 70 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 WZÓR PISEMNEGO UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZENIA KONTROLI PRZEDSIĘBIORCÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 22C UST. 1 USTAWY, ORAZ ZLECAJĄCEGO PACZKOWANIE, PACZKUJĄCEGO NA ZLECENIE, IMPORTERA, SPROWADZAJĄCEGO I IMPORTERA BUTELEK MIAROWYCH W ROZUMIENIU USTAWY Z DNIA 7 MAJA 2009 R. O TOWARACH PACZKOWANYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 WZÓR PISEMNEGO UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZENIA KONTROLI UŻYTKOWNIKÓW PRZYRZĄDÓW POMIAROWYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 22C UST. 2 USTAWY, NIEBĘDĄCYCH PRZEDSIĘBIORCAMI

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 WZÓR PISEMNEGO UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZENIA KONTROLI UŻYTKOWNIKÓW PRZYRZĄDÓW POMIAROWYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 22C UST. 2 USTAWY, BĘDĄCYCH PRZEDSIĘBIORCAMI

ZAŁĄCZNIK Nr  4

 WZÓR PISEMNEGO UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZENIA KONTROLI JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH I LABORATORIÓW SPOZA ADMINISTRACJI MIAR, BĘDĄCYCH WŁAŚCICIELAMI PAŃSTWOWYCH WZORCÓW JEDNOSTEK MIAR, UTRZYMUJĄCYCH I UDOSTĘPNIAJĄCYCH TE WZORCE

ZAŁĄCZNIK Nr  5

 WZÓR LEGITYMACJI, KTÓRYMI POSŁUGUJĄ SIĘ W TRAKCIE KONTROLI UPOWAŻNIENI PRACOWNICY URZĘDÓW MIAR, O KTÓRYCH MOWA W ART. 21 UST. 2 USTAWY

wzór

Opis legitymacji:

Legitymacja rozkładana o wymiarach (po złożeniu) 72 mm x 105 mm w okładce sztywnej koloru czarnego. Na przedniej zewnętrznej stronie okładki widnieje tłoczony napis "RZECZPOSPOLITA POLSKA" oraz godło Rzeczypospolitej Polskiej.

Wewnętrzna kartka w kolorze białym:

- napisy koloru czarnego,

- gilosz koloru jasnozielonego.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

 WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI, O KTÓRYM MOWA W ART. 22K USTAWY, W PRZYPADKU KONTROLI PRZEDSIĘBIORCÓW

........................................ Urząd Miar

w ........................................................

............................................................

(adres)

Protokół kontroli nr .......

Kontrolujący:

1. ....................................................................................................... - przewodniczący zespołu,

(imię i nazwisko, nr legitymacji, data wydania upoważnienia do kontroli)

2. ..................................................................................................................................................,

(imię i nazwisko, nr legitymacji, data wydania upoważnienia do kontroli)

3. ...................................................................................................................................................

(imię i nazwisko, nr legitymacji, data wydania upoważnienia do kontroli)

upoważnieni przez:

.......................................................................................................................................................

(nazwa organu administracji miar)

przeprowadzili w dniu/dniach*) ............................. r. kontrolę w: ..............................................

.......................................................................................................................................................

(dane identyfikujące kontrolowanego - imię i nazwisko lub nazwa, siedziba lub adres)

Zakres kontroli: ............................................................................................................................

Kontrolę przeprowadzono w obecności: ......................................................................................

.......................................................................................................................................................

(imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe lub nr dokumentów tożsamości)

Kontrolę rozpoczęto o godzinie ................................................

1. ........................................................

(podpis przewodniczącego zespołu)

..........................................................

(podpis kontrolowanego)

2. ........................................................

(podpis kontrolującego)

3. ........................................................

(podpis kontrolującego)

Opis ustaleń

kontroli: ........................................................................................................................................

(opis ustalonego podczas kontroli stanu faktycznego, w tym stwierdzonych nieprawidłowości)

......................................................................................................................................................

Zabezpieczone przyrządy pomiarowe lub dokumenty: ................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Uwagi kontrolujących (zastosowane sankcje):

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Załączniki do protokołu kontroli: ................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Na tym protokół kontroli zakończono i podpisano w ................................ w dniu .................. r.

o godzinie .............../Kontrolowany odmawia podpisania protokołu kontroli*).

1. ........................................................

(podpis przewodniczącego zespołu)

..........................................................

(podpis kontrolowanego)

2. ........................................................

(podpis kontrolującego)

3. ........................................................

(podpis kontrolującego)

Pouczenie:

Na podstawie art. 21 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", kontrolowany jest uprawniony do podpisania protokołu kontroli albo podania w ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu pisemnego uzasadnienia przyczyny odmowy jego podpisania.

Zgodnie z art. 22k ustawy:

1) wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący dokumentują w protokole kontroli;

2) protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany;

3) protokół kontroli podpisują kontrolujący i kontrolowany; w przypadku przeprowadzenia kontroli w obecności osoby upoważnionej przez kontrolującego albo innego pracownika kontrolowanego, lub w obecności przywołanego świadka, protokół podpisują także te osoby;

4) w przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego, kontrolujący powinien uczynić adnotację w tej sprawie w protokole kontroli;

5) odmowa podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu kontroli przez kontrolujących i nie wstrzymuje realizacji ustaleń kontroli.

(ciąg dalszy protokołu kontroli nr..........................., z dnia ........................, strona nr .........)

Na podstawie art. 79 ust. 7 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą sdg", uzasadnienie przyczyny braku zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli umieszcza się w protokole kontroli.

Na podstawie art. 80b ustawy sdg w przypadku gdy przedsiębiorca wskaże na piśmie, że przeprowadzane czynności zakłócają w sposób istotny działalność gospodarczą przedsiębiorcy, konieczność podjęcia takich czynności powinna być uzasadniona w protokole kontroli.

Na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy sdg kontrolowany przedsiębiorca jest obowiązany przechowywać w swojej siedzibie protokoły kontroli.

Na podstawie art. 83 ust. 3b ustawy sdg uzasadnienie przedłużenia czasu trwania kontroli umieszcza się w protokole kontroli.

Kwituję odbiór 1 egzemplarza protokołu kontroli nr ............ ........................................

(data i podpis

kontrolowanego)

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

 WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI, O KTÓRYM MOWA W ART. 22K USTAWY, W PRZYPADKU KONTROLI UŻYTKOWNIKÓW PRZYRZĄDÓW POMIAROWYCH NIEBĘDĄCYCH PRZEDSIĘBIORCAMI

........................................ Urząd Miar

w ........................................................

............................................................

(adres)

Protokół kontroli nr .......

Kontrolujący:

1. ....................................................................................................... - przewodniczący zespołu,

(imię i nazwisko, nr legitymacji, data wydania upoważnienia do kontroli)

2. ..................................................................................................................................................,

(imię i nazwisko, nr legitymacji, data wydania upoważnienia do kontroli)

3. ...................................................................................................................................................

(imię i nazwisko, nr legitymacji, data wydania upoważnienia do kontroli)

upoważnieni przez:

.......................................................................................................................................................

(nazwa organu administracji miar)

przeprowadzili w dniu ............................................... r.

w obecności ..................................................................................................................................

(dane identyfikujące kontrolowanego, osobę upoważnioną przez kontrolującego, innego pracownika kontrolowanego lub przywołanego świadka)

kontrolę niżej wymienionych przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................,

dokonując następujących ustaleń, w tym stwierdzonych nieprawidłowości:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zabezpieczone przyrządy pomiarowe lub dokumenty .................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Uwagi kontrolujących (zastosowane sankcje):

.......................................................................................................................................................

(ciąg dalszy protokołu kontroli nr ..................., z dnia ................................., strona nr .............)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Załączniki do protokołu kontroli: ................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Na tym protokół kontroli zakończono i podpisano w ............................ o godzinie ................../

Kontrolowany odmawia podpisania protokołu kontroli*).

1. ........................................................

(podpis przewodniczącego zespołu)

..........................................................

(podpis kontrolowanego)

2. ........................................................

(podpis kontrolującego)

3. ........................................................

(podpis kontrolującego)

Pouczenie:

Na podstawie art. 21 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", kontrolowany jest uprawniony do podpisania protokołu kontroli albo podania w ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu pisemnego uzasadnienia przyczyny odmowy jego podpisania.

Zgodnie z art. 22k ustawy:

1) wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący dokumentują w protokole kontroli;

2) protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany;

3) protokół kontroli podpisują kontrolujący i kontrolowany; w przypadku przeprowadzenia kontroli w obecności osoby upoważnionej przez kontrolującego albo innego pracownika kontrolowanego, lub w obecności przywołanego świadka, protokół podpisują także te osoby;

4) w przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego, kontrolujący powinien uczynić adnotację w tej sprawie w protokole kontroli;

5) odmowa podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu kontroli przez kontrolujących i nie wstrzymuje realizacji ustaleń kontroli.

Kwituję odbiór 1 egzemplarza protokołu kontroli nr ............ ........................................

(data i podpis

kontrolowanego)

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

 WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI, O KTÓRYM MOWA W ART. 22K USTAWY, W PRZYPADKU KONTROLI JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH I LABORATORIÓW SPOZA ADMINISTRACJI MIAR, BĘDĄCYCH WŁAŚCICIELAMI PAŃSTWOWYCH WZORCÓW JEDNOSTEK MIAR, UTRZYMUJĄCYCH I UDOSTĘPNIAJĄCYCH TE WZORCE

........................................ Urząd Miar

w ........................................................

............................................................

(adres)

Protokół kontroli nr .......

Kontrolujący:

1. ....................................................................................................... - przewodniczący zespołu,

(imię i nazwisko, nr legitymacji, data wydania upoważnienia do kontroli)

2. ...................................................................................................................................................

(imię i nazwisko, nr legitymacji, data wydania upoważnienia do kontroli)

upoważnieni przez:

.......................................................................................................................................................

(nazwa organu administracji miar)

przeprowadzili w dniu ...................................... r. kontrolę w .....................................................

.......................................................................................................................................................

(nazwa jednostki organizacyjnej lub laboratorium spoza administracji miar, będącej właścicielem państwowych wzorców jednostek miar, utrzymującej i udostępniającej te wzorce)

Zakres kontroli: ............................................................................................................................

Kontrolę przeprowadzono w obecności: ......................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe lub nr dokumentów tożsamości)

Opis ustaleń kontroli: ...................................................................................................................

(opis ustalonego podczas kontroli stanu faktycznego, w tym stwierdzonych nieprawidłowości)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zabezpieczone przyrządy pomiarowe lub dokumenty: ................................................................

.......................................................................................................................................................

Uwagi kontrolujących (zastosowane sankcje): ............................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(ciąg dalszy protokołu kontroli nr ............................, z dnia .........................., strona nr ..........)

1. ........................................................

(podpis przewodniczącego zespołu)

..........................................................

(podpis kontrolowanego)

2. ........................................................

(podpis kontrolującego)

Załączniki do protokołu kontroli: ................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Na tym protokół kontroli zakończono, potwierdzając poniższymi podpisami./Kontrolowany odmawia podpisania protokołu kontroli*).

1. ........................................................

(podpis przewodniczącego zespołu)

..........................................................

(podpis kontrolowanego)

2. ........................................................

(podpis kontrolującego)

Pouczenie:

Na podstawie art. 21 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", kontrolowany jest uprawniony do podpisania protokołu kontroli albo podania w ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu pisemnego uzasadnienia przyczyny odmowy jego podpisania.

Zgodnie z art. 22k ustawy:

1) wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący dokumentują w protokole kontroli;

2) protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany;

3) protokół kontroli podpisują kontrolujący i kontrolowany; w przypadku przeprowadzenia kontroli w obecności osoby upoważnionej przez kontrolującego albo innego pracownika kontrolowanego, lub w obecności przywołanego świadka, protokół podpisują także te osoby;

4) w przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego, kontrolujący powinien uczynić adnotację w tej sprawie w protokole kontroli;

5) odmowa podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu kontroli przez kontrolujących i nie wstrzymuje realizacji ustaleń kontroli.

Kwituję odbiór 1 egzemplarza protokołu kontroli nr ............ ........................................

(data i podpis

kontrolowanego)

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024