Dokument dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencja tych wyrobów oraz wykaz środków skażających alkohol etylowy służący do stosowania zwolnień od akcyzy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 26 lutego 2009 r.
w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy

Na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zwanego dalej "dokumentem dostawy", oraz podmioty, które go wystawiają;
2)
szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i sposób jej prowadzenia;
3)
wykaz, ilość oraz warunki stosowania środków skażających alkohol etylowy wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, służący do stosowania zwolnień od akcyzy.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ewidencja - ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym;
2)
podmiot prowadzący ewidencję - podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
3)
wyroby zwolnione - wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 i 4 ustawy wymienionej w pkt 1.
§  3. 
1. 
Dokument dostawy jest wystawiany przez:
1)
podmiot prowadzący skład podatkowy - w przypadku dostarczania wyrobów zwolnionych z jego składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego;
2)
podmiot pośredniczący - w przypadku importu przez niego wyrobów zwolnionych oraz w przypadku dostarczania od niego wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego;
3)
zarejestrowanego handlowca - w przypadku dostarczania od niego wyrobów zwolnionych nabytych wewnątrzwspólnotowo do podmiotu zużywającego;
4)
podmiot zużywający - w przypadku importu przez niego wyrobów zwolnionych.
2. 
Dokument dostawy jest wystawiany w trzech egzemplarzach, z których:
1)
jeden jest przeznaczony dla podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego, któremu dostarczono wyroby zwolnione;
2)
drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów zwolnionych i po potwierdzeniu ich odbioru przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający jest niezwłocznie zwracany podmiotowi, który wystawił dokument dostawy;
3)
trzeci jest przechowywany w siedzibie lub miejscu zamieszkania podmiotu, który wystawił dokument dostawy.
3. 
W przypadku importu wyrobów zwolnionych przez podmiot zużywający dokument dostawy jest wystawiany w dwóch egzemplarzach, z których jeden jest dołączany do przemieszczanych wyrobów zwolnionych, a drugi jest przechowywany w siedzibie lub miejscu zamieszkania podmiotu zużywającego. Po dostarczeniu wyrobów zwolnionych do miejsca odbioru podmiot zużywający dokonuje na dokumencie dostawy dołączonym do przemieszczanych wyrobów zwolnionych potwierdzenia ich odbioru i dołącza go do przechowywanego egzemplarza tego dokumentu.
4. 
W przypadku zaginięcia lub zniszczenia egzemplarza dokumentu dostawy podmiot, który go utracił, jest obowiązany niezwłocznie poinformować o tym właściwego naczelnika urzędu celnego. Za zgodą właściwego naczelnika urzędu celnego podmiot, który wystawił dokument dostawy, może sporządzić duplikat zagubionego lub zniszczonego egzemplarza. Duplikat egzemplarza dokumentu dostawy oznacza się na jego pierwszej stronie napisem "DUPLIKAT".
5. 
Podmiot, który wystawił dokument dostawy, sporządza miesięczne zestawienie wystawionych dokumentów dostawy, w dwóch egzemplarzach, z których jeden przekazuje właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy zestawienie.
6. 
Zestawienie, o którym mowa w ust. 5, powinno określać datę jego sporządzenia, nazwę i siedzibę podmiotu sporządzającego zestawienie, wykaz wystawionych dokumentów dostawy, a także dane dotyczące podmiotów, którym dostarczono wyroby zwolnione, oraz rodzaj, ilość i przeznaczenie tych wyrobów.
7. 
Wzór dokumentu dostawy określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Ewidencja powinna zawierać następujące dane:
1)
aktualną ilość, wyrażoną w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy:
a)
wyrobów zwolnionych wyprowadzonych ze składu podatkowego i dostarczonych do podmiotu zużywającego lub podmiotu pośredniczącego, lub zużytych w składzie podatkowym przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający - w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy,
b)
wyrobów zwolnionych dostarczonych ze składu podatkowego lub importowanych oraz wyrobów zwolnionych dostarczonych do podmiotu zużywającego - w przypadku podmiotu pośredniczącego,
c)
wyrobów zwolnionych dostarczonych ze składu podatkowego, dostarczonych przez podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca oraz wyrobów zwolnionych importowanych - w przypadku podmiotu zużywającego,
d)
wyrobów zwolnionych nabytych wewnątrzwspólnotowo oraz wyrobów zwolnionych zużytych przez zarejestrowanego handlowca występującego jako podmiot zużywający lub dostarczonych do podmiotu zużywającego - w przypadku zarejestrowanego handlowca;
2)
datę wysłania lub odbioru wyrobów zwolnionych;
3)
dane niezbędne do ustalenia miejsca odbioru wyrobów zwolnionych - w przypadku podmiotu pośredniczącego, podmiotu zużywającego i zarejestrowanego handlowca;
4)
datę i numery identyfikujące dokument dostawy lub inny dokument, na podstawie którego wyroby zwolnione zostały wyprowadzone ze składu podatkowego, dostarczone, zużyte, importowane lub nabyte wewnątrzwspólnotowo.
2. 
W ewidencji określa się w szczególności:
1)
datę wyprowadzenia ze składu podatkowego, dostarczenia, zużycia, importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów zwolnionych;
2)
dane dotyczące wyrobów zwolnionych, odpowiednio, wyprowadzonych ze składu podatkowego, dostarczonych, zużytych, importowanych lub nabytych wewnątrzwspólnotowo:
a)
opis wyrobów oraz ich kod CN,
b)
numery identyfikacyjne, liczbę i rodzaj opakowań,
c)
podstawę prawną dokonanego zwolnienia od akcyzy,
d)
ilość wyrobów zwolnionych w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy;
3)
łączną ilość wyrobów zwolnionych według kodów CN, wyprowadzonych ze składu podatkowego, dostarczonych, zużytych, importowanych lub nabytych wewnątrzwspólnotowo, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;
4)
ilość wyrobów zwolnionych i datę ich dostarczenia przez podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca podmiotowi zużywającemu - w przypadku podmiotu pośredniczącego i zarejestrowanego handlowca;
5)
ilość wyrobów zwolnionych i datę ich zużycia na cele uprawniające do zwolnienia - w przypadku podmiotu zużywającego oraz podmiotu prowadzącego skład podatkowy i zarejestrowanego handlowca, występujących jako podmioty zużywające;
6)
łączną ilość wyrobów zwolnionych, o których mowa w pkt 4 i 5, według kodów CN - obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;
7)
datę wystawienia i numery identyfikujące dokument dostawy wystawiony przez podmiot prowadzący ewidencję - w przypadku przemieszczania wyrobów zwolnionych przez ten podmiot do podmiotu pośredniczącego lub zużywającego.
3. 
W przypadku określenia w dokumencie dostawy ilości gazu płynnego dostarczanego do podmiotu zużywającego w litrach dopuszcza się możliwość określenia w ewidencji jego ilości również w litrach, pod warunkiem podania w niej parametrów jego przeliczenia z jednostek miary wagowych na jednostki miary objętościowe.
§  5. 
Wpisanie do ewidencji danych, o których mowa w § 4, powinno nastąpić:
1)
przed wyprowadzeniem wyrobów zwolnionych ze składu podatkowego;
2)
niezwłocznie po odebraniu dostarczonych, importowanych lub nabytych wewnątrzwspólnotowo wyrobów zwolnionych, nie później jednak niż następnego dnia po ich odebraniu;
3)
niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych przez podmiot zużywający oraz podmiot prowadzący skład podatkowy i zarejestrowanego handlowca, występujących jako podmioty zużywające, nie później jednak niż następnego dnia po ich zużyciu;
4)
niezwłocznie po wystawieniu dokumentu dostawy, nie później jednak niż następnego dnia po jego wystawieniu.
§  6. 
1. 
Ewidencja prowadzona w formie papierowej powinna mieć formę książkową.
2. 
Ewidencję prowadzi się dla okresów obejmujących rok kalendarzowy. Dane do ewidencji wpisuje się chronologicznie.
3. 
Ewidencja powinna być przechowywana w składzie podatkowym, w miejscu odbioru wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego handlowca albo w siedzibie lub miejscu zamieszkania podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego, na terytorium kraju.
§  7. 
1. 
Karty ewidencji prowadzonej w formie papierowej podlegają zszyciu przed rozpoczęciem wypełniania.
2. 
Karty ewidencji numeruje się kolejno od numeru jeden i opatruje stemplem podmiotu prowadzącego ewidencję.
3. 
Naczelnik właściwego urzędu celnego opatruje zszycie plombą, a ewidencję opisuje przez wskazanie liczby kart oraz podpisuje.
§  8. 
1. 
Ewidencja w formie elektronicznej powinna być prowadzona przy użyciu:
1)
programu komputerowego zapewniającego wgląd w treść dokonywanych zapisów, umożliwiającego przechowywanie danych w sposób chroniący je przed zatarciem lub zniekształceniem, uniemożliwiającego usuwanie dokonanych zapisów oraz pozwalającego na drukowanie zapisów w porządku chronologicznym;
2)
szczegółowej pisemnej instrukcji obsługi programu komputerowego, o którym mowa w pkt 1.
2. 
Podmiot prowadzący ewidencję jest obowiązany do przechowywania kopii ewidencji zapisanej na informatycznych nośnikach danych w sposób chroniący dane przed zatarciem, usunięciem lub zniekształceniem oraz w formie wydruku sporządzanego za okresy jednodniowe.
3. 
Do ewidencji w formie elektronicznej stosuje się przepis § 6 ust. 3.
§  9. 
1. 
Wykaz środków skażających alkohol etylowy wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, służący do stosowania zwolnień od akcyzy, wraz z minimalną ilością zastosowania środków skażających, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. 
Środek skażający określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia w lp. 25 (benzoesan denatonium) może być stosowany wyłącznie jako środek skażający alkohol etylowy wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, z wyłączeniem rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych kodem CN ex 3814 00 90, środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych kodem CN ex 3820 00 00 oraz produktów ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na kod CN, nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2009 r.
3.  2
 Środek skażający określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia w lp. 26 może być stosowany wyłącznie jako środek skażający alkohol etylowy wykorzystywany do produkcji:
1)
kosmetyków klasyfikowanych do kodów CN ex 3003 10 00, ex 3003 20 00, ex 3003 39 00, ex 3003 40 00, ex 3003 90 10, ex 3003 90 90, ex 3004 10 10, ex 3004 10 90, ex 3004 20 10, ex 3004 20 90, ex 3004 32 10, ex 3004 32 90, ex 3004 39 10, ex 3004 39 90, ex 3004 40 10, ex 3004 40 90, ex 3004 50 10, ex 3004 50 90, ex 3004 90 19, ex 3004 90 99, 3303 00 10, 3303 00 90, 3304 10 00, 3304 20 00, 3304 30 00, 3304 91 00, 3304 99 00, 3305 10 00, 3305 20 00, 3305 30 00, 3305 90 10, 3305 90 90, 3306 10 00, 3306 20 00, 3306 90 00, 3307 10 00, 3307 20 00, 3307 30 00, 3307 41 00, 3307 49 00, 3307 90 00;
2)
substancji zapobiegających atakom owadów klasyfikowanych do kodów CN ex 3808 91 90 i ex 3808 99 90 stosowanych bezpośrednio na skórę ludzi i zwierząt;
3)
mydła i organicznych produktów i preparatów powierzchniowo czynnych do mycia skóry klasyfikowanych do kodów CN 3401 11 00, 3401 19 00, 3401 20 10, 3401 20 90, 3401 30 00;
4)
organicznych środków powierzchniowo czynnych (innych niż mydło) klasyfikowanych do kodów CN 3402 11 10, 3402 11 90, 3402 12 00, 3402 13 00, 3402 19 00, 3402 20 20, 3402 20 90, 3402 90 10, 3402 90 90.
4.  3
 Oznaczenie ex, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, dotyczy tylko danego towaru z danego kodu.
§  10. 
Skażanie alkoholu etylowego środkami skażającymi określonymi w wykazie, o którym mowa w § 9, powinno odbywać się w obecności upoważnionego, na podstawie przepisów odrębnych, pracownika urzędu celnego.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2009 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  4

WZÓR DOKUMENTU DOSTAWY

DOKUMENT DOSTAWY WYROBÓW OBJĘTYCH ZWOLNIENIEM OD AKCYZY

/Delivery document for goods exempted from excise duty/

NR

/No/........

1. Nazwa/nazwisko i imię podmiotu, który wystawił dokument dostawy /Entity's name/surname of the document drawer/1): 3. Nazwa/nazwisko i imię podmiotu odbierającego wyroby zwolnione /Entity's name/surname and forename of consignee/2):
Nr akcyzowy podmiotu /Entity's excise duty identification number/3): Nr akcyzowy podmiotu /Entity's excise duty identification number/3):
2. Adres siedziby/miejsca zamieszkania podmiotu, który wystawił dokument dostawy /Drawer's address/place of residence/: 4. Adres siedziby/miejsca zamieszkania podmiotu odbierającego wyroby zwolnione /Consignee's address/place of residence/:
5. Adres miejsca wysyłki wyrobów zwolnionych /Address of dispatch place/: 7. Adres miejsca odbioru wyrobów zwolnionych /Place of receipt address/:
6. Data wysyłki wyrobów zwolnionych /Date of dispatch of goods/: 8. Data odbioru wyrobów zwolnionych / Date of receipt/:
9. Data i podpis podmiotu, który wystawił dokument dostawy, lub osoby reprezentującej podmiot wystawiający /Date and drawer's or his representative signature/: 10. Potwierdzam odbiór wyrobów wymienionych w polu 11 /I confirm receipt of goods mentioned in section 11/

....................................................

......................................................... Data i podpis podmiotu odbierającego lub osoby reprezentującej podmiot odbierający /Date and recipient's or his representative signature/
1) Odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany handlowiec, podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający. /Respectively: warehouse keeper, registered trader, excise agent or final consumer/

2) Odpowiednio: podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający. /Respectively: excise agent or final consumer/

3) Wypełnia się tylko w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca i podmiotu pośredniczącego. /It is filled in only by the warehouse keeper, registered trader and excise agent/

11 WYROBY AKCYZOWE ZWOLNIONE OD AKCYZY STANOWIĄCE PRZEDMIOT DOSTAWY

/Document for goods exempted from excise duty/

Lp.

/No/

Nazwa wyrobu

/Commodity

Kod CN wyrobu

/CN code/

J.m.4)

Unit measure

Ilość w j.m. z kol. 4

/Quantity/

Przeznaczenie uprawniające do zwolnienia

(krótki opis i podst. prawna)

/Destination of goods confirming the entitlement to exemption (short description and legal basis/

Adnotacje dotyczące odbioru wyrobów /Notes on receipt of goods/
1 2 3 4 5 6 7

4) Jednostka miary, w której jest wyrażona stawka podatku akcyzowego. Dopuszcza się możliwość określenia ilości gazu płynnego w litrach, pod warunkiem podania w kol. 7 parametrów jego przeliczenia z jednostek miary wagowych na jednostki miary objętościowe. /Unit of measure, in which the excise rate is reflected. The quantity of liquid gas may be determined in litres, under condition that in column 7 the parameters of its convertion from weight into volumetric measure is given./

ZAŁĄCZNIK Nr  2  5

WYKAZ ŚRODKÓW SKAŻAJĄCYCH ALKOHOL ETYLOWY WYKORZYSTYWANY DO PRODUKCJI PRODUKTÓW NIEPRZEZNACZONYCH DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI, SŁUŻĄCY DO STOSOWANIA ZWOLNIEŃ Z AKCYZY

Lp. Środek skażający Minimalny dodatek do 1 hl alkoholu 100% vol
1 2 3
1 Aceton 3.000 ml
2 Alkohol benzylowy 3.000 ml
3 Alkohol butylowy 5.000 ml
4 Alkohol izopropylowy (propan-2-ol) 10.000 ml
5 Benzyna silnikowa 3.000 ml
6 Bromek lub chlorek etylu 300 ml
7 Eter etylo-tert-butylowy 3.000 ml
8 Eter dietylowy 3.000 ml
9 Ftalan dietylu 1.000 ml
10 Keton etylowo-metylowy 3.000 ml
11 Mieszanina acetonu i

benzoesanu denatonium

2.000 ml

1 g

12 Mieszanina alkoholu izopropylowego (propan-2-ol) 6.000 ml
i benzoesanu denatonium 1 g
13 Mieszanina ketonu etylowo-metylowego 2.000 ml
i benzoesanu denatonium 1 g
14 Mieszanina glukonianu chlorheksydyny 20 % roztworu wodnego (chlorhexidinum gluconicum) 1.000 ml
i ftalanu dietylu 800 ml
15 Mieszanina jodu krystalicznego 100 g
i ftalanu dietylu 800 ml
16 Mieszanina kwasu salicylowego 2.000 g
i ftalanu dietylu 800 ml
17 Mieszanina olejku eterycznego lub kompozycji zapachowej niekonsumpcyjnej 1.000 g
i alkoholu izopropylowego (propan-2-ol) 6.000 ml
18 Mieszanina oleju rycynowego 1.000 ml
i ftalanu dietylu 800 ml
19 Nafta - frakcja naftowa z destylacji zachowawczej 2.000 ml
20 Nipagina (aseptina) 3.000 g
21 Octan etylu 5.000 ml
22 Ogólny środek skażający

Ogólny środek skażający - zgodny z Polską Normą PN-C-97911 "Ogólny środek skażający"

500 ml
23 Szelak 3.000 g
24 Toluol lub toluen 3.000 ml
25 Benzoesan denatonium (dopuszczone jest stosowanie roztworów benzoesanu denatonium w etanolu lub alkoholu tert-butylowym po uprzednim przeliczeniu dawki na czysty składnik) 2 g
26 Benzoesan denatonium

rozpuszczony w 130 ml alkoholu tert-butylowego

2 g
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2 § 9 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 17 lipca 2009 r. (Dz.U.09.117.983) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2009 r.
3 § 9 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 17 lipca 2009 r. (Dz.U.09.117.983) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2009 r.
4 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 28 kwietnia 2010 r. (Dz.U.10.78.518) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 maja 2010 r.
5 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 17 lipca 2009 r. (Dz.U.09.117.983) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2009 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.32.251

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokument dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencja tych wyrobów oraz wykaz środków skażających alkohol etylowy służący do stosowania zwolnień od akcyzy.
Data aktu: 26/02/2009
Data ogłoszenia: 27/02/2009
Data wejścia w życie: 01/03/2009