Wzór dowodu osobistego oraz tryb postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 lutego 2009 r.
w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty

Na podstawie art. 44 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb postępowania w sprawie wydania dowodu osobistego, dokumenty wymagane do otrzymania dowodu osobistego, wzór wniosku o wydanie dowodu osobistego oraz wzór dowodu osobistego;
2)
tryb postępowania w sprawie wymiany dowodu osobistego;
3)
tryb postępowania w sprawie utraty dowodu osobistego oraz wzór zaświadczenia o utracie dowodu osobistego;
4)
tryb postępowania w sprawie zwrotu dowodu osobistego;
5)
tryb postępowania w sprawie unieważnienia dowodu osobistego.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ewidencji - rozumie się przez to ewidencję wydanych i unieważnionych dowodów osobistych;
2)
formularzu - rozumie się przez to sporządzony przy użyciu środków informatycznych formularz, będący drukiem ścisłego zarachowania, składający się z części A i B, z których każda posiada numer, nazwę organu wydającego dowód osobisty i jego identyfikator terytorialny;
3)
konsulu - rozumie się przez to konsula Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu ustawy z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 215, poz. 1823, z późn. zm.2));
4)
kopercie dowodowej - rozumie się przez to zbiór dokumentów gromadzonych w związku z wydawaniem osobie pierwszego i kolejnych dowodów osobistych, przechowywanych przez ostatniego wystawcę;
5)
organie unieważniającym - rozumie się przez to organ gminy właściwy do unieważnienia dowodu osobistego;
6)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych;
7)
wniosku - rozumie się przez to wniosek o wydanie dowodu osobistego;
8)
wystawcy dowodu osobistego - rozumie się przez to organ gminy, który wydał dowód osobisty.

Rozdział  2

Tryb postępowania w sprawie wydania dowodu osobistego

§  3.
1.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się do organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu stałego, a w przypadku braku takiego miejsca do organu gminy właściwego ze względu na ostatnie miejsce pobytu stałego.
2.
Jeżeli nie można ustalić właściwości miejscowej organu w sposób wskazany w ust. 1, wniosek składa się do organu gminy właściwego dla obszaru dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.
§  4.
1.
Wniosek może być złożony za pośrednictwem organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego wnioskodawcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli jego złożenie we właściwym organie gminy stanowi znaczną uciążliwość dla wnioskodawcy.
2.
Wniosek złożony w trybie, o którym mowa w ust. 1, organ gminy przesyła do właściwego organu gminy niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 dni od dnia złożenia.
§  5.
1.
Wniosek składa się osobiście, z wyjątkiem:
1)
osoby małoletniej, która nie ukończyła 13. roku życia, za którą wniosek składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów wraz z pisemną zgodą drugiego z rodziców lub opiekuna ustanowionego przez sąd, poświadczoną za zgodność podpisu przez organ gminy lub notariusza;
2)
osoby małoletniej, która ukończyła 13. rok życia, a nie ma obowiązku posiadania dowodu osobistego, za którą wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun ustanowiony przez sąd;
3)
osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, za którą wniosek składają rodzice albo jeden z rodziców wraz z pisemną zgodą drugiego z rodziców poświadczoną za zgodność podpisu przez organ gminy lub notariusza;
4)
osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską lub osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, za którą wniosek składa odpowiednio opiekun lub kurator ustanowiony przez sąd.
2.
Przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego osobom, o których mowa w ust. 1, jest wymagana obecność osoby małoletniej, jeżeli ukończyła 5 lat, osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie oraz osoby ubezwłasnowolnionej częściowo.
3.
W przypadku niemożności złożenia wniosku w trybie określonym w ust. 1 z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, osoba zawiadamia o tym organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, jeżeli pozwalają na to okoliczności, w jakich się ona znajduje.
§  6.
1.
Wniosek jest podpisywany przez osobę, która go składa.
2.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego osobie małoletniej, która ukończyła 13. rok życia, niemającej obowiązku posiadania dowodu osobistego, podpisuje składający wniosek rodzic lub opiekun ustanowiony przez sąd oraz małoletni. Małoletni składa swój podpis w miejscu przeznaczonym na podpis, a rodzic lub opiekun ustanowiony przez sąd podpisuje wniosek obok tego miejsca.
3.
W przypadku braku możliwości złożenia podpisu przez osoby wymienione w ust. 1 i 2, na wniosku zamieszcza się adnotację o braku możliwości złożenia podpisu przez tę osobę.
§  7.
1.
Do wniosku załącza się:
1)
dwie wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, odzwierciedlające aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiające tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy;
2) 1
(uchylony);
3)
odpis skrócony aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie zawarły małżeństwa;
4)
odpis skrócony aktu małżeństwa.
2.
Jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby, na żądanie organu gminy, do wniosku dołącza się dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa.
3.
Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16. roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
4.
Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające ją z nakryciem głowy. W takim przypadku do wniosku załącza zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.
5.
Osoba ubiegająca się po raz pierwszy o wydanie dowodu osobistego do wniosku nie załącza dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, jeżeli zostały sporządzone w urzędzie stanu cywilnego miejsca, w którym osoba ubiega się o wydanie dowodu osobistego.
6.
Do wniosku o ponowne wydanie dowodu osobistego nie załącza się odpisów aktów stanu cywilnego, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, jeżeli dane zawarte w dowodzie osobistym nie uległy zmianie, a w dokumentacji dowodowej znajdują się te odpisy, lub dokumenty te zostały sporządzone w urzędzie stanu cywilnego miejsca, w którym osoba ubiega się o wydanie dowodu osobistego.
7.
Wzór wniosku o wydanie dowodu osobistego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  8.
Organ gminy właściwy do wydania dowodu osobistego, który przyjął wniosek, sprawdza zgodność danych zawartych we wniosku z danymi zawartymi w dostępnych dokumentach, rejestrach i ewidencjach gromadzących dane tej osoby.
§  9.
1.
W przypadku gdy dane zawarte we wniosku są zgodne z dostępnymi dokumentami, rejestrami i ewidencjami gromadzącymi dane tej osoby, organ gminy sporządza formularz.
2.
W części A formularza zamieszcza się dane osobowe oraz zdjęcie wnioskodawcy, termin ważności dowodu osobistego oraz pieczęć wystawcy i podpis upoważnionej osoby sporządzającej formularz.
3.
Część B formularza zawiera potwierdzenie złożenia wniosku oraz określa termin odbioru dowodu osobistego.
4.
Wzór formularza, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  10.
1.
Na formularzu osoba, której dotyczy wniosek, w miejscu przeznaczonym na własnoręczny podpis wnioskodawcy składa wzór podpisu zamieszczanego w dowodzie osobistym, z wyjątkiem:
1)
małoletniego, który nie ukończył 13. roku życia;
2)
osoby, która nie ma możliwości złożenia podpisu.
2.
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, miejsce przeznaczone na własnoręczny podpis wnioskodawcy pozostawia się niewypełnione.
§  11.
1.
Dane osobowe zawarte w części A formularza oraz skanowaną fotografię i podpis wnioskodawcy organ gminy niezwłocznie przekazuje w drodze teletransmisji danych w formie dokumentu elektronicznego do ministra właściwego do spraw wewnętrznych w celu wytworzenia dowodu osobistego.
2.
Część B formularza otrzymuje wnioskodawca.
§  12.
1.
W przypadku gdy przekazanie danych osobowych w formie określonej w § 11 ust. 1 nie jest możliwe z przyczyn technicznych, dane osobowe zawarte w części A formularza organ gminy niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 2 dni roboczych od dnia wpływu wniosku, przekazuje na informatycznym nośniku danych do ministra właściwego do spraw wewnętrznych w celu wytworzenia dowodu osobistego.
2.
W sytuacji szczególnej, spowodowanej przyczynami niezależnymi od organu gminy, gdy brak jest możliwości sporządzenia formularza, wniosek wraz z załącznikami organ gminy niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia wpływu wniosku, przekazuje do ministra właściwego do spraw wewnętrznych w celu sporządzenia dokumentu elektronicznego i wyprodukowania na podstawie danych w nim zawartych dowodu osobistego. Przekazanie wniosku wraz z załącznikami następuje w sposób zapewniający ochronę danych zamieszczonych w tych dokumentach.
3.
W przypadkach, o których mowa w ust. 2, wnioskodawca otrzymuje nieodpłatnie zaświadczenie potwierdzające złożenie wniosku.
§  13.
1.
W przypadku gdy dane zawarte we wniosku nie są zgodne z danymi zawartymi w dostępnych dokumentach, rejestrach i ewidencjach gromadzących dane tej osoby, organ gminy wstrzymuje sporządzenie formularza do czasu wyjaśnienia nieprawidłowości danych zawartych we wniosku i wydaje nieodpłatnie wnioskodawcy zaświadczenie potwierdzające złożenie wniosku.
2.
Na formularzu sporządzonym po wyjaśnieniu niezgodności danych, jeżeli dane zawarte w formularzu są zgodne z danymi zawartymi we wniosku, osoba, której dotyczy wniosek, nie składa wzoru podpisu.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, podpis osoby organ gminy skanuje z wniosku. Przepisy § 10 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  14.
1.
Wytworzony na podstawie danych zawartych w części A formularza dowód osobisty minister właściwy do spraw wewnętrznych przekazuje do wystawcy dowodu osobistego pocztą specjalną za pośrednictwem właściwej komendy powiatowej Policji.
2.
W przypadku, o którym mowa w § 12 ust. 2, poza wyprodukowanym dowodem osobistym, minister właściwy do spraw wewnętrznych zwraca do wystawcy dowodu osobistego wniosek wraz z załącznikami w sposób określony w ust. 1.
§  15.
1.
Dowód osobisty odbiera się osobiście, z wyjątkiem następujących przypadków:
1)
dowód osobisty wydany małoletniemu, który nie ukończył 13. roku życia, odbiera jeden z rodziców lub opiekunów ustanowionych przez sąd;
2)
dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską odbiera jeden z rodziców;
3)
dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską odbiera opiekun ustanowiony przez sąd;
4)
dowód osobisty wydany małoletniemu, który ukończył 13. rok życia, niemającemu obowiązku posiadania dowodu osobistego, odbiera osobiście małoletni albo jeden z rodziców lub opiekun ustanowiony przez sąd;
5)
dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej częściowo odbiera ta osoba albo kurator ustanowiony przez sąd.
2.
W przypadku niemożności odbioru dowodu osobistego w trybie określonym w ust. 1, z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, osoba zawiadamia o tym organ gminy, który zapewnia odbiór dowodu osobistego w miejscu pobytu tej osoby, jeżeli pozwalają na to okoliczności, w jakich się ona znajduje.
§  16.
1.
Osoba odbierająca dowód osobisty zwraca wystawcy dowodu osobistego część B formularza.
2.
W przypadkach, o których mowa w § 12 ust. 3 oraz § 13 ust. 1, osoba odbierająca dowód osobisty zwraca zaświadczenie.
§  17.
1.
Osoba potwierdza odbiór dowodu osobistego, wpisując datę oraz składając podpis na części B formularza, o którym mowa w § 9, lub na zaświadczeniu, o którym mowa w § 12 ust. 3 i § 13 ust. 1.
2.
Wystawca dowodu osobistego przechowuje część B formularza lub zaświadczenie zawierające pokwitowanie odbioru dowodu osobistego w kopercie dowodowej.
§  18.
1.
Przy odbiorze dowodu osobistego cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie, zwraca dokument potwierdzający legalność jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wydany przez właściwy organ na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694, z późn. zm.3)), ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. Nr 144, poz. 1043, z 2007 r. Nr 120, poz. 818 oraz z 2008 r. Nr 216, poz. 1367) oraz ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1695, z późn. zm.4)).
2.
Dokumenty potwierdzające legalność pobytu, o których mowa w ust. 1, organ gminy przekazuje niezwłocznie organowi, który dokumenty wydał.
§  19.
1.
Dowód osobisty ma formę spersonalizowanej przy użyciu wielkich liter, a w przypadku adresu przy użyciu wielkich i małych liter, karty identyfikacyjnej o wymiarach 54 x 85 mm, wykonanej z tworzywa sztucznego, zawierającej dane osobowe, zdjęcie i podpis posiadacza, trzyliterową serię i sześciocyfrowy numer dowodu osobistego, nazwę organu wydającego dowód osobisty, datę wydania i termin ważności oraz elementy zabezpieczające dokument przed podrobieniem i sfałszowaniem.
2.
Wzór dowodu osobistego określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  20.
W przypadkach, o których mowa w art. 37 ust. 2 i 3 ustawy, miejsce w dowodzie osobistym przeznaczone na podpis posiadacza dowodu osobistego pozostawia się niewypełnione.

Rozdział  3

Tryb postępowania w sprawach wymiany dowodu osobistego

§  21.
1.
Osoba obowiązana do złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego w przypadku zmiany danych zamieszczonych w dowodzie osobistym, upływu terminu ważności dowodu osobistego, uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby wskazuje we wniosku powód wymiany dokumentu.
2.
Za okoliczność utrudniającą ustalenie tożsamości osoby, o której mowa w ust. 1, uznaje się w szczególności:
1)
zmianę wizerunku posiadacza dowodu osobistego w taki sposób, że na podstawie zamieszczonej w dowodzie osobistym fotografii nie jest możliwe ustalenie tożsamości tej osoby;
2)
fizyczne zużycie dokumentu.
§  22.
1.
Osoba odbierająca nowy dowód osobisty jest obowiązana przedłożyć dotychczasowy dowód osobisty.
2.
Organ wydający nowy dowód osobisty po przedłożeniu dotychczasowego dowodu osobistego dokonuje czynności, o których mowa w § 33, i zwraca unieważniony dokument osobie odbierającej nowy dowód osobisty.
§  23.
W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 2.

Rozdział  4

Tryb postępowania w sprawach utraty dowodu osobistego

§  24.
1.
Zawiadomienie o utracie dowodu osobistego, o którym mowa w art. 42 ust. 1 ustawy, wymaga osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty, a w przypadku małoletnich lub osób ubezwłasnowolnionych - odpowiednio rodzica albo opiekuna lub kuratora ustanowionego przez sąd, w urzędzie obsługującym organ gminy lub w urzędzie konsularnym.
2.
Za osobę małoletnią lub ubezwłasnowolnioną, która czasowo przebywa, w szczególności w związku z wypoczynkiem, leczeniem lub nauką, pod opieką innej osoby niż rodzic lub opiekun ustanowiony przez sąd, o utracie dowodu osobistego zawiadamia opiekun faktyczny tej osoby.
3.
W przypadku niemożności osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, zawiadomienia może dokonać pełnomocnik, po okazaniu pełnomocnictwa udzielonego na piśmie.
4.
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, składa się w formie pisemnej. Zawiadamiający jest obowiązany podać imię (imiona), nazwisko, adres zamieszkania, imiona rodziców, nazwisko rodowe matki posiadacza utraconego dowodu osobistego oraz wystawcę dowodu osobistego.
§  25.
1.
Organ gminy lub konsul powiadomieni o utracie dowodu osobistego, w trybie określonym w § 24, ustalają zgodność danych posiadacza utraconego dowodu osobistego z danymi zawartymi w dostępnych rejestrach publicznych, innym dokumencie tożsamości, a gdy nie jest to możliwe - w innych dokumentach ze zdjęciem, a jeżeli posiadacz utraconego dowodu osobistego nie posiada żadnego dokumentu - na podstawie oświadczenia zawiadamiającego.
2.
Organ gminy lub konsul wydaje osobie zawiadamiającej wolne od opłaty zaświadczenie o utracie dowodu osobistego zawierające dane identyfikacyjne podane przez zawiadamiającego oraz wzmiankę o podstawie ustalenia tożsamości.
3.
Wzór zaświadczenia o utracie dowodu osobistego określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  26.
1.
Organ gminy lub konsul niezwłocznie, nie później jednak niż następnego dnia roboczego po dniu zgłoszenia utraty, zawiadamia wystawcę dowodu osobistego o zgłoszeniu utraty, w celu dokonania czynności, o których mowa w § 33.
2.
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, doręcza się w formie pisemnej po uprzednim przesłaniu telefaksem lub w formie dokumentu elektronicznego doręczanego za pomocą środków komunikacji elektronicznej w sposób określony w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501 oraz z 2008 r. Nr 127, poz. 817).
3.
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1 i 2, organ gminy przechowuje w kopercie dowodowej dotyczącej osoby, która utraciła dowód osobisty.
§  27.
W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 2.

Rozdział  5

Tryb postępowania w sprawach zwrotu dowodu osobistego

§  28.
Organ gminy, Policji lub inny organ administracji publicznej niezwłocznie, nie później jednak niż następnego dnia roboczego po dniu otrzymania znalezionego dowodu osobistego, przesyła ten dokument wraz z informacją o dacie przekazania dowodu przez znalazcę, za potwierdzeniem odbioru, do wystawcy dowodu osobistego.
§  29.
Posiadacz dowodu osobistego, któremu zwrócono znaleziony dowód osobisty w sposób określony w art. 42 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy zawiadamia o utracie dokumentu, jest obowiązany przekazać dowód osobisty najbliższemu organowi gminy lub właściwej ze względu na miejsce pobytu polskiej placówce konsularnej. Przepis § 28 stosuje się odpowiednio.
§  30. 2
1.
Konsul przekazuje dowód osobisty zwrócony przez osobę, która utraciła obywatelstwo polskie, do wystawcy dowodu osobistego.
2.
Konsul niezwłocznie, nie później jednak niż następnego dnia roboczego po dniu otrzymania zwróconego dowodu osobistego, przekazuje do wystawcy dowodu osobistego powiadomienie o jego zwrocie.
§  31.
1.
Wystawca dowodu osobistego, któremu przesłano w trybie § 28-30 dowód osobisty, podejmuje czynności, o których mowa w § 33.
2.
Dowód osobisty unieważniony w związku z utratą obywatelstwa oraz zwrócony w trybie § 28 i 29 przechowuje się w kopercie dowodowej.

Rozdział  6

Tryb postępowania w sprawach unieważnienia dowodu osobistego

§  32.
1.
Organy administracji publicznej, które dokonują zmiany danych zamieszczonych w dowodzie osobistym lub rejestrują ją w prowadzonych zbiorach, o dokonanej lub zarejestrowanej zmianie niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia dokonania lub zarejestrowania zmiany, zawiadamiają wystawcę dowodu osobistego.
2.
Organami, o których mowa w ust. 1, są:
1)
kierownik urzędu stanu cywilnego:
a)
rejestrujący zmianę nazwiska wynikającą ze zmiany stanu cywilnego,
b)
dokonujący zmiany imienia lub nazwiska w drodze wydanej decyzji administracyjnej,
c)
dokonujący zmian w aktach stanu cywilnego,
d)
sporządzający akt zgonu posiadacza dowodu osobistego;
2)
organ gminy prowadzący ewidencję ludności w zakresie zmiany danych adresowych;
3)
minister właściwy do spraw wewnętrznych w zakresie zmiany numeru PESEL - o ile zmiana nie dotyczy daty urodzenia lub płci;
4) 3
minister właściwy do spraw wewnętrznych w zakresie utraty obywatelstwa polskiego - jeżeli postanowienie o zgodzie na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego jest przekazywane za pośrednictwem konsula.
5) 4
wojewoda w zakresie utraty obywatelstwa polskiego - jeżeli postanowienie o zgodzie na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego jest przekazywane za jego pośrednictwem.
3.
Kierownik urzędu stanu cywilnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a-c, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające:
1)
imię (imiona), nazwisko i nazwisko rodowe posiadacza dowodu osobistego;
2)
numer PESEL oraz serię i numer dowodu osobistego posiadacza dowodu osobistego, o ile są mu dostępne;
3)
zakres i datę dokonanej lub zarejestrowanej zmiany.
4.
W przypadku zmiany nazwiska wynikającej z zawarcia małżeństwa przed polskim konsulem lub organem zagranicznym w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 3, kierownik urzędu stanu cywilnego podaje datę doręczenia osobie, której akt dotyczy, odpisu skróconego aktu małżeństwa.
5.
W przypadku zmiany imienia lub nazwiska w drodze wydanej decyzji administracyjnej w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 3, kierownik urzędu stanu cywilnego podaje datę, w której decyzja o zmianie imienia lub nazwiska stała się ostateczna.
6.
W przypadku innych zmian w aktach stanu cywilnego w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 3, kierownik urzędu stanu cywilnego podaje datę, w której decyzja stwierdzająca zmianę danych stała się ostateczna, a orzeczenie sądu prawomocne.
7.
Kierownik urzędu stanu cywilnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. d, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające: imię (imiona), nazwisko i nazwisko rodowe, numer PESEL, serię i numer dowodu osoby zmarłej oraz datę zgonu. Kierownik urzędu stanu cywilnego, któremu osoba obowiązana do zgłoszenia zgonu przedłożyła dowód osobisty osoby zmarłej, odcina jeden z rogów tego dokumentu i zwraca dowód osobisty zgłaszającemu zgon.
8.
Jeżeli osoba zawiadamiająca nie odbierze dowodu osobistego osoby zmarłej, dokument ten przechowuje się w kopercie dowodowej.
9.
Organ gminy prowadzący ewidencję ludności w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające:
1)
numer PESEL;
2)
imię (imiona) i nazwisko;
3)
dotychczasowy adres miejsca zameldowania zamieszczony w dowodzie osobistym;
4)
datę wymeldowania lub datę, w której decyzja o wymeldowaniu stała się ostateczna;
5)
serię i numer dowodu osobistego.
10.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające:
1)
dotychczasowy numer PESEL;
2)
nowy numer PESEL;
3)
imię (imiona) i nazwisko;
4)
datę zmiany numeru PESEL;
5)
serię i numer dowodu osobistego.
11. 5
W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 i 5, właściwy organ przekazuje wystawcy dowodu osobistego zawiadomienie zawierające:
1)
numer PESEL;
2)
imię (imiona) i nazwisko;
3)
datę utraty obywatelstwa;
4)
serię i numer dowodu osobistego.
§  33.
Organ unieważniający podejmuje następujące czynności:
1)
wprowadza do ewidencji informacje o dacie i przyczynie unieważnienia dowodu osobistego w sposób określony w § 34 i 35;
2)
odcina jeden z rogów unieważnianego dowodu osobistego o powierzchni co najmniej 1 cm2.
§  34.
Po otrzymaniu dokumentów stanowiących podstawę unieważnienia dowodu osobistego z powodu:
1)
zawiadomienia o utracie dowodu osobistego,
2)
zawiadomienia o zniszczeniu dowodu osobistego,
3)
przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego,
4)
utraty obywatelstwa polskiego przez posiadacza dowodu osobistego,
5)
zgonu posiadacza dowodu osobistego,
6)
odbioru nowego dowodu osobistego w miejsce poprzedniego dowodu osobistego

- organ unieważniający niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia otrzymania dokumentów, wprowadza do ewidencji datę i przyczynę unieważnienia dowodu osobistego wynikającą ze zdarzenia stanowiącego podstawę unieważnienia dowodu osobistego.

§  35.
1.
Po otrzymaniu dokumentów stanowiących podstawę do unieważnienia dowodu osobistego z powodu zmiany danych zamieszczonych w dowodzie osobistym, wystawca dowodu osobistego niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia wpływu tych dokumentów, wprowadza do ewidencji przyczynę i datę unieważnienia dowodu osobistego.
2.
Jeżeli osoba odbierze nowy dowód osobisty przed datą wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 5 lub art. 43 ust. 2 ustawy, organ wydający nowy dowód osobisty wprowadzi do ewidencji datę odbioru nowego dokumentu jako datę unieważnienia poprzedniego dowodu osobistego.
3.
O dacie unieważnienia, o której mowa w ust. 2, wystawca nowego dowodu osobistego niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od unieważnienia dokumentu, informuje wystawcę poprzedniego dowodu osobistego, o ile nie jest to ten sam organ.

Rozdział  7

Przepisy końcowe

§  36.
Dotychczasowy wzór wniosku o wydanie dowodu osobistego stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2000 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. Nr 112, poz. 1182, z 2003 r. Nr 56, poz. 500 oraz z 2007 r. Nr 24, poz. 146) może być wykorzystywany do wyczerpania zapasów, nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2009 r.
§  37.
Dotychczasowy wzór formularza stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2000 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty może być wykorzystywany do wyczerpania zapasów, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2010 r.
§  38.
Dotychczasowy wzór zaświadczenia o utracie dowodu osobistego stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2000 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty może być wykorzystywany do wyczerpania zapasów, nie dłużej jednak niż do dnia 31 marca 2009 r.
§  39.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2000 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. Nr 112, poz. 1182, z 2003 r. Nr 56, poz. 500 oraz z 2007 r. Nr 24, poz. 146).
§  40.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 171, poz. 1056, Nr 195, poz. 1198 i Nr 220, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 22, poz. 120.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1808, z 2007 r. Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1287 oraz z 2008 r. Nr 216, poz. 1367.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 120, poz. 818 i Nr 165, poz. 1170, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 180, poz. 1112, Nr 216, poz. 1367, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1570 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33 i Nr 31, poz. 206.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 120, poz. 818 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 216, poz. 1367 i Nr 234, poz. 1570.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 WZÓR

WNIOSEK

o wydanie dowodu osobistego

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 

ZAŁĄCZNIK Nr  4

 WZÓR

.............................. .......................

(pieczęć podłużna organu) (miejscowość, data)

Zaświadczenie

o utracie dowodu osobistego

Na podstawie § 25 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z

dnia 6 lutego 2009 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz

trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych,

ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. Nr 47,

poz. 384) zaświadcza się, że Pan/Pani.........................

..............................................................

urodzony/a ...................................................

zamieszkały/a ................................................

imiona rodziców ..............................................

nazwisko rodowe matki ........................................

zgłosił/a w dniu dzisiejszym utratę dowodu osobistego wydanego

przez ........................................................

Tożsamość zgłaszającego/ej (małoletniego, który utracił dowód

osobisty) została ustalona na podstawie:

[] rejestru publicznego (nazwa)................................

[] innego dokumentu tożsamości (rodzaj, seria, numer)..........

..............................................................

[] innego dokumentu ze zdjęciem (rodzaj, seria, numer).........

..............................................................

[] oświadczenia osoby

Imię i nazwisko osoby oraz seria i numer dokumentu tożsamości

osoby zgłaszającej utratę dowodu osobistego (opiekun, kurator,

pełnomocnik) .................................................

.............................................................

...........................

(pieczęć okrągła organu)

................................

(podpis i pieczęć urzędnika)

1 § 7 ust. 1 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 2012 r. (Dz.U.12.926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 sierpnia 2012 r.
2 § 30 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 2012 r. (Dz.U.12.926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 sierpnia 2012 r.
3 § 32 ust. 2 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 2012 r. (Dz.U.12.926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 sierpnia 2012 r.
4 § 32 ust. 2 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 3 lit. a) tiret drugie rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 2012 r. (Dz.U.12.926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 sierpnia 2012 r.
5 § 32 ust. 11 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 2012 r. (Dz.U.12.926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 sierpnia 2012 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024