Publiczne placówki kształcenia ustawicznego, publiczne placówki kształcenia praktycznego oraz publiczne ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 15 czerwca 2009 r.
w sprawie publicznych placówek kształcenia ustawicznego, publicznych placówek kształcenia praktycznego oraz publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego

Na podstawie art. 68a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
rodzaje publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego;
2)
zadania publicznych placówek kształcenia ustawicznego o zasięgu ogólnokrajowym;
3)
szczegółową organizację, sposób, warunki i formy prowadzenia kształcenia ustawicznego przez publiczne placówki kształcenia ustawicznego, publiczne placówki kształcenia praktycznego i publiczne ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz zadania tych placówek i ośrodków;
4)
warunki i tryb odpłatności za prowadzone w publicznych placówkach kształcenia ustawicznego, publicznych placówkach kształcenia praktycznego i publicznych ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych.
§  2.
Do publicznych placówek kształcenia ustawicznego należą:
1)
placówki kształcenia ustawicznego o zasięgu ogólnokrajowym, zwane dalej "placówkami o zasięgu ogólnokrajowym";
2)
centra kształcenia ustawicznego.
§  3.
1.
Do zadań placówki o zasięgu ogólnokrajowym należy:
1)
przygotowywanie rozwiązań służących rozwojowi kształcenia ustawicznego w systemie oświaty, w szczególności służących uzyskiwaniu lub podnoszeniu kwalifikacji zawodowych przez osoby dorosłe dla potrzeb rynku pracy;
2)
projektowanie i realizowanie przedsięwzięć edukacyjnych dotyczących kształcenia ustawicznego, w tym kształcenia na odległość;
3)
przygotowywanie raportów, materiałów i analiz służących diagnozowaniu i ocenianiu stanu kształcenia ustawicznego w systemie oświaty;
4)
tworzenie narzędzi służących monitorowaniu procesu kształcenia ustawicznego w systemie oświaty, w szczególności w zakresie uzyskiwania lub uzupełniania umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
5)
opracowywanie programów i materiałów edukacyjnych do prowadzenia kształcenia ustawicznego, w tym kształcenia na odległość, oraz przygotowywanie kadry do realizacji tych programów;
6)
opracowywanie programów, materiałów i narzędzi służących do prowadzenia doradztwa zawodowego w systemie oświaty oraz przygotowywanie kadry dla ich realizacji;
7)
promowanie innowacyjnych i eksperymentalnych projektów z zakresu kształcenia ustawicznego w systemie oświaty, w szczególności umożliwiających uzyskiwanie lub uzupełnianie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
8)
tworzenie baz danych i zbiorów informacji w zakresie kształcenia ustawicznego w systemie oświaty oraz prowadzenie działalności wydawniczej w tym zakresie.
2.
Placówka o zasięgu ogólnokrajowym może realizować także inne niż określone w ust. 1 zadania z zakresu kształcenia ustawicznego, zlecone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  4.
Placówka o zasięgu ogólnokrajowym, w zakresie zadań statutowych, współpracuje z:
1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, z placówkami doskonalenia nauczycieli oraz z placówkami prowadzącymi kształcenie ustawiczne;
2)
instytucjami rządowymi, samorządowymi i naukowymi oraz z partnerami społecznymi w kraju i za granicą.
§  5.
1.
Placówką o zasięgu ogólnokrajowym kieruje dyrektor.
2.
Do dyrektora placówki o zasięgu ogólnokrajowym nie stosuje się przepisu art. 36 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą".
§  6.
1.
Kandydata na stanowisko dyrektora placówki o zasięgu ogólnokrajowym wyłania się w drodze konkursu.
2.
Jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania powierza to stanowisko ustalonemu przez siebie kandydatowi.
3.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania powołuje komisję konkursową oraz ustala jej skład i regulamin działania.
4.
Stanowisko dyrektora placówki o zasięgu ogólnokrajowym powierza się na okres 5 lat. W uzasadnionych przypadkach można powierzyć to stanowisko na krótszy okres, jednak nie krótszy niż rok.
5.
Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 4, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może przedłużać powierzenie stanowiska na kolejne okresy wymienione w ust. 4.
6.
Do placówki o zasięgu ogólnokrajowym nie stosuje się art. 36a ust. 2, 4, 6-8, 10 i 12-14 ustawy.
§  7.
1.
Statut placówki o zasięgu ogólnokrajowym określa w szczególności:
1)
nazwę placówki;
2)
cele i szczegółowe zadania placówki;
3)
formy realizacji zadań placówki;
4)
organizację wewnętrzną placówki;
5)
warunki powoływania zespołów doradczych.
2.
Do placówki o zasięgu ogólnokrajowym nie stosuje się art. 60 ustawy.
§  8.
Do placówki o zasięgu ogólnokrajowym nie stosuje się art. 40, 50, 53 i 58 ust. 7 ustawy.
§  9.
1.
Centrum kształcenia ustawicznego prowadzi kształcenie ustawiczne w szkołach dla dorosłych, jeżeli takie szkoły wchodzą w skład centrum, oraz w formach pozaszkolnych, o których mowa w przepisach w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.
2.
Szczegółową organizację, sposób i warunki prowadzenia kształcenia w szkołach dla dorosłych wchodzących w skład centrum kształcenia ustawicznego określają przepisy dotyczące szkół publicznych.
§  10.
1.
Do zadań centrum kształcenia ustawicznego należy:
1)
opracowywanie i wydawanie materiałów metodyczno-dydaktycznych dla prowadzonego kształcenia;
2)
przygotowywanie oferty kształcenia ustawicznego skierowanej do uczestników tego kształcenia, zwiększającej szansę ich zatrudnienia, oraz współpraca z pracodawcami w tym zakresie;
3)
gromadzenie informacji naukowo-technicznej dla potrzeb kształcenia ustawicznego, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków i form tego kształcenia, prowadzonego przez centrum kształcenia ustawicznego.
2.
Centrum kształcenia ustawicznego może ponadto:
1)
realizować zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu, wynikające z programu nauczania dla danego zawodu;
2)
organizować i prowadzić kształcenie ustawiczne umożliwiające spełnianie obowiązku nauki.
§  11.
1.
Centrum kształcenia ustawicznego prowadzi kształcenie ustawiczne z uwzględnieniem:
1)
współpracy w zakresie zadań statutowych z placówkami o zasięgu ogólnokrajowym oraz z innymi placówkami prowadzącymi kształcenie ustawiczne;
2)
współpracy z urzędami pracy w zakresie szkolenia osób zarejestrowanych w tych urzędach i pracodawcami w zakresie kształcenia ustawicznego pracowników.
2.
Centrum kształcenia ustawicznego może współpracować z organizatorami kształcenia ustawicznego za granicą.
§  12.
1.
Organy prowadzące centra kształcenia ustawicznego mogą, w drodze porozumienia, wyznaczyć jedno z centrów do koordynowania kształcenia ustawicznego, w tym kształcenia na odległość, na terenie danego województwa lub województw, po zasięgnięciu opinii organu lub organów sprawujących nadzór pedagogiczny nad tymi centrami.
2.
Centrum kształcenia ustawicznego, o którym mowa w ust. 1, realizuje zadania określone w § 10, a ponadto gromadzi, analizuje i upowszechnia informacje o zakresie i potrzebach kształcenia ustawicznego, w tym kształcenia na odległość, prowadzonego przez centra kształcenia ustawicznego, centra kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, działające na terenie danego województwa lub województw.
3.
Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności zadania centrum kształcenia ustawicznego w zakresie koordynacji kształcenia ustawicznego, w tym kształcenia na odległość, oraz warunki finansowania zadań centrum w tym zakresie.
§  13.
1.
Publicznymi placówkami kształcenia praktycznego są centra kształcenia praktycznego.
2.
Centra kształcenia praktycznego realizują zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu, wynikające z programu nauczania dla danego zawodu, oraz prowadzą kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, o których mowa w przepisach w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.
3.
Do zadań centrum kształcenia praktycznego należy:
1)
prowadzenie zajęć praktycznych dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, w zakresie całego lub części programu nauczania dla danego zawodu, w tym modułowego programu nauczania dla danego zawodu;
2)
prowadzenie zajęć uzupełniających z zakresu praktycznej nauki zawodu dla młodocianych pracowników;
3)
organizowanie i prowadzenie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
4)
opracowywanie i wydawanie materiałów metodyczno-dydaktycznych dla potrzeb prowadzonego kształcenia;
5)
przygotowywanie oferty prowadzonego kształcenia ustawicznego dostosowanej do potrzeb rynku pracy.
4.
Centrum kształcenia praktycznego może organizować i prowadzić kształcenie ustawiczne umożliwiające spełnianie obowiązku nauki.
§  14.
1.
Centrum kształcenia praktycznego prowadzi kształcenie ustawiczne z uwzględnieniem współpracy w zakresie zadań statutowych z placówką o zasięgu ogólnokrajowym oraz z innymi placówkami prowadzącymi kształcenie ustawiczne.
2.
Centrum kształcenia praktycznego może współpracować z:
1)
urzędami pracy w zakresie szkolenia osób zarejestrowanych w tych urzędach i pracodawcami w zakresie kształcenia ustawicznego pracowników;
2)
placówkami doskonalenia nauczycieli w zakresie doskonalenia umiejętności zawodowych nauczycieli kształcenia zawodowego.
§  15.
1.
Organy prowadzące centra kształcenia praktycznego mogą, w drodze porozumienia, wyznaczyć jedno z centrów do koordynowania kształcenia praktycznego na terenie danego województwa lub województw, po zasięgnięciu opinii organu lub organów sprawujących nadzór pedagogiczny nad tymi centrami.
2.
Centrum kształcenia praktycznego, o którym mowa w ust. 1, realizuje zadania określone w § 13, a ponadto gromadzi, analizuje i upowszechnia informacje o zakresie i potrzebach kształcenia praktycznego prowadzonego przez centra kształcenia praktycznego działające na terenie danego województwa lub województw.
3.
Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności zadania centrum kształcenia praktycznego w zakresie koordynacji kształcenia praktycznego oraz warunki finansowania zadań centrum w tym zakresie.
§  16.
1.
Publiczne ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, zwane dalej "ośrodkami", prowadzą dokształcanie teoretyczne młodocianych pracowników, zwanych dalej "młodocianymi", oraz prowadzą kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, o których mowa w przepisach w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.
2.
Do zadań ośrodka należy:
1)
organizowanie dokształcania teoretycznego młodocianych zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu, wynikającego z programu nauczania dla danego zawodu;
2)
organizowanie i prowadzenie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.
3.
Ośrodek może ponadto:
1)
organizować dokształcanie teoretyczne młodocianych zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu i uczęszczających do zasadniczych szkół zawodowych - w zakresie przedmiotów zawodowych teoretycznych, jeżeli szkoła nie ma możliwości ich zrealizowania;
2)
organizować i prowadzić kształcenie ustawiczne umożliwiające spełnianie obowiązku nauki.
§  17.
Ośrodek prowadzi kształcenie ustawiczne z uwzględnieniem:
1)
współpracy w zakresie zadań statutowych z placówką o zasięgu ogólnokrajowym oraz z innymi placówkami prowadzącymi kształcenie ustawiczne;
2)
współpracy z urzędami pracy w zakresie szkolenia osób zarejestrowanych w tych urzędach i pracodawcami w zakresie kształcenia ustawicznego pracowników.
§  18.
1.
Dokształcanie teoretyczne młodocianych w ośrodku odbywa się w formie turnusów, z zastrzeżeniem § 19.
2.
Turnusy organizuje się dla młodocianych dokształcających się teoretycznie w zakresie danego zawodu.
3.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach turnusy mogą być organizowane dla młodocianych dokształcających się teoretycznie w zakresie różnych zawodów.
4.
Dokształcanie teoretyczne młodocianych w formie turnusu realizuje się w wymiarze odpowiednim do zakresu dokształcania teoretycznego, na które został skierowany młodociany.
5.
Liczba młodocianych uczestniczących w turnusie wynosi co najmniej 20. Za zgodą organu prowadzącego ośrodek liczba młodocianych uczestniczących w turnusie może być mniejsza niż 20.
§  19.
1.
Dyrektor ośrodka w porozumieniu z organem prowadzącym może w uzasadnionych przypadkach, w szczególności w przypadkach losowych, zorganizować dokształcanie teoretyczne młodocianych w formie konsultacji indywidualnych, zwanych dalej "konsultacjami".
2.
Liczba godzin konsultacji wynosi co najmniej 20 % liczby godzin przewidzianych na nauczanie przedmiotów zawodowych teoretycznych określonych w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
§  20.
1.
Po zakończeniu turnusu lub konsultacji młodociany otrzymuje zaświadczenie.
2.
Zaświadczenie zawiera w szczególności:
1)
imię i nazwisko młodocianego;
2)
datę i miejsce urodzenia młodocianego;
3)
nazwę zawodu;
4)
zakres odbytego dokształcania teoretycznego;
5)
w przypadku młodocianych, o których mowa w § 16 ust. 3 pkt 1 - również oceny z realizowanych przedmiotów zawodowych teoretycznych; oceny te są wpisywane do arkusza ocen prowadzonego przez szkołę, do której uczęszcza młodociany.
§  21.
1.
Młodociani są przyjmowani do ośrodków na podstawie skierowania wydanego przez:
1)
pracodawcę;
2)
szkołę - w przypadku młodocianych, o których mowa w § 16 ust. 3 pkt 1.
2.
Skierowanie zawiera w szczególności:
1)
imię i nazwisko młodocianego oraz datę i miejsce jego urodzenia;
2)
nazwę szkoły lub pracodawcy kierującego młodocianego na dokształcanie teoretyczne w ośrodku;
3)
nazwę i kod zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, oraz zakres dokształcania teoretycznego.
3.
Skierowanie składa się do dyrektora ośrodka w określonym przez niego terminie.
§  22.
1.
Dyrektor ośrodka, na podstawie skierowań, o których mowa w § 21 ust. 1, sporządza plan dokształcania teoretycznego młodocianych na dany rok szkolny, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku.
2.
Plan zawiera:
1)
liczbę młodocianych, dla których ma być prowadzone dokształcanie teoretyczne;
2)
wykaz zawodów, w których ma być prowadzone dokształcanie teoretyczne, oraz kody zawodów zgodne z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego;
3)
zakres i formę dokształcania teoretycznego młodocianych.
3.
Organ prowadzący ośrodek zatwierdza plan, biorąc pod uwagę potrzeby lokalnego rynku pracy, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, w terminie do dnia 31 maja danego roku.
§  23.
1.
Organy prowadzące ośrodki mogą, w drodze porozumienia, wyznaczyć jeden z ośrodków do koordynowania dokształcania teoretycznego młodocianych na terenie danego województwa lub województw, po zasięgnięciu opinii organu lub organów sprawujących nadzór pedagogiczny nad tymi ośrodkami.
2.
Ośrodek, o którym mowa w ust. 1, realizuje zadania określone w § 16 ust. 2 i 3, a ponadto gromadzi, analizuje i upowszechnia informacje o zakresie i potrzebach dokształcania teoretycznego młodocianych, prowadzonego przez ośrodki działające na terenie danego województwa lub województw.
3.
Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności zadania ośrodka w zakresie koordynacji dokształcania teoretycznego młodocianych oraz warunki finansowania zadań ośrodka w tym zakresie.
§  24.
Działalność centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego i ośrodków jest prowadzona z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych.
§  25.
Warunki i tryb organizowania praktycznej nauki zawodu w centrach kształcenia ustawicznego i centrach kształcenia praktycznego określają przepisy w sprawie praktycznej nauki zawodu.
§  26.
1.
Centra kształcenia ustawicznego, centra kształcenia praktycznego lub ośrodki mogą pobierać opłaty za kształcenie ustawiczne prowadzone w formach pozaszkolnych.
2.
Opłaty nie mogą być pobierane od osób, które spełniają obowiązek nauki przez uczęszczanie na zajęcia realizowane w formach pozaszkolnych.
3.
Opłaty są wnoszone za cały okres kształcenia, w terminie do dnia rozpoczęcia kształcenia.
4.
Dyrektor centrum kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia praktycznego lub ośrodka może w uzasadnionych przypadkach przedłużyć termin wniesienia opłaty lub wyrazić zgodę na wniesienie opłaty w ratach.
5.
Opłaty wnosi się na rachunek centrum kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia praktycznego lub ośrodka wskazany przez dyrektora.
6.
Wysokość opłat ustala dyrektor centrum kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia praktycznego lub ośrodka, z uwzględnieniem kosztów prowadzenia poszczególnych form pozaszkolnych. Opłaty nie mogą przekraczać ponoszonych kosztów kształcenia ustalonych w porozumieniu z właściwym organem prowadzącym.
7.
Dyrektor centrum kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia praktycznego lub ośrodka może zwolnić w całości lub w części z opłat osobę o niskich dochodach, w szczególności, jeżeli dochód tej osoby nie przekracza kwot, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 albo 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728, z późn. zm.3)).
8.
Zwolnienie w całości lub w części z opłat następuje na wniosek osoby zainteresowanej.
9.
Opłaty nie podlegają zwrotowi, jeżeli słuchacz został skreślony z listy słuchaczy albo zrezygnował z kształcenia, chyba że rezygnacja nastąpiła z powodów zdrowotnych potwierdzonych zaświadczeniem lekarskim lub z innych ważnych przyczyn losowych.
§  27.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.4)
______

1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206 i Nr 56, poz. 458.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, Nr 216, poz. 1367, Nr 220, poz. 1431 i Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 65, poz. 554, Nr 69, poz. 590 i Nr 92, poz. 753.

4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego, w tym publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego (Dz. U. Nr 132, poz. 1225), które utraciło moc z dniem 24 maja 2007 r. na podstawie art. 1 pkt 20 lit. a ustawy z dnia 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 80, poz. 542).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024