Wzór rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 29 grudnia 2010 r.
w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej2)

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607 oraz z 2009 r. Nr 79, poz. 666 i Nr 215, poz. 1664) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Określa się wzór rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23 listopada 2006 r. w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej (Dz. U. Nr 226, poz. 1654).
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
______

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).

2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane do Komisji Europejskiej w dniu 23 grudnia 2010 r. pod numerem 2010/0814/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę informacji w zakresie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998 r., z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337).

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

wzór

Objaśnienia:

1) Kolumny w tabeli 1 dotyczące odzysku odpadów opakowaniowych z opakowań (kolumny 4, 6, 7, 10, 12 i 14) - należy wypełnić wyłącznie w odniesieniu odpowiednio do łącznej masy wszystkich rodzajów opakowań wprowadzonych przez przedsiębiorcę na rynek krajowy i łącznej masy odpadów opakowaniowych poddanych odzyskowi.

2) Rodzaj opakowania, z którego powstał odpad - należy podać zgodnie z rodzajami opakowań wymienionymi w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607, z późn. zm). W przypadku wprowadzenia na rynek krajowy produktów w opakowaniach wielomateriałowych, jako rodzaj opakowania, z którego powstał odpad, należy podać rodzaj materiału, którego zawartość w masie opakowania wielomateriałowego jest największa. Jako poszczególny rodzaj opakowania należy traktować rodzaje opakowań, dla których stawki opłat produktowych określają przepisy w sprawie stawek opłat produktowych. Należy podać tylko te rodzaje opakowań, które zostały przez przedsiębiorcę wprowadzone na rynek, w kolejności określonej w załączniku nr 4a do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych.

3) Masa wprowadzonych na rynek opakowań - należy podać łączną masę wprowadzonych na rynek krajowy opakowań z podziałem na poszczególne ich rodzaje, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych w danym rodzaju opakowania, w danym roku sprawozdawczym.

4) Masa wprowadzonych na rynek opakowań wielomateriałowych - należy podać masę opakowań wielomateriałowych wprowadzonych na rynek krajowy, uwzględnionych w masie danego rodzaju opakowania, w danym roku sprawozdawczym.

5) Masa wprowadzonych na rynek opakowań podlegających obowiązkowi odzysku lub podlegających obowiązkowi recyklingu - w przypadku opakowań podlegających obowiązkowi odzysku należy podać łączną masę dla wszystkich rodzajów opakowań, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych, która stanowi podstawę do wyliczenia wymaganego poziomu odzysku. W przypadku opakowań podlegających obowiązkowi recyklingu (kolumna 5) należy podać masę opakowań z podziałem na poszczególne ich rodzaje, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych w danym rodzaju opakowania, która stanowi podstawę do wyliczenia wymaganego poziomu recyklingu odpadów opakowaniowych. W kolumnach tych nie uwzględnia się opakowań, których wprowadzenie na rynek nie powoduje powstania obowiązku odzysku oraz obowiązku recyklingu odpadów opakowaniowych z nich powstających, na przykład: produkty w opakowaniach wyeksportowane lub wywiezione z terytorium kraju w drodze wewnątrzwspólnotowej dostawy przez pośrednika, produkty w opakowaniach importowane lub wprowadzone na terytorium kraju w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia, które następnie zostały wyeksportowane lub dokonano ich wewnątrzwspólnotowej dostawy.

6) Masa odpadów poddanych odzyskowi/recyklingowi ogółem - należy podać łączne masy odpadów opakowaniowych faktycznie przekazanych w danym roku sprawozdawczym do odzysku/recyklingu oraz masy przekraczające wymagany poziom odzysku i recyklingu uzyskane w roku poprzednim i uwzględnione w danym roku sprawozdawczym. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) przez recykling rozumie się taki odzysk, który polega na powtórnym przetwarzaniu substancji lub materiałów zawartych w odpadach w procesie produkcyjnym w celu uzyskania substancji lub materiału o przeznaczeniu pierwotnym lub o innym przeznaczeniu, w tym też recykling organiczny, z wyjątkiem odzysku energii.

7) Masa odpadów faktycznie poddanych odzyskowi i recyklingowi w roku sprawozdawczym - należy podać masę faktycznie przekazanych, w danym roku sprawozdawczym, odpadów opakowaniowych do recyklingu z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych w danym rodzaju opakowania, z których powstał odpad, oraz odrębnie łączną masę wszystkich rodzajów odpadów opakowaniowych faktycznie przekazanych w danym roku sprawozdawczym do odzysku, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych.

8) Wymagany poziom odzysku/recyklingu w % - należy podać poziom odzysku/recyklingu dla danego rodzaju opakowania określonego w przepisach w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. W przypadku samodzielnej realizacji ustawowych obowiązków należy podać, zgodnie z art. 4 ust. 1a i ust. 1b ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, odpowiednio poziom odzysku i recyklingu w zależności od faktycznego sposobu samodzielnej realizacji obowiązków, tzn. zgodnie z przepisami w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych bądź 100 %.

9) Osiągnięty poziom odzysku i recyklingu w % - należy wyliczyć na podstawie masy odpadów opakowaniowych poddanych w danym roku sprawozdawczym odzyskowi i recyklingowi (kolumny 6 i 8) oraz masy wprowadzonych na rynek krajowy opakowań podlegających obowiązkowi odzysku i recyklingu w danym roku sprawozdawczym. Wielkość ta stanowi rzeczywiście osiągnięty procentowy poziom odzysku i recyklingu odpadów, również w przypadku przekroczenia wymaganego poziomu odzysku i recyklingu.

10) Osiągnięta wielkość przekraczająca wymagany poziom (kolumny 14 i 15) - w przypadku przekroczenia wymaganego w danym roku poziomu odzysku lub recyklingu należy wykazać uzyskaną "nadwyżkę" jako "dodatnią" różnicę, wyrażoną w kilogramach, pomiędzy osiągniętym a wymaganym odpowiednio poziomem odzysku lub recyklingu.

11) Pola białe: przy wypełnianiu można podać dane szacunkowe, o ile są one oparte na danych empirycznych i wyjaśnione w opisie metodologii. Pola szare: przy wypełnianiu można podać przybliżone szacunki, o ile można je wyjaśnić w opisie metodologii.

12) Przekazane do odzysku odpady - należy podać masę odpadów opakowaniowych wykazaną w dokumencie potwierdzającym odzysk lub recykling.

13) Dane dotyczące recyklingu materiału (kolumna 3) obejmują wyłącznie recykling, w wyniku którego powstaje produkt wykonany z tego samego rodzaju materiału, z którego powstał odpad przekazany do recyklingu, np. recykling materiału dla tworzyw sztucznych obejmuje wyłącznie recykling, w wyniku którego otrzymuje się produkt wykonany z tworzywa sztucznego.

14) Pozostałe sposoby recyklingu - dane obejmują wszystkie sposoby recyklingu, w tym recykling organiczny, z wyjątkiem recyklingu materiału. Sposób recyklingu należy rozumieć jako proces, o którym mowa w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.

15) Dane zawierają sumę danych z kolumn 3 i 4.

16) Dane obejmują odpady przekazane do termicznego przekształcania w celu odzysku energii.

17) Dane obejmują odpady przekazane do termicznego przekształcania, którego głównym celem jest unieszkodliwienie odpadów, a dodatkowym efektem jest odzysk energii.

18) Dane obejmują wszystkie sposoby odzysku, z wyłączeniem recyklingu i odzysku energii.

19) Dane obejmują sumę danych z kolumn 5-8.

20) Rodzaj produktu, z którego powstał odpad, oraz symbol PKWiU - należy podać zgodnie z rodzajami produktów wymienionymi w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. Symbole PKWiU służą identyfikacji kategorii produktów przy ich kwalifikowaniu do poszczególnych rodzajów produktów wymienionych w ustawie. Jako poszczególny rodzaj produktu należy traktować rodzaje produktów, dla których stawki opłat produktowych określają przepisy w sprawie stawek opłat produktowych. Należy podać tylko te rodzaje produktów, które zostały przez przedsiębiorcę wprowadzone na rynek, w kolejności ustalonej w załączniku nr 4a do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych.

21) Masa wprowadzonych na rynek produktów ogółem - należy podać łączną masę wprowadzonych na rynek krajowy produktów z podziałem na poszczególne ich rodzaje, w danym roku sprawozdawczym.

22) Masa wprowadzonych na rynek produktów podlegających obowiązkowi odzysku lub obowiązkowi recyklingu - należy podać masę produktów, która stanowi podstawę do wyliczenia wymaganego poziomu odzysku oraz poziomu recyklingu odpadów poużytkowych. W kolumnach tych nie uwzględnia się produktów, których wprowadzenie na rynek nie powoduje powstania obowiązku odzysku oraz obowiązku recyklingu odpadów poużytkowych z nich powstających, na przykład: produkty wyeksportowane lub wywiezione z terytorium kraju w drodze wewnątrzwspólnotowej dostawy przez pośrednika; produkty importowane lub wprowadzone na terytorium kraju w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia, które następnie zostały wyeksportowane lub dokonano ich wewnątrzwspólnotowej dostawy.

23) Masa odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi ogółem - należy podać łączne masy odpadów poużytkowych faktycznie przekazanych w danym roku sprawozdawczym do odzysku i recyklingu oraz masy przekraczające wymagany poziom odzysku i recyklingu uzyskane w roku poprzednim i uwzględnione w danym roku sprawozdawczym.

24) Masa odpadów faktycznie poddanych odzyskowi i recyklingowi w roku sprawozdawczym - należy podać masę faktycznie przekazanych, w danym roku sprawozdawczym, odpadów poużytkowych do odzysku i recyklingu, z podziałem na poszczególne rodzaje produktów, z których powstał odpad.

25) Wymagany poziom odzysku i recyklingu w % - należy podać poziom odzysku i recyklingu dla produktów określony w przepisach w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. W przypadku samodzielnej realizacji ustawowych obowiązków należy podać, zgodnie z art. 4 ust. 1a i ust. 1b ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, odpowiednio poziom recyklingu w zależności od faktycznego sposobu samodzielnej realizacji obowiązków, tzn. zgodnie z przepisami w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych bądź 100 %.

26) Osiągnięty poziom odzysku i recyklingu w % - należy wyliczyć na podstawie odpowiednio: masy lub ilości odpadów poużytkowych poddanych w danym roku sprawozdawczym odpowiednio odzyskowi i recyklingowi ogółem oraz masy lub ilości wprowadzonych na rynek krajowy produktów podlegających obowiązkowi odzysku lub obowiązkowi recyklingu w danym roku sprawozdawczym, z podziałem na poszczególne rodzaje produktów, z których powstał odpad. Wielkość ta stanowi rzeczywiście osiągnięty procentowy poziom odzysku i recyklingu odpadów, również w przypadku przekroczenia wymaganego poziomu odzysku i recyklingu.

27) Osiągnięta wielkość przekraczająca wymagany poziom - w przypadku przekroczenia wymaganego w danym roku poziomu odzysku lub recyklingu należy wykazać uzyskaną "nadwyżkę" jako "dodatnią" różnicę, wyrażoną w kilogramach, pomiędzy osiągniętym a wymaganym odpowiednio poziomem odzysku lub recyklingu.

28) Rodzaj opakowania, z którego powstał odpad - należy podać zgodnie z rodzajami opakowań wymienionymi w załącznikach nr 1 do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. W przypadku wprowadzenia na rynek krajowy produktów w opakowaniach wielomateriałowych należy podać, jako rodzaj opakowania, z którego powstał odpad, rodzaj materiału, którego zawartość w masie opakowania wielomateriałowego jest największa. Jako poszczególny rodzaj opakowania należy traktować rodzaje opakowań, dla których stawki opłat produktowych określają przepisy w sprawie stawek opłat produktowych. Należy podać tylko te rodzaje opakowań, które zostały przez przedsiębiorcę wprowadzone na rynek, w kolejności ustalonej w załączniku nr 4a do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych.

29) Wysokość należnej opłaty produktowej dla recyklingu - należy obliczyć zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań, z których powstał odpad według następującego wzoru:

N - oznacza wysokość należnej opłaty produktowej w złotych,

W - oznacza masę w kilogramach opakowań, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych w danym roku sprawozdawczym, wprowadzonych na rynek,

p - oznacza wymagany poziom recyklingu w %,

o - oznacza osiągnięty poziom recyklingu odpadów opakowaniowych obliczony jako iloraz masy faktycznie poddanych recyklingowi i masy wprowadzonych na rynek opakowań, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych w danym roku sprawozdawczym, wyrażony w %,

s - oznacza stawkę jednostkową opłaty produktowej w złotych za kilogram, określoną w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych;

jeżeli p - o ma wartość ujemną, jako należną opłatę produktową wpisuje się wartość "0".

30) Wysokość należnej opłaty produktowej w przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu odzysku - należy obliczyć dla różnicy pomiędzy wymaganym a osiągniętym w danym roku poziomem odzysku według wzoru określonego w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. Opłata ta liczona jest w odniesieniu do łącznej masy wszystkich opakowań wprowadzonych przez przedsiębiorcę na rynek krajowy bez podziału na poszczególne ich rodzaje.

31) Rodzaj produktu, z którego powstał odpad, oraz symbol PKWiU - należy podać zgodnie z rodzajami produktów wymienionymi w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. Symbole PKWiU służą identyfikacji kategorii produktów przy ich kwalifikowaniu do poszczególnych rodzajów produktów wymienionych w ustawie. Jako poszczególny rodzaj produktu należy traktować rodzaje produktów, dla których stawki opłat produktowych określają przepisy w sprawie stawek opłat produktowych. Należy podać tylko te rodzaje produktów, które zostały przez przedsiębiorcę wprowadzone na rynek, w kolejności ustalonej w załączniku nr 4a do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych.

32) Wysokość należnej opłaty produktowej - należy obliczyć zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, z podziałem na poszczególne rodzaje produktów, z których powstał odpad, ogółem oraz oddzielnie dla odzysku i recyklingu, według następującego wzoru:

N - oznacza wysokość należnej opłaty produktowej w złotych,

W - oznacza masę w kilogramach produktów wprowadzonych na rynek,

p - oznacza wymagany poziom odzysku lub recyklingu w %,

o - oznacza osiągnięty poziom odzysku lub recyklingu odpadów poużytkowych obliczony jako iloraz masy faktycznie poddanych odzyskowi lub recyklingowi i masy wprowadzonych na rynek produktów wyrażony w %,

s - oznacza stawkę jednostkową opłaty produktowej w złotych za kilogram, określoną w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych;

jeżeli p - o ma wartość ujemną, jako należną opłatę produktową wpisuje się wartość "0".

33) O ile posiada.

Objaśnienia ogólne:

W sprawozdaniu należy podawać odpowiednio z dokładnością do:

- 1 kg - masę opakowań lub produktów oraz odpadów opakowaniowych i poużytkowych;

- pełnych złotych - należną opłatę produktową, zaokrągloną zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.);

- 0,01 % - osiągniętą wielkość odzysku i recyklingu w %.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024