Ewidencje paszportowe i centralna ewidencja.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 15 lutego 2010 r.
w sprawie ewidencji paszportowych i centralnej ewidencji

Na podstawie art. 54 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. Nr 143, poz. 1027, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób:
1)
prowadzenia ewidencji paszportowych oraz centralnej ewidencji;
2)
przetwarzania danych i informacji zgromadzonych w tych ewidencjach;
3)
przekazywania danych i informacji z ewidencji paszportowych do centralnej ewidencji;
4)
udostępniania danych i informacji z centralnej ewidencji.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu mowa jest o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych;
2)
książeczce paszportowej - należy przez to rozumieć blankietowy druk książeczki wyprodukowany przez producenta według wzoru dokumentu paszportowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy;
3)
statusie - należy przez to rozumieć odzwierciedlenie w ewidencji paszportowej i centralnej ewidencji etapu realizacji, na jakim znajduje się wniosek paszportowy, książeczka paszportowa lub dokument paszportowy;
4)
CPD - należy przez to rozumieć Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w którym następuje sporządzenie dokumentu paszportowego na podstawie wniosku paszportowego wprowadzonego do ewidencji paszportowej, z wyjątkiem paszportów tymczasowych sporządzanych bezpośrednio przez organ paszportowy;
5)
archiwum produkcyjnym - należy przez to rozumieć prowadzony w CPD w formie elektronicznej techniczny zbiór gromadzący dane o książeczkach paszportowych, o prawidłowo i wadliwie sporządzonych dokumentach paszportowych oraz informacje o procesie sporządzania i dystrybucji książeczek paszportowych i dokumentów paszportowych.
§  3.
1.
Organ paszportowy wprowadza do ewidencji paszportowej dane z wniosku paszportowego w zakresie obejmującym dane określone w art. 18 ust. 1 pkt 1-6 i 9 oraz dane biometryczne, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 11, a także informacje, o których mowa w art. 25 i art. 50 pkt 1 i 5 ustawy.
2.
Po wprowadzeniu danych z wniosku paszportowego organ paszportowy porównuje dane z wniosku z danymi zawartymi w centralnej ewidencji, zbiorze PESEL oraz z dokumentacją paszportową, o której mowa w art. 53 ustawy.
3.
Dane biometryczne w postaci odcisków palców, po wprowadzeniu do ewidencji paszportowej, podlegają zaszyfrowaniu.
§  4.
Po wykonaniu przez organ paszportowy czynności, o których mowa w § 3, wniosek paszportowy otrzymuje w ewidencji paszportowej status o wydaniu lub o odmowie wydania dokumentu paszportowego.
§  5.
1.
Zmiana danych w ewidencji paszportowej w ramach jednego wniosku może być wprowadzona tylko do chwili wprowadzenia statusu o wydaniu lub odmowie wydania dokumentu paszportowego.
2.
Zmiana danych, o której mowa w ust. 1, wymaga odnotowania, kto i kiedy dokonał tej zmiany.
§  6.
1.
Wniosek paszportowy, któremu nadano status o wydaniu paszportu, paszportu dyplomatycznego, paszportu służbowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, przekazywany jest z centralnej ewidencji w celu sporządzenia do CPD.
2.
Wniosek paszportowy, któremu nadano status o wydaniu paszportu tymczasowego, kierowany jest z ewidencji paszportowej do sporządzenia w organie paszportowym, w którym wniosek został złożony.
§  7.
1.
Organ paszportowy po sporządzeniu paszportu tymczasowego przekazuje niezwłocznie, najpóźniej w ciągu trzech dni roboczych, do centralnej ewidencji dane z kolejnych faz procesu sporządzania, w tym:
1)
serię i numer paszportu tymczasowego;
2)
datę sporządzenia paszportu tymczasowego;
3)
datę ważności paszportu tymczasowego;
4)
datę odbioru paszportu tymczasowego.
2.
Organ paszportowy przekazuje niezwłocznie, najpóźniej w ciągu trzech dni roboczych, do centralnej ewidencji dane o seriach i numerach książeczek paszportowych paszportów tymczasowych utraconych przed spersonalizowaniem lub wybrakowanych w procesie sporządzania.
§  8.
1.
CPD przekazuje do centralnej ewidencji dane z kolejnych faz procesu sporządzania dokumentu paszportowego, w tym:
1)
serię i numer dokumentu paszportowego;
2)
datę sporządzenia dokumentu paszportowego;
3)
datę ważności dokumentu paszportowego;
4)
datę wysłania dokumentu paszportowego do organu paszportowego.
2.
CPD przekazuje do centralnej ewidencji dane o seriach i numerach książeczek paszportowych utraconych przed spersonalizowaniem lub wybrakowanych w procesie sporządzania.
3.
Dane, o których mowa w ust. 1 i 2, CPD przechowuje w archiwum produkcyjnym.
§  9.
1.
Organ paszportowy po otrzymaniu dokumentu paszportowego sporządzonego w CPD wprowadza do ewidencji paszportowej status przyjęcia dokumentu paszportowego nieuszkodzonego i prawidłowo sporządzonego.
2.
Wprowadzenie do ewidencji paszportowej statusu przyjęcia dokumentu paszportowego, o którym mowa w ust. 1, powoduje usunięcie z ewidencji paszportowej danych biometrycznych w postaci odcisków palców.
3.
W przypadku gdy dokument paszportowy, o którym mowa w ust. 1, został wadliwie sporządzony, uległ uszkodzeniu lub utracie przed odbiorem przez obywatela, organ paszportowy wprowadza do ewidencji paszportowej status o wycofaniu dokumentu paszportowego oraz ponownie przekazuje wniosek paszportowy do CPD w celu sporządzenia nowego dokumentu.
4.
Po odbiorze przez obywatela dokumentu paszportowego, o którym mowa w ust. 1, organ paszportowy niezwłocznie wprowadza do ewidencji paszportowej status wydania i datę odbioru dokumentu paszportowego.
§  10.
1.
Organ paszportowy, do którego wpłynął wniosek o odmowę wydania lub unieważnienie dokumentu paszportowego, wprowadza niezwłocznie, najpóźniej w następnym dniu roboczym, do ewidencji paszportowej:
1)
dane dotyczące tożsamości osoby, której wniosek dotyczy;
2)
dane dotyczące organu, który wniosek złożył;
3)
podstawę prawną wniosku;
4)
datę wpływu wniosku.
2.
Organ paszportowy niezwłocznie, najpóźniej w następnym dniu roboczym po uzyskaniu informacji o ustaniu przesłanek do odmowy lub unieważnienia dokumentu paszportowego, wycofuje wniosek z ewidencji paszportowej.
§  11.
1.
Organ paszportowy, do którego wpłynęło postanowienie o zastosowaniu przez uprawniony organ środka zapobiegawczego w postaci zakazu opuszczania kraju połączonego z zatrzymaniem dokumentu paszportowego lub zawiadomienie o tymczasowym zatrzymaniu przez uprawniony organ dokumentu paszportowego, wprowadza niezwłocznie, najpóźniej w następnym dniu roboczym, do ewidencji paszportowej:
1)
dane dotyczące tożsamości osoby, wobec której zastosowano środek zapobiegawczy lub tymczasowe zatrzymanie dokumentu paszportowego;
2)
dane dotyczące organu, który wydał postanowienie lub zawiadomił o tymczasowym zatrzymaniu dokumentu paszportowego;
3)
datę wpływu postanowienia lub zawiadomienia.
2.
Organ paszportowy niezwłocznie, najpóźniej w następnym dniu roboczym po otrzymaniu postanowienia uprawnionego organu o uchyleniu lub zmianie zastosowanego środka zapobiegawczego, wprowadza do ewidencji paszportowej datę wydania postanowienia oraz dane o organie wydającym postanowienie.
§  12.
1.
Organ paszportowy wydający decyzję o odmowie wydania dokumentu paszportowego wprowadza do ewidencji paszportowej informacje, o których mowa w art. 50 pkt 2 i 5 ustawy, datę wydania decyzji oraz nazwę organu wydającego decyzję, niezwłocznie po wydaniu decyzji, najpóźniej w następnym dniu roboczym.
2.
Organ paszportowy, który wydał decyzję o unieważnieniu dokumentu paszportowego z powodów określonych w art. 38 ustawy, wprowadza niezwłocznie, najpóźniej w następnym dniu roboczym, do ewidencji paszportowej dane, o których mowa w art. 50 pkt 3 ustawy, oraz dane o organie wydającym decyzję.
§  13.
1.
Organ paszportowy wprowadza do ewidencji paszportowej datę i przyczynę utraty ważności dokumentu paszportowego niezwłocznie, najpóźniej w następnym dniu roboczym po uzyskaniu informacji o zdarzeniach skutkujących utratą ważności dokumentu paszportowego, o których mowa w art. 37 ustawy.
2.
W przypadku konieczności potwierdzenia przez konsula danych dokumentu paszportowego lub tożsamości osoby składającej zawiadomienie, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy, czynności określone w ust. 1 wykonuje się niezwłocznie po potwierdzeniu wymaganych danych.
§  14.
1.
Dane i informacje z ewidencji paszportowych organy paszportowe przekazują niezwłocznie do centralnej ewidencji, wykorzystując środki komunikacji elektronicznej.
2.
Jeżeli przekazanie danych i informacji w trybie określonym w ust. 1 nie jest możliwe z przyczyn niezależnych od organu paszportowego, dane i informacje przekazywane są do centralnej ewidencji na informatycznym nośniku danych najpóźniej w następnym dniu roboczym, przy zapewnieniu bezpieczeństwa przekazywanych danych i informacji.
3.
W przypadkach określonych w ust. 2 nie stosuje się porównania danych z wniosku paszportowego z danymi zawartymi w centralnej ewidencji oraz w zbiorze PESEL, o których mowa w § 3 ust. 3.
§  15.
Podmiotom, o których mowa w art. 52 ust. 2 ustawy, udostępnia się dane z centralnej ewidencji za pomocą urządzeń teletransmisji danych, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
1)
posiadają urządzenia umożliwiające identyfikację osoby uzyskującej dane z ewidencji oraz rejestrację zakresu, daty i celu ich uzyskania;
2)
posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania.
§  16.
1.
Podmiotom, o których mowa w art. 52 ust. 2 ustawy, niespełniającym warunków określonych w § 15, udostępnia się dane na pisemny wniosek będący indywidualnym wystąpieniem o udostępnienie danych z centralnej ewidencji.
2.
W przypadku braku dostępu do centralnej ewidencji z przyczyn niezależnych od organu paszportowego dopuszcza się udostępnianie danych z centralnej ewidencji dla organów paszportowych za granicą na nośniku elektronicznym lub w innej formie, przy zapewnieniu bezpieczeństwa danych.
§  17.
Centralna ewidencja rejestruje zapytania o dane wraz z informacją o czasie i podmiocie, który wystąpił z zapytaniem.
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 19 lutego 2010 r.3)
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 32, poz. 192, z 2009 r. Nr 69, poz. 595 i Nr 95, poz. 791 oraz z 2010 r. Nr 8, poz. 51.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie ewidencji paszportowych i centralnej ewidencji (Dz. U. Nr 121, poz. 838 oraz z 2009 r. Nr 99, poz. 836), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o dokumentach paszportowych oraz ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 8, poz. 51).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024