System oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)2)
z dnia 15 kwietnia 2010 r.
w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców

Na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa system oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców.
2.
System oceny ryzyka tworzą:
1)
wykaz podmiotów dokonujących naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, zawarty w centralnej ewidencji naruszeń, o której mowa w art. 80 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym;
2)
wykaz grup naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, z późn. zm.) określony w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
3)
sposób obliczania współczynnika ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców;
4)
wykaz podmiotów o wysokim współczynniku ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców.
§  2.
1.
Ustalenie ryzyka występowania naruszeń z zakresu czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców następuje na podstawie wyników kontroli, które przeprowadzane są przez uprawnione do tego podmioty, o których mowa w art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
2.
Określenie współczynnika ryzyka występowania naruszeń, o których mowa w ust. 1, oblicza się według wzoru:

gdzie:

wr - współczynnik ryzyka

n1 - łączna liczba NMW

n2 - łączna liczba PN

n3 - łączna liczba BPN

w1 - wartość punktowa dla NMW wynosi 1

w2 - wartość punktowa dla PN wynosi 3

w3 - wartość punktowa dla BPN wynosi 5

m - liczba kontroli danego podmiotu w roku

NMW - naruszenie mniejszej wagi

PN - poważne naruszenie

BPN - bardzo poważne naruszenie.

§  3.
1.
Na podstawie analizy stwierdzonych naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców w danym roku kalendarzowym, Główny Inspektor Transportu Drogowego, do dnia 31 marca roku następnego, określi wartość wysokiego współczynnika ryzyka występowania naruszeń.
2.
Wykaz, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 4, ustala się na podstawie wyników kontroli podmiotów wykonujących przewóz drogowy, przeprowadzonych w roku kalendarzowym, dla którego został określony współczynnik, o którym mowa w ust. 1.
3.
Podmioty ujęte w wykazie, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 4, podlegają kontroli zgodnie z przepisami rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.4)) w roku następującym po roku, dla którego został określony współczynnik, o którym mowa w ust. 1.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 35) zmienionej przez dyrektywę Komisji 2009/5/WE z dnia 30 stycznia 2009 r. zmieniającą załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2009, str. 45).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1574, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz. 206, Nr 86, poz. 720 i Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 43, poz. 246.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 180, poz. 1280, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 116, poz. 732, Nr 141, poz. 888, Nr 171, poz. 1056 i Nr 216, poz. 1367, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.

ZAŁĄCZNIK 

WYKAZ NARUSZEŃ Z ZAKRESU CZASU PROWADZENIA POJAZDU, OBOWIĄZKOWYCH PRZERW I CZASU ODPOCZYNKU KIEROWCÓW ORAZ STOSOWANIA URZĄDZEŃ REJESTRUJĄCYCH

Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006
Nr Podstawa prawna Rodzaj naruszenia Poziom przewinienia (*)
BPN PN NMW
A Załoga
A1 Art. 5 ust. 1 Nieprzestrzeganie minimalnego wieku konduktorów x
B Okresy prowadzenia pojazdu
B1 Art. 6 ust. 1 Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godz., jeżeli jego wydłużenie

do 10 godz. nie jest dozwolone

9h<...<10h x
B2 10h<...<11h x
B3 11h<... x
B4 Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godz., jeżeli jego wydłużenie jest dozwolone 10h<...<11h x
B5 11h<...<12h x
B6 12h<... x
B7 Art. 6 ust. 2 Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu 56h<...<60h x
B8 60h<...<70h x
B9 70h<... x
B10 Art. 6 ust. 3 Przekroczenie łącznego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni 90h<...<100h x
B11 100h<...<112h30 x
B12 112h30<... x
C Przerwy
C1 Art. 7 Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu 4h30<...<5h x
C2 5h<...<6h x
C3 6h<... x
D Okresy odpoczynku
D1 Art. 8 ust. 2 Niespełnienie wymogu 11 godz. dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone 10h<...<11h x
D2 8h30<...<10h x
D3 ...<8h30 x
D4 Niespełnienie wymogu 9 godz. skróconego dziennego okresu odpoczynku, jeżeli skrócenie jest dozwolone 8h<...<9h x
D5 7h<...<8h x
D6 ...<7h x
D7 Niespełnienie wymogu 3 godz. + 9 godz. dzielonego dziennego czasu odpoczynku 3h+(8h<...<9h) x
D8 3h+(7h<...<8h) x
D9 3h+(...<7h) x
D10 Art. 8 ust. 5 Niespełnienie wymogu 9 godz. dziennego okresu odpoczynku w przypadku załogi kilkuosobowej 8h<...<9h x
D11 7h<...<8h x
D12 ...<7h x
D13 Art. 8 ust. 6 Niespełnienie wymogu 24 godz. skróconego tygodniowego okresu odpoczynku 22h<...<24h x
D14 20h<...<22h x
D15 ...<20h x
D16 Niespełnienie wymogu 45 godz. tygodniowego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone 42h<...<45h x
D17 36h<...<42h x
D18 ...<36h x
E Rodzaj wynagrodzenia
E1 Art. 10 ust. 1 Uzależnienie wynagrodzenia od przebytej odległości lub ilości przewożonych rzeczy x
Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia (EWG) nr 3821/85
F Instalacja urządzenia rejestrującego
F1 Art. 3 ust. 1 Niezainstalowanie i nieużywanie urządzenia rejestrującego typu homologowanego x
G Użytkowanie urządzenia rejestrującego, karty kierowcy lub wykresówki
G1 Art. 13 Niepoprawne działanie urządzenia rejestrującego (na przykład: niewłaściwie kontrolowane, skalibrowane lub zapieczętowane urządzenie rejestrujące) x
G2 Niewłaściwe stosowanie urządzenia rejestrującego (niestosowanie ważnej karty kierowcy, świadome nadużycie itp.) x
G3 Art. 14 ust. 1 Niewystarczająca liczba wykresówek w pojeździe x
G4 Niezatwierdzony wzór wykresówki x
G5 Niewystarczająca ilość papieru na wydruki w pojeździe x
G6 Art. 14 ust. 2 Nieprzechowywanie przez przedsiębiorstwo wykresówek, wydruków oraz wczytanych danych x
G7 Art. 14 ust. 4 Posiadanie przez kierowcę więcej niż jednej ważnej karty kierowcy x
G8 Art. 14 ust. 4 Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną ważną kartą x
G9 Art. 14 ust. 4 Posługiwanie się kartą uszkodzoną lub kartą, której okres ważności upłynął x
G10 Art. 14 ust. 5 Dane rejestrowane i przechowywane nie są dostępne przez co najmniej 365 dni x
G11 Art. 15 ust. 1 Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub kart kierowcy z czytelnymi danymi x
G12 Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub kart kierowcy z nieczytelnymi danymi x
G13 Niezwrócenie się w terminie 7 dni kalendarzowych o duplikat karty kierowcy, która została zniszczona, działa wadliwie, została zgubiona lub skradziona x
G14 Art. 15 ust. 2 Niepoprawne stosowanie wykresówek/kart kierowcy x
G15 Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy, mające wpływ na rejestrację odpowiednich danych x
G16 Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy bez wpływu na rejestrowane dane x
G17 Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, ale bez utraty danych x
G18 Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, wraz z utratą danych x
G19 Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych w stosownych przypadkach x
G20 Stosowanie nieprawidłowej wykresówki lub włożenie karty kierowcy w nieodpowiedni otwór (załoga kilkuosobowa) x
G21 Art. 15 ust. 3 Czas zapisany na wykresówce nie zgadza się z oficjalnym czasem kraju rejestracji pojazdu x
G22 Niepoprawne stosowanie przełączników x
H Wprowadzanie informacji
H1 Art. 15 ust. 5 Brak nazwiska na wykresówce x
H2 Brak imienia na wykresówce x
H3 Brak daty rozpoczęcia lub zakończenia używania wykresówki x
H4 Brak miejsca rozpoczęcia lub zakończenia używania wykresówki x
H5 Brak numeru rejestracyjnego na wykresówce x
H6 Brak na wykresówce wskazania licznika długości drogi (przy rozpoczęciu) x
H7 Brak na wykresówce wskazania licznika długości drogi (przy zakończeniu) x
H8 Brak na wykresówce godziny, o której miała miejsce zmiana pojazdu x
H9 Art. 15 ust. 5a Niewprowadzenie symbolu państwa w urządzeniu rejestrującym x
I Przedstawianie informacji
I1 Art. 15 ust. 7 Odmowa poddania się kontroli x
I2 Niemożność okazania zapisów z bieżącego dnia x
I3 Niemożność okazania zapisów z poprzednich 28 dni x
I4 Niemożność okazania zapisów z karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę x
I5 Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni x
I6 Niemożność okazania karty kierowcy x
I7 Niemożność okazania wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni x
J Oszustwa
J1 Art. 15 ust. 8 Fałszowanie, likwidowanie i niszczenie danych zarejestrowanych na wykresówkach, przechowywanych przez urządzenie rejestrujące lub kartę kierowcy albo zarejestrowanych na wydrukach z urządzenia rejestrującego x
J2 Manipulowanie urządzeniem rejestrującym, wykresówką lub kartą kierowcy, które mogłoby spowodować sfałszowanie danych lub informacji wydrukowanych x
J3 Obecność w pojeździe sprzętu manipulującego, który mógłby zostać użyty w celu sfałszowania danych lub informacji wydrukowanych (przełącznik/kabel itp.) x
K Awarie
K1 Art. 16 ust. 1 Niewykonanie naprawy przez uprawnionego instalatora lub warsztat x
K2 Niewykonanie naprawy na trasie x
L Ręczne zapisy na wydrukach
L1 Art. 16 ust. 2 Niezaznaczenie przez kierowcę wszystkich informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, jeżeli urządzenie rejestrujące nie działa lub działa wadliwie x
L2 Brak numeru karty kierowcy lub nazwiska, lub numeru prawa jazdy na tymczasowej wykresówce x
L3 Brak podpisu na tymczasowej wykresówce x
L4 Art. 16 ust. 3 Brak formalnego zgłoszenia zaginięcia lub kradzieży karty kierowcy właściwym władzom państwa członkowskiego w którym dokonano kradzieży x
(*)

BPN - bardzo poważne naruszenie.

PN - poważne naruszenie

NMW - naruszenie mniejszej wagi.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.72.462

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: System oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców.
Data aktu: 15/04/2010
Data ogłoszenia: 29/04/2010
Data wejścia w życie: 14/05/2010