Przeprowadzanie audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 29 września 2011 r.
w sprawie przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę

Na podstawie art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 oraz z 2011 r. Nr 84, poz. 455 i Nr 185, poz. 1092) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób i tryb przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę, zwanego dalej "audytem".
§  2.
1.
Audyt przeprowadza audytor, którym może być:
1)
osoba spełniająca warunki określone w art. 286 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.2));
2)
osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, zatrudniająca przy przeprowadzaniu audytu osoby, o których mowa w pkt 1.
2.
Audytorem nie może być:
1)
podmiot zależny od audytowanego podmiotu;
2)
podmiot dokonujący badania sprawozdania finansowego audytowanego podmiotu w okresie 3 lat poprzedzających audyt.
3.
Audytowany podmiot dokonuje wyboru audytora, zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych, i ponosi koszty przeprowadzenia audytu.
§  3.
Kierownik audytowanego podmiotu, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz tajemnic ustawowo chronionych, zapewnia warunki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia audytu, w szczególności udostępnia obiekty, urządzenia i dokumentację oraz umożliwia bezzwłoczne udzielanie informacji i wyjaśnień przez pracowników audytowanego podmiotu.
§  4.
Audytor ma prawo wglądu do ksiąg rachunkowych i dokumentów stanowiących podstawę dokonywanych w nich zapisów oraz związanych z przeprowadzanym audytem informacji i danych, w tym zawartych na informatycznych nośnikach danych, do sporządzania ich kopii oraz wykonywania z nich wyciągów, zestawień lub wydruków, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz tajemnic ustawowo chronionych.
§  5.
Pracownicy audytowanego podmiotu, na żądanie audytora, udzielają informacji i wyjaśnień oraz potwierdzają "za zgodność z oryginałem" kopie dokumentów i sporządzają z nich wyciągi, zestawienia oraz wydruki, w zakresie niezbędnym do realizacji celu audytu i zgodnie z przedstawioną przez audytora metodologią doboru próby dokumentów podlegających badaniu.
§  6.
Celem przeprowadzenia audytu projektu, w którym całkowita wartość dofinansowania przekracza 2 mln zł, zwanego dalej "audytem projektu", jest wydanie przez audytora opinii na temat:
1)
wiarygodności danych liczbowych i opisowych zawartych w dokumentach związanych z realizowanym projektem;
2)
realizacji wydatków i uzyskania założonych efektów związanych z audytowanym projektem, zgodnie z wymaganiami zawartymi we wniosku, decyzji lub umowie;
3)
poprawności dokumentowania i ujęcia operacji gospodarczych w wyodrębnionej dla danego projektu ewidencji księgowej.
§  7.
Celem przeprowadzenia audytu jednostki naukowej, która otrzymuje środki finansowe na działalność statutową, zwanego dalej "audytem jednostki", lub audytu Narodowego Centrum Nauki albo Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, zwanego dalej "audytem centrum", jest wydanie przez audytora opinii na temat:
1)
wiarygodności danych liczbowych i opisowych zawartych w dokumentach związanych z prowadzoną działalnością;
2)
poprawności dokumentowania i ewidencyjnego wyodrębnienia operacji gospodarczych oraz opracowania sprawozdań;
3)
adekwatności i skuteczności systemu zarządzania i kontroli audytowanego podmiotu w obszarze działalności objętym audytem;
4)
prawidłowości rozliczania otrzymywanych dotacji.
§  8.
Audyt projektu obejmuje sprawdzenie:
1)
osiągnięcia celu projektu oraz zgodności realizacji projektu z umową;
2)
poprawności księgowania wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu, ich zasadności, sposobu udokumentowania i wyodrębnienia w ewidencji księgowej;
3)
płatności wydatków związanych z projektem;
4)
wiarygodności i terminowości sprawozdań z realizacji projektu;
5)
terminowości rozliczania otrzymanych środków finansowych na realizację projektu;
6)
sposobu monitorowania realizacji celów projektu;
7)
sposobu przechowywania i zabezpieczania dokumentacji dotyczącej projektu;
8)
przestrzegania przepisów o rachunkowości, zamówieniach publicznych i finansach publicznych, w tym w zakresie przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
9)
funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej w odniesieniu do realizacji projektu;
10)
realizacji wniosków i zaleceń z wcześniejszych kontroli i audytów.
§  9.
Audyt projektu rozpoczyna się nie później niż przed zrealizowaniem 80% planowanych wydatków związanych z projektem i kończy się przed złożeniem końcowego sprawozdania z realizacji projektu.
§  10.
1.
Audyt jednostki obejmuje sprawdzenie działalności tej jednostki w jednym roku z okresu 3 lat poprzedzających rok przeprowadzenia audytu, wybranym przez audytora na podstawie przeprowadzonej przez niego analizy ryzyka audytowanej jednostki.
2.
Audyt jednostki obejmuje sprawdzenie:
1)
podstaw prawnych jej działalności;
2)
poprawności polityki rachunkowości;
3)
realizacji planu rzeczowo-finansowego oraz budżetu;
4)
rzetelności danych zawartych we wnioskach o przyznanie środków finansowych na działalność statutową;
5)
sposobu dokumentowania i zatwierdzania wyników prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych;
6)
przestrzegania przepisów o rachunkowości, zamówieniach publicznych i finansach publicznych, w tym przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
7)
poprawności ewidencji księgowej;
8)
wyodrębnienia w ewidencji księgowej wydatków realizowanych ze środków finansowych na działalność statutową;
9)
celowości i zasadności wydatków sfinansowanych ze środków finansowych na działalność statutową;
10)
funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej;
11)
realizacji wniosków i zaleceń z wcześniejszych kontroli i audytów.
§  11.
1.
Audyt centrum obejmuje sprawdzenie jego działalności w jednym roku z okresu 3 lat poprzedzających rok przeprowadzenia audytu, wybranym przez audytora na podstawie przeprowadzonej przez niego analizy ryzyka audytowanego centrum.
2.
Audyt centrum obejmuje sprawdzenie:
1)
podstaw prawnych jego działalności;
2)
poprawności polityki rachunkowości;
3)
realizacji rocznego planu finansowego;
4)
wniosków o dotacje składanych do ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej "ministrem";
5)
sposobu dokumentowania i zatwierdzania wyników działalności;
6)
przestrzegania przepisów o zamówieniach publicznych, finansach publicznych i rachunkowości, w tym przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
7)
poprawności ewidencji księgowej;
8)
wyodrębnienia w ewidencji księgowej wydatków realizowanych z dotacji otrzymywanych od ministra;
9)
celowości i zasadności wydatków sfinansowanych z dotacji otrzymywanych od ministra;
10)
funkcjonowania systemu kontroli zarządczej;
11)
realizacji wniosków i zaleceń z wcześniejszych kontroli i audytów.
§  12.
W przypadku gdy przeprowadzenie audytu wymaga specjalistycznej wiedzy, umiejętności lub kwalifikacji, audytor może powołać, na swój koszt, rzeczoznawcę.
§  13.
1.
Na podstawie zebranych dowodów audytor sporządza pisemne sprawozdanie z audytu, zwane dalej "sprawozdaniem".
2.
Audytor jest obowiązany zachować poufność i nie naruszać tajemnic audytowanych podmiotów w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
§  14.
1.
Sprawozdanie zawiera:
1)
datę sporządzenia;
2)
nazwę i adres audytowanego podmiotu;
3)
nazwę i numer projektu - w przypadku audytu projektu;
4)
oświadczenie audytora o niezależności od audytowanego podmiotu;
5)
imiona, nazwiska i określenie uprawnień audytorów;
6)
cele audytu;
7)
podmiotowy i przedmiotowy zakres audytu;
8)
termin, w którym przeprowadzono audyt;
9)
zwięzły opis działań audytowanego podmiotu w obszarze objętym audytem;
10)
zwięzłą ocenę sytuacji ekonomicznej audytowanego podmiotu - nie dotyczy audytu projektu;
11)
informację o wynikach badania sprawozdania finansowego audytowanego podmiotu, w przypadku gdy obowiązek jego badania wynikał z innych przepisów - nie dotyczy audytu projektu;
12)
ocenę adekwatności i skuteczności systemu zarządzania i kontroli w obszarze działalności audytowanego podmiotu objętym audytem;
13)
informację o metodzie doboru i wielkości próby do badania;
14)
zaprezentowanie wyników badania, w których stwierdzono nieprawidłowości;
15)
określenie kwoty uzyskanych, rozliczonych i przechodzących na kolejny rok środków dotacji statutowej;
16)
określenie kwoty nierozliczonych środków dotacji statutowej podlegających zwrotowi;
17)
określenie nieprawidłowości w działalności audytowanego podmiotu oraz analizę ich przyczyn i skutków;
18)
zalecenia w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w działalności audytowanego podmiotu;
19)
podpisy audytorów, a w przypadku gdy audytorem jest osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej - nazwę jednostki.
2.
Do sprawozdania audytor dołącza opinię, o której mowa w § 6 lub 7.
§  15.
1.
Sprawozdanie przekazuje się audytowanemu podmiotowi w terminie 7 dni od dnia zakończenia audytu.
2.
Audytor przechowuje dokumentację audytu przez okres 5 lat od końca roku, w którym audyt został przeprowadzony.
§  16.
Audytowany podmiot przekazuje ministrowi jeden egzemplarz sprawozdania oraz ewentualne stanowisko do ustaleń zawartych w sprawozdaniu, w terminie 21 dni od dnia otrzymania sprawozdania.
§  17.
Audytor jest obowiązany do udzielania wyjaśnień w zakresie objętym audytem ministrowi oraz upoważnionym przez niego osobom.
§  18.
Audyty rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przeprowadza się na podstawie przepisów dotychczasowych.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 2 października 2011 r.3)
______

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 marca 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 63, poz. 324).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726 oraz z 2011 r. Nr 185, poz. 1092 i Nr 201, poz. 1183.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 września 2007 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 170, poz. 1197), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620 i Nr 155, poz. 1036).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024