Ewidencja lądowisk.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 1 lipca 2013 r.
w sprawie ewidencji lądowisk

Na podstawie art. 93 ust. 9 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb zgłaszania i wykreślania lądowisk z ewidencji lądowisk;
2)
wzór ewidencji lądowisk;
3)
zakres opinii niezbędnych do zgłoszenia lądowiska do ewidencji lądowisk.
§  2.
1.
Zgłaszający lądowisko składa wniosek o wpis lądowiska do ewidencji lądowisk, w postaci papierowej lub elektronicznej, co najmniej 30 dni przed planowanym rozpoczęciem użytkowania lądowiska.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
imię i nazwisko lub nazwę podmiotu zgłaszającego lądowisko;
2)
dane zawarte w instrukcji operacyjnej lądowiska obejmujące:
a)
nazwę lądowiska,
b)
położenie lądowiska z określeniem gminy, powiatu, województwa,
c)
dane adresowe zgłaszającego lądowisko (imię i nazwisko lub nazwa podmiotu zgłaszającego lądowisko oraz osoby upoważnionej do jego reprezentowania, adres obejmujący nazwę województwa, powiatu, gminy, jednostki pomocniczej - jeżeli występuje, miejscowości o statusie miasta lub wsi, miejscowości stanowiącej część miasta lub wsi, ulicy lub placu, numer porządkowy, kod pocztowy), numer telefonu i faksu, adres poczty elektronicznej,
d)
opis drogi dojazdowej do lądowiska i rodzaju nawierzchni drogi dojazdowej,
e)
odległość lądowiska od najbliższej miejscowości,
f)
opis przeznaczenia lądowiska,
g)
współrzędne geograficzne punktu odniesienia lądowiska wyrażone zgodnie z zasadami Światowego Systemu Geodezyjnego (World Geodetic System 1984) z dokładnością do 1/10 sekundy,
h)
wzniesienie punktu odniesienia lądowiska nad poziom morza wyrażone w metrach,
i)
informacje dotyczące powierzchni terenu lądowiska,
j)
opis rodzaju nawierzchni lądowiska i ich parametrów zgodnie z tabelą określoną w karcie ewidencyjnej lądowiska, o której mowa w § 5 ust. 5,
k)
dane dotyczące pomocy nawigacyjnych wraz z ich lokalizacją,
l)
procedury wykonywania lotów z lądowiska oraz informacje o ograniczeniach dotyczących ich wykonywania,
m)
określenie warunków korzystania z lądowiska,
n)
opis istniejących przeszkód lotniczych,
o)
opis oznakowania dziennego i nocnego przeszkód lotniczych, jeżeli występuje,
p)
strefę lotów akrobacyjnych, jeżeli została wyznaczona,
q)
plan lądowiska w postaci mapy w skali nie większej niż 1:5000 określający:
główne elementy infrastruktury lądowiska,
urządzenia i wyposażenie lądowiska, w szczególności wskaźnik kierunku wiatru,
granice lądowiska,
r)
plan ratowniczy lądowiska zawierający w szczególności:
podstawowe dane o lądowisku, w tym dane techniczne lądowiska,
ogólną informację o statkach powietrznych najczęściej wykonujących starty i lądowania z lądowiska,
instrukcję alarmowania jednostek przewidzianych do udziału w działaniu ratowniczym, zakres czynności podejmowanych przez zgłaszającego lądowisko w przypadku zdarzenia lotniczego do momentu przybycia jednostek przewidzianych do udziału w działaniu ratowniczym,
opis zabezpieczenia ratowniczego i gaśniczego w trakcie wykonywania startów, lądowań, postoju oraz tankowania statków powietrznych,
opis terenu lądowiska, kierunków podejścia i wznoszenia, pól lądowań awaryjnych, usytuowania szpitali oraz innych mających znaczenie elementów dla skutecznego przeprowadzenia działań ratowniczych, w promieniu 1 km dla lądowiska dla śmigłowców lub 3 km dla lądowiska dla statków powietrznych innych niż śmigłowce, od punktu odniesienia lądowiska, opisanych na mapie w skali 1:25 000 lub większej,
informację o terminie aktualizacji planu ratowniczego lądowiska, dokonywanej nie rzadziej niż raz w roku,
s)
mapę obszaru lądowiska w skali 1:25 000 lub większej, z oznaczoną granicą lądowiska oraz wskazującą istniejące przeszkody lotnicze w promieniu 3000 m od punktu odniesienia lądowiska,
t)
podłużne oraz poprzeczne profile pól wznoszenia podejścia w skali pionowej 1:1000 i poziomej 1:500.
3.
Zgłaszający lądowisko do wniosku, o którym mowa w ust. 1, powinien dołączyć:
1)
dokument potwierdzający zgodę posiadacza nieruchomości, na której znajduje się lądowisko, wraz z dokumentem poświadczającym tytuł prawny do nieruchomości;
2)
pozytywną opinię instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego w zakresie zarządzania ruchem lotniczym, w szczególności z uwzględnieniem planu organizacji ruchu lotniczego na lądowisku oraz w jego rejonie, wraz ze wskazaniem sposobów uniknięcia ewentualnych kolizji z pozostałymi uczestnikami ruchu lotniczego;
3)
pozytywną opinię właściwej miejscowo gminy (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) w zakresie:
a)
zgodności z ustaleniami polityki przestrzennej gminy, określonymi w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
b)
zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w przypadku, gdy obowiązuje on na terenie, na którym jest planowane lądowisko,
c)
możliwości wykorzystania terenu na cele lądowiska.
4.
Jeżeli dokumenty, o których mowa w ust. 3, w oryginale posiadają postać papierową, mogą być dołączone do wniosku w postaci elektronicznej kopii dokumentu.
§  3.
1.
Wniosek o wykreślenie lądowiska z ewidencji lądowisk podmiot, o którym mowa w art. 93 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, składa wraz z uzasadnieniem w postaci papierowej lub elektronicznej.
2.
Wniosek o wykreślenie lądowiska z ewidencji lądowisk zawiera dane, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2 lit. a-c.
3.
O wykreśleniu lądowiska z ewidencji lądowisk Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje podmioty wymienione w art. 93 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
§  4.
Ewidencja lądowisk jest prowadzona jako księga ewidencyjna.
§  5.
1.
Dane zawarte w księdze ewidencyjnej wprowadza się i wykreśla na podstawie wniosków, o których mowa w § 2 ust. 1 albo w § 3 ust. 1.
2.
Księga ewidencyjna zapewnia możliwość wydruku zawartych w niej informacji.
3.
Księga ewidencyjna składa się z kart ewidencyjnych.
4.
Karta ewidencyjna zawiera informacje dotyczące:
1)
danych ogólnych lądowiska;
2)
danych technicznych lądowiska;
3)
podstawy wpisu do ewidencji;
4)
zmian w ewidencji;
5)
wykreślenia lądowiska z ewidencji.
5.
Wzór układu danych zawartych w wydruku karty ewidencyjnej lądowiska określa załącznik do rozporządzenia.
6.
Każdemu lądowisku nadawany jest numer ewidencyjny zgodny z numerem karty ewidencyjnej lądowiska w księdze ewidencyjnej.
§  6.
Wykaz lądowisk wpisanych do ewidencji lądowisk określający ich nazwę i położenie podlega ogłoszeniu i aktualizacji w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  7.
Dane zawarte w ewidencji lądowisk prowadzonej na podstawie dotychczasowych przepisów podlegają z urzędu przeniesieniu do ewidencji lądowisk, o której mowa w niniejszym rozporządzeniu.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia.3)
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1544 oraz z 2013 r. poz. 134 i 628.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie ewidencji lądowisk (Dz. U. Nr 118, poz. 1238), które na podstawie art. 18 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015) utraciło moc z dniem 19 marca 2013 r.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR UKŁADU DANYCH ZAWARTYCH W WYDRUKU KARTY EWIDENCYJNEJ LĄDOWISKA

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024