Szczegółowe zasady i tryb szkolenia zawodowego funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 28 września 2006 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu szkolenia zawodowego funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego

Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego (Dz. U. Nr 104, poz. 710, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
W ramach systemu szkolenia zawodowego w Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, zwanej dalej "SKW", są organizowane następujące rodzaje szkoleń zawodowych:
1)
na pierwszy stopień podoficerski,
2)
na pierwszy stopień chorążego,
3)
na pierwszy stopień oficerski,
4)
specjalistyczne,
5)
doskonalenia zawodowego,
6)
języków obcych

- zwanych dalej "szkoleniami".

§  2.
1.
Szkolenia organizuje i prowadzi Ośrodek Szkolenia SKW, zwany dalej "OS SKW".
2.
Szkolenia, o których mowa w § 1 pkt 4-6, mogą być organizowane i prowadzone:
1)
przez inną jednostkę organizacyjną SKW, zwaną dalej "inną jednostką organizacyjną";
2)
poza SKW.
3.
Szkolenie organizowane przez OS SKW lub inną jednostkę organizacyjną jest prowadzone w formie szkolenia grupowego, jako szkolenie stacjonarne.
4.
Szef SKW, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może wyrazić zgodę na:
1)
szkolenie funkcjonariusza, w formie indywidualnej, organizowane i prowadzone przez OS SKW lub inną jednostkę organizacyjną;
2)
szkolenia, o których mowa w § 1 pkt 1-3, funkcjonariusza wykonującego czynności operacyjno-rozpoznawcze organizowane i prowadzone przez OS SKW lub inną jednostkę organizacyjną;
3)
szkolenie funkcjonariusza wykonującego czynności operacyjno-rozpoznawcze organizowane i prowadzone poza SKW.
§  3.
1.
Szkolenia, o których mowa w § 1 pkt 1-3, są prowadzone na podstawie rocznego planu szkoleń.
2.
Plan, o którym mowa w ust. 1, jest opracowywany w komórce organizacyjnej właściwej w sprawach kadrowych, w uzgodnieniu z OS SKW oraz innymi jednostkami organizacyjnymi, i zatwierdzany przez Szefa SKW.
§  4.
1.
Ramowy program szkolenia jest opracowywany w komórce organizacyjnej właściwej w sprawach kadrowych, w uzgodnieniu z OS SKW oraz innymi właściwymi jednostkami organizacyjnymi, i zatwierdzany przez Szefa SKW.
2.
Ramowy program szkolenia powinien zawierać w szczególności:
1)
nazwę szkolenia;
2)
nazwę jednostki organizacyjnej organizującej i prowadzącej szkolenie;
3)
zasady przeprowadzania egzaminu wstępnego;
4)
formę i system prowadzenia szkolenia oraz ogólne zasady jego przebiegu;
5)
bloki tematyczne szkolenia;
6)
metodykę realizacji bloków tematycznych szkolenia;
7)
formę zakończenia szkolenia.
§  5.
1.
Szkolenie jest prowadzone na podstawie szczegółowych programów szkolenia, które są opracowywane odpowiednio w OS SKW lub innej jednostce organizacyjnej organizującej i prowadzącej szkolenie.
2.
Szczegółowy program szkolenia jest zatwierdzany przez szefa komórki organizacyjnej właściwej w sprawach kadrowych i powinien zawierać w szczególności:
1)
cel szkolenia;
2)
przedmioty szkolenia w ramach bloków tematycznych;
3)
formę realizacji poszczególnych tematów szkolenia i ich wymiar czasowy;
4)
szczegółowy rozkład zajęć szkolenia i ich wymiar czasowy;
5)
wskazanie osób prowadzących szkolenie z poszczególnych przedmiotów;
6)
formę sprawdzania wiedzy na poszczególnych etapach szkolenia.
3.
Szkolenia, o których mowa w § 1 pkt 1-3, są prowadzone również na podstawie ramowych programów szkolenia.
§  6.
1.
Funkcjonariusz jest kierowany na szkolenie rozkazem personalnym Szefa SKW na wniosek szefa jednostki organizacyjnej, w której funkcjonariusz pełni służbę.
2.
Funkcjonariusz, na czas trwania szkolenia, jest zwolniony z wykonywania obowiązków służbowych w jednostce organizacyjnej, w której pełni służbę.
§  7.
1.
Szkolenie na pierwszy stopień podoficerski jest obowiązkowym szkoleniem podstawowym dla funkcjonariusza przyjętego do służby w SKW.
2.
Funkcjonariusz jest kierowany na szkolenie, o którym mowa w ust. 1, bezpośrednio po przyjęciu do służby w SKW.
3.
Terminy szkolenia, o którym mowa w ust. 1, wynikają z terminów przyjęć do służby w SKW ustalanych na dany rok kalendarzowy przez Szefa SKW.
§  8.
Tematyka szkolenia na pierwszy stopień podoficerski obejmuje:
1)
zadania SKW oraz zasady ich realizacji;
2)
strukturę organizacyjną i zakres uprawnień SKW;
3)
podstawy ochrony informacji niejawnych i bezpieczeństwo działania SKW;
4)
pragmatykę służbową funkcjonariusza;
5)
historię polskich służb specjalnych;
6)
wykorzystanie informatyki w służbie w SKW;
7)
organizację i technikę pracy biurowej;
8)
szkolenie strzeleckie;
9)
zasady stosowania środków przymusu bezpośredniego oraz zajęcia sportowe.
§  9.
1.
Szkolenie na pierwszy stopień chorążego stanowi kontynuację oraz rozszerzenie treści programowych szkolenia na pierwszy stopień podoficerski i ma na celu podwyższenie kwalifikacji zawodowych funkcjonariusza mającego pełnić służbę w korpusie chorążych.
2.
Na szkolenie, o którym mowa w ust. 1, można skierować funkcjonariusza, który spełnia następujące warunki:
1)
ukończył szkolenie na pierwszy stopień podoficerski;
2)
uzyskał pozytywną opinię służbową;
3)
pełni służbę na stanowisku, z którym związany jest stopień chorążego.
§  10.
Tematyka szkolenia na pierwszy stopień chorążego obejmuje utrwalanie wiedzy nabytej w trakcie szkolenia na pierwszy stopień podoficerski oraz:
1)
realizację zadań służbowych w SKW;
2)
zagadnienia z zakresu ochrony informacji niejawnych;
3)
zasady gospodarki materiałowo-finansowej w SKW;
4)
podstawy psychologii;
5)
elementy doskonalenia strzeleckiego oraz zajęcia sportowe.
§  11.
1.
Szkolenie na pierwszy stopień oficerski stanowi rozszerzenie treści programowych dotychczasowego szkolenia funkcjonariusza i służy pogłębianiu jego wiedzy oraz umiejętności zawodowych koniecznych do należytego wykonywania zadań służbowych w korpusie oficerów.
2.
Na szkolenie, o którym mowa w ust. 1, można skierować funkcjonariusza, który spełnia następujące warunki:
1)
ukończył szkolenie na pierwszy stopień podoficerski;
2)
ukończył studia drugiego stopnia albo jednolite studia magisterskie i posiada tytuł zawodowy magistra lub tytuł równorzędny;
3)
uzyskał pozytywną opinię służbową;
4)
pełni służbę na stanowisku, z którym związany jest stopień oficerski.
3.
Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, odbywa się w ramach:
1)
kursu oficerskiego dla funkcjonariuszy wykonujących czynności operacyjno-rozpoznawcze;
2)
kursu oficerskiego dla funkcjonariuszy niewykonujących czynności, o których mowa w pkt 1.
§  12.
Tematyka szkolenia na pierwszy stopień oficerski obejmuje:
1)
zagadnienia związane z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz analityczno-informacyjnych;
2)
elementy z zakresu efektywnego stosowania systemu ochrony informacji niejawnych i bezpieczeństwa działania SKW;
3)
zagadnienia związane z wykonywaniem funkcji służby ochrony państwa i krajowej władzy bezpieczeństwa;
4)
psychologiczne aspekty służby w SKW;
5)
wybrane zagadnienia z problematyki prawnej;
6)
podstawy organizacji i zarządzania;
7)
doskonalenie strzeleckie oraz zajęcia sportowe.
§  13.
1.
Szkolenie specjalistyczne jest szkoleniem przygotowującym funkcjonariusza do służby na stanowisku wymagającym kwalifikacji specjalistycznych, a w szczególności związanej z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz analityczno-informacyjnych.
2.
Na szkolenie, o którym mowa w ust. 1, można skierować funkcjonariusza, który spełnia następujące warunki:
1)
ukończył szkolenie na pierwszy stopień podoficerski;
2)
uzyskał pozytywną opinię służbową;
3)
pełni służbę na stanowisku wymagającym kwalifikacji specjalistycznych.
§  14.
1.
Szkolenia doskonalenia zawodowego oraz języków obcych mają na celu doskonalenie wiedzy i umiejętności zawodowych funkcjonariusza, w tym umiejętności posługiwania się językami obcymi.
2.
Na szkolenia, o których mowa w ust. 1, można skierować funkcjonariusza, jeżeli:
1)
pełni służbę na stanowisku wymagającym dodatkowych kwalifikacji zawodowych;
2)
szkolenie jest zgodne z planami kadrowymi jednostki organizacyjnej, w której pełni służbę.
§  15.
Tematyka szkoleń, o których mowa w § 1 pkt 4 i 5, jest uzależniona od potrzeb szkoleniowych jednostek organizacyjnych.
§  16.
1.
Na szkolenia, o których mowa w § 1 pkt 2-6, przeprowadza się egzamin wstępny, gdy przewiduje to program szkolenia.
2.
Szef komórki organizacyjnej właściwej w sprawach kadrowych pisemnie informuje kierowników jednostek organizacyjnych o terminie, zasadach oraz warunkach przeprowadzenia egzaminu wstępnego, rodzaju i planowanym terminie szkolenia oraz systemie jego prowadzenia.
3.
Informację, o której mowa w ust. 2, kierownik komórki organizacyjnej właściwej w sprawach kadrowych przesyła w terminie 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia egzaminu wstępnego.
4.
Egzamin, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza komisja powoływana przez kierownika komórki organizacyjnej właściwej w sprawach kadrowych, w porozumieniu z kierownikiem OS SKW lub kierownikiem innej jednostki organizacyjnej organizującej i prowadzącej szkolenie.
5.
W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z egzaminu, o którym mowa w ust. 1, funkcjonariusz może ponownie przystąpić do egzaminu wstępnego na szkolenie po upływie roku.
§  17.
1.
Funkcjonariusz skierowany na szkolenie, zwany dalej "słuchaczem", może odbywać szkolenie w systemie skoszarowanym, jeżeli przewiduje to program szkolenia i jest to niezbędne do prawidłowej jego realizacji.
2.
Szkolenie na pierwszy stopień podoficerski jest prowadzone w formie szkolenia grupowego, w systemie skoszarowanym.
§  18.
1.
W trakcie szkoleń, o których mowa w § 1 pkt 1-3, słuchacz podlega ocenie, która obejmuje:
1)
postępy w nauce;
2)
nabyte umiejętności praktyczne;
3)
umiejętność współżycia i współdziałania w grupie;
4)
umiejętność działania w stresie;
5)
przestrzeganie dyscypliny służbowej.
2.
W ocenie słuchacza, o której mowa w ust. 1, uwzględnia się również opinię osób, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 5.
3.
Po zakończeniu szkoleń, o których mowa w § 1 pkt 1-3, OS SKW lub inna jednostka organizacyjna organizująca i prowadząca szkolenie przesyła odpowiednio do komórki organizacyjnej właściwej w sprawach kadrowych oraz do jednostki organizacyjnej, w której słuchacz pełni służbę, ocenę, o której mowa w ust. 1.
4.
Ocenę, o której mowa w ust. 1, uwzględnia się w opinii służbowej sporządzanej w trybie i na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 września 2006 r. w sprawie wzoru formularza opinii służbowej oraz opiniowania służbowego funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego (Dz. U. Nr 174, poz. 1250).
§  19.
Postępy słuchacza w nauce sprawdza się przez dokonywanie ocen bieżących i okresowych.
§  20.
Ocena bieżących postępów słuchacza w nauce jest prowadzona w formie sprawdzianu:
1)
ustnego lub pisemnego;
2)
umiejętności praktycznych.
§  21.
Ocena okresowa postępów słuchacza w nauce jest prowadzona w formie zaliczenia lub egzaminu z poszczególnych przedmiotów przewidzianych programem szkolenia, zwanego dalej "egzaminem cząstkowym".
§  22.
Sprawdziany, zaliczenia oraz egzaminy cząstkowe z przedmiotów objętych programem szkolenia przeprowadzają osoby, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 5.
§  23.
1.
Do oceny okresowej i bieżącej słuchacza stosuje się następującą skalę ocen:
1)
5 - bardzo dobry (bdb);
2)
4 - dobry (db);
3)
3 - dostateczny (dst);
4)
2 - niedostateczny (ndst).
2.
Słuchacz, który nie uzyskał zaliczenia lub nie zdał egzaminu cząstkowego w terminie przewidzianym programem szkolenia, z powodu nieobecności lub uzyskania oceny niedostatecznej, ma prawo do jednego poprawkowego zaliczenia lub egzaminu cząstkowego, w terminie wyznaczonym przez osobę, o której mowa w § 5 ust. 2 pkt 5.
3.
Uzyskanie oceny niedostatecznej z poprawkowego zaliczenia lub egzaminu cząstkowego, przewidzianych programem szkolenia, skutkuje niedopuszczeniem słuchacza do egzaminu kończącego szkolenie, zwanego dalej "egzaminem końcowym".
4.
Z ocen otrzymanych z zaliczenia i egzaminu cząstkowego jest wyliczana średnia arytmetyczna, na podstawie której ustala się ocenę końcową szkolenia według następującej skali ocen:
1)
od 4,51 do 5,00 - bardzo dobry (5);
2)
od 3,51 do 4,50 - dobry (4);
3)
od 2,51 do 3,50 - dostateczny (3);
4)
od 2,00 do 2,50 - niedostateczny (2).
5.
Jeżeli program szkolenia nie przewiduje w jego trakcie zaliczeń i egzaminów cząstkowych, to ocena końcowa szkolenia uzyskana przez słuchacza odpowiada wynikowi egzaminu końcowego.
§  24.
1.
Słuchacza można usunąć ze szkolenia organizowanego i prowadzonego przez OS SKW lub inną jednostkę organizacyjną, w szczególności:
1)
za brak postępów w nauce stwierdzonych ocenami niedostatecznymi, uzyskiwanymi przez słuchacza ze sprawdzianu, egzaminu cząstkowego lub zaliczenia z poszczególnych przedmiotów przewidzianych programem szkolenia;
2)
jeżeli, bez usprawiedliwienia, nie przystąpił w wyznaczonym terminie do sprawdzianu, zaliczenia albo egzaminu cząstkowego;
3)
w przypadku opuszczenia, bez usprawiedliwienia, co najmniej jednego dnia szkolenia;
4)
za rażące naruszenie dyscypliny służbowej.
2.
Rozkaz personalny o usunięciu słuchacza ze szkolenia wydaje Szef SKW na wniosek szefa komórki organizacyjnej właściwej w sprawach kadrowych złożony na uzasadniony wniosek podmiotu organizującego lub prowadzącego szkolenie.
3.
Ponowne skierowanie słuchacza na szkolenia, o których mowa w § 1 pkt 2-6, może nastąpić nie wcześniej niż po upływie roku od daty usunięcia lub nieukończenia przez słuchacza szkolenia.
§  25.
1.
Szkolenia, o których mowa w § 1 pkt 1-3, kończą się egzaminem końcowym.
2.
Egzamin końcowy szkolenia na pierwszy stopień podoficerski jest jednocześnie egzaminem na pierwszy stopień w korpusie podoficerów.
3.
Egzamin końcowy szkolenia na pierwszy stopień chorążego jest jednocześnie egzaminem na pierwszy stopień w korpusie chorążych.
4.
Egzamin końcowy szkolenia specjalistycznego funkcjonariuszy wykonujących czynności operacyjno-rozpoznawcze, gdy wymagają tego potrzeby służby, może być za zgodą Szefa SKW jednocześnie egzaminem na pierwszy stopień w korpusie chorążych.
5.
Egzamin końcowy szkolenia na pierwszy stopień oficerski jest jednocześnie egzaminem na pierwszy stopień w korpusie oficerów.
§  26.
1.
Szkolenia, o których mowa w § 1 pkt 4-6, kończą się egzaminem końcowym, gdy przewiduje to program szkolenia.
2.
Egzamin końcowy szkoleń, o których mowa w § 1 pkt 4-6, przeprowadza komisja egzaminacyjna powoływana odpowiednio przez Komendanta OS SKW lub przez kierownika innej jednostki organizacyjnej, w której szkolenie jest organizowane i prowadzone.
3.
Egzamin końcowy szkoleń, o których mowa w § 1 pkt 4-6, organizowanych i prowadzonych poza SKW, przeprowadza podmiot prowadzący szkolenie.
§  27.
1.
Egzamin końcowy odbywa się w formie ustnej lub pisemnej.
2.
Jeżeli program szkolenia przewiduje nabycie umiejętności praktycznych, egzamin końcowy obejmuje część praktyczną z wykonania tych czynności.
3.
Słuchacz przystępuje do egzaminu końcowego, jeżeli uzyskał wszystkie zaliczenia i zdał egzaminy cząstkowe przewidziane programem szkolenia.
§  28.
Słuchacz, który z uzasadnionych przyczyn nie przystąpił do egzaminu końcowego, ma prawo do egzaminu w innym terminie wyznaczonym przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.
§  29.
1.
W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z egzaminu końcowego słuchacz ma prawo do jednego egzaminu poprawkowego, którego termin wyznacza przewodniczący komisji egzaminacyjnej. Przepis § 30 stosuje się odpowiednio.
2.
Termin egzaminu, o którym mowa w ust. 1, powinien zostać wyznaczony po upływie 14 dni, nie później jednak niż przed upływem 30 dni, od dnia egzaminu końcowego.
§  30.
Z przeprowadzonego egzaminu końcowego sporządza się protokół, który jest podpisywany przez wszystkich członków komisji egzaminacyjnej. Protokół powinien zawierać w szczególności:
1)
stopień, imię i nazwisko słuchacza;
2)
przydział służbowy słuchacza;
3)
datę egzaminu końcowego;
4)
nazwę szkolenia;
5)
skład komisji egzaminacyjnej, w tym wskazanie przewodniczącego komisji;
6)
ocenę z egzaminu końcowego.
§  31.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024