Warunki i sposób przeprowadzania ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 23 lipca 2015 r.
w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej

Na podstawie art. 82 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1111 i 1199 oraz z 2015 r. poz. 211) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa warunki i sposób przeprowadzania oceny okresowej członka korpusu służby cywilnej, zwanego dalej "ocenianym", w tym kryteria oceniania, wzory arkuszy oceny okresowej, skalę ocen i tryb sporządzania oceny okresowej.
§  2. 
1. 
Oceny okresowej, zwanej dalej "oceną", dokonuje bezpośredni przełożony ocenianego albo osoba, o której mowa w art. 81 ust. 2 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, zwani dalej "oceniającym".
2. 
Oceniający dokonuje oceny, stosując kryteria oceny odpowiednie dla stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
3. 
Kryteria oceny dzielą się na kryteria obowiązkowe i kryteria dodatkowe, które oceniający może wybrać, jeżeli jest to uzasadnione ze względu na charakter obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
4. 
Wykaz kryteriów oceny jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Ocenę sporządza się na arkuszu oceny, zwanym dalej "arkuszem", odpowiednim dla stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
2. 
Arkusz A, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, służy do sporządzenia oceny zatrudnionego na stanowisku:
1)
dyrektora generalnego urzędu;
2)
kierownika urzędu, które jest stanowiskiem pracy w służbie cywilnej;
3)
wojewódzkiego lekarza weterynarii;
4)
zastępcy wojewódzkiego lekarza weterynarii.
3. 
Arkusz B, którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia, służy do sporządzenia oceny zatrudnionego:
1)
na wyższym stanowisku w służbie cywilnej innym niż stanowiska wymienione w ust. 2 pkt 1, 3 i 4;
2)
na stanowisku, na którym praca polega na bezpośrednim kierowaniu pracownikami.
4. 
Arkusz C, którego wzór jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, służy do sporządzenia oceny zatrudnionego na innym stanowisku pracy niż stanowiska wymienione w ust. 2 i 3.
§  4. 
1. 
Ocenianego zatrudnionego na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 1-3, ocenia się, stosując następujące kryteria obowiązkowe:
1)
zarządzanie ludźmi;
2)
podejmowanie decyzji i odpowiedzialność;
3)
organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów;
4)
współpraca;
5)
komunikacja;
6)
zarządzanie strategiczne.
2. 
Ocenianego zatrudnionego na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 4 i ust. 3, ocenia się, stosując następujące kryteria obowiązkowe:
1)
zarządzanie ludźmi;
2)
podejmowanie decyzji i odpowiedzialność;
3)
organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów;
4)
współpraca;
5)
komunikacja.
3. 
Ocenianego zatrudnionego na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 4, ocenia się, stosując następujące kryteria obowiązkowe:
1)
wykorzystywanie wiedzy i doskonalenie zawodowe;
2)
rzetelność;
3)
organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów;
4)
współpraca;
5)
komunikacja.
§  5. 
1. 
Oceniający przeprowadza z ocenianym rozmowę, podczas której omawia się:
1)
główne obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego;
2)
kryteria obowiązkowe i kryteria dodatkowe, jeżeli są wybierane przez oceniającego;
3)
oczekiwania oceniającego co do sposobu spełniania kryteriów oceny przez ocenianego;
4)
cele do osiągnięcia w okresie, w którym oceniany podlega ocenie, jeżeli ich określenie jest uzasadnione ze względu na charakter obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, a także sposób realizacji wyznaczonych celów.
2. 
Oceniający może wybrać z wykazu kryteriów oceny nie więcej niż 3 kryteria dodatkowe, najistotniejsze ze względu na charakter obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
3. 
Po przeprowadzeniu rozmowy, o której mowa w ust. 1, oceniający wpisuje do części I arkusza kryteria dodatkowe, jeżeli zostały wybrane, oraz termin sporządzenia oceny na piśmie.
§  6. 
1. 
Oceniający zapoznaje ocenianego z kryteriami oceny i terminem sporządzenia oceny na piśmie.
2. 
Oceniany potwierdza podpisem przeprowadzenie z nim rozmowy, o której mowa w § 5 ust. 1, oraz zapoznanie się z kryteriami oceny i terminem sporządzenia oceny na piśmie.
3. 
Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust. 2, oryginał arkusza niezwłocznie włącza się do akt osobowych ocenianego.
4. 
Kopię części I arkusza oceniający doręcza ocenianemu oraz:
1)
Szefowi Służby Cywilnej - w przypadku ocenianego zatrudnionego na stanowisku dyrektora generalnego urzędu;
2)
Głównemu Lekarzowi Weterynarii - w przypadku ocenianego zatrudnionego na stanowisku wojewódzkiego lekarza weterynarii lub na stanowisku zastępcy wojewódzkiego lekarza weterynarii.
§  7. 
Czynności, o których mowa w § 5 i § 6, dokonuje się w terminie:
1)
30 dni od dnia sporządzenia na piśmie poprzedniej oceny lub od dnia zatrudnienia ocenianego na czas nieokreślony;
2)
7 dni od dnia sporządzenia na piśmie negatywnej oceny.
§  8. 
W razie zmiany terminu oceny w przypadkach, o których mowa w art. 81 ust. 8 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, oceniający niezwłocznie zawiadamia pisemnie ocenianego o nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie. Kopię pisma dołącza się do arkusza.
§  9. 
1. 
W przypadku gdy w okresie 6 miesięcy od dnia ustalenia kryteriów oceny sporządzanej po raz pierwszy albo od dnia sporządzenia ostatniej oceny następuje zmiana stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, wiążąca się z istotną zmianą zakresu obowiązków, w terminie 30 dni od zmiany stanowiska pracy ponownie dokonuje się czynności, o których mowa w § 5 i § 6; termin sporządzenia oceny nie ulega zmianie.
2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 81 ust. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, ocenę sporządza się nie wcześniej niż w terminie 7 dni przed zmianą stanowiska pracy wiążącą się z istotną zmianą zakresu obowiązków albo nie później niż w terminie 30 dni od tej zmiany.
3. 
W przypadku zmiany na stanowisku oceniającego w trakcie okresu, w którym oceniany podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów.
§  10. 
Przed sporządzeniem oceny na piśmie oceniający przeprowadza z ocenianym rozmowę oceniającą, podczas której omawia z nim:
1)
główne obowiązki wykonywane przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie, oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem spełniania przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny;
2)
sposób realizowania przez ocenianego celów do osiągnięcia w okresie, w którym oceniany podlegał ocenie, jeżeli cele te zostały wyznaczone;
3)
kierunki dalszego rozwoju zawodowego i potrzeby ocenianego w zakresie podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia umiejętności.
§  11. 
1. 
Przed przeprowadzeniem rozmowy oceniającej z ocenianym zatrudnionym na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, 3 i 4, oceniający przekazuje arkusz A, wypełniony w części I:
1)
Szefowi Służby Cywilnej - w przypadku ocenianego zatrudnionego na stanowisku dyrektora generalnego urzędu,
2)
Głównemu Lekarzowi Weterynarii - w przypadku ocenianego zatrudnionego na stanowisku wojewódzkiego lekarza weterynarii lub stanowisku zastępcy wojewódzkiego lekarza weterynarii

- w celu sporządzenia opinii dotyczącej pracy ocenianego.

2. 
Dokonując czynności, o której mowa w ust. 1, oceniający wyznacza co najmniej 14-dniowy termin na przekazanie opinii.
3. 
Opinię dotyczącą pracy ocenianego, o której mowa w ust. 1, sporządza się w części II arkusza A, biorąc pod uwagę kryteria obowiązkowe i kryteria dodatkowe, jeżeli zostały wybrane.
4. 
Po otrzymaniu opinii dotyczącej pracy ocenianego, o którym mowa w ust. 1, oceniający przeprowadza z nim rozmowę oceniającą, omawiając w trakcie rozmowy także treść tej opinii.
§  12. 
1. 
Sporządzenie oceny na piśmie polega na:
1)
przyznaniu ocen cząstkowych odpowiednio do poziomu spełniania przez ocenianego każdego z kryteriów obowiązkowych i kryteriów dodatkowych, jeżeli zostały wybrane, w trakcie wykonywania przez ocenianego głównych obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, według skali ocen:
a)
znacznie poniżej oczekiwań - 1 punkt,
b)
poniżej oczekiwań - 3 punkty,
c)
na poziomie oczekiwań - 5 punktów,
d)
powyżej oczekiwań - 7 punktów,
e)
znacznie powyżej oczekiwań - 9 punktów;
2)
ustaleniu ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny - przez wyliczenie średniej arytmetycznej z ocen cząstkowych - według skali ocen:
a)
znacznie poniżej oczekiwań - od 1 punktu do 2 punktów,
b)
poniżej oczekiwań - powyżej 2 punktów do 4 punktów,
c)
na poziomie oczekiwań - powyżej 4 punktów do 6 punktów,
d)
powyżej oczekiwań - powyżej 6 punktów do 8 punktów,
e)
znacznie powyżej oczekiwań - powyżej 8 punktów do 9 punktów;
3)
przyznaniu oceny pozytywnej - w przypadku ustalenia ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny na poziomie znacznie powyżej oczekiwań, powyżej oczekiwań albo na poziomie oczekiwań, pod warunkiem nieuzyskania przez ocenianego żadnej z ocen cząstkowych na poziomie znacznie poniżej oczekiwań;
4)
przyznaniu oceny negatywnej - w przypadku ustalenia ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny na poziomie poniżej oczekiwań albo znacznie poniżej oczekiwań, a także w przypadku uzyskania przez ocenianego co najmniej jednej oceny cząstkowej na poziomie znacznie poniżej oczekiwań;
5)
wpisaniu do arkusza wniosków dotyczących indywidualnego programu rozwoju zawodowego ocenianego, z wyjątkiem ocenianego zatrudnionego na stanowisku dyrektora generalnego urzędu.
2. 
Sporządzając ocenę na piśmie, oceniający bierze pod uwagę wnioski z rozmowy oceniającej.
3. 
Oceniający sporządza uzasadnienie przyznanej oceny w przypadku przyznania oceny negatywnej.
4. 
Oceniający może sporządzić uzasadnienie przyznanej oceny w przypadku przyznania oceny pozytywnej.
5. 
W przypadku przyznania oceny pozytywnej ocenianemu będącemu urzędnikiem służby cywilnej oceniający może sporządzić umotywowany wniosek o przyznanie ocenianemu kolejnego stopnia służbowego, wypełniając część IV arkusza A albo część III arkusza B lub C.
§  13. 
1. 
Oceniający niezwłocznie zapoznaje ocenianego z oceną sporządzoną na piśmie.
2. 
Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust. 1, oryginał arkusza włącza się do akt osobowych ocenianego.
3. 
Kopię arkusza oceniający doręcza ocenianemu oraz:
1)
Szefowi Służby Cywilnej - w przypadku ocenianego zatrudnionego na stanowisku dyrektora generalnego urzędu;
2)
Głównemu Lekarzowi Weterynarii - w przypadku ocenianego zatrudnionego na stanowisku wojewódzkiego lekarza weterynarii lub na stanowisku zastępcy wojewódzkiego lekarza weterynarii.
§  14. 
Do sporządzenia oceny, w przypadku gdy oceniany przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zapoznał się z kryteriami oceny i terminem sporządzenia oceny na piśmie, stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  15. 
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 maja 2009 r. w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 74, poz. 633).
§  16. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ KRYTERIÓW OCENY

KRYTERIUM OPIS
1. KOMUNIKACJA - Koncentrowanie się na wypowiedzi rozmówcy i dbanie o wzajemne zrozumienie.

- Wypowiadanie się w sposób jasny i precyzyjny, dostosowany do sytuacji i rozmówcy (dobieranie stylu, języka i treści).

- Formułowanie jasnych i precyzyjnych wypowiedzi pisemnych dostosowanych do sytuacji i odbiorcy (dobieranie stylu, języka i treści).

- Przedstawianie przekonujących argumentów odpowiednio do sytuacji.

2. KREATYWNOŚĆ - Proponowanie lub tworzenie nowych rozwiązań.

- Nieschematyczne podejście do zadań.

3. NEGOCJOWANIE - Przygotowywanie się do negocjacji, w szczególności opracowanie projektu stanowiska, zakresu możliwych ustępstw i argumentacji.

- Stosowanie technik i strategii negocjacyjnych.

- Osiągnięcie efektu negocjacji akceptowanego przez przełożonych.

4. ORGANIZACJA PRACY I ORIENTACJA NA OSIĄGANIE CELÓW - Określanie sposobu realizacji zadań/celów.

- Realizowanie zadań/celów w kolejności uwzględniającej ich wagę i pilność (ustalanie priorytetów działania).

- Dobieranie niezbędnych zasobów umożliwiających realizację zadań/celów.

- Dostosowywanie się do zmieniających się okoliczności.

- Wytrwałość i zaangażowanie w realizację zadań/celów.

5. ORIENTACJA NA KLIENTA/ INTERESANTA - Taktowne zachowanie, wyrażające szacunek i zrozumienie dla drugiej osoby.

- Reagowanie na potrzeby klienta/interesanta, w szczególności rozpoznawanie jego potrzeb i proponowanie rozwiązań.

6. PODEJMOWANIE DECYZJI

I ODPOWIEDZIALNOŚĆ

- Wypracowywanie alternatywnych rozwiązań na podstawie analizy informacji, w szczególności potencjalnego ryzyka.

- Podejmowanie decyzji (decyzyjność).

- Przyjmowanie odpowiedzialności za efekty podjętych decyzji.

7. RADZENIE SOBIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH - Rozpoznawanie sytuacji kryzysowych i informowanie o nich zainteresowanych.

- Podejmowanie działań mających na celu rozwiązanie kryzysu.

- Wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych.

8. RZETELNOŚĆ - Wykonywanie zadań zgodnie z obowiązującymi standardami (przepisami, zasadami, procedurami) oraz dbałość o jakość rezultatów.

- Dotrzymywanie zobowiązań (realizacja zadań) w wyznaczonym czasie.

9. MYŚLENIE ANALITYCZNE - Rozróżnianie informacji istotnych i nieistotnych.

- Dostrzeganie zależności między informacjami.

- Formułowanie wniosków.

10. WYKORZYSTYWANIE WIEDZY I DOSKONALENIE ZAWODOWE - Wykorzystywanie wiedzy przy realizacji zadań na zajmowanym stanowisku pracy.

- Doskonalenie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań na zajmowanym stanowisku pracy, w szczególności wyszukiwanie i pozyskiwanie wiedzy, korzystanie z dobrych praktyk i doświadczeń innych.

- Korzystanie z dostępnych źródeł informacji, rozwiązań i technologii.

11. WSPÓŁPRACA - Włączanie się w działania realizowane razem z innymi osobami, jeśli istnieje taka możliwość.

- Dbanie o przepływ informacji.

- Dbanie o dobrą atmosferę i otwartość we współpracy.

- Dostrzeganie wkładu pracy innych osób.

- Branie pod uwagę zdania innych osób.

- Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.

12. WYSTĄPIENIA PUBLICZNE - Wykorzystywanie różnych środków przekazu (np. narzędzi multimedialnych) i dbałość o sposób prezentacji (w tym autoprezentacji).

- Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z audytorium.

- Zarządzanie czasem wystąpienia, w szczególności przestrzeganie ram czasowych, elastyczne reagowanie na potrzeby audytorium.

- Radzenie sobie ze stresem i emocjami, w szczególności wywołanymi krytyką i trudnymi pytaniami.

13. ZARZĄDZANIE LUDŹMI - Przydzielanie zakresu odpowiedzialności, zadań i uprawnień pracownikom (delegowanie zadań).

- Monitorowanie realizacji zadań oraz w razie potrzeby podejmowanie działań korygujących lub zapobiegawczych.

- Motywowanie pracowników.

- Udzielanie pracownikom informacji zwrotnej opartej na ocenie ich zaangażowania i sposobu realizacji zadań.

- Rozwiązywanie konfliktów.

- Wspieranie pracowników w rozwoju zawodowym,

w szczególności identyfikowanie potrzeb rozwojowych, proponowanie działań rozwojowych oraz monitorowanie ich realizacji.

14. ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE - Tworzenie wizji oraz wyznaczanie celów strategicznych w oparciu o całościowe i perspektywiczne widzenie organizacji, otoczenia oraz strategie rozwoju.

- Formułowanie celów operacyjnych na podstawie celów strategicznych.

- Analiza ryzyka planowanych działań o charakterze strategicznym.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

OCENA OKRESOWA CZŁONKA KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ1)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

OCENA OKRESOWA CZŁONKA KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ1)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

OCENA OKRESOWA CZŁONKA KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ1)

wzór

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024