Sposób przedkładania marszałkowi województwa informacji o występowaniu substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 23 lipca 2009 r.
w sprawie sposobu przedkładania marszałkowi województwa informacji o występowaniu substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska

Na podstawie art. 163 ust. 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa sposób przedkładania marszałkowi województwa przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska, a także terminy ich przedkładania, formę, układ oraz wymagane techniki przedkładania.
§  2. 
Informacje o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska wójt, burmistrz lub prezydent miasta przedkłada marszałkowi województwa do dnia 31 marca za poprzedni rok kalendarzowy, według stanu na dzień 31 grudnia.
§  3. 
Informacje, o których mowa w § 2, są przedkładane w układzie, według wzoru zawartego w załączniku do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Informacje, o których mowa w § 2, są przedkładane w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114), zwanej dalej "ustawą o informatyzacji".
2. 
Informacje dotyczące wyrobów zawierających azbest są bezpośrednio wprowadzane przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta do bazy azbestowej administrowanej przez ministra właściwego do spraw gospodarki, dostępnej za pośrednictwem sieci Internet pod adresem www.bazaazbestowa.gov.pl prowadzonej w formie elektronicznej przy użyciu systemu teleinformatycznego w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy o informatyzacji.
3. 
Informacje, o których mowa w dziale 2 załącznika do rozporządzenia, są przedkładane w formie określonej w ust. 1 oraz w formie pisemnej.
§  5. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 października 2002 r. w sprawie sposobu przedkładania wojewodzie informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska (Dz. U. Nr 175, poz. 1439).
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR
INFORMACJA O RODZAJU, ILOŚCI I MIEJSCACH WYSTĘPOWANIA SUBSTANCJI

STWARZAJĄCYCH SZCZEGÓLNE ZAGROŻENIE DLA ŚRODOWISKA

Gmina: .................. Informacje za okres: ................
Powiat: ................. określające stan na dzień: ..........
Województwo: ............
Dział 1. Informacje dotyczące wyrobów zawierających azbest
Lp. Opis pola Informacje
Informacje ogólne
1 Rok, którego dotyczą informacje
2 Identyfikator województwa1)
3 Identyfikator powiatu1)
4 Identyfikator gminy1)
5 Rodzaj gminy1), 2)
Informacje dotyczące wyrobu zawierającego azbest
6 Miejscowość, w której wyrób jest zlokalizowany1)
7 Ulica1)
8 Numer domu
9 Numer działki ewidencyjnej3)
10 Obręb ewidencyjny1), 4)
11 Rodzaj zabudowy5)
12 Nazwa miejsca lub urządzenia lub instalacji
13 Nazwa i rodzaj wyrobu6)
14 Przewidywany termin usunięcia wyrobu
15 Ilość posiadanego wyrobu7)
16 Ilość odpadów zawierających azbest przekazanych do unieszkodliwienia8)
17 Stopień pilności9)
18 Nazwa i numer dokumentu, na którym jest oznaczone miejsce występowania wyrobu
19 Data ostatniej aktualizacji dokumentu
Informacje dotyczące wprowadzania i zmian informacji
20 Data wprowadzenia informacji
21 Data ostatniej zmiany informacji
22 Imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu do rejestru
Objaśnienia:
1) Zgodne z krajowym rejestrem urzędowym podziału terytorialnego kraju, o którym mowa w ustawie z dnia

29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591, z późn. zm.), zwanym dalej "rejestrem

TERYT".

2) Należy podać rodzaj gminy: miejska, wiejska, miejsko-wiejska, zgodnie z rejestrem TERYT.
3) Należy podać numer działki ewidencyjnej faktycznego miejsca występowania azbestu.
4) Należy podać numer obrębu ewidencyjnego faktycznego miejsca występowania azbestu.
5) Należy podać rodzaj zabudowy: budynek mieszkalny, budynek gospodarczy, budynek

przemysłowy, budynek mieszkalno-gospodarczy, inny.

6) Przy określaniu rodzaju wyrobu zawierającego azbest należy stosować następującą klasyfikację:
– płyty azbestowo-cementowe płaskie stosowane w budownictwie,
– płyty azbestowo-cementowe faliste stosowane w budownictwie,
– rury i złącza azbestowo-cementowe,
– rury i złącza azbestowo-cementowe pozostawione w ziemi,
– izolacje natryskowe wykonane środkami zawierającymi w swoim składzie azbest,
– wyroby cierne azbestowo-kauczukowe,
– przędza specjalna, w tym włókna azbestowe obrobione,
– szczeliwa azbestowe,
– taśmy tkane i plecione, sznury i sznurki,
– wyroby azbestowo-kauczukowe, z wyjątkiem wyrobów ciernych,
– papier, tektura,
– drogi zabezpieczone (drogi utwardzone odpadami zawierającymi azbest przed dniem wejścia w życie ustawy

z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004 r. Nr 3,

poz. 20, z późn. zm.), po trwałym zabezpieczeniu przed emisją włókien azbestu),

– drogi utwardzone odpadami zawierającymi azbest przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 19 czerwca

1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest, które nie zostały zabezpieczone trwale przed

emisją włókien azbestu,

– inne wyroby zawierające azbest, oddzielnie niewymienione, w tym papier i tektura; podać jakie.
7) Ilość wyrobu należy podać w jednostce właściwej dla danego wyrobu (kg, m2, m3, m, km).
8) Ilość odpadu należy podać w jednostce właściwej dla danego odpadu (kg).
9) Określony na podstawie oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest,

o której mowa w § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia

2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających

azbest (Dz. U. Nr 71, poz. 649, z późn. zm.).

Dział 2.

Informacje dotyczące PCB

Lp. Nazwa i adres1) posiadającego urządzenie lub substancję2) zawierającą PCB Lokalizacja3) urządzenia lub substancji2) zawierającej PCB Nazwa4) urządzenia lub substancji2) zawierającej PCB Liczba urządzeń5) Masa całego urządzenia6)

[Mg]*

Całkowita masa urządzeń danego rodzaju

[Mg]*

Masa substancji2) zawierającej PCB7)

[Mg]*

Stan

urządzenia8)

Planowana data

usunięcia PCB9)

Data10) usunięcia

lub zastąpienia PCB

inną substancją oraz

nazwa

i adres

zleceniobiorcy

* Z dokładnością do trzech miejsc po przecinku.
Objaśnienia:
1) Należy podać imię i nazwisko/nazwę przedsiębiorstwa wraz z dokładnym adresem zamieszkania/siedziby.
2) Dotyczy olejów, smarów oraz innych substancji zanieczyszczonych PCB, w tym ich mieszanin.
3) Należy precyzyjnie opisać dokładną lokalizację miejsca pod wskazanym w kolumnie 2 adresem, a w przypadku gdy adres wykorzystującego PCB jest inny niż

lokalizacja urządzenia lub substancji zawierających PCB, należy wpisać również ten adres.

4) Typ urządzenia, w tym: transformator, kondensator, silnik elektryczny, pompa próżniowa, magazynowany olej, smar - bez dodatkowych symboli i oznaczeń.
5) Należy wpisać liczbę urządzeń tego samego rodzaju i w tej samej lokalizacji.
6) Jeżeli planowana jest tylko wymiana oleju - należy podać wyłącznie masę oleju, a nie całego urządzenia.
7) Dotyczy wyłącznie substancji zawierających PCB zgromadzonych poza urządzeniami.
8) Należy wpisać właściwe określenie spośród następujących: działający, uszkodzony, magazynowany, przeznaczony do unieszkodliwienia.
9) Należy wybrać rok nie późniejszy niż 2010.
10) Należy podać datę w formacie RRRR-MM-DD.

Dział 3.

Informacje dotyczące substancji stwarzających szczególne zagrożenie

dla środowiska, innych niż azbest i PCB*

Lp. Nazwa wyrobu zawierającego

substancje stwarzające

szczególne zagrożenie

dla środowiska, inne niż azbest

i PCB

Lokalizacja wyrobu

zawierającego substancje

stwarzające szczególne

zagrożenie dla środowiska

Ilość Jednostka

miary

Uwagi

Objaśnienie:

* Określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie upoważnienia zawartego w art. 160 ust. 3 ustawy z dnia

27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.

Osoba sporządzająca zestawienie:
........................ .................... .............................. .......................... ..............................
(imię i nazwisko) (stanowisko) (telefon służbowy) (faks służbowy) (e-mail służbowy)
WÓJT (BURMISTRZ, PREZYDENT MIASTA)
..........................................................

(imię i nazwisko, podpis, pieczątka, wójta,

burmistrza lub prezydenta miasta)

1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz.U.2014.1267).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024