Roczny audyt zewnętrzny przedsiębiorców wystawiających dokumenty DPO, DPR, EDPO lub EDPR.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 21 grudnia 2015 r.
w sprawie rocznego audytu zewnętrznego przedsiębiorców wystawiających dokumenty DPO, DPR, EDPO lub EDPR

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. poz. 888 oraz z 2015 r. poz. 1688) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres i sposób przeprowadzania rocznego audytu zewnętrznego przedsiębiorców wystawiających dokumenty DPO, DPR, EDPO lub EDPR, zwanego dalej "audytem";
2)
szczegółowy zakres sprawozdania z przeprowadzonego audytu;
3)
termin przekazywania sprawozdania z przeprowadzonego audytu.
§  2.
Audyt obejmuje, odpowiednio do rodzaju prowadzonej działalności, następujący zakres:
1)
sprawdzenie posiadanych zezwoleń, o których mowa w art. 41 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o odpadach", lub pozwoleń, o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą - Prawo ochrony środowiska", zwanymi dalej "zezwoleniami lub pozwoleniami";
2)
ocenę zgodności prowadzonego przez przedsiębiorcę prowadzącego recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych procesu z posiadanymi zezwoleniami lub pozwoleniami oraz przyporządkowanie tego procesu do recyklingu lub innego niż recykling procesu odzysku w dokumentach sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów, o której mowa w art. 66 ustawy o odpadach, zwanej dalej "ewidencją odpadów", zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy o odpadach;
3)
ocenę posiadanych przez przedsiębiorcę instalacji lub urządzeń pod względem możliwości technicznych przetworzenia mas odpadów wskazanych w posiadanych przez tego przedsiębiorcę zezwoleniach lub pozwoleniach;
4)
ocenę zgodności mas oraz rodzajów odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach DPO i DPR z roczną mocą przerobową instalacji lub urządzeń wskazanych w zezwoleniach lub pozwoleniach oraz z dokumentami sporządzanymi na potrzeby ewidencji odpadów;
5)
ocenę prawidłowości prowadzonego przez przedsiębiorcę procesu przetwarzania odpadów opakowaniowych w odniesieniu do procesów odzysku wskazanych w dokumentach DPO i DPR;
6)
ocenę zgodności prowadzonego procesu odzysku na skutek, którego odpad utracił statusu odpadu na podstawie przepisów rozdziału 5 ustawy o odpadach;
7)
ocenę zgodności mas oraz rodzajów odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach EDPO i EDPR z dokumentami sporządzanymi na potrzeby ewidencji odpadów przez przedsiębiorcę eksportującego odpady opakowaniowe lub przedsiębiorcę dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych;
8)
ocenę zgodności mas oraz rodzajów odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów z dokumentacją finansową, w szczególności z fakturami VAT, posiadaną przez przedsiębiorcę z tytułu zakupu odpadów przeznaczonych do recyklingu, za rok kalendarzowy, którego audyt dotyczy.
§  3.
1.
Z przeprowadzonego audytu audytor sporządza projekt sprawozdania.
2.
Projekt sprawozdania jest przekazywany audytowanemu przedsiębiorcy.
3.
Audytowany przedsiębiorca, w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu sprawozdania, może zgłosić na piśmie dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące jego treści.
4.
Audytor po otrzymaniu od audytowanego przedsiębiorcy dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń dotyczących projektu sprawozdania dokonuje ich analizy i w miarę potrzeby podejmuje w tym zakresie dodatkowe czynności sprawdzające.
5.
W przypadku stwierdzenia przez audytora zasadności całości lub części zgłoszonych przez audytowanego przedsiębiorcę dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń projekt sprawozdania ulega zmianie lub uzupełnieniu.
6.
Dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia włącza się do dokumentacji audytu.
§  4.
1.
Po rozpatrzeniu przez audytora dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń projekt sprawozdania staje się sprawozdaniem z przeprowadzonego audytu.
2.
Sprawozdanie z przeprowadzonego audytu zawiera informacje o przyczynach i skutkach stwierdzonego stanu oraz ustalenia i zalecenia w sprawie usunięcia uchybień lub wprowadzenia usprawnień.
3.
Sprawozdanie z przeprowadzonego audytu zawiera w szczególności:
1)
wykaz dokumentów, z których korzystał audytor, w tym:
a)
zezwolenia lub pozwolenia,
b)
ewidencja odpadów,
c)
sprawozdania, o których mowa w art. 73 ust. 1 i art. 75 ust. 1 ustawy o odpadach;
2)
termin przeprowadzania audytu;
3)
rok kalendarzowy objęty audytem;
4)
imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby audytowanego przedsiębiorcy;
5)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer REGON (o ile posiada) audytowanego przedsiębiorcy;
6)
numer rejestrowy audytowanego przedsiębiorcy (o ile posiada);
7)
imię i nazwisko audytora przeprowadzającego audyt będącego przedstawicielem akredytowanego weryfikatora środowiskowego;
8)
nazwę jednostki będącej akredytowanym weryfikatorem środowiskowym oraz adres jej siedziby;
9)
wskazanie zakresu przedmiotowego audytu, o którym mowa w § 2;
10)
wskazanie procesów przetwarzania odpadów opakowaniowych oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznych mocy przerobowych instalacji lub urządzeń posiadanych przez przedsiębiorcę prowadzącego recykling lub inne niż recykling procesy odzysku;
11)
ocenę zgodności posiadanych decyzji w zakresie gospodarki odpadami z prowadzonymi procesami przetwarzania odpadów opakowaniowych, w tym ocenę zgodności mas odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach DPO i DPR z roczną mocą przerobową instalacji lub urządzeń wskazanych w zezwoleniach lub pozwoleniach, oraz z dokumentami sporządzanymi na potrzeby ewidencji odpadów;
12)
ocenę spełniania przez przedsiębiorcę prowadzącego recykling lub inne niż recykling procesy odzysku wymagań określonych w zezwoleniach lub pozwoleniach;
13)
ocenę możliwości technicznych, w tym rocznych mocy przerobowych instalacji lub urządzeń, w odniesieniu do mas wskazanych w dokumentach DPO i DPR;
14)
ocenę zgodności mas zebranych odpadów opakowaniowych oraz przetworzonych odpadów opakowaniowych z dokumentami sporządzanymi na potrzeby ewidencji odpadów;
15)
ocenę zgodności mas oraz rodzajów odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach EDPO i EDPR z dokumentami sporządzanymi na potrzeby ewidencji odpadów przez przedsiębiorcę eksportującego odpady opakowaniowe lub przedsiębiorcę dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych;
16)
ocenę zgodności mas odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów z dokumentacją finansową, w szczególności z fakturami VAT, posiadaną przez przedsiębiorcę z tytułu zakupu odpadów przeznaczonych do recyklingu, za rok kalendarzowy, którego audyt dotyczy;
17)
wykaz stwierdzonych uchybień;
18)
wykaz dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń zgłaszanych przez audytowanego przedsiębiorcę;
19)
datę sporządzenia sprawozdania z przeprowadzonego audytu;
20)
podpis audytora.
§  5.
Audytor przekazuje, w terminie do dnia 15 czerwca roku następującego po roku kalendarzowym, którego audyt dotyczy:
1)
sprawozdanie z przeprowadzonego audytu - audytowanemu przedsiębiorcy;
2)
uwierzytelnioną kopię sprawozdania z przeprowadzonego audytu:
a)
marszałkowi województwa - właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę audytowanego przedsiębiorcy,
b)
wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska - właściwemu ze względu na miejsce prowadzenia działalności przez audytowanego przedsiębiorcę.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku.
1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. poz. 1904 i 2095).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024