Rejestr związków międzygminnych oraz ogłaszanie statutów związków i ich zmian.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 22 grudnia 2015 r.
w sprawie rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków i ich zmian

Na podstawie art. 68 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 i 1890) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb postępowania w sprawach:
a)
rejestracji związku międzygminnego,
b)
rejestracji zmiany statutu związku międzygminnego,
c)
wykreślenia związku międzygminnego z rejestru związków międzygminnych, zwanego dalej "rejestrem";
2)
wzór zgłoszenia w sprawie rejestracji związku międzygminnego;
3)
wzór zgłoszenia w sprawie zmiany statutu związku międzygminnego;
4)
wzór zgłoszenia w sprawie wykreślenia związku międzygminnego z rejestru związków międzygminnych;
5)
dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszeń, o których mowa w pkt 2-4;
6)
sposób prowadzenia rejestru związków międzygminnych, w tym sposób dokonywania wpisów w tym rejestrze;
7)
zakres danych podlegających wpisowi do rejestru;
8)
tryb ogłaszania statutu związku międzygminnego, zmiany tego statutu oraz informacji o wykreśleniu związku międzygminnego z rejestru.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu skróty oznaczają:
1)
wojewoda - wojewodę właściwego ze względu na siedzibę związku międzygminnego;
2)
wójt - wójta (burmistrza, prezydenta miasta) upoważnionego przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin zamierzających utworzyć związek międzygminny;
3)
zgromadzenie - zgromadzenie związku międzygminnego.

Rozdział  2

Postępowanie w sprawie rejestracji związku międzygminnego

§  3. 
1. 
Wójt informuje wojewodę o utworzeniu związku międzygminnego po podjęciu przez wszystkie rady gmin tworzących związek uchwał o utworzeniu związku międzygminnego oraz o przyjęciu jego statutu zgodnego z projektem statutu uzgodnionego z wojewodą w trybie art. 67 ust. 1a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zwanej dalej "ustawą".
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera oznaczenie uchwał rad gmin o utworzeniu związku międzygminnego oraz o przyjęciu jego statutu.
3. 
Do informacji, o której mowa w ust. 1, dołącza się wyciągi z protokołów posiedzeń rad gmin w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 2.
4. 
Jeżeli informacja o utworzeniu związku międzygminnego nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-3, wojewoda wzywa wójta do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 4 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.
§  4. 
1. 
Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania od wójta informacji, o której mowa w § 3 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie rejestracji związku międzygminnego.
2. 
Skierowanie przez wojewodę do wójta wezwania, o którym mowa w § 3 ust. 4, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wzór zgłoszenia w sprawie rejestracji związku międzygminnego, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
4. 
Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:
1)
informacja o utworzeniu związku międzygminnego, o której mowa w § 3 ust. 1;
2)
uchwały rad gmin o utworzeniu związku międzygminnego;
3)
uchwały rad gmin o przyjęciu statutu związku międzygminnego;
4)
statut związku międzygminnego;
5)
stanowisko wojewody w sprawie uzgodnienia projektu statutu związku międzygminnego;
6)
wyciągi z protokołów posiedzeń rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 2 i 3.
§  5. 
Organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę, wójta oraz właściwą miejscowo regionalną izbę obrachunkową o rejestracji związku międzygminnego.
§  6. 
1. 
Wojewoda, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 5, ogłasza statut związku międzygminnego w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. 
Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia statutu, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu statutu.

Rozdział  3

Postępowanie w sprawie rejestracji zmiany statutu związku międzygminnego

§  7. 
1. 
Przewodniczący zgromadzenia informuje wojewodę o zmianie statutu związku międzygminnego po uchwaleniu zmiany statutu, zgodnie z jej projektem uzgodnionym z wojewodą w trybie art. 67a ust. 1 ustawy, oraz po stwierdzeniu braku sprzeciwu, o którym mowa w art. 67a ust. 3 ustawy.
2. 
W przypadku przystępowania gminy do związku międzygminnego informację, o której mowa w ust. 1, przewodniczący zgromadzenia przekazuje wojewodzie po spełnieniu warunków określonych w ust. 1 oraz po przyjęciu przez radę gminy przystępującej do związku międzygminnego obowiązującego statutu związku międzygminnego.
3. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie uchwały zgromadzenia o zmianie statutu związku międzygminnego;
2)
potwierdzenie braku sprzeciwu, o którym mowa w art. 67a ust. 3 ustawy;
3)
w przypadku przystępowania gminy do związku międzygminnego - oznaczenie uchwały o przyjęciu jego statutu;
4)
w przypadku występowania gminy ze związku międzygminnego - oznaczenie uchwały o wystąpieniu ze związku międzygminnego lub oznaczenie innej uchwały skutkującej utratą uczestnictwa w związku międzygminnym.
4. 
Do informacji, o której mowa w ust. 1, dołącza się wyciąg z protokołu posiedzenia zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 4.
5. 
Jeżeli informacja o zmianie statutu związku międzygminnego nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-4, wojewoda wzywa przewodniczącego zgromadzenia do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.
§  8. 
1. 
Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania od przewodniczącego zgromadzenia informacji, o której mowa w § 7 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie rejestracji zmiany statutu związku międzygminnego.
2. 
Skierowanie przez wojewodę do wójta wezwania, o którym mowa w § 7 ust. 5, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wzór zgłoszenia w sprawie zmiany statutu związku międzygminnego, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
4. 
Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:
1)
informacja o zmianie statutu związku międzygminnego, o której mowa w § 7 ust. 1;
2)
uchwała zgromadzenia o zmianie statutu związku międzygminnego;
3)
uchwały rad gmin o przyjęciu statutu związku międzygminnego;
4)
uchwały rad gmin o wystąpieniu ze związku międzygminnego lub inne uchwały skutkujące utratą uczestnictwa w związku międzygminnym;
5)
stanowisko wojewody w sprawie uzgodnienia zmiany statutu związku międzygminnego;
6)
wyciąg z protokołu posiedzenia zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 2-4.
§  9. 
Organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę oraz przewodniczącego zgromadzenia związku o rejestracji zmiany statutu związku międzygminnego.
§  10. 
1. 
Wojewoda, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 9, ogłasza zmianę statutu związku międzygminnego w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. 
Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia zmiany statutu, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu zmiany statutu.
§  11. 
W przypadku przystępowania powiatu do związku międzygminnego przepisy § 7-10 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  4

Postępowanie w sprawie wykreślenia związku międzygminnego z rejestru związków międzygminnych

§  12. 
1. 
Związek przekazuje wojewodzie wniosek o wykreślenie związku międzygminnego z rejestru po zakończeniu likwidacji związku międzygminnego.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie uchwał zgromadzenia podjętych w związku z likwidacją;
2)
oznaczenie uchwał rad gmin podjętych w związku z likwidacją;
3)
w przypadku wystąpienia gminy ze związku międzygminnego - oznaczenie uchwały o wystąpieniu ze związku międzygminnego lub oznaczenie innej uchwały skutkującej utratą uczestnictwa w związku międzygminnym.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się wyciągi z protokołów posiedzeń zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 2, oraz informację o zakończeniu likwidacji związku międzygminnego.
4. 
Jeżeli wniosek o wykreślenie związku międzygminnego z rejestru nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-3, wojewoda wzywa związek międzygminny do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 13 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.
§  13. 
1. 
Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w § 12 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie wykreślenia związku międzygminnego z rejestru.
2. 
Skierowanie przez wojewodę do wójta wezwania, o którym mowa w § 12 ust. 4, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wzór zgłoszenia w sprawie wykreślenia związku międzygminnego z rejestru związków międzygminnych, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
4. 
Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:
1)
wniosek związku międzygminnego o wykreślenie związku międzygminnego z rejestru;
2)
informacja o zakończeniu likwidacji związku międzygminnego;
3)
uchwały zgromadzenia, podjęte w związku z likwidacją;
4)
uchwały rad gmin, podjęte w związku z likwidacją;
5)
uchwały rad gmin o wystąpieniu ze związku międzygminnego lub inne uchwały skutkujące utratą uczestnictwa w związku międzygminnym;
6)
wyciągi z protokołów posiedzeń zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 3-5.
§  14. 
O wykreśleniu związku międzygminnego z rejestru organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę, gminy uczestniczące w związku międzygminnym oraz właściwą miejscowo regionalną izbę obrachunkową.
§  15. 
1. 
Wojewoda, w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 14, ogłasza obwieszczenie o wykreśleniu związku międzygminnego z rejestru w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. 
Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia obwieszczenia o wykreśleniu związku międzygminnego z rejestru, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu obwieszczenia.

Rozdział  5

Rejestr związków międzygminnych

§  16. 
Rejestr jest prowadzony w postaci elektronicznej.
§  17. 
W rejestrze wpisuje się w oddzielnych rubrykach:
1)
kolejny numer związku międzygminnego w rejestrze;
2)
nazwę związku międzygminnego i jego siedzibę;
3)
oznaczenie gmin uczestniczących w związku międzygminnym;
4)
zadania związku międzygminnego;
5)
czas trwania związku międzygminnego;
6)
datę rejestracji związku międzygminnego;
7)
datę ogłoszenia statutu związku międzygminnego oraz jego zmian;
8)
datę likwidacji albo przekształcenia związku międzygminnego.
§  18. 
Wpisu w rejestrze dokonuje się w terminie 14 dni od dnia otrzymania zgłoszenia wojewody.
§  19. 
Rejestr jest jawny i publikowany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Rozdział  6

Przepisy końcowe

§  20. 
Rejestr związków prowadzony na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 68 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 stycznia 2016 r., z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia staje się rejestrem związków międzygminnych w rozumieniu przepisów niniejszego rozporządzenia.
§  21. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR ZGŁOSZENIA W SPRAWIE REJESTRACJI ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZGŁOSZENIA W SPRAWIE ZMIANY STATUTU ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR ZGŁOSZENIA W SPRAWIE WYKREŚLENIA ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNEGO Z REJESTRU ZWIĄZKÓW MIĘDZYGMINNYCH

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków (Dz. U. Nr 121, poz. 1307), które traci moc z dniem 1 stycznia 2016 r. na podstawie art. 1 pkt 9 lit. c ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1045).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024