Określenie obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 7 maja 2015 r.
w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2022 r. poz. 1624 oraz z 2023 r. poz. 261) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W skład infrastruktury zapewniającej dostęp do Portu Gdańsk wchodzą:
1)
tory wodne wraz ze związanymi z ich funkcjonowaniem obiektami, urządzeniami i instalacjami:
a)
tor podejściowy do Gdańska-Nowego Portu:
odcinek od pławy NP do pary pław N1-N2, o długości 2,5 km, szerokości w dnie 250 m i głębokości technicznej 12,0 m,
odcinek od pary pław N1-N2 do pary pław N5-N6, o długości 2,2 km, szerokości w dnie 250 m i głębokości technicznej 12,0 m,
odcinek od pary pław N5-N6 (w linii nabieżnika Brzeźno) do pary pław N7-N8, o długości 0,8 km, szerokości w dnie 250 m i głębokości technicznej 12,0 m,
odcinek od pary pław N7-N8 do trawersu prawego światła wejściowego, o długości 1,9 km, szerokości w dnie 150 m i głębokości technicznej 12,0 m,
b)
tor podejściowy do Portu Północnego:
odcinek od pławy PP do pary pław P1-P2, o długości 5,06 km i głębokości naturalnej większej od 18,0 m, zapewniającej podejście z dowolnego kierunku,
odcinek od pary pław P1-P2 do pary stawa P13 - pława P14, o długości 4,79 km, szerokości w dnie 600 m i głębokości technicznej 18,0 m,
odcinek od pary stawa P13 - pława P14 do obrotnicy o średnicy 670 m włączający obrotnicę zewnętrzną o średnicy 750 m i głębokości technicznej 18,0 m, o długości 1,50 km i głębokości technicznej 18,0 m, rozszerzający się w lewą stronę od pławy P14 do pławy P18 i osiągający szerokość w dnie od 600 m do 810 m,
obrotnica o średnicy 670 m i głębokości technicznej 18,0 m,
c)
tor podejściowy i tor wodny przez Wisłę Śmiałą:
odcinek toru podejściowego od pławy GW do lewego światła wejściowego, o długości 2,1 km, szerokości w dnie 70 m, od głębokości naturalnej 11 m do głębokości technicznej 7,0 m,
odcinek toru wodnego na Wiśle Śmiałej od lewego światła wejściowego do obrotnicy, o długości 2,8 km, szerokości w dnie od 60 m do 70 m i głębokości technicznej 7,0 m,
obrotnica o średnicy 210 m i głębokości 7,0 m,
odcinek toru wodnego na Martwej Wiśle na Kanale Płonie, o długości 0,7 km, szerokości w dnie od 51 m do 60 m i głębokości technicznej 7,0 m,
odcinek toru wodnego na Martwej Wiśle od Kanału Płonie do obrotnicy, o długości 2,7 km, szerokości w dnie 60 m i głębokości technicznej 7,0 m,
obrotnica o średnicy 210 m i głębokości 7,0 m,
odcinek toru wodnego na Martwej Wiśle od obrotnicy do Mostu Wantowego włącznie, o długości 2,9 km, szerokości w dnie 60 m poza Mostem Wantowym i głębokości technicznej 7,0 m poza Mostem Wantowym,
odcinek toru wodnego na Martwej Wiśle od Mostu Wantowego do Mostu Siennickiego włącznie, o długości 1,2 km, szerokości w dnie 50 m poza mostem Siennickim i głębokości technicznej 5,0 m;
2)
falochrony zewnętrzne:
a)
falochron zachodni wejścia do Gdańska-Nowego Portu o długości 205,0 m,
b)
falochron wschodni wejścia do Gdańska-Nowego Portu o długości 754,8 m,
c)
falochron północny wyspowy Portu Północnego o długości 1640,5 m,
d)
falochron wschodni wyspowy Portu Północnego o długości 1557,8 m,
da)
falochron osłonowy południowo-wschodni Portu Północnego o długości 826,0 m,
e)
obudowa ujścia Wisły Śmiałej:
falochron wschodni z częścią połączeniową i nabrzeżem przeładunkowym o długości 912,0 m,
grobla kamienna na wschodnim brzegu rzeki wraz z pochłaniaczem falowania o długości 409,6 m,
ostroga zachodnia o długości 200,0 m,
umocnienie zachodniego brzegu rzeki wraz z pochłaniaczem falowania o długości 409,6 m;
3)
stałe znaki nawigacyjne:
a)
stawy nabieżników świetlnych - 6 szt.,
b)
znaki i światła nawigacyjne - 27 szt.,
c)
dalby świetlne - 2 szt.;
4)
pływające oznakowanie nawigacyjne:
a)
pławy toru podejściowego do Gdańska-Nowego Portu - 15 szt.,
b)
pławy toru podejściowego do Portu Północnego - 14 szt.
c)
pławy toru podejściowego przez Wisłę Śmiałą - 2 szt.,
d)
pławy toru wodnego na Wiśle Śmiałej - 17 szt.,
e)
pławy toru wodnego na Martwej Wiśle - 28 szt.;
5)
latarnie morskie: Jarosławiec, Ustka, Czołpino, Stilo, Rozewie, Jastarnia, Hel, Gdańsk, Krynica Morska;
6)
kotwicowiska:
a)
kotwicowisko nr 1 o powierzchni 1,3 km2 i głębokości od 8,5 m do 10,3 m,
b)
kotwicowisko nr 2 o powierzchni 3,45 km2 i głębokości od 11,0 m do 15,0 m,
c)
kotwicowisko nr 3 o powierzchni 1,4 km2 i głębokości od 13,3 m do 15,5 m,
d)
kotwicowisko nr 4 o powierzchni 9,6 km2 i głębokości od 17,4 m do 31,0 m,
e)
kotwicowisko nr 5 o powierzchni 9,45 km2 i głębokości od 22,0 m do 35,0 m;
7)
system radionawigacyjny "Differential Global Positioning System" (DGPS) oraz system referencyjny hydrograficzny RTK GNSS z siecią zdalnego nadzoru i monitorowania;
8)
infrastruktura systemu nadzoru i kontroli ruchu statków "VTS Zatoka Gdańska":
a)
radarowe stacje brzegowe,
b)
dedykowana sieć światłowodowa Centrum Bezpieczeństwa Morskiego (CBM), wraz z podmorskim kablem światłowodowym w relacji Gdańsk - Gdynia,
c)
linie radiowe łączące CBM ze stacjami nadbrzeżnymi,
d)
system komunikacji przewodowej i radiowej oraz sieci WAN/LAN,
e)
systemy telewizji przemysłowej,
f)
mierniki hydrometeorologiczne;
9)
systemy monitorowania znaków nawigacyjnych;
10)
system zasilania energetycznego świateł nawigacyjnych wraz z liniami kablowymi;
11)
zintegrowany system hydrograficzny do badania warunków żeglowności dróg wodnych;
12)
stacje nadbrzeżne automatycznego systemu identyfikacji statków (AIS) z siecią telekomunikacyjną i centralną bazą danych.
§  2. 
W skład infrastruktury zapewniającej dostęp do Portu Gdynia wchodzą:
1)
tory wodne wraz ze związanymi z ich funkcjonowaniem obiektami, urządzeniami i instalacjami:
a)
tor podejściowy do wejścia głównego:
odcinek od pławy GD do pary pław G1-G2, o długości 3,8 km,
odcinek od pary pław G1-G2 do linii łączącej główki wejścia głównego, o długości 2,8 km, szerokości w dnie 150,0 m i głębokości technicznej 14,5 m,
b)
podejście do wejścia południowego, o głębokości technicznej 9,1 m;
2)
falochrony zewnętrzne:
a)
falochron główny o długości 2018,8 m,
b)
głowica falochronu północnego wyspowego o długości 18,4 m;
3)
stałe znaki nawigacyjne:
a)
stawy nabieżników świetlnych - 2 szt.,
b)
znaki i światła nawigacyjne - 4 szt.;
4)
pływające oznakowanie nawigacyjne:
a)
pławy toru podejściowego do wejścia głównego - 3 szt.,
b)
pławy podejścia do wejścia południowego - 1 szt.;
5)
latarnie, o których mowa w § 1 pkt 5;
6)
kotwicowiska:
a)
kotwicowisko nr 1 o powierzchni 5,9 km2 i głębokości od 9,0 m do 16,0 m,
b)
kotwicowisko nr 2 o powierzchni 3,9 km2 i głębokości od 13,0 m do 25,0 m,
c)
kotwicowisko nr 3 o powierzchni 3,2 km2 i głębokości od 26,0 m do 31,0 m;
7)
systemy, o których mowa w § 1 pkt 7;
8)
infrastruktura, o której mowa w § 1 pkt 8;
9)
systemy monitorowania znaków nawigacyjnych;
10)
system zasilania energetycznego świateł nawigacyjnych wraz z liniami kablowymi;
11)
system hydrograficzny, o którym mowa w § 1 pkt 11;
12)
system identyfikacji statków (AIS), o którym mowa w § 1 pkt 12.
§  3. 
W skład infrastruktury zapewniającej dostęp do Portów Świnoujście i Szczecin wchodzą:
1)
tory wodne wraz ze związanymi z ich funkcjonowaniem obiektami, urządzeniami i instalacjami:
a)
podejściowy tor wodny do Świnoujścia o długości 60,8 km, którego oś przebiega od punktu o współrzędnych podanych w układzie "WGS-84" φ = 53°55'45,6"N, λ = 014°16'40,5"E do punktu o współrzędnych podanych w układzie "WGS-84" φ = 54°14'40,9"N, λ = 014°11'00,8"E i dalej do punktu o współrzędnych podanych w układzie "WGS-84" φ = 54°16'58,2"N, λ = 014°05'13,1"E oraz dalej do punktu o współrzędnych podanych w układzie "WGS-84" φ = 54°26'26,9"N, λ = 014°05'43,3"E, o szerokościach w dnie: 210 m - od km 0 do km 0,8; 200 m - od km 0,8 do km 26,8; 220 m - od km 26,8 do km 35,6; 240 m - od km 35,6 do km 60,8 i głębokości technicznej 14,5 m,
b)
wejściowy tor wodny do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu, na odcinku od połączenia z podejściowym torem wodnym do Świnoujścia do obrotnicy w Porcie Zewnętrznym; szerokość toru w dnie 200 m, głębokość techniczna 14,5 m, długość toru 1386 m, licząc od punktu połączenia z torem podejściowym o współrzędnych w układzie "WGS-84" φ = 53°56'21,8"N, λ = 014°16'30,3"E do przecięcia z północną krawędzią obrotnicy w punkcie o współrzędnych w układzie "WGS-84" φ = 53°55'48,3"N, λ = 014°17'20,1"E,
c)
akwen o powierzchni 0,12 km2 pomiędzy wschodnią krawędzią podejściowego toru wodnego do Świnoujścia i zachodnią krawędzią wejściowego toru wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu, ograniczony od południa ostrogą osłaniającą wejście do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu,
d) 2
 tor wodny Świnoujście - Szczecin o długości 67,13 km (licząc od punktu o współrzędnych podanych w układzie "WGS-84" φ = 53°55'45,6"N, λ = 14°16'40,5"E w kierunku południowym), z odpowiednimi poszerzeniami na łukach toru, przy mijankach i obrotnicach oraz na odcinkach przejściowych, o podanych parametrach na odcinkach prostych:
od km 0 do km 3,1 o szerokości od 210 m do 150 m i głębokości technicznej:
––
od km 0 do km 2,95: 14,5 m,
––
od km 2,95 do km 3,1: 13 m,
od km 3,1 do km 5,13 o szerokości od 150 m do 90 m i głębokości technicznej 13 m,
od km 5,13 do km 17,00 o szerokości 110 m i głębokości technicznej:
––
od km 5,13 do km 5,14: 13 m,
––
od km 5,14 do km 17: 12,5 m,
od km 17,00 do km 41,20 o szerokości 100 m i głębokości technicznej 12,5 m,
od km 41,20 do km 55,40 o szerokości 110 m i głębokości technicznej 12,5 m,
od km 55,40 do km 64,00 o szerokości 100 m i głębokości technicznej 12,5 m,
od km 64,00 do km 66,00 o szerokości 90 m i głębokości technicznej 12,5 m,
od km 66,00 do km 67,13 o szerokości 100 m i głębokości technicznej 12,5 m,
e) 3
 Kanał Grabowski o długości 0,34 km (pomiędzy obrotnicami przy Przesmyku Orlim i na wysokości Kanału Dębickiego), o szerokości minimalnej 100 m i głębokości technicznej 12,5 m,
f) 4
 Odra Zachodnia o długości 2,01 km (licząc od południowego końca Kanału Grabowskiego do południowego krańca Wyspy Grodzkiej) z odpowiednimi poszerzeniami o podanych parametrach na odcinkach:
od km 0,00 do km 0,42 o szerokości od 180 m do 100 m i głębokości technicznej 12,5 m, - od km 0,42 do km 0,59 o szerokości od 100 do 120 m i głębokości technicznej 12,5 m,
od km 0,59 do km 0,98 o szerokości od 100 do 80 m i głębokości technicznej 9,7 m, - od km 0,98 do km 2,01 o szerokości 80 m i głębokości technicznej 7,0 m,
g) 5
 tor wodny w Kanale Polickim (Wąski Nurt) o długości 5,12 km, o podanych parametrach na odcinkach: - od km 0 do km 3,94 o szerokości 70 m i głębokości technicznej 4,5 m,
od km 3,94 do km 4,85 o szerokości 100 m i głębokości technicznej 12,5 m,
od km 4,85 do km 4,97 o szerokości od 160 m do 130 m i głębokości technicznej 12,5 m,
od km 4,97 do km 5,12 o szerokości od 130 m do 140 m i głębokości technicznej 12,5 m,
h) 6
 tor wodny w Kanale Wietlina (Ciasny Nurt) o długości 2,58 km, szerokości 70 mi głębokości technicznej 4,5 m;
2)
falochrony w Porcie Świnoujście:
a)
falochron wschodni o długości 2974,3 m, z nabrzeżem niskim o długości 111 m i głębokości technicznej 12,5 m,
b)
falochron centralny o długości 1490 m,
c)
ostroga osłaniająca wejście do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu o długości 255,8 m, z nabrzeżem niskim o długości 42 m i głębokości technicznej 14,5 m, połączona z falochronem centralnym,
d)
falochron zachodni o długości 500 m;
3)
stałe znaki nawigacyjne na redzie Portów Świnoujście i Szczecin:
a)
stawy na wodzie - 2 szt.,
b)
stawy na lądzie - 5 szt. (w tym 2 stawy nabieżnikowe);
4)
pływające oznakowania nawigacyjne na redzie Portów Świnoujście i Szczecin:
a)
pławy świetlne - 27 szt.,
b)
pławy nieświecące - 3 szt.,
c)
pławy świetlne zimowe - 25 szt.,
d)
pławy nieświecące zimowe - 3 szt.;
5)
latarnie morskie Świnoujście, Kikut, Niechorze, Kołobrzeg, Gąski, Darłowo;
6)
radiolatarnie morskie Świnoujście i Dziwnów;
7)
kotwicowiska na redzie Portów Świnoujście i Szczecin:
a)
kotwicowisko nr 1A o powierzchni 4,87 km2 i głębokości od 9,7 m do 10,8 m,
b)
kotwicowisko nr 1B o powierzchni 12,96 km2 i głębokości od 8,8 m do 11,7 m,
c)
kotwicowisko nr 2A o powierzchni 11,21 km2 i głębokości od 12,0 m do 13,7 m,
d)
kotwicowisko nr 2B o powierzchni 6,83 km2 i głębokości od 13,0 m do 14,1 m,
e)
kotwicowisko kwarantannowe o powierzchni 4,82 km2 i głębokości od 13,4 m do 13,8 m,
f)
kotwicowisko nr 3 o powierzchni 12,12 km2 i głębokości od 16,2 m do 18 m,
g)
awaryjny akwen manewrowy o powierzchni 1,84 km2 i głębokości od 14,3 m do 15,3 m;
8)
stałe znaki nawigacyjne na torze wodnym Świnoujście - Szczecin:
a)
stawy na lądzie - 52 szt. (w tym 24 stawy nabieżnikowe),
b)
stawy na wodzie - 15 szt. (w tym 8 staw Bram Torowych, 4 stawy nabieżnikowe i 3 stałe znaki),
c)
dalby świetlne - 43 szt.,
d)
dalby nieświecące - 1 szt.,
e)
światła sektorowe na lądzie - 4 szt.,
f)
światła sektorowe na wodzie - 1 szt.;
9)
pływające oznakowanie nawigacyjne na torze wodnym Świnoujście - Szczecin:
a) 7
 pławy świetlne - 46 szt.
b)
pławy nieświecące - 10 szt.,
c) 8
 pławy świetlne zimowe - 22 szt.
d)
pławy nieświecące zimowe - 5 szt.;
10)
oznakowanie nawigacyjne na torach w kanale Polickim, Wietlina i Skolwińskim - pławy nieświecące - 15 szt. i pławy świetlne - 4 szt.;
11)
punkt kontroli ruchu statków - 1 obiekt (punkt obserwacyjny Świnoujście);
12)
stacja nautyczna Karsibór;
13)
umocnienia brzegowe:
a)
Kanał Mieliński od km 5,4 do km 8,6:
brzeg wschodni o długości 3200 m,
brzeg zachodni o długości 2100 m,
b)
umocnienia brzegowe północnego cypla Wyspy Mielin o długości 90 m wraz z nabrzeżem,
c)
ostroga palisadowa na połączeniu Starej Świny z Kanałem Piastowskim o długości 300 m,
d)
Kanał Piastowski od km 9,5 do km 16,7:
brzeg wschodni o długości 7200 m,
brzeg zachodni o długości 7200 m,
e)
Wyspa Chełminek:
ostroga północna o długości 48,4 m,
umocnienia brzegowe o długości 620 m,
ostroga południowa o długości 72 m,
f) 9
 Port Szczecin:
umocnienie skarpy podwodnej toru wodnego o długości:
––
50 m przy nabrzeżu Huk,
––
266,5 m przy nabrzeżu Żeglarskim,
––
91 m przy nabrzeżu BON,
––
200 m przy nabrzeżu Gnieźnieńskim,
umocnienie brzegowe o długości:
––
464,1 m wzdłuż wyspy Radolin,
––
634 m wzdłuż wysp Wielka Kępa oraz przy Orlim Przesmyku,
––
364,6 m wzdłuż północnego cypla wyspy Ostrów Grabowski;
14)
kotwicowiska:
a)
kotwicowisko przy II Bramie Torowej o powierzchni 0,59 km2 i głębokości od 5,9 m do 6,2 m,
b)
kotwicowisko "Chełminek" o powierzchni 1,08 km2 i głębokości od 4,8 m do 8,8 m,
c) 10
 kotwicowisko "Raduń" o powierzchni 0,044 km2 i głębokości od 8,0 m do 11,8 m,
d) 11
 kotwicowisko "Inoujście" o powierzchni 0,086 km2 i głębokości od 2,0 m do 13,5 m;
15) 12
 pola refulacyjne przy torze wodnym Świnoujście - Szczecin:
a)
pole "D" - na km 15,10 o powierzchni 127 ha, wraz z przystanią składającą się z 6 stalowych dalb cumowniczo-odbojowych, stalowej estakady i kładek komunikacyjnych,
b)
pole "wyspa W 28" - na km 28,00 w odległości około 3,2 km na wschód od toru, o powierzchni 248,8 ha, wraz z:
przystanią dla statków składającą się z sześciu stalowych dalb cumowniczo-odbojowych, grodzy oraz dwoma światłami nawigacyjnymi,
przystanią dla refulerów składającą się z trzech stalowych dalb cumowniczo-odbojowych oraz dwoma światłami nawigacyjnymi,
oznakowaniem nawigacyjnym wokół wyspy w postaci trzech pław świetlnych,
c)
pole "Chełminek" - na km 35,68 o powierzchni 19,5 ha, wraz z przystanią składającą się z czterech stalowych dalb cumowniczo-odbojowych,
d)
pole "Mańków" - na km 43,83 o powierzchni 141 ha, wraz z przystanią składającą się z czterech stalowych dalb cumowniczo-odbojowych, stalowej estakady i kładek komunikacyjnych,
e)
pole "Dębina" - od km 59,09 do km 60,19 o powierzchni 31 ha;
16) 13
 obrotnice:
a)
w Porcie Świnoujście:
na km 1,72 (obrotnica o nieregularnych kształtach zbliżonych do elipsy, o maksymalnej długości 458 m, maksymalnej szerokości 401 m i głębokości od 10,0 m do 14,5 m),
na km 3,27 (obrotnica południowa o średnicy 250 m i głębokości 13,0 m),
na km 4,90 (obrotnica Mielińska w kształcie elipsy o osi krótszej o długości 420 m oraz o osi dłuższej o długości 525 m i głębokości 13,0 m),
b)
na wysokości Polic - na km 49,73 (obrotnica w kształcie elipsy o osi krótszej o długości 350 m oraz osi dłuższej o długości 825 m i głębokości 12,5 m),
c)
przy Przesmyku Orlim na Przekopie Mieleńskim u wejścia do Kanału Grabowskiego (obrotnica o średnicy 362 m i głębokości 12,5 m),
d)
w porcie Szczecin:
na połączeniu Kanału Grabowskiego i Basenu Dębickiego (obrotnica o średnicy 220 m i głębokości 12,5 m), - uwejściadoKanałuGrodzkiegoprzedNabrzeżemBelgijskim(obrotnicaośrednicy206migłębokości9,7m);
16a) 14
 mijanki:
a)
Zalew Szczeciński - od Bramy Torowej nr 2 do Bramy Torowej nr 3 o długości 5 km, szerokości 250 m i głębokości 12,5 m,
b)
Police - na południe od obrotnicy na wysokości Polic, styczna do tej obrotnicy, o długości 1,35 km, szerokości 220 m i głębokości 12,5 m;
17)
"DGPS-RTK";
18)
zintegrowany system nadzoru i kontroli ruchu statków "Vessel Traffic Service";
19)
system radiowy monitorowania stałych i pływających znaków nawigacyjnych;
20)
system zasilania energetycznego świateł nawigacyjnych wraz z liniami kablowymi i stacjami transformatorowymi;
21)
system synchronizacji świateł nawigacyjnych;
22)
(uchylony);
23)
(uchylony);
24) 15
 system oświetlenia brzegowego (6 świateł - falochron centralny portu Świnoujście, 26 świateł - falochron wschodni Portu Świnoujście, 5 świateł - ostroga osłaniająca wejście do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu, 92 światła - Kanał Mieliński i Kanał Piastowski, 1 światło - Radolin, 3 światła - Wielka Kępa);
25)
zintegrowany system hydrograficzny do badania warunków żeglowności dróg wodnych;
26)
zestaw laserowy "POLARTRACK";
27)
geodezyjny zestaw pomiarowy GPS oraz "TotalStation";
28)
obiekty baz oznakowania nawigacyjnego oraz jednostki pływające przeznaczone do obsługi oznakowania nawigacyjnego i torów wodnych.
§  4. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 grudnia 2002 r. w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1017).
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia 16 .
1 Obecnie działem administracji rządowej – gospodarka morska kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 § 3 pkt 1 lit. d zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 2 sierpnia 2023 r. (Dz.U.2023.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2023 r.
3 § 3 pkt 1 lit. e zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 2 sierpnia 2023 r. (Dz.U.2023.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2023 r.
4 § 3 pkt 1 lit. f zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 2 sierpnia 2023 r. (Dz.U.2023.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2023 r.
5 § 3 pkt 1 lit. g zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 2 sierpnia 2023 r. (Dz.U.2023.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2023 r.
6 § 3 pkt 1 lit. h zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 2 sierpnia 2023 r. (Dz.U.2023.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2023 r.
7 § 3 pkt 9 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 2 sierpnia 2023 r. (Dz.U.2023.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2023 r.
8 § 3 pkt 9 lit. c zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 2 sierpnia 2023 r. (Dz.U.2023.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2023 r.
9 § 3 pkt 13 lit. f dodana przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 2 sierpnia 2023 r. (Dz.U.2023.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2023 r.
10 § 3 pkt 14 lit. c zmieniona przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 2 sierpnia 2023 r. (Dz.U.2023.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2023 r.
11 § 3 pkt 14 lit. d zmieniona przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 2 sierpnia 2023 r. (Dz.U.2023.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2023 r.
12 § 3 pkt 15 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 2 sierpnia 2023 r. (Dz.U.2023.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2023 r.
13 § 3 pkt 16 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 2 sierpnia 2023 r. (Dz.U.2023.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2023 r.
14 § 3 pkt 16a dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 2 sierpnia 2023 r. (Dz.U.2023.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2023 r.
15 § 3 pkt 24 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 2 sierpnia 2023 r. (Dz.U.2023.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2023 r.
16 Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 27 maja 2015 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024